Jump to content

Nova grom - Lader nå!


Münsterjeger

Recommended Posts

Morn!

 

Jeg sitter på det nyetablerte laderommet mitt, og skal til å lade ordentlig for første gang.

Jeg har nå 10 hylser til tørk i ovnen, og leter etter ladedata for Partizan Nova Grom.

Det var imidlertid lite jeg fant av data til denne.

Testen til Bamrud var utrolig fin, og kula virker lovende.

 

Jeg lader følgende:

308 Win.

Partizan Nova Grom 170 grs.

Vihta N 140

 

 

Hvilken kruttvekt skal jeg starte på?

 

 

Håper noen kan gi raske sikre svar.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Takker!

 

Jeg har nå hatt oppi nøyaktig 40 gr i hver hylse.

Jeg legger merke til at noen av hylsene har kruttet klistret til hylsehalsen på innsiden. Mistenker jeg har brukt for svakt Zalovann.

Avbryte nå, eller gå videre?

 

Jeg mistet en ukjent mengde krutt fra en av hylsene, og hadde alt tilbake i kruttvekta for å veie opp nytt.

Da merket ejg at jeg ikke fikk ut alt. Denne patronen er tatt ut av produksjon.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke tromler hylsene høres det ut som om det kan sitte fett fra pressinga inni hylsehalsen. Da setter gjerne noen kruttkorn seg fast i dette. Fett inni patronen en ikke helt heldig. Før jeg fikk meg trommel brukte jeg å ha litt aseton på en Q tipp og rense hylsehalsene innvendig. Da kleber ikke kruttet seg fast. Dette gjorde jeg på jakt og konkuranse ammo. Til trening tok jeg tilfart og dreit i det, og hadde aldri noen problemer. Det sa pang hver gang :D

Link to comment
Share on other sites

Med mindre du har ei børse som samler på ei knappenål fra før, så tror jeg du kan se bort fra dette. Dette skjer meg også ved lading av treningsskudd, da det hender det sitter igjen ørlitt smøremidel innvendig i halsen. Hvis det sitter igjen for mye smurning i halsen, så vil det skape problemer ved bruk av hel/halv-automatiske presser ala. Dillon. Ta fart å skit i det, hvis det holder deg nattevåken så gnu litt med ei fille.

 

Kjøp deg en Lee collet og kast smøremidlene langt vekk.

Link to comment
Share on other sites

 

Kjøp deg en Lee collet og kast smøremidlene langt vekk.

 

 

Tenkt på det. 8)

Det er nok ikke rare greien som hang igjen, så jeg forsøker. Er vel ikke snakk om våpensprenging uansett.

Blir moro å prøve hjemmeladninger for første gang. BAre å vente på at banene skal åpne nå da...

Takk for all hjelp!

Link to comment
Share on other sites

Ja den smurninga (Lyman) jeg bruker til helpressing blir ikke helt borte inni halsen ved bruk av Zalovann. Derfor har jeg kutta ut vann til hylsebruk helt og holdent, det er bare et uromoment syns jeg.

De gangene jeg helpresser så tørker jeg av hylsa utvendig med en klut med rødsprit, og så dypper jeg halsene i en boks med rødsprit. Hvis de får stå på hue og renne av seg litt i en ladeblokk før jeg setter dem rettveien i en tørr ladeblokk så tørker de vidunderlig fort. Og ingen problemer med klisselige halser.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte å lade 223 i kveld.

Er det nødvendig å smøre når jeg bruker necksizer?

Å bruker jeg denne dien på samme måte som full length?

 

:-)

 

Om du trenger å smøre kommer vel litt ann på type necksizerdie du har! Har du Lee Collet, eller carbid expanderen som 358 Win nevner, trenger du vel egentlig ikke smøre. Med de andre necksizerdiene må du nok stort sett smøre for å hindre hylsene i å sette seg fast..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jeg har nå hatt oppi nøyaktig 40 gr i hver hylse.

 

har du noen resultater å dele med oss?

 

har tenkt å forsøke å skyte et rådyr med denne kula, og da må man lade.

Som uerfaren og smånervøs jeger tør jeg uansett ikke skyte på så langt hold at egenpresisjonen i kominasjon kule/våpen er noe stort problem.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Har dessverre ingenting og meddele.

Jeg har enda ikke turt å fyre av disse skuddene av min respekt for hva jeg faktisk driver med.

Har ladet 223, og tok i år skyteprøven med hjemmeladet ammo. Kjempegøy!

Så neste gang jeg er på banen skal jeg ta med de patronene jeg ladet og klemme dem av. Så ønsk meg lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Måtte ut å prøve ett skudd nå.

Kula kom ut i riktig ende, og det luktet godt! :D

 

Var ikke noen åpenbare trykktegn.

Det er ikke noen i nærheten av Holmestrand som har en kronograf til utlåns?

Iflg ladetabellene er vel 40 grs litt lavt? Naturalis ligger på 42 grs, men det er vel en homogen kule?

Har ikke fasiliteter hjemme til å sjekke presisjon, så blir nok en tur til Håsken imorgen, ja. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...