Jump to content

Billege rifler pga. POD?


Fagerstad

Recommended Posts

No har vi jo fått eit makkverk frå POD som gjer at mange ikkje kan få lov til å kjøpe fleire jaktvåpen. Eg føler meg forplikta til å oppfylle intensjonen til POD ved å betale våpeninnkjøp for den nærmaste familie slik at dei også får 6 jaktrifler. Sia eg ikkje vil få arve desse våpna så er det jo viktig at desse er billegast muleg. Eg lurer difor på om nokon har forslag til billege støttevåpen? I tillegg lurer eg på kva som er det billegaste våpenskapet som tar 6 jaktvåpen? Målet er full garderobe med skap for under 10.000,-.

 

Alternativ:

HV-mauser til ein tusenlapp

Krag i ulike former til ein billeg penge

Andre forslag?

Link to comment
Share on other sites

En slik stille protest som du legger opp til vil ikke tjene noe godt. Tror derimot at det vil virke mot sin hensikt (om noen i det hele tatt legger merke til det).

 

(Kan forøverig legge til at jeg synes den nye forskriften virker spiselig, selv om 8 våpen hadde være mer liberalt).

Link to comment
Share on other sites

Kven har sagt at ingen skulle bruke våpna? I staden for å komme med mindre interessante kommentarar, så er forslag om rimelege våpen heller av interesse. Det skulle vel ikkje vere så vanskeleg å skjønne at verditapet på eit våpen til 1000,- er fullstendig uproblematisk, medan det kan vere eit større problem med dyre våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis problemet er verditap, bør du vel satse på kvalitetsvåpen feks Sauer, Blaser, eller Mauser av ny dato.

Disse får du jo igjen penga for når du selger dem.

Det er jo vansklig å forstå hva familiemedlemene dine skal med en haug gamle slarkebørser.

Skal de jakte med de er det vel bedre med en børse som går bra, en 6 som er midelmådige?

Link to comment
Share on other sites

Det vil nok bli muligheter for en del bra handler på bruktmarkedet, både fra folk som må rydde plass i garderoben og hos folk som velger å legg jakt/skyting på hylla i stedet for å handle våpenskap.

 

M/67 ("banemauser") er langt oppe på lista over "billig og bra", banekrag er ofte "gratis og bra".

Link to comment
Share on other sites

Hei fagers.. 8)

Krag og mauser er nevnt, ta med ei baikal hagle eller to (En SxS og en OU?) en eller annen rimelig salong (Toz? bra og undervurdert børse fra gressivg) og kansje en eller annen enkeltløper hagle med laaaangt løp.Det burde jo funke. Men tviler på at du kommer under 10k inkludert våpenskap.

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Skal du 'straffe' Pod? Haha, det blir som å sitte hjemme alene å drikke seg full for å 'straffe' sin ex. Ikke vet hun om det, og hun ville gitt f... om hun visste det :mrgreen: Hvem skal bli fornøyd om du fyller et skap med drittvåpen? Din nærmeste familie blir det i alle fall ikke! "Å tusen takk, utrangerte slarkevåpen, akkurat det jeg ikke trengte...". :wink: POD gir blanke, og du bruker 10 lapper på noe som hverken du eller familien trenger...

 

For min egen del må jeg si at fordelen med den nye forskriften er at jeg faktisk har tenkt igjennom hvilke av mine våpen jeg bruker, egentlig. Så nå har jeg solgt unna en del, og kommer til å selge mer.

Men, skal du handle billige våpen er ikke lista så veldig lang:

* Rifle: Mauser.

* Hagle: Star. En enkeltløper fra Star får du billig!

* Salong:Toz, eller en kinakopi.

Hvis du i tillegg vil ha billig ammo som går dårlig i de fleste våpen, men er billig, kan jeg anbefale Barnaul... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Personlig tror jeg faktisk at man kan få rimelig bra våpen nogenlunde innen budsjettet til Fagers. Det er ikke gitt at de våpen som er nevnt er slarkete eller dårlige.

