Jump to content

Er en klikket haglpatron med innslått tennhette farlig?


9,3x62 SL

Recommended Posts

Er en klikket haglpatron med innslått tennhette farlig å håndtere?

 

I fjor høst på skogsfugljakt så kjøpte jeg 20 stk Rottweil Waidmanssheil - High Velocity.

Blyhagl. Jeg bor i Sverige så bly er lovlig her. Så til saken:

 

En flokk på 10-12 orrfugler kom flygende like over hodet på meg, siktet på en fugl som var noen meter fra de andre for å unngå å skadeskyte noen. *klikk* sa det i høyreløpet. I en slik situasjon så tenker man ikke så langt at man faktisk har et venstreløp og en bakre avtrekker, så orrhanene slapp unna med livet i behold. Typisk! :evil:

 

Noen ufine ord senere brakk jeg hagla og tok ut patronen. Tennhetta var slått inn, men den smallt ikke. Ville ikke risikere å sprenge med selv til hællvette så jeg fant raskt fram feltspaden fra ryggsekken og gravde den langt ned i bakken. Dette har skjedd med en til patron av samme merke, den ble også gravd ned. Aldrig mer Rottweil Waidmannsheil med High Velocity :evil: Derimot har jeg aldri hatt noen problemer med vanlig Rottweil Waidmannsheil.

 

Er en slik patron farlig å håndtere etter at tennhetta er slått inn? Og hva bør man egentlig gjøre med en slik patron? :roll:

 

PS! Det er ikke slagstiftene i hagla det er noe feil med. De er like fine som de var da hagla ble produsert på 60-tallet :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Opplevde det samme med noen nitedal ekspress patroner med bly og papirhylse. Fikk klikk på 1 skuddet og opplevde det samme med neste skudd også...Ventet 1 min før patronen ble tatt og og pakket godt inn i sekken. Da jeg kom hjem kuttet jeg ut hagelen og brente resten.

 

Det samme gjorde jeg også med resten av skuddene da jeg mistet 2 skuddsjanser med de og det er 2 for mye :evil:

Link to comment
Share on other sites

Ved klikk pleier jeg å holde i haglen i ca 10-15 sekunder i tilfelle den allikevel går av. Har den ikke gått av etter dette anser ikke jeg patronen som farlig lenger, så da åpner jeg haglen og putter patronen i søppelposen i sekken. Jeg har ikke hørt om at dagens patroner kan gløde i tennhetten i over 15sek, for så å gå av, men hvis jeg tar feil vil jeg gjerne få vite det :)

Link to comment
Share on other sites

Dette skjer både med haglepatroner og rifle. Har opplevd dette med rifle, klikk seie det, så venter eg i 1 minutt. Og så tek eg dei ut, og tar dei tilbake, nokon gonger har dei faktisk gått av ca 20 sekunder siden. En liten skummel opplevelse . Med hagl har dette skjedd, men aldri att de har gått av etter en 15 - 20 sek.

Link to comment
Share on other sites

Styrer kanskje litt OT nå, men glem dette innlegget om det ikke passer inn. Gjelder ved klikk i riflepatron, og jeg kom til å tenke litt videre... Då jeg var i militæret, og fikk klikk, liggende, tok vi da bare nytt ladegrep med en gang, og den klikka patronen ble liggende like foran oss. Kan dette ha vært farlig? :? Overrasker meg i så fall med tanke på alle regler og reguleringer som finnes i forsvaret...

Link to comment
Share on other sites

Styrer kanskje litt OT nå, men glem dette innlegget om det ikke passer inn. Gjelder ved klikk i riflepatron, og jeg kom til å tenke litt videre... Då jeg var i militæret, og fikk klikk, liggende, tok vi da bare nytt ladegrep med en gang, og den klikka patronen ble liggende like foran oss. Kan dette ha vært farlig? :? Overrasker meg i så fall med tanke på alle regler og reguleringer som finnes i forsvaret...

 

 

næh

Link to comment
Share on other sites

Då jeg var i militæret, og fikk klikk, liggende, tok vi da bare nytt ladegrep med en gang, og den klikka patronen ble liggende like foran oss. Kan dette ha vært farlig?

 

JA :!::!::!:

 

Nei, etter min mening. Viss man er kjapp, rett opp og ned. Ikkje dra tilbake. Det er ein liten risk. Men veldig liten viss du bare drar den opp og ned og prøver igjen.

