Jump to content

Grevling - For og mot


Münsterjeger

Recommended Posts

Har en grevling i hagen.

Tenkte for et par dager siden at, ja, dette var kjekt. Synes de små skapningene er virkelig kule. Dessuten knerter de snegler på tomta.

Var ute og luftet bikkja nå. Grevlingen er aggresiv. Ikke så rart da jeg gikk på dens territorium.

 

Jeg er redd bikkja kan komme i ublidt møte med denne før eller siden, samt at unger kan leke på den delen av tomta.

 

Hvor mange kan det være der? leste på wiki at det kan være 3 og oppover i et hi. Tror ejg har funnet en av hiinngangene nedi her, så det kan tyde på at dem er fler.

Det hadde vært best. Kunne godt tenke meg slike i nærheten, men ikke hvis noen kan risikere å bli skadet.

 

Så fyr løs... Hva ville dere ha gjort?

Jakta på disse starter 21 august.

Link to comment
Share on other sites

Grevlingen kan gjøre mye ugagn i hager, men farlig er de normalt sett ikke. Alle møter jeg har hatt med grevling har medført at de løper så fort som de korte bena kan, så med mindre de presses opp i et hjørne er det neppe noen fare. Jeg ville latt de være, synes de er noen sjarmerende krabater :)

 

På den andre siden er ikke grevling akkurat truet, så det gjør jo ingenting om et par forsvinner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har veldig lyst å beholde den / de små sjarmøren(e).

Jeg ble kanskje overdrevent skremt av knurringa og støtene som kom fra busken to meter ved siden av meg.

Ser ann situasjonen, og antallet, frem til jeg tar noen avgjørelse for dem.

Jeg vet at det stadig vekk påkjøres grevling rundt i gatene her, så det tyder på en solid bestand.

 

Dog kul er den. Kan forsøke å avbilde den en av dagene.

Jeg lusket på den før den knurret, og gress og busker romsterte stort. De er ikke store krabatene, men de legger ikke vekt på å være stille... :lol::P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen tro på mytene om at grevling er farlig for folk eller fe. Kjenner noen her til en eneste episode hvor folk har blitt angrepet av grevling?

 

Her er litt lesestoff:

http://www.nina.no/applications/system/ ... ve=1000906

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostl ... /1.3632706

 

Nei, men "vart skikkelig skræmt" av en Barte-Sam engang som hadde gjemt seg under trappa mi på en søndag ettermiddag. Den kom ut i rakkettfart når jeg sneik meg ut med fyllenerver av en annen verden... 180 grader sving med hallingkast så satt jeg i godstolen igjen.. :shock::shock:

Men at grevling er farlig for folk generelt .. Tvilsomt 8)

Link to comment
Share on other sites

Grevling farlig??? Nabobikkja er vel farligere trur jeg :lol: Så lenge han ikke plager deg/dere,raserer hagen osv så har jeg ville latt rakkeren leve. Trenger ikke drepe ALT fordi en er jeger heller. Kommer sikkert til å få mye god underholdning utover høsten hvis dere sitter oppe og følger med på kveldstid,garantert!

Om den hadde blitt et problem så hadde jeg vel vurdert å gi`n en i nøtta. Hvis sameksistens lar seg gjøre,la den være. Holder hagen fri for alt av snegler og utøy. Hadde en i hagen der jeg bodde før. Kalt`n bare for "vaktmester`n" vi! Var ikke så mye som ei eneste gra-katte som kryssa tomta heller du! :D

Link to comment
Share on other sites

Alle møter jeg har hatt med grevling har medført at de løper så fort som de korte bena kan

 

Stort sett alle møter jeg har hatt med grevling har medført en grevling mindre... Men grevlingen er i særdeleshet et morsomt dyr som jeg ikke har noen vonde følelser for. Vet av et par som har blitt bitt. Alle tilfeller i forbindelse med jakt, blant annet uvøren steinutplukking i higang mellom grevling og dachs...

 

Vet også et tilfelle der grevling ble dokumentert som skadegjører på lam. Men med tanke på hvor mange det finnes og hvor få slike tilfeller som rapporteres, er den nok rimelig ufarlig med noen sjeldne unntak... Selv om den selvsagt skal respekteres.

 

Når det er sagt, i og med at det er så mye av den ser jeg ingen god grunn til at de skal spares for enhver pris hvis de er til sjenanse. Jeg tok i sin tid ut 11 stk fra et og samme hi i løpet av et knapt år... Bare ikke prøv å bli kvitt den med å blokkere hiinnganger - som regel ligger de inne, og graver seg ut. Har sett en skikkelig slagmark der huseier stengte innganger hver dag og grevlingen grov seg ut hver natt, under grunnmuren på huset. Nesten rart at ikke huset datt sammen...

Link to comment
Share on other sites

Åjoda, grevlingen er farlig den :P

 

Første dachsen min "Dag" blei skambeten av en engang. Denne gjenstridige jæv...n satte seg ikke trygt innerst i hiet, som den skulle, slik at vi kunne grave den ut. MEN :shock: valgte istedenfor å gå til frontal angrep på den helt uskyldige bikkja, som medførte 18 sting i snutepartiet på hjerteknuseren min :oops:

Dette gikk selvfølgeelig ikke upåaktet henn, og Grimbart trakk nok det korteste strået, ingen vits å lappe sammen den hvertfall :lol:

 

Tenk å oppføre seg slik, mot en uskyldig og vennligsinnet liten hund, som tilfeldigvis stakk innom boligen en lørdagsmorra.

At vi stod på utsiden med spett, spade, hipistol og hagle, har vel ikke noe med dette å gjøre, velger jeg å tro :D

Link to comment
Share on other sites

Vi som er jegerar er kanskje til tider litt kjappe med å konkludere med at avliving er einaste utveg... :?

 

Grevlingen er i utgangspunktet ikkje farleg. Den er eit elendig rovdyr slik som vi kjenner begrepet "rovdyr", men den klarar no å overliste ein og annan iberiasnegl :D Men det er mykje myter om at du må ha koks i støvlane etc fordi grevlingen biter til det knaser (grevlingen har ikkje eingang stor nok kjeft til å bite over støvel-tåa).

 

Grevlingen kan virke agressiv, og lage eit forferdeleg leven dersom den føler seg trua. Men det skal mykje til før den angriper noko, det gjer den kun som absolutt siste utveg.

 

Det du skal vere klar over, dersom du vel å avlive grevlingen, er at det er ein grunn til at den har etablert seg i hagen din. Hagen er attraktiv. Dersom du fjernar denne grevlingen, uten å gjere tiltak for å gjere hagen mindre attraktiv for grevling, vil det fort komme ein ny og overta plassen.

 

Litt info frå ein kommune som er litt plaga med grevling:

http://www.frogn.kommune.no/viltnemnda/dokumenter/grevling_i_drobak.pdf

Link to comment
Share on other sites

Den er vel akkurat like lite farlig for folk som bjørn og ulv. Så godt som ingen hendelser :-)

Men den "lille" forskjellen at det de siste 100 år har vært i gjennomsnitt 5 ulv og 10 bjørn i landet, og att det vanlighvis går en uke eller to mellom hver gang en av disse er i nærheten av folk? Mens det nok er noen tusen grevlinger og det garantert er flere titalls møter mellom grevling og folk hver eneste dag? Uten at jeg gidder å grave fram statistikken vil jeg tro det er omtrent like mange som er blitt skadet av rådyr som av grevling her i landet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...