Jump to content

Samler på 6,5 krag patroner?


Browning

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Jeg samlet engang på Kragpatroner, både merkinger og kule- , patrontyper. Fra starten i 1894 og opp til ca 1925 var det B-kule (rundneset) i de militære patronene. Når sivile kom på markedet vet jeg ikke sikkert, Norma begynte ganske tidlig med flere andre kuletyper, både korte og lange, butte og spisse.

Link to comment
Share on other sites

er RA produserte patroner av spesielle årstall intressante for noen?

 

har et par esker med div.... om noen samlere mangler årstall i samlingen sin kunne jeg sikkert hjulpet til med å komplettere.... de skudda blir bare skutt opp før eller siden uansett.....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg samler også på patroner, og har endel 6,5 i samlinga mi.

 

Lurte på om det finnes en oversikt over de bunnmerkinger\lot'er som er produsert opp til 1945? Og har dere noen tips til bøker som tar for seg produksjonen her i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Jeg samler også på patroner, og har endel 6,5 i samlinga mi.

 

Lurte på om det finnes en oversikt over de bunnmerkinger\lot'er som er produsert opp til 1945? Og har dere noen tips til bøker som tar for seg produksjonen her i Norge?

 

 

Ja der finnes en slik oversikt, Trond Strømstad har laget oversikt over de fleste merkingene på norske patroner, Ta kontakt med SARA.

Mulig jeg har min gamle liste hvis jeg leter, det er endel år siden jeg sluttet med patronsamling.

Link to comment
Share on other sites

  • 13 years later...

Gammel tråd dette her,men overskriften passet så bra.

Er det fremdeles noen som samler på 6.5 bunnstempler tro..?

 

Veidinn (C.E.A./J.Steinsnes) publiserte ei liste her: 

og jeg fikk denne litt  nyere av samme mann rundt 2016:

 

image.png.601755e240b28eb61375fd5f1fc68ce3.png

image.png.fd0be222d4f2378237402b4a8dd8d299.png

 

Er det noen som samler så seriøst at de har oppdatert disse listene med nye funn?

Jeg mener jeg har funnet etpar nye varianter..

Denne fra 1921 er oppført i nyeste liste i 2 varianter i lot nr 4. 

Her er 2 varianter i lot nr 3:

 

image.jpeg.f8d5708d24c5a28a19d95c59210f2b75.jpeg

(Får ikke snudd dette bilde riktig vei,dessverre..)

 

Alle innspill velkomne! 😀

mvh Finn

 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Ja det var jo en overveldene respons....

Er det virkelig ingen som samler på våre gode,gamle norske lenger,men bare villkatter og artilleriskyts..?🐱🚀

Vel,idag fant jeg selv svaret på gåten i en gammel SARA-Bulletin fra 1998.

Varianten er rett og slett utelatt fra nyere lister.

image.png.0a1faf46f6782be0de1f4b167d7f7cb7.png

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
bubo skrev (På 19.10.2023 den 23.13):

Ja det var jo en overveldene respons....

Er det virkelig ingen som samler på våre gode,gamle norske lenger,men bare villkatter og artilleriskyts..?🐱🚀

Vel,idag fant jeg selv svaret på gåten i en gammel SARA-Bulletin fra 1998.

Varianten er rett og slett utelatt fra nyere lister.

image.png.0a1faf46f6782be0de1f4b167d7f7cb7.png

 

Har du bilder av hele?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er laaaangtifra noen ekspert på dette,og driver med 6.5 samling som en billig og artig sidesamling til haglpatronene.

De finnes i store mengder og varianter,så stadig kan en få noe nytt til samlinga.

 

Jeg har ikke alle disse 1918 variantene selv,og er enig i at de kan være vanskelige,

F.eks trodde jeg at jeg hadde lot 1 helt til bunkeren postet bilde over her.

Da så jeg at min ikke hadde punktum etter 18,og ved kraftig forstørrelse viser det seg at den er fra 1913..😄

20231202_220315.jpg.5053909f4907ac36fe7174f76dfae02c.jpg

 

Jeg har kun en av variantene av lot 2 og 3. (Min katalog er også litt kornete/uskarp).

