Jump to content

vil inndra jaktvåpen


flens

Recommended Posts

Venstre siden i norsk politikk,har for lengst annonsert stor skepsiss til skytevåpen i private hjem. Jeg minner bare om hva som skjedde i England

Kun du underbygge denne påstanden mer? Meg bekjent var det en høyre regjering med Jan P. syse i spissen som satt ved makten når registreringsplikt ble innført for alle hagler, og samme syse som stod bak registrerings plikten på magasinhagler rundt 1978.

 

Det har kommet en hel masse dustete utsagn fra blandt annet venstresiden blandt våre politikere, men ikke så mange konkrete tiltak. Ikke som jeg kjenner til, opplys meg gjerne.

(Rettet siteringen - Jegermeistern)

 

Du mener vel ikke at registrerings plikt på hagler er ett dustste tiltak, håper jeg :?:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 167
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det har kommet en hel masse dustete utsagn fra blandt annet venstresiden blandt våre politikere, men ikke så mange konkrete tiltak. Ikke som jeg kjenner til, opplys meg gjerne.

Heimebesøksparagrafen - alle våpeneiere kan få (gjerne uniformert) politi på døra for å sjekke våpen og oppbevaring. Den som nekter, må rekne med å bli fratatt retten til å eige våpen. Denne paragrafen vart vedtatt av "venstresida" (AP + SV) med støtte frå KrF.

 

Er det forresten sant at man skal få 48 timers forvarsel for en slik undersøkelse? Mener å huske det har blitt sagt, og begynte bare å tenke på det når dette nå ble nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Det har kommet en hel masse dustete utsagn fra blandt annet venstresiden blandt våre politikere, men ikke så mange konkrete tiltak. Ikke som jeg kjenner til, opplys meg gjerne.

Du mener vel ikke at registrerings plikt på hagler er ett dustste tiltak, håper jeg :?:

det er forskjell på utsagn og vedtak. Med dustete utsagn mener jeg begrep som "nazi mauser" "drapsmaskin" "Voldsvåpen" osv... eller ting som at "Våpen er Onde"

 

Hvorvidt jeg mener registreringsplikten på hagler er bra eller dårlig er en helt annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Heimebesøksparagrafen - alle våpeneiere kan få (gjerne uniformert) politi på døra for å sjekke våpen og oppbevaring. Den som nekter, må rekne med å bli fratatt retten til å eige våpen. Denne paragrafen vart vedtatt av "venstresida" (AP + SV) med støtte frå KrF.

 

Den ble vel utarbeidet under Bondeviks første regjering Med KRF, SP og V?

Hvordan de forskjellige partiene stemte har jeg ikk detalj oversiktover, men menere det var FRP som stemte i mot som eneste parti (og muligens kystpartiet)

Mottar gjerne mer detaljer.

 

Min påstand npr det gjelder politikk og våpen, er at det er INGEN av våre partier som har våpenlovgiving i sine programmer, så man kan fort få en stygg overaskelse om man stemmer utifra hva man tror og andre har sagt.

Link to comment
Share on other sites

Den ble vel utarbeidet under Bondeviks første regjering Med KRF, SP og V?

Hvordan de forskjellige partiene stemte har jeg ikk detalj oversiktover, men menere det var FRP som stemte i mot som eneste parti (og muligens kystpartiet)

Mottar gjerne mer detaljer.

Kva parti som er i Regjeringsposisjon er ikkje avgjerande for kva lover som blir vedtatt. Det er Stortinget, og ikkje Regjeringen, som er lovgivende statsmakt, og når det er tilstrekkeleg fleirtal i Stortinget for ein lov, så blir den vedtatt - uavhengig av kven som er i Regjering.

 

I utgangspunktet var det ikkje fleirtal for lovendringen (klassisk sosialistisk vs borgerlig skillelinje), men KrF snudde (pga Austbø-drapa) og siktra fleirtal - mot stemmene til Sp, V, H og FrP. (Dersom Kystpartiet var på tinget då, så stemte nok dei og imot.)

 

Det er ein relativt vanlig misoppfatning at det kun var FrP som stemte mot lovendringen.

 

Ref:

http://nv.no/Web-dokumenter/HTML-dokumenter/Stortingsvalget.htm

(http://nv.no)

Link to comment
Share on other sites

Ideen om adgang til kontoll av privat våpenoppbevaring (Våpenloven § 27 a, annet ledd) ble utklekket av våpenlovutvalget som på sin side ble til under Brundtland III.

 

Utvalget foreslår å gi politiet adgang til å kontrollere at oppbevaring av skytevåpen skjer i tråd med gjeldende bestemmelser, også hos private. Slik hjemmel til kontroll hos private har man ikke i dag. Utvalget mener at en slik kontrolladgang vil gi en betydelig preventiv effekt, uavhengig av hvor ofte slike kontroller gjennomføres. Utvalgets flertall, Tom Brunsell, Unni Nicolaysen, Siri S. Frigaard, Roger Andresen og Marianne Børseth, har forutsatt at slik kontroll kan foretas uten forhåndsvarsel, men mindretallet, Magnar Aukrust, går inn for at kontroll i private hjem kun kan skje etter at eier er forhåndsvarslet.

