Jump to content

Kule sitter i løpet.


6-speed

Recommended Posts

Jeg var på skytebana i går, og hadde med meg en eske 38 spesial 158gr. fabrikkammo,(fabrikant vil jeg ikke henge ut enda)og ladet opp min S&W 686. På det fjerde skuddet sa det bare poff, og nå sitter kula 2/3 inn i løpet og delvis inne i tønna.

Kan jeg bare banke kula tilbake, eller kan dette gi skader i tønna, eller er det en sak for børsemaker jeg bør ta opp med forhandler av ammunisjonen, og kreve at forhandlerskjeden ordner opp på vegne av produsenten?

Jeg skulle tro at denne produsenten har alt av utstyr på ladelinja for å forhindre at de slipper ut ammo som ikke er innen standarden, altså ikke inneholder krutt og kan derfor lastes for feilvare?

Link to comment
Share on other sites

Huff :( !

 

Jeg ville forsøk å få kulen ut ved hjelp forsiktig banking. Gjerne ved bruk av noe som er mykere enn stålet i løpet. Var dette med ny fabrikkammo? Slike situasjoner kan jo være skikkelig ekle hvis kulen hadde gått så langt inn iløpet at den ikke hadde bunnet opp sylinderen.

Link to comment
Share on other sites

Ta gjerne en runde med forhandler, hør hva de sier, du kan jo få en ny pakke mmo om ikke annet. Som malle sier, bruk noe som er mykere enn løpet, men også med så stor diameter som mulig uten at den går trangt. Det reduserer faren for å ødlegge løpet. Det er nok ikke rare knakket som skal til med rett verktøy.

Link to comment
Share on other sites

Nå er den ute igjen. Fant meg ei gjengestang, rullet på tørkepapir som foring for å spare rillene og lot det være igjen litt papir i enden. Olje i løpet, 3-4 pene kakk, og kula var ute. Ingen merker i løp eller noe annet sted.

Har litt i bakhodet det som skjedde, og ser for meg scenarioet på PPC banen, hvor det skal gå litt fort, om jeg hadde klart å koble det som skjedde før jeg hadde neste skudd på veg. Jeg har jo sett diverse bilder av sprengte våpen, og det er bare å håpe at det går like bra neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Nå er den ute igjen. Fant meg ei gjengestang, rullet på tørkepapir som foring for å spare rillene og lot det være igjen litt papir i enden. Olje i løpet, 3-4 pene kakk, og kula var ute. Ingen merker i løp eller noe annet sted.

Har litt i bakhodet det som skjedde, og ser for meg scenarioet på PPC banen, hvor det skal gå litt fort, om jeg hadde klart å koble det som skjedde før jeg hadde neste skudd på veg. Jeg har jo sett diverse bilder av sprengte våpen, og det er bare å håpe at det går like bra neste gang.

 

Står i første innlegget ditt:

2/3 inn i løpet og delvis inne i tønna

 

Kan ikke skjønne hvordan det beskrevne senario som du nener i site innelegg kan klare å lage de problemene du skiserer :roll:

 

Når kula sitter låst i løp og tønne, må den ut før du klarer å rotere tønna frem med en ny patron :D

Link to comment
Share on other sites

Skumle greier det der! :shock:

Har klart det selv i revolveren, men merket det og så etter hva som hadde skjedd.

Var hjemmelada ammo, og under nøye testskyting.

I løypa, og med høy puls, er det ikke sikkert hjernen hadde oppfattet faren før neste skudd var sendt ivei.

Og da hadde 9 skudd vært alt Rugeren min fikk opplevd.

Kula satt omtrent 1/3 inni løpet, og ble banket ut som beskrevet over.

Klarte seg bra, både revolveren og jeg.

Men det var en litt skremmende opplevelse.

At det skjer med fabrikkammo kan jeg nesten ikke fatte.

Om du hadde sprengt revolveren kunne vel produsenten blitt saksøkt noe skikkelig!?

Link to comment
Share on other sites

Har sett skytt som klarade att sätta 6 eller 7 skott efter varandra i pipan. första var för dåligt laddat. Sen fyllde det på. Det tom klarade att knuffa ut kulor som låg på banan 15 m längre fram. Inte sprängdes den. men förstörd pipa blev det ju. På kompisens revolver (s&w 586) lyckades en förstagångs skytt först sätta en i pipan för att sedan skjuta en maxladdad 357 mag in bakom detta. Gigantisk skottbula men inga ytterliggare skador på vare sig revolver eller skytt.

Link to comment
Share on other sites

Hadde revolveren tatt skade så ville ammunisjonsprodusenten/importør/forhandler vært ansvarelig etter Produktansvarsloven.

 

Så har också skett. Vet om 3 tillfällen då vapen förstörts av felaktig ammo. respektive vapenägare fick ersättning utan prut. Om det var för att hålla kunden skadefri eller för att de inte skulle gå till pressen. Det får var och en bedömma själv. vapnen var en hämmerlie 215 pistol och de andra två var skidskytte gevär.

Link to comment
Share on other sites

Nå har det jo ikke skjedd noen skade på hverken utstyr eller folk, men jeg har en litt uggen følelse for at dette kan skje igjen. Om man ikke kan stole på ammunisjonen som en betaler i dyre dommer for, og kanskje ha den lille hemningen i å måtte forsikre seg for at skuddet virkelig er gått av, før man trykker ut neste, vil det jo si mye på skytetidene.

 

Jeg kommer fredag til å sende et brev til grossist/forhandler i Norge og si ifra om hva som er skjedd. Jeg jobber i kjeden som selger denne ammunisjonen. Så får vi se om det kommer noen reaksjon tilbake fra fabrikant etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok ikke noen dagligdags foreteelse for fabrikkammo. Jeg har bare hørt om det en gang før, og det var fra Erik Braathen (d. kj. Red i Våpen).

 

Så hvis vi anslår at det f.eks kan skje deg en av 10.000.000 ganger, så kan du statistisk sett skyte trygt i lang tid fremover inntil det skjer igjen........

 

Verre er det når man lader selv. Det skjedde meg en gang også, jeg ble forstyrret under ladingen og ladet en patron uten krutt. Den satt også kulen i løpet, og jeg måtte slå kulene ut av x antall patroner for å være sikker på at det ikke var en med dobbelladning også.

Link to comment
Share on other sites

Verre er det når man lader selv. Det skjedde meg en gang også, jeg ble forstyrret under ladingen og ladet en patron uten krutt. Den satt også kulen i løpet, og jeg måtte slå kulene ut av x antall patroner for å være sikker på at det ikke var en med dobbelladning også.

 

Var nok det så skjedde med meg også, ja!

Skulle vise noen hvordan man lader... :oops:

Godt jeg har den billige, digitale vekta da!

Jeg bare kontrollveide alle patronene og konstaterte at de resterende 99 fra den lot'en var OK :D

Link to comment
Share on other sites

:shock: Seriøst?! :shock:

Har aldri lest noe om dette på ammoeskene, selv fra amerikanske produsenter!

Så her tror jeg vi har et emne som ikke har vært oppe i det stolte, amerikanske rettsvesen enda ;-)

 

Så mye som det skytes og saksøkes i USA har det garantert skjedd.

 

Har forøvrig selv satt en kule inn i løpet pga manglende krutt. Banket den ut med et spiker hode ned mot kula. Anser progresive presser mere sikre enn enstasjonspresser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...