Jump to content

Rifleløp som varer lengst mulig.


trevis

Recommended Posts

Har en fabrikkny rifle cal. 9,3x62. Har ennå ikke skutt med den. Hva skal jeg gjøre for å sikre optimal lang levetid på løpet. Finnes det noe middel til å smøre på de første kulene som skytes med våpenet. Tror jeg engang for lenge siden hørte noe om "Molycot" for slikt bruk.

Hvem selger slike middler og hva er prisen?

Link to comment
Share on other sites

For å sei det sånn, ei rifle i 9.3x62 vil med normale ladninger holde mellom 8-10.000 skudd. Hvis du derimot bruker tunge kuler, og lav fart, kan du kanskje få pipa til å holde lenger. Dvs at du har iallefall rifle i 100 år, dersom du skulle skyte så mykje som 100 skudd i året..

Normalt driv ein ikkje mengde trening med et sånt våpen, det bruker du andre rifler og rimeligere kaliber til.

Så mitt råd er å la våpenet være, skyt trenings skudd, jakt, og bruk eit anna våpen til trening. :)

 

Edit: Når du skal skyte i starten, dra puss mellom dei første 5 skuddene du skyt, og deretter puss for litt tett første gongene du er på banen. Så er løpet iallefall innskutt og klar. Dra gjennom med fille ein gong i ny og ne, og puss etter du har vært på jakt i dårlig vær, så har du rifla lenge.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg engang for lenge siden hørte noe om "Molycot" for slikt bruk.

Molycoat er eit voks/oljebasert? stoff som er smurt enkelte kuletypar, som oftast baneammo. Dette for å gi mindre mantling i løpet. Berre søk etter "innbrekking av våpen" eller lignande søkefraser her på forumet, så finn du nok masse :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når det høres ut til å være for godt til å være sant, ja så er det som regel det. Hvis poenget med denne coatingen er å redusere slitasjen kulene påfører løpet så er det jo rimelig meningsløst, problemet som fører til redusert presisjon og hastighet, og dermed til at løpet må byttes etter X antall tusen skudd, er jo erosjon som følge av varme kruttgasser og varme kruttrester, kruttet vasker rett og slett ut løpet fra kammerenden.

 

Tron

 

PS: Har en snart utskutt 7mmRM pipe , er selvsagt veldig fristende å prøve luriumet da... :D

Link to comment
Share on other sites

Molycoat er eit voks/oljebasert? stoff som

Not so! "Moly" er molybden disulfid, et nokså mykt flakformig stoff som har smørende egenskaper da bindingene på tvers av flakene er svake mens bindingene i hvert (atomnivå) flak er svært sterke. Strukturen er som grafitt.

MoS2 tåler en god del varme og finnes også som smørefett. Det dispergeres eller bindes ofte med fett, olje eller voks.

MEn det svarte som smører og gjør jobben er MoS2, ikke voksen eller fettet.

 

I nyere tid brukes også BN, bornitrid til å smøre kuler - David Tubb forfekter dette som saliggjørende... H-BN, heksagonal bornitrid har også den samme strukturen som grafitt. C-BN kubisk bornitrid har diamantstruktur og er nesten like hardt som denne.

 

Bornitrid som høytemp-smøring og belegg har vært brukt i mange år selges tom. på sprayboks.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når det høres ut til å være for godt til å være sant, ja så er det som regel det. Hvis poenget med denne coatingen er å redusere slitasjen kulene påfører løpet så er det jo rimelig meningsløst, problemet som fører til redusert presisjon og hastighet, og dermed til at løpet må byttes etter X antall tusen skudd, er jo erosjon som følge av varme kruttgasser og varme kruttrester, kruttet vasker rett og slett ut løpet fra kammerenden.

 

 

Korrekt. Og det som fører til mye erosjon er ladninger med mye krutt og høy hastighet, spesielt med langsomtbrennende krutt hvor deler av kruttladningen skytes framover i løpet mens den brenner.

 

Skal du få pipa til å holde lenge, så reduserer du slitasjen ved å skyte lette treningsladninger med blykule og passelig små mengder raskt krutt. Da får du relativt lav temperatur, og få eller ingen kruttrester i fast form som kan "sandblåse" pipa. I tillegg får du billig treningsammo :-)

Link to comment
Share on other sites

Løsningen er å skyte 10000 skudd, kaste pipa og kjøpe ny. Styr unna alt lurium, innskytingsrutiner og belagte kuler. Fjern kruttslam og mantelbelegg for hver 500 skudd, og kos deg på skytebanen. Bruker du hodet underveis har du også blitt en knallgod skytter, og får 6,5-skytterene til å tro at gudene er med deg hele tiden.

 

Litt slurvete formulert, men likevel, utskutte 9,3-piper er like sjeldne som fiskespisende bevere...

Link to comment
Share on other sites

"Moly" er molybden disulfid, et nokså mykt flakformig stoff som har smørende egenskaper. - Strukturen er som grafitt. - MoS2 finnes også som smørefett.

Nå må du kanskje hjelpe meg med litt tekniske ting igjen, "M67". Jeg har lest masse om "innbrekking" (innbrudd? Noe bedre norsk ord? "Innskyting" betyr jo noe annet!) av løp. I min tidlige skytekarriere sa en bilmekaniker (og god Stang-skytter) at hensikten med å bruke MoS2 var å gjøre en slags settherding av overflaten i løpet. Kruttgassene gjør omtrent det samme, men med MoS2 (eller annet lurium) går denne prossessen fortere. Derfor har jeg stort sett sølt litt svart f...skap på kulespissene de første 50 - 100 skudda. Til ingen nytte?

 

Ellers stemmer det at oppskriften på løpsslitasje er tunge kuler og dertil hørende saktebrennende krutt (jfr. diskusjonen om 5,56 i DFS). Piper til kaliber 9,3x62, som stort sett lades med krutt i N-150-klassen, bør holde ut levetida for de fleste av oss med normalt jaktbruk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...