Men har bestemt dem til disse variantene:

 

20231202_220045.jpg.b6a1105f9df42231554233c13b162ad2.jpg

 

Nederste variant 2 med større årstall og 2-tall:

20231202_220210.jpg.c4ab973b44c4638190223d490310f37d.jpg

 

Og nederste variant 3 med tretallet flatt oppå.

20231202_220222.jpg.069aeb0d16cafecc337338bd4cb83c8c.jpg

 

 

Edited by bubo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Her er noen patroner som er spesielt for Madsen MG.

Jeg fikk tak på en reklamekniv fra Rødfoss/Raufoss, disse er ettertraktet. I følge Kongsberg Våpenhistorisk så er det notert kun kjente eksemplarer fra 1923 og 1924. Mitt eksemplar har ikke innpreget RAUFOSS i knivbladet og tennhetten har et anslag/brukt. En kan jo spekulere i om kniven er original ? Den ser vellaget ut og er heller ikke en umulig oppgave for en kreativ kyndig knivmaker. Jeg har heldigvis ikke kjøpt kniven for en høy markedspris, den fulgte med på lasset med diverse "skrot" og ikke "skrot"  i en kasse. 

(Se linken fra kvf.no lenger ned i tråden ).

DSC07188.JPG

Jeg har valgt å ikke samle for mye på 6,5x55, det blir for mye og tar en del plass, jeg gir heller bort . Likevel beholder jeg enkelte spesielle patroner som her, eller patroner fra før 1900 ser jeg etter. 

 

DSC07187.JPG

 

DSC07190.JPG

 

Ammunisjon - Rødfos Patronfabrik - 6,5x55 mm - Reklamepatron (kvf.no)

 

DSC07185.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Posted (edited)

Jeg fikk en gammel emballasje med resterende to pakker a. 10 patroner her forleden:

Pakken ser ut til å ha inneholdt fire 10-skuddspakker, den ser sliten ut med gjenværende to "vanlige" 10-skuddspakker fra Raufoss med bunnstempel RA 1929. Pakkene med hyssing er stemplet 1930. 

Selve emballasjen som opprinnelig ser ut til å ha rommet 40 patroner har tydeligvis overlevd fem år etter hovedstadens navneskifte fra Kristiania til Oslo i 1925. 

 

6,5x55 norsk og svensk er helt klart et samlerfelt:

Som @bubo nevner er det billig og lett tilgang, Norge ser fortsatt ut til å renne over av gamle RA-hyssing-pakker med div. varianter. Jeg har ikke dette som samlerfelt, men kan ikke dy meg for enkelte varianter. Klart det hedde vært gøy med en fra Østerrike fra 1890-årene "George Roth" GR med sin spesielle logo, tidsepoken før og etter 1890-årene og tidlig 1900 er interessant. Jeg har ofte blitt tilbudt å overta gamle pakker gratis, men har takket nei for å ikke sitte inne med for store mengder utenfor mitt samlerfelt. Jeg har gitt bort en drøss med slike pakker til folk som bruker kulene for omladning til svensk Mauser eller Krag. 

DSC07330.JPG

DSC07329.JPG

DSC07329 – Kopi.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Å samle på 6,5x55 behøver ikke å bli kjedelig, sjekker vi bunnmerkinger og patrontyper dukker det opp en del industri og krigshistorie:

Jeg skriver over her at jeg ikke samler på 6,5, likevel har jeg en del ulike eksemplarer, ...mulig at jeg samler likevel....uten å vite om det...

Som vist over i tråden her finnes det en avkrysningsliste på 7-8 sider. Så har vi Kongsberg Våpenhistorisk Forening  som detaljert forteller om bunnstempler og patrontyper. Jeg har en noe uvanlig Ekserserpatron i 6,5x55, ikke uvanlig generelt, men bunnstempelet er ikke å oppdrive på noen av kildene jeg har. Der er merkingen SS.  Det eneste jeg finner ut av med SS er fra 7,92x57 MG Lett. Det er et unntak til, på trettitallet produserte Raufoss 7,65 Mauser patroner for eksport, disse hadde SS merking. Skulle du komme over en Raufoss 7,65 Mauser, kjent som Argentin eller Belgisk har du en "gullklump". Disse er svært sjeldne. 

