Jump to content

vil inndra jaktvåpen


flens

Recommended Posts

er en kjei sak dette som alle andre med misbruk av våpen. Dette med registrering av våpen har vel ingen virkning hvis ikke poletiet bruker våpenregistere opp mot personer i forkant ved episoder der dem får bekymrings meldinger osv.

Er bedre at dem beslaglegger noen våpen og sikrer og at heller person får våpene tilbake etter en periode.

Hvis en person blir lagt inn på sykisk syk og er en truende person som kan skade andre osv, så burde poletiet få beskjed av apperatet ved for eks person nr så kommer det fram om personen er registrert med våpen. Vet ikke om det er noe slik som virker i dag, men det må da være muligheter for det. Og jeg tror at hvis en person er gæren i hue så kan han være farlig for andre uansett registrerte våpen eller ei. Media er jo bare med på og blåse opp en vær sak for og lage bra oppslag.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 167
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja nå kan vi nok belage oss på at jakt og skytter hobbyen snart er over :(

Nå har de fått vann på mølla, og i disse valg tider kan vi forvente det meste !

Blir nok ikke noe mer innvesteringer i skyttersporten nå, det kan fort være tapte penger både for private, klubber og skytterlag.

Link to comment
Share on other sites

@jegeren:

 

Jeg tror nok ikke at vi får en bråstopp for jakt og skyting som følge av denne tragedien. Ikke enda. Slike ting har skjedd før og man har også tidligere blitt servert våpendeponi som en "løsning". Dette uten at det medførte en noe annet enn forhøyet puls hos oss som eier våpen.

 

Men vi har sett at reglene rundt det å eie våpen øker i omfang og at det blir stadig nye hindere i veien for utøvelsen av jakt og skytesport. Dette er en prosess jeg er redd kommer til å fortsette inntil det blir bort imot umulig å fortsette med nevnte aktiviteter. Dette er noe vi har anledning til å påvirke, men det ser dessverre ut til at vi som gruppe ikke er i stand til annet enn å sutre og klage uten at det avstedkommer annet enn dårlig stemning og dystre framtidsutsikter. Kanskje tiden er moden for at vi samler oss i en felles organisasjon, og på tvers av særinteresser, slik at vi kan bli oppfattet som troverdige, seriøse og ikke minst: som noe annet enn en antatt samfunnstrussel?

Link to comment
Share on other sites

http://www.dagbladet.no/2009/05/14/nyheter/innenriks/vapen/kriminalitet/6213496/

 

 

Her viser politioverbetjent Gøran Dyvesveen frem noen av de beslaglagte våpnene etter våpenamnestiet i 2008 i Kripos sin kriminaltekniske avdeling.

 

Er et våpen beslaglagt når de blir levert inn?

 

Hun frykter de mange skjulte psykisk syke og deprimerte menneskene med tilgang til skytevåpen.

 

- Det kan være jegere, medlemmer av pistolklubber eller folk som har tjenestevåpen som kan komme i kritiske situasjoner, sier hun.

 

Blir relativt frustrert av å lese sånne artikkler.

 

Edit: Liker også hvordan de har arkivert en artikkel om innlevering av våpen under vapen/kriminalitet :roll: .

Link to comment
Share on other sites

Voldsforsker Ragnhild Bjørnebekk hiver seg på karusellen.

"Våpenreglene må bli strengere. I dag er det for lett å få tak i våpen.

Vi har gode lover men det er ikke tilstrekkelig.

Det ser vi av den siste tids hendelser"

 

Her skilles det ikke mellom lovlig ervervede våpen, våpen kjøpt på det svarte markedet, eller uregistrerte våpen.

Hun kaster ut en påstand, og før eller senere kan dette bli et av tiltakene politikerne ser på for å redusere vold.

 

Er det for lett å få tak i våpen, må det være våpen på det svarte markedet.

Tiltaket for å begrense det er ikke å kaste seg over jegere eller konkurranseskyttere.

Her må det annen lut til, men med underbemannet og underbetalt politi vil nok denne bransjen kun vokse.

Link to comment
Share on other sites

I dag er "synserne" ute og bekymrer seg over UREGISTRERTE våpen. Og da er det jaktvåpen (les: Hagler fra før 1990) som er det store problemet, i følge en "voldsforsker":

Våpenreglene må bli strengere. I dag er det for lett å få tak i våpen. Vi har gode lover, men det er ikke tilstrekkelig. Det ser vi jo på den siste tids hendelser, sier voldsforsker Ragnhild Bjørnebekk til NRK.

