Jump to content

Latterlig... Når ble softgun et skytevåpen?


SpecOps

Recommended Posts

Har "erfaring" fra en lignende sak fra Meråker høsten 2007: Jeg bodde i nabo leiligheten til noen som var russ på skolen. Disse russene skulle være jævel med noen ferskisser, dermed tok de med seg sine helautomatiske softgun, stormet en hybel å "skøt" løs. Det resulterte i en telefon til politiet fra "fornermede" og nabodama som så det hele, som igjen resulterte i 3 politibiler utenfor hybelen min, men bevæpnet politi med skuddsikker vest og MP5, siden nabo-kjærringa til "fornermede" trodde guttene gikk rundt med ordentlige maskingevær...

 

Dette ble det jo en gedigen sak av i den lille bygda, kom også på tekst-tv'n husker jeg...

Link to comment
Share on other sites

En softgun er akkurat like farlig som et ekte våpen, intil det avfyres. Jeg vil ikke være den politimannen som i løpet av et sekund eller to skal avgjøre om våpent som peker mot deg eller noen er ekte eller soft...

 

Å bære våpnet på offentlig sted kan nok være lovbrudd, også på våpenloven.

Link to comment
Share on other sites

Ja hvor farlig er de egenlig, jeg kjenner en som brukte å more seg med å skyte hull i skapdøra si med "softgun" sin og en annen som fant ut at det var lurt å prøve samme våpenet på tunga på kloss hold, og ja det ble hull tvers igjennom. De ser jo også helt ekte ut og jeg ville selv ringt politiet hvis noen stormet naboen med slike "våpen".

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder softgun (airsoft) så SKAL disse være påført oransje e.l. frontstykke på løpet dersom de skal være lovlig i dette norges land. Har drevet med softgun spill en god del og har vært i mange dialoger med politi ang dette.

 

dette gjelder kun i Statene. i norge er det ikke noe krav til farging av front på "Markører"

 

Angående airsoft så går det under luftvåpen i våpenloven. for kjøp under 18 år så personen være over 16 og ha vært medlem i en NASF i 6 mnd før han kan søke på lik linje med ett skarp våpen.

 

Mvh Klatrechris

Varamedlem

Norges Airsoftforbund

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke at politiet kan anmelde eieren for ulovlig/uforsvarlig oppbevaring av et ikke registreringspliktig "våpen"...??

At han dermot blir tatt for handlingen i seg selv er en helt annen sak - det skulle bare mangle.

Hva er registreringspliktigt:

§ 23. Erverv av luft- og fjærvåpen

 

Våpenloven § 29 første og annet ledd om 18-års aldersgrense gjelder tilsvarende ved overlatelse av luft- og fjærvåpen, herunder luftvåpen drevet med gass, paintballvåpen og air soft gun. Politimesteren kan gi dispensasjon fra 18-årskravet på de vilkår som fremgår av § 10 annet og tredje ledd.

 

Det er forbudt uten politimesterens tillatelse å erverve, eie eller inneha luft- og fjærvåpen, herunder luftvåpen drevet med gass, som har grovere kaliber enn 4,5 mm. Kravet om ervervstillatelse gjelder ikke for paintballvåpen og air soft gun. Denne bestemmelsen får ikke anvendelse på luft- og fjærvåpen som er ervervet før ikrafttredelse av denne forskrift.

 

Tillatelse som nevnt i annet ledd kan bare gis til den som tilfredsstiller de krav som er nevnt i § 10 første til tredje ledd. Det er likevel ikke nødvendig å godtgjøre behov eller annen rimelig grunn for å ha luft- eller fjærvåpenet.

Luftgevær opp til 4.5mm, paintbalvåpen og softgun våpen. Er altså ikke registreringspliktige.

 

 

Som det står:

Alle registreringspliktige våpen eller en vital del av våpnene skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap

§ 78. Krav til sikker oppbevaring

 

Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, skal oppbevare gjenstandene slik at uvedkommende ikke får adgang til dem. Eier og innehaver av skytevåpen skal påse at våpenet er tomt for ammunisjon under oppbevaring.

 

Uregistrerte hagler som er lovlig ervervet før 1. oktober 1990 regnes i kapittelet her som registreringspliktige våpen og skytevåpen.

 

§ 79. Krav om FG-godkjent verdioppbevaringsenhet og FG-godkjent innbruddsalarm

 

Alle registreringspliktige våpen eller en vital del av våpnene skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap (Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd) eller i skap med et høyere sikkerhetsnivå, jf. « Forsikringsselskapenes bestemmelser vedrørende prøving og godkjennelse av sikkerhetsskap » (1985).

 

Med FG-godkjent sikkerhetsskap eller skap med høyere sikkerhetsnivå menes skap som er godkjent etter Norsk Standard NS 5089, INSTA 610 eller NS-EN 1143-1. Med vital del menes sluttstykke, låsekasse eller pipe. For våpen som lades ved at våpenet brekkes, regnes pipe, forskjefte eller kolbe med avtrekkermekanisme som vital del. For enkeltløpede hagler som lades ved at våpenet brekkes, regnes ikke forskjefte som vital del. Med vital del på pistol regnes våpenets rammestykke, pipe eller sleide/sluttstykke. Med vital del på revolver regnes rammestykke, pipe eller sylinder/tønne.

 

Er det registrert flere enn 25 registreringspliktige våpen, uansett type, i samme husstand (boenhet), skal oppbevaringsstedet være beskyttet av FG-godkjent innbruddsalarmanlegg med overføring til døgnbemannet alarmstasjon som med egne vektere, eller etter avtale med enkeltpersoner eller foretak, kan sikre at det blir foretatt utrykning ved alarm. Politimesteren kan dispensere fra kravet til alarm til døgnbemannet alarmsentral dersom særlige grunner foreligger.

