Jump to content

S&W 686 prisøkning..


TigerBlack

Recommended Posts

Ja det er jo forsåvitt ett poeng, men jeg har ikke mastercard eller diners eller andre kredittkort.

 

har litt kredittkort "angst". Men jeg ser jo nytten av det når jeg er ute å reiser. Har også en liten policy om "ikke å bruke penger jeg ikke har kontroll over".

 

 

Men hadde jo ikke vært så dumt da..

Link to comment
Share on other sites

har litt kredittkort "angst". Men jeg ser jo nytten av det når jeg er ute å reiser. Har også en liten policy om "ikke å bruke penger jeg ikke har kontroll over".

 

Det er nok en smart holdning. Er fort gjort å bruke kredittkortet litt mer enn man burde. Har du klart deg uten kredittkort så bør du fortsette sånn også. Men av og til en lysten større enn fornuften :)

Link to comment
Share on other sites

@hoodrobin, sikker på at den prisen ikke var for 629CL ? Fikk tilbud på en sånn på XXL for noen uker siden til den prisen du nevner ... Bestemte meg alikevel for å kjøpe en Ruger New Model Super Blackhawk Hunter :wink: Tror jeg får den til lørdagen , gleder meg litt kan du si :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

har litt kredittkort "angst". Men jeg ser jo nytten av det når jeg er ute å reiser. Har også en liten policy om "ikke å bruke penger jeg ikke har kontroll over".

 

Det er nok en smart holdning. Er fort gjort å bruke kredittkortet litt mer enn man burde. Har du klart deg uten kredittkort så bør du fortsette sånn også. Men av og til en lysten større enn fornuften :)

 

Japp har overlevd snart 34 år uten, så jeg klarer meg nok litt til,men skal ikke legge sjul på at av og til så er fristelsen om "kjappe penger" er stooor. Spesielt når jeg har godkjente søknader på både .357mag og .45ACP liggende i skrivebordskuffen.

 

Valget står på Tarurus eller S&W686, får jeg tak i S&W til ikke over 6500 så er det greit, men det er uaktuelt å betale nesten 8000 for den. Jeg har sett på en Taurus på Sarpsborg våpen som lå på en 4500 (var iallefall noe i den retning). Når det kommer til .45acp har jeg veldig lyst på M&P45, med USP som en god nr 2. Jeg har litt blandete følser for 1911, det er utrolig pene våpen,men jeg har litt problemer med grepet på dem og mer eller mindre alle jeg kjenner som har en .45 har nettopp 1911.

 

Men har bestemt meg for at jeg tar den ene når skatte oppgjøret kommer og den andre når jeg har spart opp penger til den. Sommeren blir mager nok alikevel så regner med at det skal gå greit å legge av penger over ett par måneder. Så kan man både glede seg litt og når du har nyanskaffelsen i hånd ha god samvittighet på at den er kjøpt og betalt, og at du slipper masse renter i etterkant.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville uten tvil gått for SW 686. Kanskje den koster litt mer, men det har du igjen for i alle årene du skal skyte med den. Har skutt med mange revolvere, men ingenting slår timinga og mekanikken i Smithen. Den tåler også mye.

 

Her er min. Tunet av Morten som jobbet på Børselars. Det nye grepet hjelper meg spesielt med enhåndsskytinga.

P4230013.jpg

 

SW MP er nok et godt valg i .45 acp, selv om jeg også er fan av 1911. Har en Glock 45 acp, men blir nok en 1911 i tillegg en gang i fremtiden. Til felt er nok 1911 den "ultimate" 45, men man trenger ikke stå øvert på lista i alle øvelsene :)

Link to comment
Share on other sites

WadCutter: utrolig pen 686 og ja den er favoritten by far :D

 

Jeg vet imidlertid ikke om jeg er enig at man "automatisk" havner lengre ned på lista i ett feltstevne om man bruker noe annet en 1911. En ting er redskapen, en annen ting er brukern. Og våpnet blir bare så bra som den som skal trekke i avtrekkern. Nå har jeg ingen store ambisjoner om å være med i felt med .45 heller. Den er mer ment til rekreasjons skyting. Med de prisene som er på .45 skudd så blir det begrenset med trening med den uansett.