(Slett dette viss dette OT)

Link to comment
Share on other sites

Her er det for f%# meg ikke snakk om meninger :!::!::!:

Dette er et spørsmål om liv og lemmer :!:

 

Har selv vert vitne til flere etterbrennere. Har selv hatt etterbrennere med NATOSKUDD (2 stk)

Har også kjørt en person til sykehus etter etterbrenner under Midtnorsk mesterskap i stangskyting, et trist syn men hadde utrolig flaks, kun saueren ble ødelagt :?

 

Skudd som klikker SKAL forbli i kammer med løp pekende i sikker retning i min 30 sek :!:

Link to comment
Share on other sites

Skudd som klikker SKAL forbli i kammer med løp pekende i sikker retning i min 30 sek :!:

 

 

Tror ikke befal og kollegaer støtter den teorien om du er i en krigssone :)

Men i en "trygg" situasjon, så er jeg enig i at det er rett prosedyre, selv om jeg mener å huske at vi ikke gjorde dete om vi var på skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis den er farlig - så er det bare så lenge den er i kammeret.

En haglpatron brenner som papir, da mener jeg haglpatroner i papp og plast ikke haglpatroner med messinghylser.

 

Har en gang hatt patroner som klikket og det var de gamle Nittedals røde med papphylser.

 

Ellers hadde Baikal noen blå leirdueskudd som hadde en stor % andel patroner der de hadde glemt å fylle krutt i hylsa, var rett så ofte der kom ett lite piff og hagl rullet ut løpet.

 

Rottweil Waidmannsheil funket svært dårlig i min enkeltløper Star Baikal, kjøpte av disse på 70-tallet.

Etter hvert ble det bare Rottweil buckshots, riktignok i mine yngre dager da jeg trodde grove hagl var veien til frelse og knall og fall.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Hvis den er farlig - så er det bare så lenge den er i kammeret.

Dette synes jeg høres skummelt ut. om en haglpatron får slått inn tennhetta og klikker, og du da tar den rett ut av løpet har du en patron som godt kan gå av. og jeg ville ikke satset på at hylsa ville brenne opp, tror heller den ville revnet og i aller verste fall, sendt noen hagl eller forladning flyvende avgårde. Har hatt et eller to klikk med hagla til pappa, har da venta rundt om 30sek før jeg tok en veldi kjapp heving og senking av sluttstykke (hagla er ei cal16 stevens) og så prøvd nytt avtrekk i ufarlig retning. i de fleste tilfeller har da skuddet gått. men i et par tilfeller har de ikke gått og har da ventet nye 30 sek før jeg da tok ut patronen og åpnet den slik at jeg fikk ut haglene og kruttet.

PS Når det gjelder skyting med AG3 så var vel eneste grunnen til klikk at man ikke hadde patron i kammeret da jeg aldri har opplevd at en patron har klikket med merke på tennhetten. og siden forsvaret trener for krig (iallefall burde de det) er vel det en sjanse man kan ta. dette er bare mine tanker om hvorfor man ikke gjør slik som på skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

Sånn halvveis OT men likevel...

Jeg har vært med på å få klikk under skyting med L70 (40 mm), da ventet vi i ett minutt og foretok nytt avtrekk. Da det ikke fikk skuddet ut, ventet vi i 10 minutter før patronen skulle taes ut og senkes på dypt vann. Da det bare var sekunder igjen av de 10 minuttene smalt det - skuddet gikk av. Jeg tror ikke alvoret i situasjonen gikk opp for oss der og da - hva hadde skjedd dersom patronen hadde eksplodert i hendene på en 19 års gammel menig... :shock: ?

Link to comment
Share on other sites

En patron med annslag i tennhetten er ikke farlig å oppbevare eller transportere. Når den klikker kan det oppstå etterbrenner og derfor skal ikke våpenet åpnes før man har ventet en stund, noen bruker 10 s, andre 30 s.

Sansynlighet for etterbrennere med lengre forsinkelse enn 3 s på håndvåpenammo er ekstremt liten. Grunnen er at det må være noe som gløder eller brenner inne i patronen. Dersom tennhetten fungerer er det kun kruttet som kan brenne, og muligheten for at det gløder i mange sekunder før det tar fyr er ikke stor.

 

@Steelhead

Dersom du skjøt med en L/70 fra en MTB så skyldes det sene skuddet ikke en etterbrenner, men et mekanisk problem.

Link to comment
Share on other sites

Beklager at dette blir veldig OT siden tråden handlet om haglepatroner, men vi er da fortsatt til dels innenfor tema.

