Jump to content

Kydex knivslire


Streken

Recommended Posts

Jeg kjøpte en Swamp rat Mini mojo for en tid tilbake, og den ligger og koser seg på ladebenken.

Men den er helt uten slire !

Og saken er den at jeg har mailet buybrown ( ikke noe svar) Okuden, (svar, men vil ha inn kniven) og et par andre som også vil ha inn kniven.

Det er jo litt dumt å måtte sende kniven til USA for dette, med risikoen, kostnaden og ikke minst papirmølla.

Så spørsmålet blir vel om noen vet om noen som kan lage kydex slirer i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Har kontakt med han som lagde disse custom sakene til fallkniven, men har lager ikke så mye for tiden.

 

Lager noen kydex slirer selv. De funker fint, men har kanskje ikke helt dreisen jeg skulle hatt på de da.

 

Edit:

Om du er ute etter å lage en selv, så finnes det mange tips på nett.

Søk for eksempel på "kydex tutorial" på Google, så kommer det opp endel.

Her er et bilde av presse:

http://www.knifekits.com/vcom/product_i ... cts_id=636

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det jobbes med saken, for å si det sånn... Men er nok enda noen måneder før dette er oppe og går! Så vil du ha dette kjapt er jeg neppe rett mann.

 

Men sånn for morro skyld: Hvor mye ville dere vært villig til å betale for en norskprodusert kydexslire, med norske garantiordninger/angrefrist og gjerne en livstidsgaranti på produktet? Jeg forutsetter da selvfølgelig at dette er en håndlaget slire, tilpasset DIN kniv, i høy kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Har nesten litt dårlig samvittighet for å ikke ha gitt Metallurgen og forumet en oppdatering, men jeg har fått kniven tilbake med slire i Kydex, laget av metallurgen. Har ikke hatt kniv og kamera på samme plass, skulle ta noen bilder...

Kommer tilbake med bilder når jeg får anledning. Ser flott ut !

Til Flanker, jeg antar jeg ville kunne ville betalt ca 500- 1000 kr for et skikkelig eksemplar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kanskje litt Off Topic?

 

Dette er Kydex til Fällkniven F1 som er min. Kan justeres i alle retninger... Meget godt fornøyd med denne. Har ikke sett denne Kydexslira hverken før eller siden...

 

Har en sånn selv.

Kjenner han som lager di.

Han lager noen slirer på bestilling, og er vel den som kan mest om kydexslirer i Norge.

Han er bare litt opptatt for tiden.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger så langt! Når det gjelder pris er nok de tallene streken har kastet ut ca. det jeg vil ta for en slire, og da i nedre del av den prisantydningen ;) Div. valgmuligheter vil øke prisen, men jeg ser ikke for meg at jeg nærmer meg tusenlappen på noe. Da snakker vi isåfall pistolhylster eller noe sånt.

 

Men som sagt, dette vil ta litt tid. Jeg må prøve og feile litt mer først, litt utstyr må handles inn osv. Tanken er da å tilby kydexprodukter på en proff måte. Dvs. at du faktisk handler fra et firma, med de rettigheter det gir, og ikke fra en privatperson.

 

Noen tanker fra knivmakere og metallurger her om hvordan markedet for kydexslirer er i skandinavia? Jeg tenker da både på privatmarkedet og produsenter. Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke kommer til å bli millionær på et slikt prosjekt, og det er heller ikke meningen - jeg gjør det i ren entusiasme. Men et visst volum er nødvendig dersom man skal opprettholde kvalitet og utvikling av produktene.

Link to comment
Share on other sites

Noen tanker fra knivmakere og metallurger her om hvordan markedet for kydexslirer er i skandinavia? Jeg tenker da både på privatmarkedet og produsenter. Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke kommer til å bli millionær på et slikt prosjekt, og det er heller ikke meningen - jeg gjør det i ren entusiasme. Men et visst volum er nødvendig dersom man skal opprettholde kvalitet og utvikling av produktene.

 

Markedet er vanskelig. Har laga litt slirer, og bruker de på endel av de knivene jeg lager.

For at det skal gå rundt, så må man ta 500,- og oppover, men dette blir jo litt mye for en slire.

Det blir bare til spesielt interesserte, og av lite volum.

 

Er du interresert så er det en fin hobby, som ikke krever alt for avansert verktøy. :)

Link to comment
Share on other sites

Som antatt med andre ord... Altså må man spe på med andre produkter etterhvert, og for mitt vedkommende er da pistolhylstere det mest aktuelle ettersom jeg skyter praktisk. Og etter en stund kanskje noen utvalgte kvalitetskniver.

 

Da blir det nok som planlagt, nemlig å begynne i det små og så gradvis utvide. Jeg ønsker lav risiko - har ingen ambisjoner om å leve av dette. Ser mer på det som en hobby satt i et system som tillater gradvis vekst.

