Jump to content

Revejakta.


Buster

Recommended Posts

Jaggu var det en flott revefant til som bet i sin siste griseinnvoll i natt gitt.

Han virket meget nervøs der han dreiv, og det viste seg at det hadde han grunn til. Nå henger'n på låveveggen, rel matt i blikket!

 

Brukte 40grs V-max i 22-250. Slår aldri feil!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 117
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jaggu var det en flott revefant til som bet i sin siste griseinnvoll i natt gitt.

Han virket meget nervøs der han dreiv, og det viste seg at det hadde han grunn til. Nå henger'n på låveveggen, rel matt i blikket!

 

Brukte 40grs V-max i 22-250. Slår aldri feil!! :wink:

 

Den siste "kunden" av tre foreløpig var innom den 28/11 kl 0020 og fikk servert en 36gr Barnes Varmint Grenade fra .223'n. Holdet til åta er 40m og det ble ikke gjennomskudd. Etter de siste dagers snøfall tror jeg reven må ha gått i hi. Jeg har ikke observert et revespor i hele bygda de siste dagene.

Link to comment
Share on other sites

Grattis Buster'n.......:wink:

Ser ut som at rævefantene i umiddelbar nærhet lever farlig......

Foregikk dette i slåbrokk og grønne gumistøvler, sitter her med forferdelige bilder i hode.....:shock:

 

Lurer på om jeg må frem med lut her..... :roll:

 

 

Men, tilbake til bake til Topic....ønsker virkelig at det skal komme noe hvitt på bakken her jeg også......da lever ræven farlig her også...... 8)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke blitt noe rev på meg så langt, men etter jul har jeg trua..

 

Har hørt at det er best med gluggjakt på Februar og Mars... Stemmer dette?

 

Hvis du jakter over et åte er jakta like god hele tia. Snø på bakken er jo en fordel, både for lettere å kunne følge med på aktiviteten og også skytinga. Reven reker mer rundt i Februar/Mars på grunn av parringstiden, men uten at det øker besøket på åta nevneverdig.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke blitt noe rev på meg så langt, men etter jul har jeg trua..

 

Har hørt at det er best med gluggjakt på Februar og Mars... Stemmer dette?

 

Hvis du jakter over et åte er jakta like god hele tia. Snø på bakken er jo en fordel, både for lettere å kunne følge med på aktiviteten og også skytinga. Reven reker mer rundt i Februar/Mars på grunn av parringstiden, men uten at det øker besøket på åta nevneverdig.

 

Ikke helt enig der nei. I paringstiden har reven andre ting å tenke på enn å jakte, så den tyr derfor mere til "fastfood", og da blir blir reveåtet enkelt og greit :D

I tilegg er det stor sjanse at det kommer flere rever i sporene til hverandre, og har selv opplevd å skyte tre rever som kom som perler på en snor :D:D

Link to comment
Share on other sites

Har ikke blitt noe rev på meg så langt, men etter jul har jeg trua..

 

Har hørt at det er best med gluggjakt på Februar og Mars... Stemmer dette?

 

Hvis du jakter over et åte er jakta like god hele tia. Snø på bakken er jo en fordel, både for lettere å kunne følge med på aktiviteten og også skytinga. Reven reker mer rundt i Februar/Mars på grunn av parringstiden, men uten at det øker besøket på åta nevneverdig.

 

Ikke helt enig der nei. I paringstiden har reven andre ting å tenke på enn å jakte, så den tyr derfor mere til "fastfood", og da blir blir reveåtet enkelt og greit :D

I tilegg er det stor sjanse at det kommer flere rever i sporene til hverandre, og har selv opplevd å skyte tre rever som kom som perler på en snor :D:D

 

Da har vi litt forskjellig erfaring og jeg antar at det kan være forskjellige grunner til det, slik som mengde rev og jakttrykket tidligere på vinteren. Nå er nok erfaringen min med åtejakt på rev noe begrenset, type "kårkalljakt" som utøves fra vinduet på laderummet. Men jeg har ikke varsler og satt oppe mange netter i fjor og hørte på reven som rana rundt å skrek i nærheten uten å besøke åta. Nå ligger vel lysten på mat og sex ganske langt fra hverandre og det er jo mulig at de var hos meg på et, for meg, uheldig tidspunkt :)

Link to comment
Share on other sites

Knalla min første rev for halvanna veke sidan. Var på rådyrjakt hos ein kamerat i trøndelagen.