 

Styrer kanskje litt OT nå, men glem dette innlegget om det ikke passer inn. Gjelder ved klikk i riflepatron, og jeg kom til å tenke litt videre... Då jeg var i militæret, og fikk klikk, liggende, tok vi da bare nytt ladegrep med en gang, og den klikka patronen ble liggende like foran oss. Kan dette ha vært farlig? :? Overrasker meg i så fall med tanke på alle regler og reguleringer som finnes i forsvaret...

 

Det befalet som lærte dere at dere skulle ta nytt ladegrep og bare fortsette skytingen med en skarp patron med anslag i liggende rett foran dere kan ikke ha vært særlig oppegående. Jeg tviler også på at vedkommede hadde satt seg inn i reglene for skytebanetjeneste som forsvaret opererer med.

 

Det er forskjell på "handling ved klikk" i en stridssituasjon og når man ligger å trener på en skytebane. På skytebanen skal sikkerheten alltid gå foran og skytingen får heller avbrytes til situasjonen er under kontroll dersom noe slikt som dette oppstår.

 

Ser for meg oppslagene i avisene dersom et skudd hadde gått av midt i en skytterrekke og noen hadde blitt skadet. "Vi gjorde som vi hadde lært og lot skuddet som ikke gikk av ligge midt mellom oss, så fortsatte alt som normalt. Inntil det smalt..." VG hadde elsket den historia.

Link to comment
Share on other sites

Hallo

 

Hvis en klikket patron blir liggende rett foran en person på skytebanen, og den går av, kan man såvidt jeg skjønner få hylsen rett i ansiktet. Kula er tyngre enn hylsa, og den blir liggende relativt stille mens hylsa flyr veggimellom. Spesielt farlig er det nok ikke hvis man ikke skulle få hylsa i øyet.

Det samme skjer med haglpatroner. En idiot slengte en gang en neve haglpatroner inn i peisen foran meg, de gikk av med voldsomme brak og hylsene fløy i alle retninger. Blyet derimot ble liggende inne i peisen.

 

gg

Link to comment
Share on other sites

Da kan du være glad idioten ikke slengte inn en neve riflepatroner i stedet. De reagerer såvidt meg bekjent litt annerledes på brann enn haglepatroner. Uansett er det jo ingen grunn til å diskutere om man kan bli mye eller lite skadet av at patronen går av midt mellom folk! Poenget er jo å unngå situasjoner som kan føre til personskade, og det kan svært enkelt gjøres ved å følge rutiner ved klikk slik som de som er beskrevet tidligere i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Angående riflepatron. Lærte i militæret at vi under vanlig trening (ikke skarp situasjon), skulle vente i minst 30sek før vi tok ut patrona (da kunne vi gjerne prøve å avfyre den på nytt).

 

Med hagle har jeg alltid fulgt samme regelen, og har da spent opp og prøvd å avfyre på nytt for å bli kvitt svineriet (liker ikke å ha noen form for patron med slagmerke i tennhette i lomma). Går den ikke gått av ved andre eller tredje forsøk, så går den sansynligvis ikke av i det hele, og jeg graver den gjerne ned om jeg kan.

 

Gjør forøvrig det samme med håndvåpen også (untatt under konkuranse, da klarerer jeg på stedet, men under trening tar jeg ikke sjangsen).

Link to comment
Share on other sites

En haglpatron i papp eller plast tror jeg ikke er spessielt farlig med mindre du holder den i hånda når den er ute av kammeret. MEN, tenk på hva som skjer hvis den går av når hagla er brekt og bakenden av patronen er vendt mot deg? hvis den flyr av går den jo rett i trynet.

Mythbusters testa riflepatroner på bål, og det var visst ikke spesielt farlig.

Link to comment
Share on other sites

Her gikk det en historie på den lokale jeger og fiske foreningen.

 

Lokal helt av det gamle slaget med en sliten model 8. Så sliten at slagstiftene ikke nådde helt frem, bulka bare tennhettene.

 

Løsningen var derfor å lade alle patronene inn etter tur og trykke på avtrekkeren slik at de ble bulket og ville fyre neste gang han trykket på avtrekkeren.

 

Ble gjerne gjort unna foran tven i stua med kjerring og unger rundtomkring.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

For noen år tilbake siden, når det kosta det samme for 1 pakke som 1 patron idag, ble det skutt med luftgevær på en løstliggende patron og jeg ville IKKE stått ved siden av når det smalt, enda mindre holdt den i hånden.

 

Svaret på spørsmålet til trådstarter er ja - om den går av er det farlig, men som andre har sagt så er sjangsen veldig liten om du venter i 30sek eller mer, sikkert mindre enn å vinne i lotto.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...