Hun frykter de mange skjulte psykisk syke og deprimerte menneskene med tilgang til skytevåpen.

- Det kan være jegere, medlemmer av pistolklubber eller folk som har tjenestevåpen som kan komme i kritiske situasjoner, sier hun.

Det er jegere og skyttere som er problemet. For vi KAN gå i spinn, og skyte på alt rundt oss.

 

Det som forundrer meg med disse "forskerne" og andre synsere, er at de tydeligvis ikke ser noen problemer med de yrkeskriminelle og deres våpenarsenal. Det begås vel minst et væpnet ran om dag, diverse bokstav-gjenger skyter på hverandre og tilfeldig forbipasserende, og dulter man borti noen i toalettkøen på et utested, smeller det verre enn i en Westernfilm. Det hender av og til at jegere-skyttere-politifolk bruker våpna på andre. De yrkeskriminelle gjør det hele tiden - det er visst en del av "arbeidsmiljøet"!

 

Men en (uforholdsmessig) stor del av vår lokale gangster-bestand tilhører vel den gruppa som kan kalles "nye landsmenn". Og dersom man sier noe så politisk ukorrekt at det kan oppfattes som kritikk av dem, blir det nok ikke mer bevilgninger til "voldsforskning". Så forsker Bjørnebekk er kanskje ikke så dum som hun framstår i tabloidpressen, hun har kanskje tvert i mot litt næringsvett!

Link to comment
Share on other sites

Viss vi skal sjå på dei "siste hendelser" (stort sett kvar dag i avisene), so bør vi ta i skikkeleg dersom vi skal begrense dødsfall og ulukker. La oss:

-Forby alkohol

-Ta lappen frå menn under 25 år

 

Hæ, vil det gå ut over ei for stor befolkningsgruppe som i utgangspunktet ikkje har gjort noke gale???

Er det mangel på tillit, seier du?

Å ja, er det lettare å trakke på ei mindre gruppe som er lettare å stigmatisere?

Aha. No skjønnar eg.

Link to comment
Share on other sites

[...]La oss:

-Forby alkohol

-Ta lappen frå menn under 25 år[...]

 

Sånne forslag dukker da opp "rett som det er", jeg putter dette forslaget i samme kategori. Så tror ikke vi skal få helt panikk enda (la spaden ligge, ikke kjøpe inn ekstra cosmoline, ikke skru på "Ja, vi elsker" på Ipod'en etc... :mrgreen: ) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tjohei.

Det er påfallende at mennesker som kaller seg forskere ikke ser ut til å ha skaffet seg fakta om resultatet fra lignende tiltak i andre land.

 

Det er nå engang slik at for at normale mennesker skal utøve vold må de komme i kraftig ubalanse. Dette være grunnet sykdom, rus eller kraftig konflikt over tid.

 

Iflg tabloidavisene er det lett for hvemsomhelst å skaffe seg våpen på gata, og mange gjenstander er farlige i hendene på en voldsutøver.

 

I og med at man aldri vil få full kontroll over våpen og farlig løsøre i samfunnet synes jeg det er rart at en forsker som skal kunne grave frem fakta, dra konklusjoner og komme med forslag til løsning ikke ser den løsningen som ligger opp i dagen.

 

I stedet for å overvåke og regulere lovlydige som stort sett passer sitt måtte det være mye mer produktivt å overvåke konflikter.

 

Når man ved samlivsbrudd må i retten flere ganger må man si at konfliktnivået er høyt.

Det samme kan man si når politiet mottar bekymringsmeldinger.

 

Jeg skulle ønske voldsforskerne i større grad gav de som styrer og administrer gode forslag og verktøy til å støtte familier og enkeltpersoner i konflikt

 

Jeg tror at dama har en personlig bakrunn som gjør at hun misliker våpen sterkt, og derfor bruker denne type tragedie som anledning til å legge frem sitt syn som en løsning.

 

Hadet :!:

Link to comment
Share on other sites

(la spaden ligge, ikke kjøpe inn ekstra cosmoline, ikke skru på "Ja, vi elsker" på Ipod'en etc... :mrgreen: ) :wink:

hehe..

