Jump to content

Måker et stort problem


skevebom

Recommended Posts

Etter å ha reist mye på fjellet er det urovekkende å se alle måkene som har stadfestet seg der oppe. Har selv erfart at disse tar mye ryper og da spesielt kyllinger. Vi jegere burde jakte mye mer måker for å få opp rypebestanden og kanskje andre småvilt.

Den er en større predator enn vi tror.

Link to comment
Share on other sites

Skyter mye måke hvert år og synes det burde vært flere som gjorde det. Har sikkert ødelagt mange jaktturer på annet vilt da jeg har sett en flokk eller enkelt måker som det har blir skutt mt av meg. Men klart heller skyte 2 måker enn og ikke skyte noe :mrgreen:

Har du også erfart noe som dette? Hva skyter du de med?

Link to comment
Share on other sites

Forskrift om felling av viltarter som gjør skade eller som vesentlig reduserer andre viltarters reproduksjon.

 

II. Felling av viltarter som gjør skade1

 

A. Hettemåke, fiskemåke, gråmåke, svartbak, bydue, ringdue, svarttrost, gråtrost, måltrost, rødvingetrost, skjære, kråke, ravn, gråspurv, hare, rødrev, røyskatt, mink, mår og grevling, kan felles uten særskilt tillatelse hele året av eier/bruker/rettighetshaver eller den han bemyndiger når disse gjør skade av vesentlig økonomisk betydning på en eller flere av følgende verdier: Hus, hage, åker, plante- eller frøkultur, aktivt drevne egg- og dunvær, pelsdyrfarm, fjørfeoppdrett eller viltoppdrett.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-19970901-1000.html

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Denne karen har slått seg ned hos meg og driter over hele altanen :| Hvordan kvitter jeg meg med problemet; ikke lett å skyte med den bakgrunnen.

 

Bildet er tatt i kveld på 2 m hold...

 

2aexta0.jpg

 

Skall ikke oppfordre til lovbrud her på forumet.

Fjernet av jmonsen

Link to comment
Share on other sites

Så har jeg blitt moderert, jaggu!

 

Det går an å spise måke. Jeg har ikke fått meg til å prøve. De har lyst fint kjøtt og bryststykkene på en svartbak er store.

Det var ei tid jeg pleide å skyte en måke når jeg kom hjem uten å ha fått noe annet, da smalt det en stormåse på siste holmen før brygga, dessverre nokså ofte. Katta var veldig fornøyd og koste seg storlig med måkebryst.

 

Visstnok spiste de måke før i tida, da kjøtt var mangelvare. De smaker visstnok "bedre" enn alker, uten at jeg tror at det sier veldig mye...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Måker går fint an å ete, men vil foretrekke ungfugler, og helst ikkje innlands fugl/søplefugler. Etter det eg har fått med meg, så var det ein gong eit blindtestpanel, der overvekta av kokkene meinte at faktisk måker var den beste fuglen.

Har ikkje testa dette sjølv, eg har et lite intenst hat til dei kvitkledde søplefuglene, så eg får meg ikkje til å prøve dei i panna. Eg tar dei ut, dersom dei blir for nærgående ( innenfor 200 km radius :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Det er vel nå så få åpne fyllplasser igjen, at vi tobeinte spiser mer søppel enn måkene?

 

Hva tror dere junk food kjøpt klokka 04 en søndags morgen inneholder?

Måker?

Rotter?

Link to comment
Share on other sites

.....Går det an å spise måke forresten :roll:

Pføy..joda det går an, men for å spise noe slikt måtte det være for å overleve, uansett om det er innlandsmåke, kystmåke eller streetmåke. Jeg har sett hva måker spiser og det er rett og slett helt før jævlig, maken til søppel/åtsel-og mainnskitspisera :?

Link to comment
Share on other sites

Ser at det er flere som lurer på om det går an å spise måke. Og det kan man selvsagt, men anbefaler ikke søppelspisende måker da :D Har ikke prøvd selv enda, men må kanskje prøve for å tilfredstille nysgjerrigheta hehe...

