Jump to content

Samlinger i mm ved forskjellige skytestillinger


Mido

Recommended Posts

Artig tema å ta opp. :wink:

 

Jeg er konkurranseskytter. .. Men med forskjellige våpen og i forskjellige skytegrener, og har derfor forskjellige krav og ønsker om samlinger ut fra våpenvalget.

 

Hva ønsker du selv å oppnå?

Trener du til kun jakt så er det vel ikke 5 skudds samlinger på 5mm@200meter du trenger mest av alt?

 

En "bra" skytter kan som sagt utrette mirakler på blinken ut fra egen mengdetrening og valg av våpen og siktemidler.

Vil derfor ikke komme med meninger om hva en bør forvente av samlinger. Det overlater jeg til andre. :wink:

 

Btw.

Måling av samlinger (som bør være fem skudd) gjøres enkelt ved å måle ytterpunktene av skuddhullene som er lengst fra hverandre og trekke fra kulediameter..

Link to comment
Share on other sites

Hei godtfolk på kammerset!

 

Første innlegg her inne etter innmelding.

 

Som topic sier, jeg lurer litt på dette med samlinger i blinken ved forskjellige skytestillinger. Jeg er hobbyskytter, dvs. at jeg skyter på min egen private skytebane, og har fint lite erfaring med "ordentlige" skytebaner og "ordentlige" blinker. Mine blinker er stort sett hjemmelagde. Jeg skyter med tofot, og liggende uten anlegg + stående. Har blinker på 50m til salongen og 100m til 6,5, 223 mm.

 

I og med at jeg aldri har skutt noen form for konkurranse eller er vant med å måle samlinger lurer jeg nå på hva som anses for å være bra skyting. Tenker da på samlinger i mm. På 50m med salongen og på 100m med grøvre skyts? Hva bør jeg samle for å kunne kalle meg en bra hobbyskytter? I alle stillinger..

 

Er nok ikke så grønn som det kanskje kan høres ut som, jeg har mange tusen skudd på samvittigheta, men det er stort sett på skeetbanen...

 

Jeg skal ikke ta stillin til hvor små grupper du kan forvente, det avhenger av skytestillinger, støtte på våpen osv.

 

For å kunne kalle deg en GOD skytter i jaktsammenheng, kan du prøve å sette ti skudd i en 25cm rund blink på 100m. Tid er 2 min. Du bør helst opp på bakbeina, men enhvilken som helst jegermessig stilling er OK.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
25cm på 100m?snakk heller om å treffe 3 snusesker,3 skudd,på 300 meter.da kan man begynne å snakke gode jaktskudd.å på småvilt er målene så små,så en snusboks på 100 meter bør enhver småviltjeger greie å treffe!

 

:) Før vi begynner å "krangle" hva som er god jaktskyting, må vi bli enige om skytestillinger, avstand og anvent tid så vi kan måle mot de samme parameter. Har du prøvd øvelsen jeg foreslo? Greier du den i stående lang arm? Hver gang?

 

Min snusask, Tidemanns Blå, (den andre torva et je itte) måler ganske nøyaktig 70mm. Hvis du treffer innafor 70mm med hvert skudd på 300m avstand hver gang du prøver, så har sannsynligvis ett eller annet landslag i skyting gått glipp av talentet ditt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg spinner litt videre på denne jeg. Hvis Kammeret skal være et forum for å fremme jakt og skyting kunne vi ta opp tråden her og lage en uformell skyteprøve for jegere og skyttere.

Trådstarter spurte om forventet gruppestørrelse eller skyteferdighet og har jo fått noen svar.

Hvis vi formaliserte dette litt og blir enige om hva som kvalifiserer til å si at du er en god jaktskytter så kunne jo medlemmene teste seg opp mot dette og poste resultatet her inne (for de som vil).

 

Mitt forslag blir som følger:

Skyteavstand 100m. Skytestilling stående lang arm. Blink 20-25 cm. Antall skudd 3. Tid 10-15 sek. Utgangstilling våpenet på hofta, skytter og våpen vendt mot målet.

