Jump to content

Revejakta.


Buster

Recommended Posts

  • Replies 117
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Supert! Grattis!!

 

Jeg blir sikkert nå anmeldt til politiet for tyvjakting tenker jeg, men det tar jeg ikke så tungt..... 8)

 

Jeg har nettopp trukket et par kilometer med blodspor gjennom skauen, og ned til åta mi. Ser ut som det har blitt slept et blødende dyr, og sporene går rett til åta mi. :lol:

Brukte slakteavfall, i en vedsekk (nett). Så nuh...blir det liv tenker jeg........ :roll:

 

Jeg kan bare tenke meg hvilken spøkelseshistorier som blir kokt sammen hvis noen ser det sporet der. Men det skal jeg av. sitte med et ondt smil og bivåne, hvis noe ønsker å drite seg ut. :P

Link to comment
Share on other sites

Hehe, Er vel ingen som bryr seg om sånt på Grymyr vel?Hehe

 

Er nok av snålinger og særinger på Grymyr og i Vestre, så Buster skal ikke se bortifra at det kan komme noen linjer i avisen Hadeland, hehe...

 

Tilbake til tema:

 

Bra jobba, Buster! Viktig at noen står for avskytning av rev, så det er noe rådyr og hara å jakte på når jeg flytter hemmat! :D

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg blir sikkert nå anmeldt til politiet for tyvjakting tenker jeg, men det tar jeg ikke så tungt..... 8)

 

Jeg har nettopp trukket et par kilometer med blodspor gjennom skauen, og ned til åta mi. Ser ut som det har blitt slept et blødende dyr, og sporene går rett til åta mi. :lol:

Brukte slakteavfall, i en vedsekk (nett). Så nuh...blir det liv tenker jeg........ :roll:

 

Jeg kan bare tenke meg hvilken spøkelseshistorier som blir kokt sammen hvis noen ser det sporet der. Men det skal jeg av. sitte med et ondt smil og bivåne, hvis noe ønsker å drite seg ut. :P

 

He, he....BINGO!! :lol:

 

Der kom nabobonden på spora gitt, og ringte på døra mi. Det sto en kar på gårdsplassen og spurte strengt; "hva har du drevet med?" :mrgreen:

 

"Jo, det skal du da få vite" sa jeg. :lol:

 

Han slapp straks skuldrene litt lavere da jeg i helt rolig tonefall forklarte hva jeg hadde gjort, og hvorfor......

Han jaktet visst rev han også, og hadde skutt 3 rever. Så han ble litt paff når han så at de hang 5 hos meg. Konklusjonen ble at han jaggu skulle prøve dette han også, og dra spor inn til åta.

Driten blir at jeg har fått en konkurent nå da, men pytt.

 

Jeg sa det ikke, men jeg angrer. Jeg skulle hatt moro av å spørt ham om han trodde at jeg var SÅ DUM, at jeg dro et blodspor igjennom hele bygda og ned på min egen gårdsplass, etter jul??

Hvis jeg, mot formodning, skulle finni på noe galt så skulle han da ALDRI ha sett eller hørt noen ting. MEN jeg har ingen glede av å drive med lyskye aktiviteter, heldigvis. Derfor er det litt moro også. 8):lol:

 

God Jul! 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Vinterferie! Det ble tid til revejakt. Hele fire rever tok jeg fra tirsdag 12. til lørdag 16. feb. Det ble to rever natt til tirsdag. En ny rev datt torsdagsmorgenen og en rev datt lørdagsmorgenen. Alle tisper mellom 5,5 og 6 kg. 35 grs. v-max - .222 rem i ca. 1070 m/s. Ingen gav gjennomskudd på 100 m! Er oppe i ni tot. siden okt.

:D

 

DSC07001.JPG

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer!Har ikke blitt noen på meg enda,hverken åta eller på lokk :| Er litt så som så med vinteren her på østlandet,med mange plussgrader så forsvinner åta fortere enn man legger ut.Virker som om de finner nok mat i skauen og.Satser på å få en før sesongen er over!