 

Har faktisk ei gammel kokebok med oppskrift på måke... så det er bare å si fra om dere vil ha oppskrifta så skal jeg fikse det.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

.....Går det an å spise måke forresten :roll:

Pføy..joda det går an, men for å spise noe slikt måtte det være for å overleve, uansett om det er innlandsmåke, kystmåke eller streetmåke. Jeg har sett hva måker spiser og det er rett og slett helt før jævlig, maken til søppel/åtsel-og mainnskitspisera :?

 

Hvis du visste hva som er i maten du spiser til daglig, hadde du muligens gått ned noen kilo 8)

Link to comment
Share on other sites

Ja helt enig at det her trengs et skikkelig tak ! Her er det bare og lade opp og skyte , bare så synd det er for få av oss . Dette er en stor predador som har kommet innover hele landet .

Skyter du de med rifle eller hagle?

 

Jeg starter med 22 LR og ettersom de blir mere skremt blir det 17 REM , 223 og 22-250 'n til slutt . Vanvittig god trening er det også . :D

Link to comment
Share on other sites

Måker er godt spisende, men det bør helst være ungfugl.

Er vel nærmere 20 - 25 år siden jeg smakte dette nå.

 

Når det gjelder hva måken spiser....

Hvem spør seg hva grisen spiser nå i disse grilltider?

Er vel ikke mange som tar inn over seg at den spiser sin egen avføring?

I tillegg kommer det grisen kan greie å få fatt i av animalsk føde, som kan f.eks. være ett helt musebol med unger, eller enda bedre ei feit rotte som kommer for nært.

 

Litt bedre er det vel kanskje med kjøtt av stor og småfe.

Men gammel surnet myse med fluemakk, avføring av husdyr og muselort, rester av musbol i silofo`ret kan muligens fremheve entreco`tens smak?

Link to comment
Share on other sites

Vet at måker er et stort problem og at det er for mange av dem. :?

En god måte å skyte mange på er ikke det å ta en båt uten motor å ro litt ut i fjorden å fiske litt å kaste innvoller og slikt ut til måsen. Er dette lovlig? Hvis man skyter i sikker bakgrunn og har betalt jegeravgift og jaktkort?

 

Vet jo at mange vil reagere på det om de hørte det smallt masse og de vil vel selfølgelig si ` Huff, de stakkars måsene. Du må jo ikke skyte dem..`

 

Men trenger man jaktkort om man skal jakte i fjorden fra båt?

Er det ikke nok med betalt jegeravgift?

Link to comment
Share on other sites

Vet at måker er et stort problem og at det er for mange av dem. :?

En god måte å skyte mange på er ikke det å ta en båt uten motor å ro litt ut i fjorden å fiske litt å kaste innvoller og slikt ut til måsen. Er dette lovlig? Hvis man skyter i sikker bakgrunn og har betalt jegeravgift og jaktkort?

 

Vet jo at mange vil reagere på det om de hørte det smallt masse og de vil vel selfølgelig si ` Huff, de stakkars måsene. Du må jo ikke skyte dem..`

 

Men trenger man jaktkort om man skal jakte i fjorden fra båt?

Er det ikke nok med betalt jegeravgift?

 

Er ikkje problem å jakte fugl frå båt, så lenge den ikkje har påmontert motor. Har den det, gjeld 2 kilometersona.

Link to comment
Share on other sites

Litt o.t men har du noen gang vært i et grisehus`?

 

 

Hvis det er meg du sikter til, så skal jeg tilfredstille din nyskjerrighet.

 

Jeg er utdannet Agronom, økologisk sådann, har vært gårdsbestyrer på en slik skole for en kort tid, arbeidet i landbruket og således tilbrakt mange 1000 timer i fjøs også grisefjøs.

 

Med karakter på 6 i det meste ved eksamen bortsett fra en 5,er. :D

 

For å spe på mitt tidligere innlegg så kan griser ete egne unger, ta knekken på og spise høns, kattunger, små valper osv. hvis de skulle komme i veien.