 

100m er kanskje i overkant i forhold til praktisk avstand på jakt, men er grei med tanke på skivestativ på de fleste baner. Mange vil vel hevde at ikke mange skudd på jakt blir foretatt stående, men behersker du stående behersker du også de andre skytestillingene og hvorfor ikke velge det vanskeligste. Tror mange vil revurdere sine egne ferdigheter når de kommer opp på bakbeina. En blink på 20-25cm er vel omtrent passe og for eks så får du kjøpt Birchwood Casy Shoot N.C blinker i denne størrelsen. Antall skudd kan diskuteres, men 3 er vel OK i jegermessig sammenheng. Tiden kan justeres, men hva mener dere.

 

Kom med innspill!!

 

P.S. Jeg er enig med alle som havner på stort sett de samme synspunkt som meg :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jaktskudd tas som oftes liggende (hvertfall på småvilt på lange avstander), og krever ro, timing og nøyaktighet. Alt for få jegere tester riflene sine på forskjellig hold, og derfor mener jeg at en korrekt skytekonkuranse bør være dyrefigurer på forskjellige hold, alt fra 50m til 400 m. For det er dette man kan forvente seg i en jaktsituasjon. Og en god jeger bør lære seg å takle disse utfordringene.....

Link to comment
Share on other sites

jaktskudd tas som oftes liggende(hvertfall på småvilt på lange avstander),og krever ro,timing og nøyaktighet.alt for få jegere tester riflene sine på forsjellig hold,og derfor mener jeg at en korekt skytekonkuranse bør være dyrefigurer på forsjellige hold alt fra 50m til 400 m .for det er dette man kan forvente seg i en jakt situasjon.og en god jeger bør lære seg å takle disse utfordringene.....

 

Hmm, det høres ut som om du har bred erfaring fra diverse jakt. Jeg tenkte ikke på konkurranse som sådan, men mer en test eller skyteprøve designet av Kammermedlemmer slik at den enkelte skytter kunne teste seg selv. Hva synes dy en slik test burde bestå av?

Link to comment
Share on other sites

jaktskudd tas som oftes liggende(hvertfall på småvilt på lange avstander),og krever ro,timing og nøyaktighet.alt for få jegere tester riflene sine på forsjellig hold,og derfor mener jeg at en korekt skytekonkuranse bør være dyrefigurer på forsjellige hold alt fra 50m til 400 m .for det er dette man kan forvente seg i en jakt situasjon.og en god jeger bør lære seg å takle disse utfordringene.....

 

Dette rimer ikke med min erfaring, riktignok jakter jeg mest storvilt, men også en del småvilt, og vanligste skytestilling for meg på jakt er nok stående, eller en eller annen improvisert feltmessig stilling med støtte mot ett tre eller hva det måtte være. Med unntak av reinsjakta, der blir det ofte liggende (med reim). Men utfra nicket ditt aner jeg kansje at du jakter mest på en annen type vilt (les: kråke/ravn/små rovdyr), enn det jeg til vanlig gjør? Uansett så skyter jeg ikke på 400 meter som deg, og det gjør vel heller ikke den typiske norske jeger.

Link to comment
Share on other sites

synes enkelte postinger i denne tråden er vel optimistiske. om endel av de påstandene som fremmes(snuseskesker på 300m bla) stemmer, så har vi med noen som glatt kan vinne NM i hvasomhelst i rifleskyting. skulle ønske jeg var så god som enkelte er.

 

forresten så er stående eller knestående/sittende de stillinger som oftest nyttes på storvilt jakt.

mitt forslag til en skyteprøve, skyt et DFS-grunnlag på villreinfiguren på 100m. (3 stå, 3 kne og 4 ligg på 3 minutter) den som klarer 10 treff er i mine øyne god nok til å jkte storvilt, og god nok til å kalle seg en god skytter.

eller skyt et par runder DFS felthurtig på 2 småen og en 1/4 figur, småen på 100-175m og 1/4 på ca 225m. skyt disse tre ned på 15 sekunder med nedsprang. da er du kjapp til å ta nedsprang, og kjapp til å skyte, treffe og veksle mål.