Tillater meg en liten digresjon omkring det der;

min salige farfar fikk som oppgave å gjemme skytterlagets våpen da tyskert'n kom. Det tok tid å lage trekasser (med drenering), sause dem inn i grease og vokspapir. Så bare halvparten fikk denne behandlingen, resten ble bare hengt opp-ned i grantrær i stedet for nedgravd. Når krigen var over, viste det seg at de som var opphengt i grantrær klarte seg helt fint, mens de nedgravde var ødelagte. Noen ligger der fortsatt, så hadde vært morro å vandre i området med metall detektor :)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel i dager som disse vi forventer at "vår" organisasjon skal tørre å stå opp og tale vår sak. Når Farstad KANSKJE synes det her blir blir litt drøyt, kan man jo undres. NJFF er like langt unna frontlinja nå som unde blydebatten. Viktigheten av å være sosialdemokratisk politisk korrekt og helst forsøke seg på en framskutt politisk stilling i etterkant av å ha gjort et godt inntrykk overfor det politiske miljøet via sin posisjon i NJFF virker fortsatt å være framtredende i denne organisasjonen, dessverre.

 

Tror ikke dette blir realitet uansett, men det er jo underlig at ikke våre valgte representanter kan komme med noen godord om oss i media likevel. Det har egentlig jegerstanden fortjent.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke dette blir realitet uansett, men det er jo underlig at ikke våre valgte representanter kan komme med noen godord om oss i media likevel. Det har egentlig jegerstanden fortjent.

 

 

Ironiknappen PÅ!

 

Det har dere ikke fortjent.

Dere kaller jo fine medlemsbladet for gjeddenytt og er en bande med uregjerlige induvidualister som som ikke tenker på villlaksen og den store helheten.

 

Av

 

Litt stygg kanskje men jeg har lite tillit til våre ledere. Melder meg vel ut igjen men jeg vil skyte viltmål.

Link to comment
Share on other sites

Har nå sendt en lang mail til Farstad der jeg krever svar på hvorfor NJFF er så svake i sine utspill til denne saken.

 

Alvorlig talt, alt av argumenter for å skjerpe lovene og samle inn våpnene kan plukkes fra hverandre

uten et fnugg av anstrengelse. At samfunnet generelt ikke ser dette, og i særdeleshet at NJFF

ikke påpeker at argumentene er håpløse gjør meg provosert, noe jeg også har sagt tydelig i min mail.

 

Har forøvrig også gitt han en disposisjon til artikkel og utspill i media der argumentene tas fra hverandre,

og tilbakevises, og også demonstrerer hvor lite gjennomtenkt dem er hvis hovedoppgaven er å redde liv / trygge samfunnet.

 

Samt anbefalt at han enten studerer PR selv, ansetter noen som faktisk kan PR, eller inngår avtale med et PR-byrå.

 

Ser frem til svaret, og kanskje noen andre kammerater vil sende han noen "oppmuntrende" ord de også.

Makan til tafatt informasjonssjef!

 

Får jeg ikke svar er jeg fristet til å skrive artikkelen selv, få den i media,

og sende NJFF en giro for mine tjenester...

Link to comment
Share on other sites

Har nå sendt en lang mail til Farstad der jeg krever svar på hvorfor NJFF er så svake i sine utspill til denne saken.[...]

 

Men informasjonssjef Espen Farstad i Norges Jeger- og Fiskeforbund ser ikke problemer med å eie våpen privat

Det ville bli det samme som å ha et depot for biler, for å kontrollere at folk ikke fyllekjører, sier Espen Farstad

 

NJFF greier nå å være relativt synlige, er begrenset hvor mye tid og krefter det er nødvendig å legge inn mot såpass håpløse forslag (etter at Storberget gikk ut med at forslaget var "uaktuelt" var vel hele greia ganske død). Om det er svovelprekner med "cold dead hands" og "don't shoot 'til you see the blue of their helmets" du fisker etter, så tror jeg faktisk det vil gjøre betydelig mer skade enn nytte her på berget.

Link to comment
Share on other sites

mS: Ja, jeg har fått med meg NJFF's få utspill, og det er dem jeg baserer min kritikk på.

Og nei, det er ikke "from my cold dead hands"-utspill jeg fisker etter.

Og til slutt, ja, slike utspill gjør mer skade enn godt.

 

At NJFF er "relativt" synlige skal jeg være enig i.

Akkurat som de i denne saken har gjort det "relativt" greit, kan en vel si.

 

Men jeg forventer langt bedre.

 

Jeg er rett og slett ikke fornøyd med at NJFF bruker èn sammenligning med biler,

når de kunne tilbakevist alle påstander like enkelt.

Når de først får spalteplass i media bør de ikke bare tilbakevise påstandene grundigere,

men også overbevise det norske folk om at jegere og skyttere er en positiv del av samfunnet.

 

Jeg er overbevist om at etter denne saken er jegere og skyttere i mangel på bedre ord "mer mistenkeliggjort"

enn tidligere, og er selvfølgelig derfor misfornøyd med hvordan NJFF har taklet det.