Link to comment
Share on other sites

Altså må man spe på med andre produkter etterhvert

Er det kanskje et marked for justerbare kolbekammer i kydex? Ser for meg at det kan være både relativt enkelt å lage, og ha et stort nedslagsfelt.

 

Ellers skulle jeg gjerne hatt tilgang til en dyktig kydexbøyer selv, men tror ikke jeg kommer til å generere allverdens inntekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
@ Metallurgen....

 

Jeg skulle gjerne hatt en kydex slire med webbing til en Nemesis Equalizer.

Er det mulighet for å få dette gjort ?

 

Jeg har bare laget enkle kydexslirer med nagler/tech lock kompatibel, ikke lagd noen med nylon/web skrudd fast.

Har sett det vært laget, f.eks her:

HS

 

Her kreves det en symaskin, samt noe mer ferdighet enn det jeg har tilegnet med hittil.

Skal gjøre produsenten av ovenstående slire oppmerksom på tråden, om han ikke er det allerede. :)

Link to comment
Share on other sites

Det høres glimrende ut med formidling av ønsket.

 

Dette med webbingen fixer jeg lett selv....litt værre med kydex forminga :mrgreen:

 

PS...tok litt tid før jeg skjønte hvor svaret ditt var...ikke så lett å bare være Mid-Tech.

 

Det blir en hvis kostnad da.

Jeg tar rundt 500,- for relativt enkle greier, og for noe som det over her blir det nok nærmere 1000,- da han legger endel arbeid i slirene. :|

Link to comment
Share on other sites

Det høres billig nok ut i forhold til jobben.....

 

Når jeg tenker meg om, ønsker jeg bare integrert kydex beltehempe, standard kniv-"retention" og skruer istedet for "rivets" i slira, slik at denne kan åpnes for rengjøring og til sist men ikke minst dreneringshull.

Link to comment
Share on other sites

Ser at bilder av eget arbeide har dukket opp i denne posten et par ganger, så det er muligens på tide med en ”reply”.

 

Jeg kjøpte min første Kydexplate tilbake i 1980-ish. For noen år siden laget jeg slirer på bestilling, men marked og forum var nok dessverre ikke slik som det er i dag.

De senere år har dagjobb, pendling og i senere tid separasjon fra verksted ført til en meget lav produksjon.

Fra årsskiftet er jeg samlokalisert med verksted og fri for daglig pendling, planen er derfor å starte opp igjen med produksjon av Kydexslirer.

 

Praktiske forhold som priser, leveringstid og lignende får kommer med tiden. Ønsket er å sette av en fast tid (for eksempel en eller to kvelder i uka) til arbeide. Arbeider tas da i rekkefølge etter som det kommer inn. Noen utgaver fra Fällkniven har jeg inne, og kan ha slirer på lager.

 

I tillegg til Kydex har jeg drevet med ”modding”, for eksempel skafting med G-10, coating, sandblåsing og annet. Relativt bra utstyrt for sømarbeide, primært 92-207 tråd men tror jeg kan ta 3-5 og kanskje 8 cord.

I utgangspunktet vil jeg prøve å definere standard valg for sliretyper som tilpasses forskjellige kniver. Normalt vil sliren formes på kniven og kniven avgjør i stor grad hva som er praktisk mulig. Har tildels bra lager med relevante komponenter. Spesialønsker kan være mulig, med det kan erfaringsmessig fort bli mer produktutvikling og må gå på timebasis.

 

Takker for den positive omtale som har dukket opp på forum. Har noe praktisk og formell bakgrunn og har med tiden utviklet metoder og prosesser for Kydexprodukter som jeg selv mener fungerer greit. Andre ”makers” har andre teknikker og valg.

Skal se om jeg kan rote fram noen bilder med tiden.

 

Så langt…..

 

Tore

Link to comment
Share on other sites

Det er bra Tore.

Kydex er et helt ok alternativ til lær, men jeg finner systemet med tecklock litt plundrete.

Vanligvis blir kniven hengende svært høyt, og med skaftet langt opp i sidebeina.

Ikke behagelig i det heletatt, og svært plundrete å få fatt i kniven.

Jeg har en kort kniv med slik slire (Game Warden), men bruker neste unntak en lærslire jeg har laget selv til denne kniven.

Løsningen som metallurgen viser bilde av ser ok ut, samt systemet med beltehempe i kydex som gjør at kniven blir hengende i tilnærmet normal høyde.

Dette er synspunkter med tanke på bæring av jaktkniv.

Link to comment
Share on other sites

”Retention and Release”

Ønsket om at kniven sitter i sliren under bæring uten at den er vanskelig å få løs under bruk.

