Jump to content

Hvilken Jaktdress ?


flanged

Recommended Posts

Ser ut som det er en jahti jakt dress du skal gå for? Jeg gjorde det samme. Det er liksom så billig at en ikke kan la dressen gå forbi uprøvd, men etter en sesong dro jeg til butikken å kjøpte meg en annen dress, bergans passvik 2.

 

Det beyr ikke at jahtien var "ubrukelig". Den er helt fin til sitt bruk f.eks. postering i kjølig vær når ikke himmelens sluser åpner seg. Det er når forholdene blir vanskelige jeg begynte å tvile på dressen. Den var langt i fra vanntett, det er ok å bli fuktig, men man skal slippe å vri to kopper vann ut av undertrøya selv i kraftig regn, og på rypejakt tidlig om høsten så var den som sagt alt for varm.

 

Kommer altså an på bruksområdet hvor fornøyd en vil bli med dressen. Det er en kompis av meg som kjøpte magasinets dovredress, som er forholdsvis rimelig, og den er han ganske så fornøyd med, og således kan denne dressen være et alternativ.

 

Når dette er sagt så mener jeg at det er 5 år siden mitt første, og eneste, møte med jahtijakt dress, og det kan ha skjedd forbedringer som jeg ikke har fått med meg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg veit ikke hvilken modell du kjøpte, men den jeg vil ha er vadmelsdressen til JJ. Rådyrjakt er den jaktformen som ligger meg nærmest hjertet, til gåsejakt, bukkejakt og duejakt bruker jeg fremdeles en utslitt Norrøna Finnskogendress. Har også den trofaste feltbuksa.

 

JJ vadmelsdress er yppelig til rådyrjakt i nov-des, men den har self også lik mange andre sine ulemper.

Link to comment
Share on other sites

Synes Chevalier Canada Light dressen er bra.Lett og fin,jakken er kanskje litt kort og mangler lufting på ermene men er veldig behagelig i bruk.Buksen er suveren god.Passer heilt perfekt til meg hvertfall.

Jahti pro dressen er fin til postering,tett og varm(for varm til aktiv jakt i bratt terreng.

 

Det som blir helt kalrt mest brukt er fleece bukse og jakke...........uten membran..faktisk....

Bruker ullklær under.Enkelt,rimelig,lydløst,varmt,behagelig og en slipper å bekymre seg over å rive hull eller få bålglør som svir hull...

Link to comment
Share on other sites

Broderen og ein del andre på jaktlaget har JJ og er fornøygd med den.. Litt varm til aktiv jakt, men kanon til postering.

Går sjøl på 5-6 året med Harkila Lappmark, og er superfornøgd.

Men kjøpte ei chevalier canada light bukse til tidligjakt nå i haust, verker god den det lille eg har prøvd ho.

Jakka syns eg var for kort, så bruker noko etterlatenskap frå militærtet nå tidlig.

 

Kjøpte ein stormberg hunter til madammen, i samme prisklasse som JJ tru det var 2000 på XXL.

Denne verker og grei.

 

Alt i alt tru eg du får det du betalerfor, men JJ imponerer.

Link to comment
Share on other sites

Synes Chevalier Canada Light dressen er bra.Lett og fin,quote]

 

 

Må bare si meg enig. Jeg har og prøvd JJ dress, men kun en sesong. Kjøpte Chevalier Canada Light og er ikke i tvil. Dressen er suveren. Har gått flere dager i strekk på heia uten å bli våt. Den er vanntett og vinntett. Kjempevalg.

 

Jeg kommer nok aldri til å kjøpe JJ dress igjen. Har og en gammel norrøna som har vært god noen år, men makan til Chevalier dressen må du lete lenge etter. Kompleterte med Lundhags Syncro High. Da er bekledningen på topp. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hvor mye du skal bruke den. Kjøpte JJ for 3 år siden var i grunn kjempe fornøyd. varm og god, men i fjor etter noe ndager med regn i trøndelagsskogene ble jeg skvett blaut. Min holdt tett i 2 år, mer forventet ikke jeg egentlig heller. Som sagt tidligere er det så rimelig at det en kan nesten ikke komme utenom å prøve. Tillegs utstyret kommer også godt med. Handlet Hærkila pro hunter i år. Så får vi se hvordan det funker, blir bare fler og flere jakt dager i åreet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

Denne har jeg brukte i over 3 år nå......er meget fornøyd......ikke vært vått selv i mye regnvær.......har tilogmed kjøpt med camoversjonen av denne til årets jakt! Eneste er at jakka kan virke litt varm enkelte ganger, men ikke værre enn at det blir bagatell for meg....