 

Revolver og .9MM har høyere prioritet for meg i konkurranse sammenheng. Jeg er såpass fersk ennå at jeg uansett ikke tror jeg kommer til å være med på feltstevner før tidligst neste år.

Link to comment
Share on other sites

Morsomt tema.

 

jeg kjøpte min STI trojan i april 2006 da var dollarkursen 6,7, og min S&W 686 i juni 2003 -da var dollarkursen 7,0 (begge ca-tall)

 

Min STI kostet ca 13' og S&W ca 5 500. Selv om dollarkursen har fluktuert etter kjøpstidspunktene så jeg ikke at disse våpnene ble billigere i den perioden dollaren var billig.

 

Da jeg begynte å diskutere dette med forhandlere fikk jeg så til svar at det var stålprisen som hadde gått opp (noe merkelig argument siden STI la stabilt priset i USA på den tiden)- saken er vel den at det er noen ledd (ikke nødvendigvis de norske) som tar både valutarisiko og gevinst, og hvor risikoen (påslaget) raskere lastes over på kjøper enn som er tilfelle med valutagevinsten. Hvis norsk forhandler henter inn våpen via Danmark er det vel også slik at man handler inn til Norge i Euro, mens den danske importøren handler inn i dollar.

Link to comment
Share on other sites

Pris er et produkt av tilbud og etterspørsel - ikke bare av produksjonskostnader og valutakurser.

 

686 har blitt meget populær, med god grunn. Derfor er det ikke merkelig at forhandlerne setter opp prisen. De skal ha sin lønn - akkurat som deg og meg.

Link to comment
Share on other sites

Når etterspørselen går ned, må de senke prisene for å få solgt varene.

Jeg kjøpte en S&W PC 686 WB fra Winge for 15.000. To måneder etter var interessen sunket, og de satte prisen til ca 11.000. Slik er markedet :-)

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor bruker du ikke en hundrelapp på et ordentlig forsikte? :wink:

 

Den tanken har slått meg!

Revolveren går mellom 500-1000 skudd i uka nå, så har sett svakhetene med siktet. Noen bommer kan nok skyldes et litt dårlig siktebilde, men jeg er fortsatt det svakeste leddet. Inntil jeg håndterer rekyl og hurtigskyting bedre enn jeg gjør i dag så er ikke et nytt sikte "nødvendig", men det er oppe til vurdering.

 

Har du noen anbefalinger på nye sikter så kom gjerne med de.

Et smalt lite fiberoptisk korn foran hadde kanskje vært bedre. Er litt vanskelig å se de små feltblinkene når avstanden øker.

Link to comment
Share on other sites

jeg byttet til et som ligner dette

http://www.smith-wesson.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=13017&langId=-1&isFirearm= (partridge sikte) - men det er ikke helt det samme. Jeg betalte $10-15, til 686 er det ikke denne 3-packen man skal ha mener jeg å huske.

 

-og satte på et LPA sikte bak (drop-in).

 

 

Siktet du viser til, er for Classic serien. Til en vanlig 686, må man bore hull i tangen til det nye forsiktet. Har nettopp byttet forsikte på en 686 "selv"

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville uten tvil gått for SW 686. Kanskje den koster litt mer, men det har du igjen for i alle årene du skal skyte med den. Har skutt med mange revolvere, men ingenting slår timinga og mekanikken i Smithen. Den tåler også mye.

 

Her er min. Tunet av Morten som jobbet på Børselars. Det nye grepet hjelper meg spesielt med enhåndsskytinga.

P4230013.jpg

 

SW MP er nok et godt valg i .45 acp, selv om jeg også er fan av 1911. Har en Glock 45 acp, men blir nok en 1911 i tillegg en gang i fremtiden. Til felt er nok 1911 den "ultimate" 45, men man trenger ikke stå øvert på lista i alle øvelsene :)

 

"Problemet" med det skjeftet er at det ikke er lovlig i MAG1. Mag-klassen krever "tilnærmet like" skjefteplater, og ikke ergonomisk. Jeg tror ikke den tommel-støtten er lovlig i Mag. Noe av det jeg liker med 686'en (dvs. kaliberet) er at man kan har et våpen som er godt egnet i to klasser. Men det ryker jo da med slike skjefteplater.