Link to comment
Share on other sites

den siste der likte jeg høggern. :D ......men å printe inn 10 skudd i storviltfiguren på skytebanen,det burde alle klare. :) .men jeg får si som morten kraabøl skrev i boka si om rev og revejakt,at det ikke er vits å diskutere pressisjon,kulefall ol,med storviltjegere :D ......på en elg er det dødelige målet på størrelse med en basketball,men på en rev er det dødelige området lite som en tennisball......men jeg stopper der.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det greieste er vel å komme seg ut av ladekroken og bli med på stevner i de grener som har interesse for akkurat deg. Om det er DFS, praktisk, langhold, jaktfelt eller elgbaneskyting er ikke så farlig bare du synes det er interssant selv. Da kan jeg love deg at du fort finner ut hva som er god eller mindre god (samlings)skyting ved forskjellige skytestillinger og avstander. Du trenger egentlig ikke å konkurrere mot andre enn deg selv så deg ingen grunn til angst for resultatet heller. Av og til får man også finne seg i å svelge en kamel eller to og melde seg inn i NJFF eller lignende. Hovedsaken er å få skutt og ha det moro.

Link to comment
Share on other sites

jeg har drevet en god del med rifleinstruksjon, både ovenfor DFS-skyttere, jegere og ovenfor forsvarets personell(både hær og HV) å dt er utrolig hvor mange som tror det er veldig lett å treffe små mål på langt hold, men som ikke er i nærheta av å klare det hver gang.

 

jo lengre jeg har holdt på med skyting, jo mindre bombastisk har jeg blitt om hva jeg er i stand til å treffe HVER gang.......

 

10ern på 300m DFS skiva er 15 cm. innertiern er 7,5 cm. å skyte 5 sentrum på en serie er ikke noe jeg gjør hver dag akkurat(kansje et par ganger i året på stevne). å noen snakker om å skyte 3 snusbokser på 300m hold :shock:

 

sku ønske jeg var så god. hver gang.

Link to comment
Share on other sites

liggende med støtte er det ikke skyteferdigheter som måles aller mest.

i mine øyne er ikke det å sette små samlinger liggende med støtte noe annet enn en test av hvor bra våpen og ammunisjon er.

 

om vi skyter 10mm, 25mm eller 50mm samlinger med støtte er vel ikke det som er viktigst? det som er viktigst er hvor gode samlinger vi skyter når vi ikke kan bruke støtte, må skyte stående, knestående eller liggende på frihand. da begynner det bli interessant.

 

istedenfor å snakke om den beste samlingen man har skutt (jeg har skutt 5 skudd, 10mm senter-senter, uten støtte, med reim og diopter med sauern min på 100m, det gjør ikke at jeg sier jeg kan treffe et kronestykke fordet) så kan man heller snakke om hva man er i stand til å treffe hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Syntes hele diskusjonen virker helt talentløs! Først og fremst må det skilles mellom kravene til hva man skal skyte på, før man i det hele tatt kan sette krav. Kravet på en elgebog kan vel ikke akkurat sammenliknes med et orrebryst.Dersom man holder på og skyter for og sette tette samlinger, vil man engang i blandt kunne sette de virkelig tette på 100 meter, men de sier vel ikke så mye om hva man klarer og gjøre bestandig. Skyt 10 stk femskuddssamlinger og regn ut snittet. Det kan lage en liten retningssnor for hva du klarer som vanlig. Det virker som om det er de tette samlingene som teller, men det må da vere gjenomsnittet som teller.

Snusboks eller ikke på 300 meter, jo, jeg har sett skyttere som har kommet, skutt tre skudd i snusboksen på tre hundre meter for så og pakke ned og reise hjem igjen, så og si at dersom man er i stand til det, er man i ferd med og kunne bli verdensmester, faller som urimelig og regne.

I min målestokk, (er ikke spesielt god til og skyte med rifle)

100 meter: 5 skudd= 2,5 cm

200 meter: 5 skudd= 5 cm

300 meter: 5 skudd= 10 cm

Dette skutt i annlegg.

Stående, vil jeg tro du kan 6 dobble for min del kanskje mer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde et lite håp om at noen fra ledelsen i organisasjonen Kammeret hadde sett nytten av en uformell skytetest for å fremme skyting.

Det er mulig jeg ikke har vært klar nok, det er også mulig at jeg bedriver tådkupping i forhold til trådstarters intensjoner, men jeg tar sjansen.

 

Grunnen til å designe en slik test er enkel. Nye skyttere og skyttere som avskyr å konkurrere, kan bruke den til å måle sine egne ferdigheter i henhold til hva som blir regnet som akseptable skyteferdigheter.

 

Testen bør være forholdsvis enkel, slik at den er lett å gjennomføre i praksis.

 

Testen kan deles inn i "Nybegynner", "Viderekommen" og "Ekspert". Dette kan enkelt gjøres ved å endre avstand.