Et annet tips, en savage kombi i kal 20 / .22 mag. Enkel og fungerende greier så langt de brukes fornuftig. Overaskende presis i rifle også.

skulle jeg brukt litt mer en 2000 på ei rimelig rifle, ville jeg gått for en Landrø mauser med et rimelig Bushnell sikte.

Link to comment
Share on other sites

Et annet tips, en savage kombi i kal 20 / .22 mag. Enkel og fungerende greier så langt de brukes fornuftig. Overaskende presis i rifle også.

Ikkje dumt forslag! Skal tenke på den. Hadde også vore kjekt med rimelege enkeltskotsrifler av type fallblokk, men kjem ikkje på nokon i farten...

Link to comment
Share on other sites

Skal du 'straffe' Pod? Haha, det blir som å sitte hjemme alene å drikke seg full for å 'straffe' sin ex. Ikke vet hun om det, og hun ville gitt f... om hun visste det :mrgreen: Hvem skal bli fornøyd om du fyller et skap med drittvåpen? Din nærmeste familie blir det i alle fall ikke! "Å tusen takk, utrangerte slarkevåpen, akkurat det jeg ikke trengte...". :wink: POD gir blanke, og du bruker 10 lapper på noe som hverken du eller familien trenger...

Det er snakk om å vere samfunnsbevisst. Det er jo moderne å skru av lyset i rom ein ikkje oppheld seg i og å resirkulere mjølkekartongar og alt slikt tull. Eg anser det for å vere uinteressant vås som berre blir gjort for å gi folk godt samvit. Men eg gjer mine ting for å få mitt gode subjektive samvit. Det å redde ein krag eller to gjer meg glad.

Link to comment
Share on other sites

No har vi jo fått eit makkverk frå POD som gjer at mange ikkje kan få lov til å kjøpe fleire jaktvåpen. Eg føler meg forplikta til å oppfylle intensjonen til POD ved å betale våpeninnkjøp for den nærmaste familie slik at dei også får 6 jaktrifler. Sia eg ikkje vil få arve desse våpna så er det jo viktig at desse er billegast muleg. Eg lurer difor på om nokon har forslag til billege støttevåpen? I tillegg lurer eg på kva som er det billegaste våpenskapet som tar 6 jaktvåpen? Målet er full garderobe med skap for under 10.000,-.

 

Alternativ:

HV-mauser til ein tusenlapp

Krag i ulike former til ein billeg penge

Andre forslag?

Og hvor i forskriften ser du at intensjonen til POD er at alle skal ha 6 jaktvåpen?

Hva jakter de i familien din etter som de tydligvis er fornøyd med jernsikter?

Og hva mener du med støttevåpen?

 

Som sagt så var ikkje eg ute etter meir eller mindre uinteressante kommentarar. Eg var ute etter forslag om rimelege våpen. Viss du ikkje har forslag om det, så la vere å svare på tråden.

Det var da fanden til nebbete oppførsel da.

Hva med å lære seg og formulere spørsmålene slik at du får svar på det du ønsker hjelp til?

Link to comment
Share on other sites

Det vi trenger en importør av HR1871 riflene, en importør som faktisk importerer. Har skutt litt med en i 45-70... Konge!

tror ikke Baikal knekkriflene er helt ille heller. Og jo flere registrerte rollingblokker og Krager vi redder fra kværna, jo bedre 8)

Link to comment
Share on other sites

Og hvor i forskriften ser du at intensjonen til POD er at alle skal ha 6 jaktvåpen?

Hva jakter de i familien din etter som de tydligvis er fornøyd med jernsikter?

****

Det var da fanden til nebbete oppførsel da.

Hva med å lære seg og formulere spørsmålene slik at du får svar på det du ønsker hjelp til?

POD sin intensjon? Du skjønner kanskje ikkje ironi?

Kor i all verda har eg nemnt jernsikte?