Enhver halvveis kompetent PR-avdeling hadde her klart å gjøre en langt mer effektiv jobb enn det NJFF har gjort.

 

Dette er mine subjektive meninger og presenteres ikke som objektive fakta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan heller ikke se hvorfor Farstad skal kritiseres i denne saken. Etter mitt syn er utspillet hans saklig og greit. Å henge seg opp i bruken av ordet «kanskje» blir for dumt. I en offentlig debatt er det greit å moderere seg, og ikke buse ut med bastante uttalelser som skader vår sak. Det handler om troverdighet.

 

Se for dere overskriften: «Jegere og skyttere føler seg uthengt». Det blir for sutrete, og det ville virket mot sin hensikt. Å sette inn et «kanskje» her var kommunikasjonsmessig smart gjort av Farstad. Han vet nok mer om hva han driver med enn de fleste her inne.

Link to comment
Share on other sites

Av faremomenter de mente vi burde se etter var ting som unge menn som var interesert i Sex, øl og ikke minst både metall og musikk....

 

Huff og Huff da ligger jeg dårlig ann, liker alle disse tingene jeg :roll: Må kansje bare levere inn våpen å våpenkort med en gang :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har etter 10 minutt ( :shock: ) fått svar fra Farstad og er lettere beroliget med inntrykket av

at deres holdning i media til denne saken (som jeg fremdeles vil kalle noe tafatt) ikke skyldes svak håndtering,

men en bred vurdering der de har tenkt ut visse scenarier på hva som skjer i media mtp denne saken på forhånd.

 

Spesielt imponert er jeg over svar etter 10 minutt.

 

Jeg skulle fremdeles ønske at NJFF i denne saken hadde vært ennå mer på banen,

men ble altså veldig lettet over at det at de ikke har vært det skyldes kalkulert spill, ikke mangel på evne.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

[...]Jeg er rett og slett ikke fornøyd med at NJFF bruker èn sammenligning med biler,

når de kunne tilbakevist alle påstander like enkelt.[...]

 

Nå er det et sjangsespill å lansere "våpeneiere er greie folk"-kampanjer under eller rett etter "uheldige hendelser", blir "vi" først stemplet som "sånne NRA-tullinger" skal det mer til en en informasjonssjef til for å bli kvitt det igjen. NJFF skriver heller ikke for "menighetsbladet", lovlig erværvede våpen er i det store og det hele ikke noe de fleste bryr seg om til daglig. Det skal ikke mer til en "èn sammenligning med biler" til, så er det forklart at Jegerne liker ikke dette, og det er ett latterlig forslag. En lang runde med tilbakevisning av påstander vil bare bli lest av vi har bestemt oss for lenge siden.

 

edit:

Jeg har etter 10 minutt ( :shock: ) fått svar fra Farstad [...]

Skulle du sett, kanskje de ikke er idioter likevel? Og kanskje ting er litt mer komplisert enn ved 1. øyekast?

Link to comment
Share on other sites

Av faremomenter de mente vi burde se etter var ting som unge (min utheving) menn som var interesert i Sex, øl og ikke minst både metall og musikk....

Godt jeg begynner å bli en gammel mann. Da er jeg ikke i søkelyset, ut fra hva jeg kan forstå (selv om jeg fortsatt er glad i alt som ble ramset opp).

 

Når det gjelder min kritikk av Farstad, så mener jeg fortsatt at det var noe tafatt i denne saken, og ufattelig tafatt i en del andre saker. Så får medieviterne mene hva de vil om det, akkurat som jeg. Kan jo ikke si at NJFFs vurderinger av involvering i en del saker har gitt oss jegere så mye å heise flagget for. Skal imidlertid ikke dra den diskusjonen videre i denne tråden, da det vel må sies å være en avsporing.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da vet jeg ikke hva jeg helst ville gitt opp av pils, våpen eller sex. Hmmm..

*Løper ned på butikken og hamstrer vaselin og tørkepapir*

 

hehe

kjekt det fins ok lett øl,musikk kan man høre i smug mens man blir sliten i hånda...:P

Link to comment
Share on other sites

For det første, å dra inn ein psyksik ustabil drapsmann er totalt irrelevant for diskusjonen.

 

For det andre, de som ikkje meiner NJFF gjer "nok" i denne og andre saker, meld dykk inn i andre foreningar som for eksempel Norsk Våpeneierforbund (nv.no) eller Norsk Organisasjon for Jegere og Skyttere NOJS (http://www.kammeret.no).