 

Testen bør være fra stående stilling, både for enkelthets skyld og for at en hvilken som helst form for anlegg egentlig ikke tester skytterens egenskaper og nivå.

 

Siden våpenmiljøet er fullt av "Stabbursronkere" dvs. folk som tukler alene med seg og sitt og helst ikke vil høre på råd fra andre, er det viktig at noen, les Kammerledelsen, tar kontroll, ellers vil diskusjonen om testens utforming aldri ta slutt.

 

Så, hvorfor ikke designe Kammerets offisielle skytetest, beregnet på å teste generelle skyteferdigheter? Kunne det være en inspirasjon til å skyte mer, også for de som ikke konkurrerer?

Link to comment
Share on other sites

jeg er enig med arrowmaker her.

jeg har tidligere luftet forslaget om å skyte et DFS grunnlag mot villreinfiguren på 3 minutter, på 100m. 3 stå, 3 kne og 4 ligg. (si poengkrav 10 treff for god og 9 treff for brukbar skyting) eventelt kan man skyte dette mot en DFS 100m skive, å sette poengkrav for "brukbar", "god", og "Meget god" skyting. feks 70, 85 og 95 poeng.

 

jeg mener fortsatt at konkurranseskyting med støtte... det gjøres av aspiranter i DFS ;)

Link to comment
Share on other sites

Og jeg er enig med deg, høggeren.

Det eneste ankepunktet jeg har mot ditt forslag er at jeg tror testen burde designes så enkel at du ikke var avhengig av en skytebane for å utføre den. Grunnen til det er at den største målgruppen her kanskje ikke har tilgang til baner, ikke føler seg hjemme på baner osv. Det virker jo som om noen har litt angst for å oppsøke skytebaner og skyttermiljø generellt og derved skyter på privat grunn eller ute i terrenget der de har tilgang.

Hvis denne testen kunne bli noe av, så kanskje flere skyttere hadde turt å oppsøke aktive skyttermiljøer, da de nå ville hatt en bedre peiling på egne ferdigheter i forhold til "standarden".

Link to comment
Share on other sites

Blir forholdsvis meiningslaust å diskutere kva som er mest "riktig" og utfordrande trening av å prikke små mål på lang avstand liggande med annlegg, eller ståande lang arm på kort tid. (Klassisk småvilt vs storvilt diskusjon).

Dei to metodane er jo nesten fullstendig forskjellige idrettar, då der er ganske store forskjellar mtp teknikk og utstyr.

 

Tipset mitt til den gjengse treningsskytter er å trene mykje og variert. Og so kan ein finne seg sin eigen måte å måle si eiga utvikling på, uansett om ein måler i poeng, treff eller millimeter. Følg med på eiga utvikling gjennom trininga, og gje blanke i å samaligne med alle andre (og ikkje minst røvarhistoriene som ein får både på nettforum og skytebana). For dei som vil konkurrere og samanlikne med andre, fins det plenty av organiserte konkurransar og skyteprogram som muliggjer det (DFS, jaktfelt, BR, praktisk).

 

Og viss du mot slutten av sommaren klarar å putte 5 skot innanfor ein sirkel på 30cm; Gratulerer, du kan jakte storvilt.

Nøkkelen er å kjenne sine eigne begrensingar som ein har funne gjennom si eiga trening, og ta hensyn til dei. Ikkje kor "godkjent" andre jegerar syns du er ut i frå diverse skytetestar som dei har konstruert, som kanskje ikkje passar ditt nivå, utstyr eller jaktform i det heile.

Link to comment
Share on other sites

Blir forholdsvis meiningslaust å diskutere kva som er mest "riktig" og utfordrande trening av å prikke små mål på lang avstand liggande med annlegg, eller ståande lang arm på kort tid. (Klassisk småvilt vs storvilt diskusjon).

Dei to metodane er jo nesten fullstendig forskjellige idrettar, då der er ganske store forskjellar mtp teknikk og utstyr.

 

Tipset mitt til den gjengse treningsskytter er å trene mykje og variert. Og so kan ein finne seg sin eigen måte å måle si eiga utvikling på, uansett om ein måler i poeng, treff eller millimeter. Følg med på eiga utvikling gjennom trininga, og gje blanke i å samaligne med alle andre (og ikkje minst røvarhistoriene som ein får både på nettforum og skytebana). For dei som vil konkurrere og samanlikne med andre, fins det plenty av organiserte konkurransar og skyteprogram som muliggjer det (DFS, jaktfelt, BR, praktisk).