 

Krav om FG-godkjent sikkerhetsskap kan frafalles hvis våpnene oppbevares i eget våpenrom som er forhåndsgodkjent av politiet. For at våpenrommet kan godkjennes skal vegg, tak og gulv være laget av materialer med styrke mot gjennomtrengning som tilsvarer minst 20 cm murt Leca. Dør(er) skal være godkjent etter Norsk Standard NS 3170, 1. utgave januar 1992, klasse 3 eller 4, eller senere utgave. Rommet skal være uten vindu. Politiet kan gi tillatelse til at ammunisjon kan oppbevares sammen med våpen i våpenrom.

 

Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, skal oppbevare gjenstandene slik at uvedkommende ikke får adgang til dem. Eier og innehaver av skytevåpen skal påse at våpenet er tomt for ammunisjon under oppbevaring.

Det er ikke tillatt å oppbevare registreringspliktige skytevåpen i ubebodd hytte, hus eller lignende. Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær.

 

Ved midlertidig oppbevaring av våpen som medbringes i forbindelse med jakt eller konkurranse, hvor det ikke er mulig å oppbevare våpenet i henhold til ovennevnte regler, skal våpenet oppbevares under forsvarlig tilsyn. Våpenet kan midlertidig forlates uten tilsyn hvis en vital del medtas og oppbevares under tilsyn.

 

Politiet kan gi særlige pålegg om oppbevaring av våpen.

Og må derfor ikke låses inn i FG godkjent skap.

 

Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, skal oppbevare gjenstandene slik at uvedkommende ikke får adgang til dem.

De skal derimot låses ned/sikkres, minst tilsvarende som for amo.

 

Regner med politiet får vedkommende dømt ja, for de fleste med slike våpen, lar de jo bare ligge og slenge på ei hylle eller lignende

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder softgun (airsoft) så SKAL disse være påført oransje e.l. frontstykke på løpet dersom de skal være lovlig i dette norges land. Har drevet med softgun spill en god del og har vært i mange dialoger med politi ang dette.

 

dette gjelder kun i Statene. i norge er det ikke noe krav til farging av front på "Markører"

 

Angående airsoft så går det under luftvåpen i våpenloven. for kjøp under 18 år så personen være over 16 og ha vært medlem i en NASF i 6 mnd før han kan søke på lik linje med ett skarp våpen.

 

Mvh Klatrechris

Varamedlem

Norges Airsoftforbund

 

Er som sagt en stund siden jeg drev med dette, så legger meg flat dersom det har endret seg. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
En softgun er akkurat like farlig som et ekte våpen, intil det avfyres. Jeg vil ikke være den politimannen som i løpet av et sekund eller to skal avgjøre om våpent som peker mot deg eller noen er ekte eller soft...

 

Å bære våpnet på offentlig sted kan nok være lovbrudd, også på våpenloven.

 

 

Dette er en grei oppsummering. Og for å bekrefte, ja det er et brudd på våpenloven å gå med airsoftvåpen på seg på offentlig sted.

Skal ha samme "aktverdige" grunnen til å bære med seg våpenet som om man skal på skytebane med skarpt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, skal oppbevare gjenstandene slik at uvedkommende ikke får adgang til dem.

De skal derimot låses ned/sikkres, minst tilsvarende som for amo.

Dette oppsummera vel saken ganske greit. Uvedkommande har fått tak i våpenet. Det har altso ikkje vore oppbevara etter regelverket.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer nokk dette.

Var så dum at eg lånte vekk en start pistol til en kamerat en gang.

Han brukte den uforsvarlig iallefall, politiet kom og tok den.

Uka etter fikk eg telefon om å hente igjen start pistolen min, da han sa det var eg som eigde den.

Var greit nokk det, men når eg skulle søke på neste våpenet mitt, tok de opp denne saken og sa at dette gikk ikke ann.

Eg var ansvarlig for våpenet mitt og skulle ikke låne det bort til personer som ikke tok ansvar, selv om det ikke var et skikkeligt våpen.

 

Det gikk greit, men det er nokk best å passe på hva en gjør.

 

Er enig at alt av slike våpen skal låses ned og passest på.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvis dere syntes dette var latterlig så skal dere høre her :lol:

En kamerat av meg og noen lokale som driver en softgun klubb er jo veldig opptatt av denne "idretten", så de hadde fullt taktisk utstyr med heldekkende masker osv. Våpenene er gode kopier av ekte og lager greit med lyd(elektriske), men ikke i nærheten av noe ekte pang.

 

Hvertfall så ble det organisert en kamp mellom 8 stk. Etter en halv time kom bevæpnet politi og helikopter i full utrustning. Da hadde naboen ringt inn å sagt at det ble skutt med skarpt mellom mange kriminelle nedi skogen :lol: de fikk tilsammen 10 000 kr i bot for å ha skutt med softgun i friluftsområde. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Latterlig er det ikke, for den personen som ringte var sikkert redd.

Vi som driver med våpen bør heller ikke anta at noen andre veit forskjellen på et luftgevær/softgun eller ekte vare. På nyere sofgun må du sitte med våpnene i hendene for å se forskjellen.

Når de i tillegg kler seg ut som om de skal ut i krig, så bidrar ikke det til at det ser mindre ekte ut. Hadde de gått i refleksvester så hadde kanskje naboen skjønt forskjellen.....

 

Driver de en seriøs klubb, så bør de ha et egnet sted for å drive med dette. I skogen hvor folk ferdes er ikke veldig egnet.

De kunne også ha avklart på forhånd med politiet at de skulle drive med disse aktivitetene, så hadde de iallefall vært 10 000 kroner rikere...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...