Link to comment
Share on other sites

artig å se noen får tak i mikkel da..;)

 

hadde selv en opplevelse forrige helg, men den var sky og kom ikke nærmere enn 120 m, og det var på driv jakt..!

hadde den ene driveren godt litt saktere så hadde driverne holdt samme tempo, og da hadde reven kommet rett på meg...:P

mn sånn uflaks har jeg hele tiden med jakt og fiske... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Da datt jaggu meg nummer to nå i natt. kl 0050. Rett før jeg skulle gå hjem. Da stod den plutselig på åte, fikk lirka børsa på plass, men kom såvidt borti karmen å den tusla inn i skogen :oops: Men tror du jaggu ikke den kom ut på jordet lit lengre bort for å se hva det var. Og der ble den liggende. Fin hann rev 8 kg. Skal stoppes ut hvis preparanten kan ordne hullet.

 

IMG_1787_%28Medium%29.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kl. 04.15 i natt, så måtte støvlene på og lommelykten frem gitt. Et skikkelig kleint treff på en rev, som tok to saltoer og forsvant, gnog på samvittigheten.... :oops:

En runde med automathagla og lommelykt hjalp lite. Jeg la meg igjen og sov urolig, og tenkte på denna revefanten som helt klart fikk seg en skrell.

På morran så tok jeg meg meg bikkja(Alma), som er godkjent ettersøkshund (MEN ikke prøvd ennå på reelt ettersøk), og satte på selen. To patroner i hagla og gikk på med friskt mot. Etter en del surr i starten, så fikk hun en ide om hva vi egentlig drev med..........og nesa jobbet og rumpa logret.. :lol:

 

Etter ca. 3-400m så fant vi jaggu reven!! Det var en stor dag! Mor sto ute og så på to stykker som kom gående hjemmover, med reven dinglende i hånda. Den ene stoltere enn den andre..... :mrgreen:

Etter dette så har ikke bikkja gått mere enn en meter unna beina mine, og man skal ikke se bort fra at det har vanket en godbit i dag også.. :lol:

Nå henger det 9 stk på låveveggen!! (Men det er ikke til å stikke under en stol at jeg begynner å kjenne overværet av nr1 nå, i mildværet.... :shock:8)......må se å få fjerna de nå. :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Godt du fant den, Hvor traff du den hen? Har du merket at det er blitt mer aktivitet på åta. ser det i hvertfall her nede i sør at det er mer fart i de. det er også mye mindre mus rundt. Desverre må jeg sitte på jobb nå i 3 netter, men fordele ner jo at det blir ro på åta ti lat det er nye som kan komme frem :D

Link to comment
Share on other sites

 

Etter ca. 3-400m så fant vi jaggu reven!! Det var en stor dag! Mor sto ute og så på to stykker som kom gående hjemmover, med reven dinglende i hånda. Den ene stoltere enn den andre..... :mrgreen:

Etter dette så har ikke bikkja gått mere enn en meter unna beina mine, og man skal ikke se bort fra at det har vanket en godbit i dag også.. :lol:

 

Så morrro! :D

Ingenting varmer mer enn at bikkja en satser mye arbeid og verdifull tid på, gjør det matfar ønsker av den lille håpefulle. :D

 

Gratulerer med god bikkje og mange rever.

Link to comment
Share on other sites

Ahhh.........!!! Der fikk'n det gitt,......rev nr 10 ligger med beina i været. Og to stk rådyrkort er i boks. :wink:

 

Nå har de kommer jevnt en tid, skutt de tre siste med ca. en dags mellomrom. En rev annehver natt. Jeg har loggført alle mine revefall de siste 4-5 årene, og det er en tendens til at det blir oftere besøk på åta utover våren faktisk. Når parringen er over, er de som regel sultene. De tar vel en griseinnvoll i stedet for en røyk etterpå kanskje. :wink:

 

 

 

Hvor lang tid regner dere for normalt fra man støkker en rev skikkelig til den eventuelt kommer tilbake på åte ?

 

Veldig vanskelig å si, for jeg kjenner dem ikke igjen på slik avtand.

Link to comment
Share on other sites

Endelig ble det en rev på meg også, nå er det ca 1,5 år siden siste jeg så rev og det er ikke pga at jeg tilbringer for lite tid i skog og mark.

Var en tur med foxterrierene i nærheten av bossplassen, har sett endel reveskit der og kråker er det masse av.

Etter ett misslykket forsøk på å lokke til meg kråker, gikk vi ned til sjøen.

Der markerte Idun tydelig på spor og jeg tenkte at nå er det enten rev eller rådyr.

