Jump to content

Kan våpenpuss endre treffpunktet?


East Clintwood

Recommended Posts

Hei.

 

Hørte fra en kar på skytebanen at riflen min ville gå mye høyere på første skudd etter våpenpussen, og at jeg burde skyte 1 skudd med rifla rett før jakt for og få ut eventuell olje som måtte ligge igjen.(mindre friksjon= høyere skudd, sa han)

han snakket om mange cm! Jeg pusser børsa mi etter endt tur på skytebanen men kan ikke si jeg har merket så mye til det.. Er dette sant? Skutt lite så ble litt usikker.

Link to comment
Share on other sites

Om det er lenge siden du har pusset så kan treffpunktet forandre seg en god del. Om du pusser jevnt så kan treffpunktet forandre seg noe om du har olje i løpet og da hjelper det å gjøre som kammeraten din sier.

 

Når jeg har hatt en skikkelig rengjøring på våpen så kontrollskyter jeg alltid, men det er meg :)

Link to comment
Share on other sites

Mitt våpen er alltid nypusset og tørrpusset. Har jeg skutt en hjort eller tre en dag, pusser jeg løpet på nytt. Bruker homogene kuler og vil ikke la det bygge seg opp med avleiringer i løpet. Når rent løp alltid er standard har du også stabilt treffpunkt. Løpet skal alltid være tørrpusset før skyting. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Hørte fra en kar på skytebanen at riflen min ville gå mye høyere på første skudd etter våpenpussen, og at jeg burde skyte 1 skudd med rifla rett før jakt for og få ut eventuell olje som måtte ligge igjen.(mindre friksjon= høyere skudd, sa han)

han snakket om mange cm! Jeg pusser børsa mi etter endt tur på skytebanen men kan ikke si jeg har merket så mye til det.. Er dette sant? Skutt lite så ble litt usikker.

 

Dersom det er olje, avleiringer eller annet som pusses bort kan du få mindre friksjon og derigjennom endret ildrørstid. Treffpunktet kan derfor endres pga svingningene i løpet. Men det behøver ikke nødvendigvis være opp. Kan like gjerne være under.

Link to comment
Share on other sites

Uansett om en tørrpusser eller ikke kan det være forskjell på 1. og 2. skudd, derfor må en prøve. Hadde ei Remington pipe som satte de 2 første skuddene etter puss 2-3 cm opp til venstre, men når den hadde gått ca 5000 skudd ble dette borte.

 

Ei god pipe trenger ikke puss hver gang en bruker den, med mine rifler skyter jeg 50-100 skudd og noen ganger mer, mellom hver puss. Pressisjonen holder seg bra, og det er skjelden det er noe særlig mantelbelegg. Jeg skyter 2000-3000 skudd pr år, og skulle jeg pusset oftere ville det blitt mer pussing en skyting.

Link to comment
Share on other sites

Skyter 25 - 50 skudd hver gang jeg er på banen, noen ganger med 2-3 forskjellige rifler. Langholdsrifla blir pussa etter 20-30 skudd, jaktfelt rifla etter 100-150 skudd, og de andre noe der i mellom. Skyter nok i gjennomsnitt bortimot 2 ganger pr uke, konkuranse eller trening. Likevel kan det gå 3-4 uker mellom hver gang jeg pusser, men når jeg pusser er det ofte 3-4 rifler på en gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 years later...

Ser ut til at det er en stund siden det har vært aktivitet på denne tråden, men deler likevel mine oppdagelser.

 

Hadde "storrengjøring" på min Tikka M-595 i 308w og ble nok litt ivrig med oljen. Merket ikke noe til treffpunkt endring ettersom det var i forbindelse med bytte av kikkert.

Fikk derimot en del sot på hylsen som noen her på forumet mente kunne skyldes olje i kammeret(for lite friksjon). Dermed ble det vask av kammer med rødsprit og kom også til å dra samme filla gjennom løpet. Den ble skitten så da regnet jeg med det var bra. Det ble ikke til at jeg satte den inn med olje igjen etterpå :roll:

Neste gang riflen var i bruk ble samlingene 8 cm for høyt og 7 cm til venstre på 100m. (Samlingen var derimot ikke dårligere enn vanlig, snarere tvert imot)

 

Konklusjon: rødsprit i pipa er ikke å anbefale :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter en del langhold med en Sauer 200STR og det første jeg gjør når jeg kommer på banen er å verifisere treffpunkt på 100m.Dette vil variere etter om du har hatt storpuss på løpet med mantelfjerning med f-eks Robla solo.

Etter vanlig puss med olje og deretter tørrpuss før skyting ligger treffpunkt ca 3cm lavere på 100m.

Antakelig er det litt olje igjen i pipa.

Testa med å pusse løpet grundig med rødsprit og tørrpussing.Dette eliminerte treffpunkt forandringen i Saueren.Denne rifla er så presis og med kikkert med 25x forstørrelse er det lett å se den minste forandring.

Jeg bruker å pusse løpet i jaktrifla også med rødsprit før jeg drar på jakt.Da er treffpunktet der rifla er innskutt og jeg slipper å bekymre meg for å måtte skyte 2-3 oljeskudd.

Link to comment
Share on other sites

Sjelden det gir store utsalg, men et par, tre cm på hundre meter kan gjøre forskjell når holdet drar seg et stykke ut over de korrekte hundre meter.

 

Liker ikke å ikke ha helt tørt løp på jaktrifla i dagesvis i jakta så jeg pusser med et tynt lag konserveringsolje til slutt (Arrow Shield). Jeg skyter derfor inn med dette i løpet på hvert skudd slik at jeg er sikker på treffpunktet på første skudd. Det er litt arbeid med pussing på hvert skudd, men det er jo ikke så mange som går med til den siste finjusteringen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Dette har ingen betydning for jaktvåpen. Det er banevåpen, langholdsskyttere som må ta hensyn til dette. Mann skyter alltid med tørt løp. Det er kobberet fra kula som legger seg i løpet og fyller i alle ujevnheter i stålet etter maskinering. Dette gjør løpet glattere, nesten som molybdenkulene. Om mann pusser vekk dette hele tiden vil en få treffpunktforandringer til kobberet, molybdenen eller bryet for den saks skyld er tilbake. Så å starte en skytekonkuranse med blankpolert løp er ikke noe sjakktrekk. Det er aske, sot og kruttrester som er viktig å fjerne, kobber og bly virker som offeranode for stålet og forhindrer derved rust. 

Link to comment
Share on other sites

Har Mauser M12 i 6,5x55, pusser inni løpet kun om våpenet blir søkkvått, men har aldri merket noe treffpunktforandring under skytetrening med puss. Men det betyr ikke at man ikke burde teste det, jo før jo bedre. Gamlingen har et annet våpen i 30-06 og han opplever 1-2 cm treffpunktforandring, men på de korte holdene elgjakta foregår hos oss er det ikke et problem. De fleste elgene blir skutt under 100m. skyter man på lengre hold og kanskje på mindre vilt vil jeg påstå at det kan gi dårlig utslag for skuddplasseringa (alt annet vilt er jo mindre enn elg i Norge)  :) Støtter tørrpuss før jakt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...