 

Reven vart litt skeptisk pga 2 dachs'ar som kom halsande på sporet hans. Mikkel tok sjansen på å sette over kornstubben og tok sikte på ein åkerholme. Men i kanten på den åkerholmen sat no eg på ein stol og kosa meg. 36 g Tungsten nr.1 frå kombi'en på 15-20 m hadde grei lysbrytareffekt :D

 

Rundt juletider får eg prøve åta mi heime. Burde bli litt matrestar etter jula å lokke med. Restane av 30 sauehau'er som vi skal sette til livs før jul burde vel lokke ein fant utpå, forhåpentlegvis.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke blitt noe rev på meg så langt, men etter jul har jeg trua..

 

Har hørt at det er best med gluggjakt på Februar og Mars... Stemmer dette?

 

Hvis du jakter over et åte er jakta like god hele tia. Snø på bakken er jo en fordel, både for lettere å kunne følge med på aktiviteten og også skytinga. Reven reker mer rundt i Februar/Mars på grunn av parringstiden, men uten at det øker besøket på åta nevneverdig.

 

Ikke helt enig der nei. I paringstiden har reven andre ting å tenke på enn å jakte, så den tyr derfor mere til "fastfood", og da blir blir reveåtet enkelt og greit :D

I tilegg er det stor sjanse at det kommer flere rever i sporene til hverandre, og har selv opplevd å skyte tre rever som kom som perler på en snor :D:D

 

Da har vi litt forskjellig erfaring og jeg antar at det kan være forskjellige grunner til det, slik som mengde rev og jakttrykket tidligere på vinteren. Nå er nok erfaringen min med åtejakt på rev noe begrenset, type "kårkalljakt" som utøves fra vinduet på laderummet. Men jeg har ikke varsler og satt oppe mange netter i fjor og hørte på reven som rana rundt å skrek i nærheten uten å besøke åta. Nå ligger vel lysten på mat og sex ganske langt fra hverandre og det er jo mulig at de var hos meg på et, for meg, uheldig tidspunkt :)

 

I min "almanakk" så er det dårlig med revetrafikk fra midten av februar omtrent, og nesten ut mars. Så drar det ofte på noe jævlig med rev utover våren helt til fredningen inntrer.

Egentlig så gir jeg meg så fort grevlingen "står opp". Den er da som regel på åta hver natt og spiser, og da er det håpløst å bruke alarmen. Den gjør meg forøvrig en stor tjeneste og spiser opp resten av åta, som ligger på jordet til naboen. :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Du Buster! Hvordan blir revefanten med v-maxen i 22-250. er det mulig å stoppe den ut etterpå: tenkte på stort utgangshull. For er i gang med å skla handle meg ei reverifle. Så lurer jeg på om jeg skal ha 22-250 løp til shultzen eller kjøpe meg en 22wmr

Link to comment
Share on other sites

Du Buster! Hvordan blir revefanten med v-maxen i 22-250. er det mulig å stoppe den ut etterpå: tenkte på stort utgangshull. For er i gang med å skla handle meg ei reverifle. Så lurer jeg på om jeg skal ha 22-250 løp til shultzen eller kjøpe meg en 22wmr

 

Tja. 22-250'n slår ofte høl, og det blir DIGERT :shock: .

 

Men jeg synes jeg har funnet en fin balanse i akkurat 40 grs V-max. Skyter jeg rett på bogen, på en voksen rev, så går som regel ikke skuddet igjennom. Men treffer jeg litt bak, på brystkassa så blir det høl. Skudd forrfra er jo perfekt, da kommer ingenting ut igjen heller.

Farten jeg har med 40 grainerene er ca. 1180m/s.

Jeg tenkte lenge på å prøve 35grs, men fikk tilbakemelding fra en kompis som hadde brukt denne, og han måtte innunder låven til naboen å skyte ihjel reven dagen etter. Kula hadde eksplodert i inngangen og hadde bare åpnet maskinrommet.... :shock:

Han gikk også opp igjen til 40grs.

En ting er sikkert!: reven dør! :wink:

 

Hvis du får en 22WMR til å gå tilfredsstillende så funker sikkert det. jeg har en, og den går IKKE tilfredsstillende!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også skutt mange rever med helmantel, men ble litt lei av at jeg måtte langt bortpå jordet, eller inni skauen for å finne de igjen. Litt uggen følelse som gjør at du MÅ ut for å se, før du legger deg igjen.

Jeg har også hatt noen "nato-skudd" som har ødelagt noe inni helvete. Det virker som de kan velte når de treffer, og kommer derfor ut igjen sidelengs. DET blir høl det. Også er det selvsagt en ting til, sålenge jeg ikke er alene på denne kloden; rikosjett-faren.