Følgte derfor etter henne over en haug og da jeg kom på toppen, fikk jeg se en rev som lå lavt og følgte bikkja med øynene.

Plutselig fikk den det veldig travelt og kom mot meg, greide å skyte 2 bomskudd :oops: før den for ut på en odde, under noen steiner.

Idun så selvsagt reven og for etter i full los.

Etter litt om og men for Idun under steinene og reven kom kjapt ut igjen, da fikk jeg inn ett treff og reven ramlet på sjøen, da var det enkelt å avgjøre jakten.

 

Reven var ei tispe med skabb :?

På bildet står Idun og loser på reven, heldigvis så var de ikke i kontakt med hverandre.

Reven ligger til venstre på bildet, i sjøen og der ble den.

 

Idun_og_rev_19_03_08.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Prøvde å organisere årets siste slepp på rev med støvern i dag... En` pluss meg møtte opp ... fikk ut rev etter 10 minutt (igjen) og vi fikk stått å hørt på los... nytter ikke å jakte rev uten en haug med poster a gitt... :? Såååå hvis noen i jevnakerdistriktet er hypp i mårra tidlig så ring 91726840... siste sjanse i denna sesongen... hadde vært veldig kult om noen hadde dukka opp... har hatt los i hele sesongen og kun skutt en rev (etter en perfekt los da)... så kom kom kom ... ikke mye gåing og bra vei... ta gjerne med hiund, veit om mange hi...

Link to comment
Share on other sites

Jevnaker ja, ett stykke dit, men nå er har jeg vært akkurat på en "liten" tur til sør og østlandet :)

Reiste sist tirsdag til Tvedestrand, på besøk til en kompis som driver oppdrett av foxterrier og revestøvere.

Tispa mi, Idun, er fra hans linjer, men ikke kjøpt derfra.

Skulle egentlig jakte bever, men siden det var frost og nysnø, så ble det heller revejakt.

Onsdag morgen kjørte vi ut til en øy som det skulle være noe rev på, øya er rett under 5000 mål, så den er nokså stor.

Vi hadde med terrier tispa mi og 2 av hans foxhounder.

Nå fikk jeg også se at reven ikke er så redd for å svømme som kanskje de fleste tror, det gikk spor ned til sjøen og opp igjen på en nærliggende holme, avstand mellom holmene er kanskje 30-40m.

Inne i en vik fikk vi se ferske revespor, her la vi båten og sjekket hvilken retning sporene gikk.

De gikk mot ett hi der bikkjene hadde jagd inn reven før.

Jeg postet i vika og Monrad følgte etter sporene med bikkjene sine.

Og som forventet gikk sporene til hiet, Monrad kalte meg opp på radioen og fortalte at her gikk sporene inn, men ikke ut igjen :D

 

Jeg tok da båten og kjørte rundt til der hiet var.

Hiet var en stor steinrøys,kampesteiner på opptil 3-4 m høyde og røysa var 50-60 m lang under ett bratt berg.

Jeg slapp terrieren og gikk opp på røysa, Monrad postet i motsatt ende av vika i tilfelle reven skulle stikke den veien.

Terrier tispa mi brukte en stund, kanskje 5 min, på å søke rundt hiet, før hun gikk inn.

Etter en kort stund kom ett par bjeff, før losen startet. Losen kom og gikk etter som reven flyttet på seg.

Jeg trodde reven skulle kom ut til Monrad, for den gikk den veien, men etter 10-15 min hørte jeg noe som krafset i snøen bak meg og der kom reven som prøvde å lure seg opp skrenten der den hadde gått ned.

Jeg gav den da 2 hagleskudd fra drillingen og reven datt ned, Monrad kom med ett jubelbrøl og ba meg passe på i tilfelle det skulle være en rev til inne i ura, men det var det ikke.

Idun kom etter og kastet seg over sin første virkelige "hi-sprengte" rev :D

 

Dette var virkelig gøy, både for meg og bikkja. 2 rev på en uke er jo mer en jeg er vant til for å si det mildt.

Sist jeg skjøt en rev var 28.03.05 :shock: så her er det langt mellom revene.

Er jo mest mink jeg jakt og bruker bikkjene til, så det var utrolig gøy å se at terrieren fungerte helt etter boka.