 

GreyGhost

Link to comment
Share on other sites

"Problemet" med det skjeftet er at det ikke er lovlig i MAG1. Mag-klassen krever "tilnærmet like" skjefteplater, og ikke ergonomisk. Jeg tror ikke den tommel-støtten er lovlig i Mag. Noe av det jeg liker med 686'en (dvs. kaliberet) er at man kan har et våpen som er godt egnet i to klasser. Men det ryker jo da med slike skjefteplater.

 

GreyGhost

 

Regelverket sier;

8.25.4.3.1.3 Like skjefteplater

Våpen i øvelsen Militærfelt i gruppe 1 og alle øvelsene i gruppe 2, skal ha skjefte med tilnærmet like skjefteplater, uten håndstøtte. (Betegnelse "gruppe" pkt 8.25.7.1)

Skjefter med magasinbrønn:

Ned "tilnærmet like skjefteplater, uten håndstøtte" menes at det er en jevn utblokking runt hele magasinbrønnen. Hvis denne utblokkingen har en kurve med radius på 25mm eller mer, er dette ikke å betrakte som håndstøtte.

 

8.25.7.1

Skytingen arrangeres i tre hovedgrupper:

-Øvelser i gruppe 1: Finfelt, Grovfelt, Militærfelt og Revolverfelt

-Øvelser i gruppe 2: Spesialpistol, Spesialrevolver

-Øvelser i gruppe 3: Magnum 1 og Magnum2

 

Slik jeg forstår regelverket er det kun krav til tilnærmet like skjefteplater i Militærfelt, Spesialpistol og Spesialrevolver.

Det er da fritt i forhold til skjefte i de andre klassene.

Skjefter jeg har kan derfor brukes i Revolverfelt, Grovfelt og Magnumfelt.

 

Tar jeg feil?

Link to comment
Share on other sites

Javel, jeg synes det er rart at en kretsleder sier det ikke er tillatt, når det i regelverket kun står at skjeftebegrensninger gjelder i militær og spesialfelt.

 

Nekter noen meg å stille med skjeftet i Magnumklassen så legger jeg inn protest. De kan ikke mene det ikke er tillat når det ikke står noe om det i regelverket. Selv kretsleder må følge regelverket.

Viser noen meg at det står i regelverket, da skal jeg selvfølgelig gi meg :)

 

Edit: Vil bare presisere at jeg ikke er av den kranglete skytteren, men regelverk er regelverk.

Link to comment
Share on other sites

 

Regelverket sier;

8.25.4.3.1.3 Like skjefteplater

Våpen i øvelsen Militærfelt i gruppe 1 og alle øvelsene i gruppe 2, skal ha skjefte med tilnærmet like skjefteplater, uten håndstøtte. (Betegnelse "gruppe" pkt 8.25.7.1)

Skjefter med magasinbrønn:

Ned "tilnærmet like skjefteplater, uten håndstøtte" menes at det er en jevn utblokking runt hele magasinbrønnen. Hvis denne utblokkingen har en kurve med radius på 25mm eller mer, er dette ikke å betrakte som håndstøtte.

 

8.25.7.1

Skytingen arrangeres i tre hovedgrupper:

-Øvelser i gruppe 1: Finfelt, Grovfelt, Militærfelt og Revolverfelt

-Øvelser i gruppe 2: Spesialpistol, Spesialrevolver

-Øvelser i gruppe 3: Magnum 1 og Magnum2

 

Slik jeg forstår regelverket er det kun krav til tilnærmet like skjefteplater i Militærfelt, Spesialpistol og Spesialrevolver.

Det er da fritt i forhold til skjefte i de andre klassene.

Skjefter jeg har kan derfor brukes i Revolverfelt, Grovfelt og Magnumfelt.

 

Tar jeg feil?

 

JA

Link to comment
Share on other sites

blir ikke helt rett¨å bare skylde på dollar kurs, innkjøps pris i usa er lavere enn utsalgsprisen. Da kule prisene gikk i taket var årsaken høye metallpriser, kan ikke se at kule prisene har falt sammen med metallprisene som har et rekord lavt nivå

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...