 

Basert på mine erfaringer og bruk, brukt den masse også, så kan denne anbefales. Prisen er ikke noe minus heller...... :D

Link to comment
Share on other sites

 

Denne har jeg brukte i over 3 år nå......er meget fornøyd......ikke vært vått selv i mye regnvær.......har tilogmed kjøpt med camoversjonen av denne til årets jakt! Eneste er at

 

Enig! God kvalitet til riktig pris!

Camoen er dessuten helt RÅ, de har skjønt at camoen må være lysere for å fungere godt i scandinavia. De andre "amerikainspirerte" kamofargene (eks jahtijakt sin vers) er for mørke og danner en klar siluett mot de fleste normale bakgrunner i norsk natur.

Men kan også anbefale jahtijakt ift kvalitet. Overraskende bra :) Spesielt hvitkamoen her er virkelig bra!

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har ei elk mollskinnbukse med skinn, den er veldig varm og litt tung å gå med om du skal gå langt, men om du skal gå kortere og særlig på kalde dager er jeg meget godt fornøyd med denne buksa, jeg har ikke jakka så den kan jeg ikke utale meg om. Ellers har jeg Dovrefjell jeger`n jaktdress den har jeg blitt veldig glad i. På jakt og fiskadagene i Elverum i år kjøpte jeg meg en Sweadteam Timber exclusive bukse som jeg er spent på å prøve. Det blir min første dress med GoreTex. Noe jeg alltid har ment har vært litt oppskrytt uten å ha prøvd det.. he he blir spennede å se.

Link to comment
Share on other sites

bruker jeg fremdeles en utslitt Norrøna Finnskogendress.

Hvorfor ikke bla opp til en ny Finnskogendress? XXL har dem til en relativt fin pris nå.

Selv om ikke lommeboka blir like fornøyd, så tror jeg at du på lang sikt vil bli mer fornøyd med å styre unna Jahtijakt og Magasinet's Dovrefjell. Legg heller noen kroner ekstra i Bergans, Norrøna, Harkila eller kanskje Chevalier. Swedteam er nok også et bra alternativ. De har klær i god kvalitet, i forskjellige prisklasser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte begge dressene ifjor. Brukte Rypedressen i rypejakta, ikke at det ble så mye mere rype av den grunn :wink: .

Dressen er lett og god å gå i. Har ikke prøvd den i veldig mye regn, men den holdt meg tørr i det regnet som var.

 

Buksa til Elgdressen er jeg ikke fornøyd med. Den tvinner seg rundt leggene når du går, så den blir liggende i skapet.

Jakken brukes ved litt varmere dager i elgjakta.

Link to comment
Share on other sites

dressen til felleskjøpet virker å være gode dresser, med god passform,men de er en smule korte i armene..

et det noen som har erfaring med denne softshell dressen fra mackenzie?

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=79154

 

er ute etter ei jakke med god passform,vind og vanntett og litt store lommer,men dette er ikke lett å finne til en normal pris..(opptil 2500kr)

lydsvakhet er ikke noe stort tema,men må tåle litt røff behandling.

tips?

Link to comment
Share on other sites

dressen til felleskjøpet virker å være gode dresser, med god passform,men de er en smule korte i armene.. :(

 

er det noen som har erfaring med denne softshell dressen fra mackenzie?

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=79154

 

er ute etter ei jakke med god passform,vind og vanntett og litt store lommer,men dette er ikke lett å finne til en normal pris..(opptil 2500kr)

lydsvakhet er ikke noe stort tema,men må tåle litt røff behandling.

tips?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har softshelldressen til mackenzie, bruker den mye og er fornøyd. Den tåler en del vær, og er veldig komfortabel. Lydløs er den dog ikke.

 

hvordan er denne dressen på varme dager?

brukte ei 2år gammel softshell jakke fra bergans i fjellet idag og var rimelig blaut da jeg kom til bilen... den puster heller dårlig..

 

hvordan er dette på mackenzie dressen?

lydløs har ikke så mye å si for meg da jeg for det meste jakter rype og skogsfugl med hund.

 

noen som har vært borti denne jakka? ifølge annonsen er det en mackenzie,men på bildet er det ei stormberg jakke.. hmm. finner den ikke på stormberg sine sider..

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=83471

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...