Link to comment
Share on other sites

Da ble jeg litt i tvil på valget. pratet litt med "35 whelan" han zastava i 22wmr går gått, men det blir litt annerledes med 22-250 i shultzen. MEn det smeller jo endel mer. harlit hus rundt. Totalen blir vel halvparten med demper på zastavaen en løp og stor demper til 22-250. Kona har sagt litt stopp eter div "tvilsomme" handler i det siste :?

Link to comment
Share on other sites

Satt i gluggen i natt. Kl 23 så levde en rødbrun katt farlig i det den smøg seg inn på åta. Men pus fikk feire Jul og Nyttår han. :D En halv time senere så fikk jeg besøk av reven, så nesten ut til at han fulgte sporene til katta. Den fikk en 40V-Max i bogen fra 223'n og det var som den berømte lysbryteren, øyeblikkelig død. Ikke gjennomskudd.

 

Er det foresten noen som har testet Berger Varmint 30 HP? Denne kula har litt lengde, omtrent som en 40 grains kule.

Link to comment
Share on other sites

Siste rådyrjakta for i år endte med revefall :) Bikkja hadde jakt helt i andre enden av terrenget og revefanten kom bare tuslende rett i posten min. Oppdaget meg aldri... kom inn på fem meter og 12/76 gjør susen på det holdet! Det ble godnatt på stedet.. Forøvrig en meget "stygg" rev. Helt mørk og enkelte partier så ut som om det var skabb. Men nå er det en mindre i skogen som tar rådyrkillingene til året...

Link to comment
Share on other sites

Siste rådyrjakta for i år endte med revefall Bikkja hadde jakt helt i andre enden av terrenget og revefanten kom bare tuslende rett i posten min. Oppdaget meg aldri... kom inn på fem meter og 12/76 gjør susen på det holdet! Det ble godnatt på stedet.. Forøvrig en meget "stygg" rev. Helt mørk og enkelte partier så ut som om det var skabb. Men nå er det en mindre i skogen som tar rådyrkillingene til året...

 

Hva slags skudd brukte du da?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Satt på åta natt til søndag da det kom en revefant på 250 meters hold og der fløy den rundt å fanga mus.

Så fikk den fordundre meg følge av en til .

Vel det er artig å sitte å se på men ikke i 2 timer.

Så forsvant de uten en eneste skuddmulighet og jeg bestemte meg for å dra hjem da den tredje fanten kom ,også inn på åta da,så jeg monterte jernetog klemte rolig av og .......KLIKK sa det, :evil: .

Nytt ladegrep men da var reven nede på 250 meter igjen,så jeg dro hjem å la meg.

Alt er mulig under revejakta men det er vel det som gjør den spennende og meg avhengig. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet rev i masse år og opplevd mye rart men tror toppen ble nådd i går . Var ute men kompisen og hans finskstøver og fikk los , så langt var alt normalt man losen svingte ned mot bebyggelsen og et stort sagbruk i full drift , min venn hørte losen svinge inn på tomta og hørte bikkja loste som bare f.... fra sagområdet men ingen hund var og se , plutselig dukket hode på 'finnen' ut gjennom gavelgluggen 5 m over bakken , dette er et 40 m. langt bygg og inne på flattaket der gikk losen så det dundret : :shock: lol:

Ja va f... skal man tro da :lol: Klart mikkel var fanget da.

Det var skyvd opp mye snø langs et litt lavere hus som stod inntil som gjorde at 'mikkel' sprang opp der og oppover blikktaket og så helt på mønet av det var det en glugg til gavelen på det store bygget og der hadde mikkel hoppet inn . Helt vanvittig spør du meg . :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå har det vært lite trafikk på åta i det siste :cry: . Skyter vanligvis ikke annet enn rev på åteplassen, men før jul satt jeg en dag med drillingen og så på alle kråker og ravn som var på åta. Satt lenge og venta, men til slutt satt det to ravner etter hverandre og det ble to i en smell :) . Kvelden etter var jeg der igjen og da ble det en rev :) . Men etter dette har det vært veldig stille. Rådyra og det andre som er der ligger urørt. Håper på litt mere snø slik at jeg kan sjekke spor rundt omkring.

Link to comment
Share on other sites

Fikk en rev fra gluggen kl 22.30. Kl 22.00 kom reven i god fart rett mot åtet, men stoppa'n, neida, den slakka så vidt på farten i 2 sek før den strøk videre. Den kommer nok igjen tenkte jeg og da skal han ikke stå lenge før det smeller, 30 min senere kom reven tilbake i samme spor. Da stoppa han så vidt og prøvde å rive til seg en grisetarm, det ble det siste han gjorde. V-Max gjør jobben. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...