Grisen er rett og slett altetende.

 

Dregtighetsperioden er 3 mnd + 3 uker + 3 dager = 114 døgn.

Brunst varer ca 2 døgn.

Ved svak brunsttegn hos purke kan rånespray brukes ( ett god middel ved jakt av villsvin, men lovlig) ?

Eventuelt hive purka i traktorhenger og ta en kjøretur i nabogrenda.

 

Ved ett tidligere lokalt slakteri ble det funnet i maven hos kyr ( ett av de 4 maver ) og sauer, plastposer, øl og bruskorker, glassskår, spiker, bolter, skruer.

 

Selv har jeg plukket ut av rundballer sundrevne ølbokser som har blitt hivd ut på dyrket mark fra bil, disse har blitt revet opp av fo`rhøster og var direkte livsfarlige hvis kua hadde fått dette i seg.

Ellers får kyr tvunget / får svelge i seg magneter, nå plastlagte for å samle opp metallgjenstander som spiker, skruer osv.

 

Tilfredsstilt?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

celcius:

Har hørt at grisen spiser litt av hvert, men hvor ofte forekommer det at en gris spiser høns, valper etc ? er kanskje ikke vanlig å fore griser med høns? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Nei det er høyst uvanlig i Norge men i f.eks. Latin - Amerikanske land og i Afrika - områder der gris holdes være vanlig.

Der er slikt som kyllinger og høns løsgående sammens med gris.

 

Det var ikke poenget, poenget er at der finnes mus og rotter i tusentall i Norske fjøs, selv om de har katter, noe som ikke er en fordel hvis en driver med sau.

 

Når en høster fo`r til småfe og storfe så rasker en med seg musebol, rådyrkalver og ingen sorterer dette ut av fo`ret.

Det havner i siloen sammens med alt det andre.

Det er sammen med alt gresset.

katter driter, og føder i silo,er.

Joda man legger pressening over ved endt silolegging, men den taes av ved uttak av fo`r.

Unngår dette til en viss grad ved bruk av rundballer, men det som kommer med under slåtten blir der, hvis det ikke plukkes ut før utkjøring i fjøs, enten med fo`rvogn eller gamlemetoden - trillebåre.

 

Fluemakk lever i gamle myserester, og avføring fra husdyr, ingen fjøs har vært fri for dette, i hvertfall fjøs som det har og er husdyr i.

Grisen gies også ofte litt silofo`r hver dag, ikke så mye men litt.

 

Men som jeg sier i mitt første innlegg, den spiser sin egen avføring, flumakk, sur myse, og kommer den over eller får fatt i ett musebol, mus, rotte så går dette ned på høykant, sammens med kasserte Wienerbrød fra den lokale handler.

Dette HVIS den blir foret med myse.

 

Hvor ofte tror dere mysetankene blir rengjorte?

Sjelden eller aldri, flumakk kravler på kanten av påfyllingstussen.

En skjelden gang spylles varmvann gjennom hvis avtappningstussen går tett av tyknet og surnet myse, ikke for renhold, men for å få myse ut av tanken til dyrene, enten det er gris eller storfe.

 

Mine besteforeldre, og til dels min mor under sin oppvekst fo`ret kyr og griser med kokt tang, kokte fiskerester dvs. hoder og innvoller, kokte poteter og sikkert en og annen selvsprukket høne.

Rett og slett som ett fo`rtilskudd.

 

Jeg har ennå ikke nevnt all muselorten som kan være med i kraftfo`ret...

Bruker en de gamle sekker som heises opp eller utkjøringsvogner, trillebår så er dette ett yndet sted for mus og gråspurv som driter der det høver seg.

 

For å unngå dette må man bruke ett lukket foringssystem, men selv det er ikke 100% sikkert, for mus og spurv piler mellom dyra når de blir servet kraftforet via automatiske fo`rstasjoner.

 

Nok om dette, måker er neppe det værste en kan spise, har spist endel måker riktignok for noen år siden.

Ungmåker er å foretrekke som hos det meste av vilt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...