 

Og viss du mot slutten av sommaren klarar å putte 5 skot innanfor ein sirkel på 30cm; Gratulerer, du kan jakte storvilt.

Nøkkelen er å kjenne sine eigne begrensingar som ein har funne gjennom si eiga trening, og ta hensyn til dei. Ikkje kor "godkjent" andre jegerar syns du er ut i frå diverse skytetestar som dei har konstruert, som kanskje ikkje passar ditt nivå, utstyr eller jaktform i det heile.

 

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tolke innlegget ditt, du får ha meg unnskyldt, men på sett og vis høres du ut som et offer for moderne oppdragelse og norsk skolepolitikk der all form for konkurranseinstinkt er preget ut av deg :)

Formålet med en slik test, slik jeg ser det er kun å måle basiskunnskaper. Spesialisering til forskjellige jaktformer hører ikke hjemme her. Det er heller ingen tvang, kun et tilbud til skyttere som vil måle sine basiskunnskaper. Ser du noe galt i det?

Det blir jo selvfølgelig opp til den enkelte, men hvis skyteprøven skal være en slags mal på skytterferdigheter, så synes jeg du legger lista vel lavt.

Link to comment
Share on other sites

Trener du til kun jakt så er det vel ikke 5 skudds samlinger på 5mm@200meter du trenger mest av alt?

?????

Hvordan i allverden skal man kunne treffe en kråke i øye på 250m, hvis ikke presisjonen er der om kring?

 

Kanske noe ekstremt. Men jeg føler at min tro på det jeg driver mest med, jakt, har stor nytte av den tilliten og sikkerheten jeg får av å lage små grupper på papp med samme våpen. Selvom jeg er fulstendig klar over at treffområdet på det meste av viltet er vesentlig større enn samlingene på 2-300m.

Link to comment
Share on other sites

Kanske noe ekstremt. Men jeg føler at min tro på det jeg driver mest med, jakt, har stor nytte av den tilliten og sikkerheten jeg får av å lage små grupper på papp med samme våpen. Selvom jeg er fulstendig klar over at treffområdet på det meste av viltet er vesentlig større enn samlingene på 2-300m.

du har et poeng. men er du i stand til å sette små grupper uten støtte foran og bak på rifla?

om du er i stand til å sette 1 cm samlinger på 100m liggende med støtte, så er det i mine øyne mer viktig at du ikke klarer sette 5-6 cm samlinger liggende uten støtte, eller 7-10 cm samlinger knestående og 10-15 cm samlinger stående på samme avstad......

å de tre tingene jeg nevnte der, vil man som oftest klare med rifler som samler 3cm på 100m med støtte....

Link to comment
Share on other sites

@arrowmaker:

Min oppdragelse skal du få sleppe å bekymre deg for. Forresten so innebere den oppdragelsen at ein skal skille sak og person, altso ikkje skal trekke personlege aspekter (som feks oppdragelse) inn i ein diskusjon som går på noko heilt anna. :wink:

 

Til saken:

Mulig eg og fullstendig tolkar feil her, so då får du og eventuelt ha meg unnskyldt. Men eg tolkar det dithen at trådstarter er ein relativt normal treningsskytter som lurer på korleis ein kan måle nivået, og kor han sjøl ligg i løypa.

Deretter tar diskusjonen litt av, og eg sit att med eit inntrykk av at viss du ikkje enten tar 3 snusboksar på 3 skot på 300m, eller setter 70 - 95 poeng på DFS-grunnlag med jaktrifla, so bør du (i følge enkelte) holde deg heime i jakta. For dette er noko alle bør kunne klare... No er ikkje eg nokon storskyttar. Men som DFS skyttar og generelt skyteinterressert so skyt eg nok meir enn den gjennomsnittelege norske jeger, og eg må seie at eg synest dette var tøffe krav og for min egen del er eg usikker på om eg overhode oppfyller krava til moderat skyteferdighet.

 

Sjølvsagt er eg einig med deg i at storviltprøva er forholdsvis enkel. Har vore diskutert opp og i mente før, men etter mi meining skal den berre vere ein test på at utstyret fungerar, og eit absolutt minimum av skyteferdighetar er til stades.

