Jump to content

Kostbar tiurjakt


Target

Recommended Posts

Om man tolker det så at det ikke er for en sesong men jaktrett så mange år man orker å holde på er det sikkert ikke ille pris

 

Si at man holder på i 20år før man legger av så er det jo under 10 000 i året for noe som kan virke som ett godt terreng

 

edit: Området er vistnok bebodd av en del varg så kanskje ikke idielt om man ikke driver eget opdrett av bikkjer slik at man har en del å ta av :wink:

Link to comment
Share on other sites

Absolutt ikke gal pris, må huske på at han skriver "selger sin jaktrett" dvs for overskuelig fremtid i mine øyne....ellers ville det stått utleie av jaktrett i 20 år el. kr 190 000.

 

I praksis kan man kjøpe jaktretten og leie den ut deler av sesongen... hmm.. (må i banken en tur) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kjenner folk i området der, og dette er et ganske vanlig fenomen for tiden, og årsaken er enkelt og greit ulv.

Har selv jaget på området i 2 år, og kan ikke si at jeg ble veeeeeeeeeeldig imponert av vilttilgangen, men bevares, vilt fantes og vilt skjøt vi.

Jeg fikk en andel i området og betalte 750 Skr/år for dette, og hadde da tilgang på all jakt unntatt elg. Da måtte man være medlem av et av jaktlagene der, og det blir man ikke sånn i en hånvending.

 

Bjørn kunne vi jage derimot, fellingsavgifta var 10.000 Skr.

 

Får man det skriftlig at jaktretten er permanent og din for så lenge du ønsker, så er vel dette en ok pris.

 

Tror uansett at du kan spare litt på å kontakte Orsa Besparingsskog direkte og høre med dem. Glir vel på en tusing pr år vil jeg tro, og med gråbeinbestanden på veg til himmels, så finns det nok plenty av ledige andeler. :lol:

Link to comment
Share on other sites

I de fleste områder i sverige trenger man jaktrett eller være innenbygds for å få lov å jakte.

Nå er det bare slik at for noen år siden (mener det er 2) begynte Orsa Besparingsskog og selge jaktkort til alle, og da er en jaktrett til 190 000 litt i meste laget, eller rett og slett bortkasta :(

 

Jeg skal dit og jakte 27 august og jeg har ikke noen jaktrett, bare jaktkort :D

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Sikkert ikke helt ille den prisen men en kan kjøpe en del jaktopplevelser for 190k uten å måtte binde opp så mye resurser på et "kort". Normalt har en en jobb også og kan ikke jakte 24/7 hele høsten.

Lover og regler kan også endres med tiden, og om dem har startet opp med å selge jaktkort i terenger der en tidligere måtte ha jaktrett bortfaller mye av vitsen. Med tiden (30 års perspektiv) har en ingen garanti for at jaktrett ikke blir et utvasket begrep, eventuellt tas helt bort.

Mye avhenger her også om en gis mulighet til selv og selge jaktkort.

Link to comment
Share on other sites

om det f.eks. er organisert jaktkort-salg der fra før, så har du jaktrett og din andel av inntektene selvsagt. Spørs hvor mange andre som har jaktrett også kanskje? Er neppe alene om jaktretten..., da ville det nok være verdt mere.

Tror nok prisen avspeiler underliggende verdier noenlunde.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vi jegere prioriterer vel ulikt. Jeg valgte for noen år siden å kjøpe meg jaktrett i Sverige (samme modell som beskrevet i annonsen). Stadig høyere jakttrykk og leiepriser i Norge der jeg pleier å jakte fugl, kombinert med stor fugletettehet og få jegere i Sverige gjorde at jeg syns det var greit å få kontroll på hva jeg betaler i årene som kommer.

 

Siden jeg går med hund falt mitt valg på Dalarne nord - der det pt finnes lite ulv - og det har jeg ikke angret på. Kan også ha med en gjestejeger, så det er mulig å dele på kostnadene. Det finnes ikke mange slike Besparingsskoger/fellesallmenninger i Sverige, så får du tak i en jaktrett så løp og kjøp er mitt tips.

Link to comment
Share on other sites

Vi jegere prioriterer vel ulikt. Jeg valgte for noen år siden å kjøpe meg jaktrett i Sverige (samme modell som beskrevet i annonsen). Stadig høyere jakttrykk og leiepriser i Norge der jeg pleier å jakte fugl, kombinert med stor fugletettehet og få jegere i Sverige gjorde at jeg syns det var greit å få kontroll på hva jeg betaler i årene som kommer.

 

Siden jeg går med hund falt mitt valg på Dalarne nord - der det pt finnes lite ulv - og det har jeg ikke angret på. Kan også ha med en gjestejeger, så det er mulig å dele på kostnadene. Det finnes ikke mange slike Besparingsskoger/fellesallmenninger i Sverige, så får du tak i en jaktrett så løp og kjøp er mitt tips.

 

 

Nå blir det jo mer og mer snakk om restriksjoner på små eiendommer i svergie. Så jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg casher ut 200.000-300.000 tusen for en liten eiendom med såkalt "jaktrett" Disse store "bolagene" bestemmer ofte vilkårene/betingelsene for jakten. Så du vet med andre ord ikke hva som skjer om 1,2 eller 7 år.

det er med andre ord ingen garanti for at regler o.l er de samme i all framtid

Link to comment
Share on other sites

Enig i at det er vanskelig å være sikker på noe som helst i Norge eller Sverige, og det gjelder enten man eier eller leier.

Det er en risiko forbundet med å legge ut mye penger når du ikke har garantier. Utviklingen mange steder i Norge er heller ikke bra mtp bestand, restriksjoner osv. og så det blir stadig vanskeligere å få tak i bra terreng til en fornuftig pris. Prisnivå for årsleie av tilsvarende terreng (privat naboterreng - samme biotop) som jeg har jaktrett til i Sverige har jeg erfart koster mellom 10 og 15.000 norske. Om en 15 års tid er jeg i null :-) Men i tillegg har jeg da en liten skog, en hyttetomt og kanskje fortsatt jaktrett som jeg kanskje kan bruke til noe,

 

Noen som vet hvor og hvorfor det nå er åpnet for fritt kortsalg (småvilt) i - var det Mora/Orsa?

Og har noen på forumet erfaring fra fuglejakt i noen av de andre Besparingene - feks Lima, Älvdalen, Särna/Idre?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...