 

https://www.kvf.no/ammo-65x55-RA.php?filter=cart

 

RA 7,92x57.JPG

Bunnmerkingen til denne etterkrigspatronen, rød treplugg som går helt ned til hylsebunnen har en ikke dokumentert bunnmerking for 6,5x55. Hylsen må stamme fra en 7,92 hylse, MG Lett.  Denne røde ekserserpatronen er en etterkrigsutgave laget på eldre hylser. 

7,92.JPG

 

6,5x55 Madsen.JPG

Det ble laget patroner spesielt for Madsen MG M/14 og M/22.

 

6,5 Madsen.JPG

 

Ekserser messing.JPG

Denne messingpatronen "Ekserser" finner jeg ingen kilder til enn i avkryssningslisten for 6,5x55.

 

Ekserser mess..JPG

Ekserser messing bunn.JPG

 

DSC07338.JPG

I førsten av introduksjonen av patroner til Krag-Jørgensen ble det importert hylser fra utlandet, særlig Østerrike v/ Gerg Roth. Georg Roth fikk som mange andre i krigsproduksjonen et problem med å tilpasse seg freden etter første verdenskrig. Flere fabrikker forsøkte seg på sivile produkter uten å lykkes og gikk dukken på tidlig 1920-tallet.  Jeg har ennå ikke lykkes med å finne en skarp Georg Roth patron, gamle brukte hylser ble omladet på Raufoss til ny Skarp - ekserser - div. øvelsespatroner som korthold og med treprosjektiler. Derfor bør ikke patronen du har stamme fra samme år som bunnstempelet. 

 

DSC07339.JPG

 

Drivpatronen er det også langt mellom hver gang de dukker opp.

Drivpatron.JPG

Edited by Vaquero
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites


Hadde ein gong ei Polte tomhylse, som eg dessverre ikkje kan finna att.
Mener å hugse at den var frå nokså tidleg 1890 tall.
Vart det kjøpt hylser frå Polte på den tid ? Eventuellt under prøveperioden, før 1894?

 

GML_Hylser3.JPG.3d57b53c3084f0ea40a8e7403a82e523.JPG

 

 

Er dette interessant ?

Hadde ståande ein boks med gamle tomhylser frå loftsrydding i eit gammalt hus.
Varierande dåleg stand, mange har preg av å vera omladde. Vedkommande var aktiv til ei stykke ut på 1900 talet.

Er ingen samlar, men har lest litt her på forumet, og funne ut dette?
Polte april 1895,  Keller&Co 1897,  SFM,  Roth,  Rafoss 1899,  Raufoss koparfarge 1918 utan prikk.

 

N.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

QuickLaunch skrev (11 timer siden):

Polte april 1895,  Keller&Co 1897,  SFM,  Roth,  Rafoss 1899, 

Det er klart at de er interessante:

6,5x55 ble approbert 18.januar 1894. I de første årene ble patroner og hylser importert fra det store kontinentet. Georg Roth var sentral leverandør under utprøvningene og videre leveranser. Det ble importert ferdig ladet ammunisjon og komponenter fra de du nevner, særlig i årene fra 1894 - 1898. Først i 1896 klarte den nyetablerte Rødfos fabrikken å levere 400.000 hylser, vi hadde da en egenproduksjon parallelt med import. Frem til 1898 ble hylsene til dels ikke merket, noen bare med en liten R. I 1898 ble hylsene merket RP (Rødfos Patronfabrikk 1896 - 1909). Årstall, deretter kvartal 1 - 4 eller mnd. 1 - 12. Fra 1909 var navnet endret til Raufoss Patronfabrikk RP. I 1924 ble navnet endret igjen til Raufoss Ammunisjonsfabrikk  RA. Bunnmerkingen har under disse årene hatt sine variasjoner. Det jeg har selv og har sett av gamle importerte hylser er omladet til div. ekserser - korthold - treprosjektiler o.l. Det hadde selvfølgelig vært gøy å kommet over noen skarpe uskutte originaler av div. stempler fra 1896 - 1899 - 1900. RP og importerte. 6,5x55 med Krag ble fort en suksess for skyttere - jegere - og Forsvaret selvfølgelig, forbruket ble stort og hylser returnert for omladning. Det skal litt til for å komme over strøkne originaler fra introduksjonstiden før 1900.  

 

Kilde: Norske Militærgeværer Etter 1867. v/ Karl Egil Hanevik.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...