 

Poenget mitt er at kvar enkelt må finne eit treningsopplegg som passar for den enkelte og den enkelte si jaktform. Og at trening først og fremst skal vere moro.

Link to comment
Share on other sites

ser du siterer mine ca forslag til hva som kan være krav. på en 60 cm skive på 100m.

om du ikke klarer skyte 7er i snitt på et grunnlag, eller klarer sette 9-10 skudd innenfor reinfiguren på det samme grunnlaget, så mener jeg faktisk at man bør begynne å trene litt.

 

 

en helt annen sak.....

3 susbokser på 3 skudd på 300m synes jeg er latterlig. den som påstår han klarer det, bør begynne å skyte konkurranser. for det har jeg enda ikke sett noen klare hver gang ;)

Link to comment
Share on other sites

@arrowmaker:

Min oppdragelse skal du få sleppe å bekymre deg for. Forresten so innebere den oppdragelsen at ein skal skille sak og person, altso ikkje skal trekke personlege aspekter (som feks oppdragelse) inn i ein diskusjon som går på noko heilt anna. :wink:

 

Til saken:

Mulig eg og fullstendig tolkar feil her, so då får du og eventuelt ha meg unnskyldt. Men eg tolkar det dithen at trådstarter er ein relativt normal treningsskytter som lurer på korleis ein kan måle nivået, og kor han sjøl ligg i løypa.

Deretter tar diskusjonen litt av, og eg sit att med eit inntrykk av at viss du ikkje enten tar 3 snusboksar på 3 skot på 300m, eller setter 70 - 95 poeng på DFS-grunnlag med jaktrifla, so bør du (i følge enkelte) holde deg heime i jakta. For dette er noko alle bør kunne klare... No er ikkje eg nokon storskyttar. Men som DFS skyttar og generelt skyteinterressert so skyt eg nok meir enn den gjennomsnittelege norske jeger, og eg må seie at eg synest dette var tøffe krav og for min egen del er eg usikker på om eg overhode oppfyller krava til moderat skyteferdighet.

 

Sjølvsagt er eg einig med deg i at storviltprøva er forholdsvis enkel. Har vore diskutert opp og i mente før, men etter mi meining skal den berre vere ein test på at utstyret fungerar, og eit absolutt minimum av skyteferdighetar er til stades.

 

Poenget mitt er at kvar enkelt må finne eit treningsopplegg som passar for den enkelte og den enkelte si jaktform. Og at trening først og fremst skal vere moro.

 

Desverre så hender det på nettdebatter at man snakker forbi hverandre eller ikke forstår helt hvilket poeng som prøves å få frem.

Det jeg har prøvd å få frem er at det kanskje kunne være interessant og inspirerende for noen at det fantes en uformell test der folk kunne teste ferdighetene sine. Om så testen vil inspirere til mer trening eller ikke er selvfølgelig opp til den enkelte.

Altså, det jeg vil fram til, og som tydligvis i hvert fall en til har forstått, er å formalisere en test for skyttere.

At skytetrening, hvordan du legger den opp, og til hvilket formål er noe den enkelte velger selv, er så innlysende at jeg skjønner ikke hvorfor du bringer det inn som et argument i debatten i det hele tatt. Det samme går vel for at trening og skyting skal være morro. Selvfølgelig skal det det. Hadde jeg ikke synes det hadde jeg jo ikke skutt i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har prøvd å få frem er at det kanskje kunne være interessant og inspirerende for noen at det fantes en uformell test der folk kunne teste ferdighetene sine. Om så testen vil inspirere til mer trening eller ikke er selvfølgelig opp til den enkelte.
Enda flere tester? Syns man får testet seg, som jegerskytter, på jaktfelt, når man har forstått kriteriene/poengberegningen. Mere nyttig måte å gjørre unna de 30 oblikatoriske på også, enn å pælme dem på en 100m bane/skive.
Link to comment
Share on other sites

ser du siterer mine ca forslag til hva som kan være krav. på en 60 cm skive på 100m.

om du ikke klarer skyte 7er i snitt på et grunnlag, eller klarer sette 9-10 skudd innenfor reinfiguren på det samme grunnlaget, så mener jeg faktisk at man bør begynne å trene litt.

 

Ja, for so vidt. (Ser det no, eg tenkte feil. Tenkte på å holde 7'ern på eit grunnlag, noko eg vil slite med med jaktrifla).