Nebbete? Eg skreiv at eg var ute etter forslag til billege våpen. Viss ikkje det var klart nok formulert for deg, ja da veit ikkje eg kva krav du har til formulering. Det finst mange gamle våpen som er artige å lufte av og til, men som vil bli spiker med tida for folk har ikkje plass til dei på kortet. Stjerneeksempelet på det er alle RB's i Sverige som har blitt eksportert til Norge dei siste åra.

Link to comment
Share on other sites

Hadde også vore kjekt med rimelege enkeltskotsrifler av type fallblokk, men kjem ikkje på nokon i farten...

 

 

Salongrifle basert på Martini-Henry Cadet og en 22Hornet (evt 22K-Hornet) brosj. Ellers er vel billige fallblokkrifler sjelden vare!

Link to comment
Share on other sites

For de som har kone, er det en mulighet for å få 12 jaktvåpene tilgjengelig.

Forutsetningen er at kona tar/har jegerprøven og oppfyller vilkår for kjøp av våpen.

 

Er kona ikke spesielt glad i jakt, så kan muligheten for at gubben i huset styrer/velger våpen for begge ved innkjøp, og i praksis har råderett over disse.

 

Kostnadene blir ett ekstra jegeravgiftskort pr. år og utlegg til avlagt jegerprøve for kona.

I teorien er da 6 våpen i konas eie, mens i praksis er det gubben som står for valg ved innkjøp og bruk.

Link to comment
Share on other sites

Et annet tips, en savage kombi i kal 20 / .22 mag. Enkel og fungerende greier så langt de brukes fornuftig. Overaskende presis i rifle også.

Ikkje dumt forslag! Skal tenke på den. Hadde også vore kjekt med rimelege enkeltskotsrifler av type fallblokk, men kjem ikkje på nokon i farten...

 

Savage-kombien kommer også med kulepipe i det klassiske hjortekaliberet 30-30.

Link to comment
Share on other sites

hei.

 

Kjøp deg en Steyr Krag 1897.

 

Har sett de på Finn til rundt en 1500kr. Har en selv og det er en god børse som er moro å skyte med. Fine er de også, synes jeg da.

 

Gammel Mauser fra krigen eller en gammel HV-Mauser. Billig og bra.

 

En Remington 870 Express burde også være mulig å få kjøpt billig. Men hvis det var kun rifler du var ute etter så er jo ikke den aktuell da.

 

Ha en fin dag.

Link to comment
Share on other sites

For de som har kone, er det en mulighet for å få 12 jaktvåpene tilgjengelig.

Forutsetningen er at kona tar/har jegerprøven og oppfyller vilkår for kjøp av våpen.

Er kona ikke spesielt glad i jakt, så kan muligheten for at gubben i huset styrer/velger våpen for begge ved innkjøp, og i praksis har råderett over disse.

Kostnadene blir ett ekstra jegeravgiftskort pr. år og utlegg til avlagt jegerprøve for kona.

I teorien er da 6 våpen i konas eie, mens i praksis er det gubben som står for valg ved innkjøp og bruk.

Og hvilke forslag har du til hva en jaktende og skytende kvinne, med en ikke våpeninteressert ektemann, skal gjøre? (Man må langt tilbake i tid får å finne en tilsvarende kjønnsrollefiksert tekst!)

 

Til de kvinner eller menn som vil utvide "garderoben" ved å registrere våpen på ektefelle/samboer, vil jeg gi et lite råd: Registrer i tilfelle de billigste og/eller de våpnene med minst affeksjonsverdi på "din bedre halvdel"! Ved et eventuelt samlivsbrudd (som rammer omtrent halvparten av oss!), vil våpnene tilhøre den de er registrert på. Og dersom Blaseren, med 5 ekstraløp, og den graverte sideliggeren din, bestilt etter mål, står registrert på en forsmådd partner, ser du dem i beste fall igjen under "jakt" på finn.no!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...