Link to comment
Share on other sites

politikerne "viser handlekraft", noe som er viktig i valg tider
Det er langt viktigere at politikerene viser FORNUFT enn feil handlekraft. Som nevnt før, er det faktisk mange våpeneiere som stemmer ved valg, og det er neppe gunstig for partiet hvis de begynner med forslag om å inndra (jakt) våpen.
du vil aldri klare behandle alle som trenger behandling' date=' en anna ting er at det vil bli for dyrt, å hvem skal betale[/quote'] Beklagligvis har du helt rett i begge deler. Men det er utvilsomt her en innsats bør komme. Er staten / regjeringen villig til å la drapene fortsette, eller er det fornuftig å bruke penger for å forhindre det? For det er jo det det koker ned til. Med en større satsing på helsevesenet er det nok mulig å redusere antallet uheldige hendelser både med og uten registrerte våpen. Å bruke penger på å inndra registrerte våpen gjør nok en ubetydelig reduksjon i sånne saker.
poenget mitt er at din retorikk kan brukes for å frata alle som er i forskjellige kriser i livet våpen
Da må jeg ha ordlagt meg klønete. Alle som er i forskjellige kriser kan lett ty til et utall redskaper for å begå drap, og våpen utgjør bare en liten andel. Sånne personer bør heller ha et helsevesen som kan hjelpe de til å unngå drap, uansett 'verktøy'.
Link to comment
Share on other sites

Eg er bortimot sikker på at Erik Solheim snakka varmt for våpengarderobe i Stortinget etter at Sverige fekk det. Han får jo viljen sin snart.

 

Og så var det vel ein sak med Akselsen frå AP som uttalte frå talarstolen at norske jegerar måtte skjønne at dei måtte klare seg med eitt våpen. Men dette trur eg berre eg har lest om.

 

Men det har også vore folk frå H og FrP som har vore på same bane, utan at eg kjem på konkrete saker. Muleg ein H-politikar som var opprørt fordi folk kunne ha så mange våpen etter ein sak om våpen-beslag. Frå Østfold kanskje.

 

Lista kan bli lang viss ein går gjennom alt som politikarar i Norge har uttalt om våpen sia 1970...

Link to comment
Share on other sites

Hvorvidt jeg mener registreringsplikten på hagler er bra eller dårlig er en helt annen sak.

 

Kansje jeg misforstod, men det hørtes ut som du sammenlignet disse duste forslagene med tiltakene om registreing av hagler :roll:

Jeg skrev ikke duste forslag

Jeg skrev vel Dustete utalelser.

Link to comment
Share on other sites

Den ble vel utarbeidet under Bondeviks første regjering Med KRF, SP og V?

 

Arbeidet med lovrevisjonen ble påstartet av enten Gro Harlems Bruntlands siste regjering eller eventuellt av Torbjørn Jaglands. Jeg holder en knapp på GHBs siste periode, da det kom en hel del rundskriv i perioden 92-94 og disse foranlediget såvidt jeg vet revisjonen av Våpenloven...

 

Så det er nok en "arvelov" i likhet med Børge Brendes innføring av blyhaglforbudet.

Link to comment
Share on other sites

"arve lov" er defintivt et viktigbegrep i denne sammenhengen. Det er jo ofte vid forskjell på hvem som tar innitiativet til en lovendring og hvem som skal stemme over den. I så måte er jo de reviderte forslaget til ny forskrift ikke videre bra... Men det tar nok litt tid før hele den sannheten kommer frem.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skuffende, men det er vel noen som har litt lite vett!

Mange som argumenterer med at: " man trenger jo ikke våpen i et moderne samfunn"

De mener jeg at er litt som å skyte seg selv i foten feks. en trenger jo ikke vannkloset,bil ( Det går jo buss) , alkohol ( man kan jo bare late som) dette er kansje mer som en "fjollete" argumentering men i mitt hode er det på samme nivå ( JA jeg har bedre argument men di fleste er allerede nemt). :roll:

 

Og om jeg ikke tar feil så i USA så foreligger det studier om at feks. innbrud reduserest kraftig når det må vere våpen i huset fordi rarnerene tørr ikke( samme gjelder voldtekter der kvinner fikk en pistol [corect me if i'm wrong] og et kurs i selvforsvar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Og om jeg ikke tar feil så i USA så foreligger det studier om at feks. innbrud reduserest kraftig når det må vere våpen i huset fordi rarnerene tørr ikke( samme gjelder voldtekter der kvinner fikk en pistol [corect me if i'm wrong] og et kurs i selvforsvar.

 

Bodde en periode i midtvesten på 80-tallet, og på den tiden innførte wyoming (om jeg husker helt rett) retten til å bære skytevåpen offentlig, hvis det var synlig fra 3sider (aka hoftehylster), og man hadde et 100% rent rulleblad. Man gjorde det også klart at man hadde rett til å forsvare egen eiendom, person og familie med "nødvendige" midler, noe som vel i praksis betydde skytevåpen, hvis ikke første runde tilsnakk virket.

De fikk, om jeg ikke husker feil, en nedgang på 80% i kriminaliteten.

Link to comment
Share on other sites

Fikk akkurat med meg nettop at staten Tennesee i USA liberaliserer våpen lovene kraftig. Og der er de liberale fra før. Nå skal en med lovlig våpen kunne bære det skjult også på offentlig sted. Foreks. på shopping, ute på byen etc...

 

Nesten.....de som har concealed carry permit skal også kunne bære våpen på barer og restauranter, det er ikke sånn at en hvilken som helst lovlydig våpeneier kan bære våpen.

Og det er vel ikke avgjort enda, det er et forslag som sannsyneligvis kommer til å gå igjennom med mindre det blir protester mot det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...