Jump to content

Skyting på privat grunn!


tolvtagger

Recommended Posts

Om du har tenkt å trene enkeltskudd med AG på privat grunn, er det ikke forskjellig fra annen rifle.

Om du har tenkt å skyte automatild, synes jeg du skal spørre din militære avdeling om dette på forhånd. Jeg kan ikke tenke meg at forsvaret ønsker at mannskaper skal skyte automat utenfor organisert, militærskyting enten det foregår på privat grunn eller på offentlig skytebane. Det har med image og omdømme å gjøre. Du kan lett bli uten AG om fosvaret ikke setter pris på denne aktiviteten.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg spør er at jeg har noen naboer som er jobber i HV.

De kan ligge en hel dag og skytte med "family", noe som ikke er så bra for en annen nabo's husdyr og hunden :?

 

Jeg mener at jeg har lest at vi kan skytte på privat grunn, men ikke med helautomatiske våpen.

Men jeg finner ikke ut hvor de reglene står.

Noen som kan hjelpe?

Link to comment
Share on other sites

Eg spurte HV om tillatelse til å skyte med AG-3 på skytebanen, for trenings formål, men fekk til svar at det var kun befal eller personell som var med på militær skyting, som kunne gjere dette. Sidan dette gjaldt skytebane, så går eg også ut i frå at dette gjelder også på privat grunn.. Dette var ikkje sånn som det HV befalet snappa ut av lufta, det blei sjekka opp i frå HV distriktet, for at eg skulle få eit reelt svar.

Link to comment
Share on other sites

Her er det snakk om å skytte med helautomat ( family). Det går noen 1000 skudd på en dag når de er flere.

"Nabokjerringa" ringte politiet ang dette, og de sa at det var lov hvis de hadde fått tilladelse fra grunneiere.

Men jeg er veldig usikker på dette med helautomatisk, men finner ingen ting skrevet.

Utstyret har de vel ingen problem med å få tak i pga at de er arbeider i HV til dagen.

Kan ta å ringe HV, og høre med dem.

 

Synes de er litt morsome jeg, ligger der med full feltuniform, med hjelm og gru :?

Link to comment
Share on other sites

det er av ens egne man blir felt osv..

 

nei, jeg sier ikke at du skal la folk drive med hvasomhelst uten å løfte et øyebryn, jeg sier at du kanskje bør ta en samtale med personene det gjelder, og på en diplomatisk måte spørre om de faktisk har lov til det de driver med. evt be dem om å ikke forstyrre offentlig ro og orden, dersom de fortsetter å "plage" nabolaget.

vi trenger ikke store oppslag i pressen, det vi trenger er samarbeid og forståelse skyttere imellom. amen.

Link to comment
Share on other sites

Skal en lage helvete, så sørg i det minste for at det ikke kommer i noen avis.

 

Blir en så plaga av dette, at en ikke kan leve med det de gangene dette skjer, så er der normmale kanaler å ta slikt opp med. (Og lokal eller regional avis er absolutt ikke en slik kanal).

 

I anbefalt rekkefølge.

 

1: Gi F, og sett dere ned og nyt skuet. :wink:

 

Eller:

 

2: Telefon til områdesjef HV, klag på bruken av helauto salver. Og sjekk samtidigt om nevnte personell er befal og har løyve til å trene full auto på privat grunn. Spør om han ikke heller kan kommandere de til å bruke skytebana, når de skal til med slike raptuser. Ved eventuelt negativt svar fra områdesjef, kan du la det dryppe til områdesjefen at det er slikt som ikke gjør seg så god på trykk i VG. Men la det bli med det.

 

3: Skriv klage til HV området, der blir garantert ikke dette (eller noen annen form for uorganisert skyteøvelse på privat grunn) godtatt. (eller noe annet som kan gi dårlig publisitet).

 

4: Klage til politiet grunnet uønsket støyplager (gjelder da all skyting på det sted som i dag brukes til dette).

Link to comment
Share on other sites

Står ingenting om forbud mot å skyte med automatisk ild på privat grunn.

Derimot er det en del skytebaner som har forbud mot dette.