Krangle inn 70 på ei 60 cm skive på eit grunnlag, kan det vel hende eg skal få til på ein god dag m/ medvind og kjøtkaker til middag. :D

 

For å gå heilt tilbake til trådstartar sitt spørsmål, so har eg sansen for jaktfelt. Syns det er er fint med avveksling frå ringskivene, dei får eg nok av gjennom DFS-program. Og so likar eg ikkje å skyte på ringskive med kikkertsikte.

Vi har laga til ei uformell treningsrunde med jaktfelt, som vi skyt frå standplassen til 200-metern.

Kråke ståande på 30m.

Hare kneståande 65 m

Bever sittande 100m

Jerv (trur eg) liggande 150m.

5 skot på kvart hold. 2 poeng ved treff i "ringen", 1 poeng ved treff i "kroppen".

No er dette som dokke ser er vanskelighetsgraden ein del lettare enn organsierte jaktfeltstevner. Men litt av poenget her er at det ikkje skal vere so vanskeleg at ein skremmer vekk den gjengse jeger. Og ein må fortsatt skyte brukbart for å skyte fullt hus.

Og vi brukar same runda heile sommaren slik at ein kan samanlikne resultatet med forige vekes resultat osv.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har prøvd å få frem er at det kanskje kunne være interessant og inspirerende for noen at det fantes en uformell test der folk kunne teste ferdighetene sine. Om så testen vil inspirere til mer trening eller ikke er selvfølgelig opp til den enkelte.
Enda flere tester? Syns man får testet seg, som jegerskytter, på jaktfelt, når man har forstått kriteriene/poengberegningen. Mere nyttig måte å gjørre unna de 30 oblikatoriske på også, enn å pælme dem på en 100m bane/skive.

 

Ja dette har jo, som antydet tidligere, utviklet seg til en ordentlig "god dag mann økseskaft" diskusjon. Hvis folk ikke evner, kan eller vil forstå det som har blitt foreslått og hvorfor, ser jeg ikke noe poeng i å fortsette diskusjonen fra min side.

Link to comment
Share on other sites

Ja dette har jo, som antydet tidligere, utviklet seg til en ordentlig "god dag mann økseskaft" diskusjon. Hvis folk ikke evner, kan eller vil forstå det som har blitt foreslått og hvorfor, ser jeg ikke noe poeng i å fortsette diskusjonen fra min side.

 

Hehe. Ja, eg trur vi alle egentlig er ganske einige. Vi berre formulera oss veldig kronglete og alle har eit forslag som vi sjølv har trua på :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde et lite håp om at noen fra ledelsen i organisasjonen Kammeret hadde sett nytten av en uformell skytetest for å fremme skyting.

Det er mulig jeg ikke har vært klar nok, det er også mulig at jeg bedriver tådkupping i forhold til trådstarters intensjoner, men jeg tar sjansen. - -

 

Så, hvorfor ikke designe Kammerets offisielle skytetest, beregnet på å teste generelle skyteferdigheter? Kunne det være en inspirasjon til å skyte mer, også for de som ikke konkurrerer?

Dette er ikke diskutert i styret, og blir det sannsynligvis heller ikke "på det nuværende tidspunkt". Men kanskje med tid og stunder? Et innspill til diskusjon, i det minste!

 

Det følgende er for egen regning: Jeg FATTER OG BEGRIPER IKKE hvorfor ikke DFS dro fram "Dugleiksmerket" da det ble aktuelt med 30 treningsskudd for riflejegere? Skytterlagene kunne stille våpen (masse krag og M/67 rundt omkring) til disp. for jegerne. Da ville man fått en peiling på hvor god man var i vanlig rifleskyting. Klarer man ikke bronsekravet, 150 p, på "Dugleiksmerkeprogrammet" (for kl. 1: 15 ligg og 10 kne), bør man vel vurdere litt ekstra trening før man går ut i skogen?

 

"Grunnlaget" på reinsfiguren er greit - man da burde den hatt 3 sirkler. Den vanlige for stående-skuddene, en på 20 cm. for kne/sittende, og en på 10 cm. for liggende.

 

Jeg ser at noen forteller om at de har skutt sånn-og-slik samling på beste serien. Men hva var den dårligste? Og evt., hva var gjennomsnitt- og medianresultat? Sier vel også sitt om våpen/ammo/skytter?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...