Kort los, så stille mens rev og bikkje flyttet på seg, ny los igjen og slik fortsatte det til reven kom ut :D

 

Vi var ute på torsdagen også og Monrad og bikkjene følgte lenge etter revespor uten at det ble los eller vi fant ut hvor reven hadde gjort av seg.

 

Fredagen kjørte jeg videre til østlandet, nærmere bestemt Skedsmokorset for å besøke en kompis der som har revestøver fra Monrad og terrier fra mitt kull :wink:

Han har kompiser som har jakt i Nannestad og Odal, så på lørdag kjørte vi til Odal for å jakte rev der.

Der har de hatt los vær gang, men reven har sluppet unna pga kanskje litt urutinerte jegere og heller dårlig skyting :lol:

Vi fant ferske revespor og slapp bikkja etter at vi hadde satt ut postene.

Bikkja var ivrig og støtet litt på sporene, etter kanskje 5 min ble det full los og jeg fikk se reven springe parallelt med min post mot de andre postene. Jeg gav beskjed på radioen og kort etter smalt det fra en post noen hundre m fra meg.

Men det ble bom, reven prøvde å komme seg over skogsveien, men oppdaget posten som bare stod 2-3 fra der reven stakk hodet opp og kastet seg rundt før han fikk skutt :?

Losen gikk en liten runde inn i terreget igjen, før reven lurte seg mellom min post og den nærmeste og dro ut ca 4,5 km før bikkja fikk problemer i ett brattheng.

Vi kjørte dit, takket være gps peiler, og fant bikkja som hadde prøvde å finne ut av revens krumspring.

På sporsnøen kunne vi se at reven hadde gått mye frem og tilbake og gjort store byks opp steder hunden ikke klarte å følge etter.

Om reven gikk inn i hi eller om den lurte seg unna på andre måter fant vi ikke ut av :?

Været ble elendig utover dagen, med mye regn.

Vi gikk da tilbake til der losen hadde startet for å sjekke ett hi som skulle ligge der.

Vi fant det og spor som tydet på at det var i bruk, det gikk spor inn og ut av hiet.

Jeg slapp Idun og hun hadde seg en runde gjennom ett par ganger, det var ett stort sandhi med 5-6 utganger, men reven var ikke inne.

Når vi gikk tilbake til bilene, sjekket vi der den ene posten hadde stått og der hadde faktisk reven gått over og pisset over der jegeren hadde tømt blæra, snakk om frekk rev :shock:

Om dette var en annen rev eller om det var den samme som hadde kommet tilbake er ikke godt å si...

Vi slapp ikke støveren pga det var blitt nokså sent på dagen, men Idun hadde seg en kort tur etter sporene, så de var nok ikke så gamle....

 

Søndag prøvde vi i Nannestad området men fant ingen ferske spor der.

Jeg kjørte tilbake til vestlandet, med mange gode minner og har ikke mindre lyst på støver etter dette :?:D

 

Med den dårlige revebestanden vi har her i Haugesundsområdet, så er jeg gjerne villig til å flytte litt på meg i landet for å få brukt bikkja på rev.

Men det blir vel ikke aktuelt før til neste vinter.

 

Legger ut bilde senere i dag :wink:

Link to comment
Share on other sites

Flott historie dette Foxterrier, har aldri vært med på revejakt av noen form, men dette høres spennende ut.

Her nordpå er det nok rev, men ingen som jakter den.

Er ikke noe særlige tradisjoner på det, unntatt åtejakt det er det en del som driver med.

Mulig for rypejakta varer fra 10 sept til 15 mars, og at dette blir prioritert. Men vi hadde hatt bruk for folk som tok ut litt rev...og mår :P

Men sporing, og jakt med hund er det ikke mange jegere som driver med, om noen i hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

dsc00026smallei8.jpg

 

Da ser det ut som sesongen er på hell, og åta begynner å bli koselig i vårsola.........

 

Jeg kom i land, og nådde akkurat mitt mål. Det var rev på åta i natt, men den var bare en rask visitt innom og slarket videre før røret var ute av vindussprekken. Den vet nok at det ikke er så lurt å somle nevneverdig på det stedet der... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Buster, såpass med rev på en sesong er godt over snittet og et pent innhogg for viltstellet. Selv fikk jeg noen færre denne vinteren. Har ikke vært så aktiv med åtet som tidligere, noe jeg vet er et absolutt for å komme opp i tosiffra. Fikk en i korsrev tass i gårkveld. Det er haraunger og snart rådyrfødsler og da har jeg levert mitt bidrag til flere av dem med fanten redusert.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Er det kun her att samtlige skutte rev har skabb?