 

Det som derimot er helt sikkert er at slik skyting på privat grunn skal foretas uten vesentlig ulempe for almennheten.. dette betyr ikke at man ikke har lov til å sende avgårde noen skudd av og til selv om naboen ikke liker smellen..

MEN det betyr at man ikke kan anlegge en mer eller mindre permanent skytebane slik at naboer føler det som en vesentlig ulempe.

Jeg vil tro at jevnlig skyting med automatisk ild kan kvalifisere til dette...

Dette er uansett en sak politiet har ansvaret for å vurdere.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg har litt vanskelig for det, men det er to ting jeg ikke forstår....

 

1: Slik jeg kjenner forsvaret så kaster de vanligvis ikke tusenvis av skudd etter folk for at man skal få pløyd de inn i en liten voll på gården hjemme... Amo tilgangen er faktisk ganske begrenset for tiden.

 

2: Er auto mer plagsomt for dyr og nabo en enkeltskudd?

Link to comment
Share on other sites

Hvis Politiet sier OK, hvorfor skal du bry deg? Kan ikke karane få ha det trivelig uten at utenfortående skal lete med lys og lykte i allverdens paragrafer for å stoppe de?

 

kammerlader

 

Hvorfor er det regler for ro og orden når det f.eks. gjelder musikk om kveldene som kan forstyrre naboene? Eller burde alle få dure frem som de vil? :shock:

 

Hvis denne "cowboyskytingen" er til sjenanse for trådstarter forstår jeg veldig godt at han ønsker å finne en paragraf for å få stoppet dem!

Link to comment
Share on other sites

Forurensningsloven regulerer og støyforurensning (paragraf 20?). Men jeg skjønner fortsatt ikke at flerskudd er mer plagsomt en enkeltskudd.

 

(ellers føles det litt rart å diskutere muligheter for å begrense naboens skyting..... Nesten som å diskutere homofil forelskelse, en realitet for noen, men jeg ikke kan sette meg inn i situasjonen. Har ikke begrepsapparatet!)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan garantere at det lokale HV-distriktet er svært interessert i å få høre om dette. Skyting med Forsvarets våpen skal primært foregå i organisert form, på Forsvarets egne områder. Enkelte aktive skyttere har fått velsignelse til å trene med AG3 utenom tjenestetid, men ikke slik som dette. Hvis skytingen i tillegg er til sjenanse for noen så blir det garantert stopp på det når den lokale distriktssjefen får høre om det. Gjør du HV en tjeneste og varsler de direkte, uten å gå til lokalpressen, så blir nok distriktssjefen ekstra glad!

Link to comment
Share on other sites

Dette løses best med å ta en prat med mannen som skyter. Unngå å blande inn Politi, HV eller media. Ingen av dem har din interesse først og det hele blir fort en prinsipp/ prestisjesak og den vil i sin tur ramme en masse andre mennesker.

 

Vi er da nordmenn og det er ikke mange av oss som liker å plage naboen. Som regel i hvert fall... Dra til naboen din, spør om han har noen minutter og forklar ham saken, slik du ser det. Fortell at hunden og andre dyr blir veldig urolige og ta med deg den andre naboen også. Det kan jo være at første nabo ikke har tenkt på dette i det hele tatt og at ettersom han ikke hører noe tror at alt er greit.

 

Så, dersom dette ikke hjelper kan man forsøke med å minne om at ting kan være til sjenanse, og dermed ikke helt greit i forhold til lovverket.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg kjenner både HV og forsvaret, er dette ett problem man ønsker å bli bukt med. Det finnes nok av befal/offiserer (regner med det dreier seg om det) som tar seg i overkant til rette og mener de har rett til å ta ut kasser med skudd, lysraketter eller annet tjafs for personlig bruk. Når alt kommer til alt, er dette våre skattepenger de tar av!

Forsvaret er svekket nok som det er her i landet, flere avdelinger har mangel på skudd og får trent lite. Så jeg ville vurdert å ta kontakt med HV, men først tatt en prat med vedkommende.

Har forresten selv skrevet ut skudd i min tid i hæren og HV's innsats styrke, men det er da med visse rettningslinjer for bruken :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...