 

En ”høy” beltehempe i Kydex vil normalt gjøre at sliren blir ”lang og stiv”. Ofte vil det også medføre at kniven er vanskelig å trekke med en hånd. Men det er rask og rimelig løsning. Fristet til å antyde at noen løsninger er mer tenkt enn testet.

 

Bruksmåte og brukssituasjon bør gjerne defineres og avgrenses før en bestemmer hvordan sliren skal være.

 

Lær kontra Kydex skal jeg ikke gi meg inn på i denne omgang ;)

 

Tore

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har kydex til min A1 - min bedre halvdel har zytelslire til sin A1 - kydex er uten tvil bedre/mer funksjonelt. Er sikkert en grunn til at Fãllkniven har begynt med zytel, men jeg skjønner ikke hvorfor. Er det pga pris vil jeg gjerne betale mer for en i kydex kontra zytel :D

Link to comment
Share on other sites

Poacher:

Ut fra bildet ser det ut som ”min” ja. Stor stas om du er fornøyd!

 

Poatcher/ MMY:

Fällkniven var lenge svært hemmelige med hvem som laget slirene deres, og resten er vel heller ikke helt opplest, vedtatt og godkjent – men:

Han som laget slirer fant ut at det var bedre å tjenestegjøre som kontraktør i –stan. Inntrykket er at han nærmest sluttet på dagen. Rettigheter til hylster og slirer ble solgt til et annet firma, annet firma førte ikke videre, men i praksis kvittet de seg med en konkurrent. Fällkniven var ute på fora og spurte etter produsenten – så det virker som om de ikke ble informert om status. I ettertid har de sikkert regnet på det og funnet ut at det er rimeligere med sprøytestøpte slirer. Kydex er mest egnet for mindre serier for eksempel opp til noe hundrede stk.

Skal ikke garantere alt i denne historien – men slik oppfatter jeg den delen av verden, og er tilfreds med det for min egen del. ;)

 

Tore

Link to comment
Share on other sites

Poacher:

Ut fra bildet ser det ut som ”min” ja. Stor stas om du er fornøyd!

 

Da tror jeg at du er mannen bak Fällkniven-slirene jeg så på en Villmarksmesse for en del år siden også. De var laget av en ikke-navngitt nordmann, og jeg tviler på at det kan være så mange av dere. :)

 

Disse anonyme slirene fra Villmarksmessen var fantastiske. Enkle og gjennomtenkte, og svært godt tilpasset kniven med overlegen "retention". Det jeg har skaffet meg av kydex i ettertid (med unntak av fra Bob Dozier) har ikke kunnet måle seg, og det inkluderer relativt velrenommerte custom-makere som Okuden. Jeg angrer selvfølgelig som en hund på at jeg ikke slo til den gang.

 

Jeg håper du får satt i gang produksjon igjen, så jeg får en ny sjanse og vi alle får en ny ressurs. :)

Link to comment
Share on other sites

Poacher:

Ut fra bildet ser det ut som ”min” ja. Stor stas om du er fornøyd!

 

Jeg er meget godt fornøyd både med kydex slira, mange som har vært misunnelig på den. Noen av de er faktisk her inne også :mrgreen:

Har skaffet med Fälkniven WM1 i tillegg. Denne har dog Zytel slire. Har ikke fått brukt den mye enda så jeg kan ikke uttale meg om kvalitet etc. på den Zytelslira...

Link to comment
Share on other sites

Ser at bilder av eget arbeide har dukket opp i denne posten et par ganger, så det er muligens på tide med en ”reply”.

...

Tore

 

Bra du fikk tid til å slenge inn noen poster. :D

 

Kydexslira jeg la ut bilde av over her bør nesten sees up close.

Har sett noe kydex fra forskjellige folk, og laget litt selv, men ikke noe som kan måle seg med dette. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takker!

Det blir nå vanskelig å leve opp til disse forventingene....

 

Var vel på Villmarksmessa en gang, men det er mulig det også var på Forsvarsmessa. Tror jeg solgte en slire eller noe slikt :)

 

Her er noen tilfeldige bilder av tidligere arbeider. Blad er ikke mitt arbeide, men skaft (G-10) og slire (Kydex).

Kanskje noen litt sære prosjekt - men det er ikke hovedtema i dag.

 

Noen av «moddene» og slirene har innspill fra knivens eier på utforming og eller bruksmåte.

Ligger litt arbeide bak noe av dette.

 

Cullingbeltet er for .404 men er foret med 9,3x62 da jeg ikke hadde mer enn en .404 for hånden.

 

Tore

 

DSCN0314.jpg

 

DSCN0315.jpg

 

DSCN2067.jpg

 

DSCN2173.jpg

 

DSCN2179.jpg

 

DSCN2237.jpg

 

DSCN2238.jpg

 

DSCN2374.jpg

 

DSCN2399.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...