Har ikke sett en rev med hel pels siden i sommer.........

Og så mild som vinteren er så ser det ut til att de klarer seg.

Hadde en på åta Søndag som så ut som en utstillings klar puddel.

Kun en dusk øverst på halen,snau bakpart og fin pels på front/hode...

Men den hadde det travelt,sprang inn på åta snappa noe hundefor og stakk.

Så den kun i 5 sek fra den kom ut av skogen til den var på vei bort.

Satser på en stor offansiv siste dagene...

Står fortsatt med kun 2 :oops:

Men det må være rev på åte for att det skal skytes...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som regel skutt ett par rever hver vinter som har hatt skabb, men nå er det første året uten.

 

Det er i og for seg et sunnhetstegn når det gjelder bestanden. Jeg har gått noen runder i skogene her nå, og nå er det jaggu ikke mange revespor å se gitt.. :mrgreen:

Men det fylles fort opp igjen. Det er masse rev i nabo-områdene.

Jeg ryddet bort åta i dag. DET er grisejobb det.

 

Et tips!!: (jeg har nevnt det før)

 

IKKE grav ned restene av åta, hvis dere kan la være. Jeg har en teori om at hvis man dumper dette i skogkanten et sted i nærheten, så lærer revene allerede fra valpestadiet at det er noe snack i dette området. Jeg legger også ut en del fisk på samme plassen, i løpet av våren. Jeg tror kanskje dette også kan spare en killing eller to.

Så når sesongen begynner igjen, flytter jeg bare åte et par hundre meter, og tilbake på jordet. :wink:

Dette er ting JEG tror på, men andre har sikkert en annen mening. 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har åte på samme plassen år ut og inn og slenger til noe snaks og et dødt rådyr i dann og vann. Tror jeg sparer noen rådyrkje (hmmm, om jeg ikke gjør meg selv en bjørnetjeneste og lager rever med good taste på rådyrsmak) på at den vet hvor det er fastfood å hente hele tiden. Har vel ingen dårlig erfaring med det, heller at det blir flere rådyr i markene. De gangene jeg har krøpet over titallet med rev i sesongen, så går det fort et par tre år før det er såpass HER igjen. Sist var vinteren 2005 /-06. Etter det har det vært færre å få for skudd. Hiene har og vært tomme. Antar at jeg tok ut noen godt etablerte revirtisper sist. Ingen skabbrev her i vinter !!

Link to comment
Share on other sites

Hei

Er det kun her att samtlige skutte rev har skabb?

 

Her har 6 av 7 hatt synlig skabb, men 7 av 7 var nok smitta...

Har sett en godt voksen rev med skikkelig fin pels i vinter, håpte den skulle komme i båsen, men den har ikke komt enda... Ellers så har resten av revene som jeg har sett (ikke skutt), siden i sommer, vert noen hårløse beinrangel (nesten alle)...

Det var en som var påkjørt, før jul, som nok er den verste skabbreven jeg noen gang har sett... Pels kun på hodet, ikke et hårstrå i nakken en gang :shock:

Link to comment
Share on other sites

Fikk min tredje.

Full av skabb denne også, kun tippen på halen som var hår på.

Resten av halen var hårløs.

Samt tynn pels på bakparten.

Kanskje brukbar til bogmontasje :mrgreen:

Skal jakte søndag også, men da er det slutt.

Lar åta ligge til 17Mai

Da er det bare bein igjen å ta bort.

Vil strøfore med fisk og annet rask så er det postering igjen 15 Juli.

Link to comment
Share on other sites

Årets siste og nr. 11 datt fredagskvelden kl. 21.30. Hannrev på 6 kg. Gikk meg på den oppi skogsveien kl. 20 samme kveld. Den såg meg ikke, men vaset over veien og nedi skogen. Fikk faktisk et litt dårlig bilde av den. Der han ble sett var det bare 100 m ned til åtet. Jeg kom hjem og hadde begynt på Gullrekka da varsleren peip. Reven datt rett ned. 35 grs. V-max er optimalt. Ikke gjennomskudd. Bilde kommer etter hvert. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...