 

For det tredje, eg meiner at NJFF gjorde nok og riktig i denne saken - ein meir aggresiv og / eller større respons ville gitt meir tyngde til forslaget.

 

Diskusjonen ein bør få, er kordan redusere antal ulovlege skytevåpen. Siste tallet er 400.000 uregistrerte (ikkje ulovlege). Våpenamnesti er ein god ting, men "premie" for å levere inn er og ein tanke.

 

Dersom det gis innleveringspremie pr uregistrert eller ulovleg våpen som leveres inn ville vi kunne fått fart på sakene. Det koster litt, dersom premien er 1.000 kr pr uregistrert eller ulovleg våpen ville det fort blitt noken titalls millioner - men det er kanskje verd det. Økonomisk gevinst er alltid ein motivasjonsfaktor for å få folk til å "få ut fingeren" og levert den gamle US Carabin'en ein har liggende...

 

Kontinuerleg våpenamnesti er ein annan innfallsportal. Det var ein sak på Sotra i fjor der ein mann "bomma" på fristen for våpenamnestiet (http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article659077.ece) som enda med at han sa han kasta våpna på sjøen (http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article666919.ece). Eit kontinuerleg våpenamnesti ville ordna dette.

Link to comment
Share on other sites

fra http://no.wikipedia.org/wiki/Drap

 

"Nesten halvparten av drapene i Norge blir begått i alkoholpåvirket tilstand eller i annen form for rus. De fleste gjerningspersonene er menn i alderen fra 21 til 40 år. De fleste drapene foregår ved bruk av kniv eller annen spiss gjenstand, kvelning eller «stump vold», det vil si slag. Noen få drap begås ved bruk av skytevåpen"

 

 

Teksten på Wikipedia er "copy and paste" fra SSB, sånn i tillfelle noen vil fortelle at Wikipedia er en unøyaktig kilde.

 

Fra politets egen statistikk (Under aktuellt på http://www.politi.no/) kan en hente følgende info om drap begått i perioden 1999-2008;

Antall drap begått med hagle-22

med revolver-12

med pistol-29

med rifle-9

med MP/MG-6 (antar her at det med maskingevær menes AG3 ol)

 

Altså totalt 78 drap i løpet av 10 år. Totalt antall drap i samme periode var 288. Desverre har Kripos sluttet å publisere tall for opphavet av skytevåpenet (og statistikk for tap av registrerte skytevåpen).

 

Fra samme statistikk kan en lese ut

 

antall drap hvor offer og utøver var gift, skilt , samboere, separerte eller tidligere samboere-63

antall drap hvor offer og utøver var ukjente eller det ikke er avdekket noen forbindelse-97

antall drap hvor offer og utøver var venner eller bekjente-166

Altså-dine venner og bekjente og totalt fremmede mennesker er farligere enn kona/gubbben/samboeren/eksen.

 

(Forresten er det hipp-som-happ om den ukjente eller vennen/bekjente er edru eller rusa, 188 av drapene i perioden ble begått av edru personer, 144 av rusede personer.)

 

Selv om "voldsforskere" og andre som prøver å bortforklare en del ting i samfunnet akkurat nå hyler om "jaktvåpen" er det garantert "sportsvåpen", og da i første rekke "grovkalibrede" pistoler/revolvere som virkelig er i faresonen, de er jo statistisk mye farligere enn jaktvåpen og en sentral oppbevaring i kasun/hvelv/safe på skytebaner er rimelig enkelt å få til og vanskelig å argumentere imot ("det er da det samme om pistolene dine ligger i safe på banen eller hjemme hos deg? De ligger jo nedlåst begge steder og banen er det eneste stedet du har lov å bruke de?"). Ostehøvelen nok en gang, de forskjellige forbundene reagerer som kjent bare når de selv rammes og dermed vil kortpangforbundene stå alene mot et slikt forslag. Etter en tid vil det sikkert forsvinne våpen fra slike depot-hva er da neste "naturlige" skritt? gjett 2 ganger..

 

 

Det som skremmer meg litt i denne tråden er at så mange er opphengt i at en slik depot-ordning for jaktvåpen gir praktiske problemer for dem selv, det en burde være opptatt av er hvorfor er det så viktig for endel grupperinger å fremstille jegere, skyttere og andre lovlige våpeneiere/brukere som en trussel mot samfunnet?

Link to comment
Share on other sites

Det som skremmer meg litt..
Det som skremmer meg MEST er hvem som utfører drapene.. Hjelper utrolig lite å komme med regler og forbud / påbud når drapsvåpenet alikevel som oftest IKKE er et registrert skytevåpen.

(Sjekk bare hva politiet beslaglegger i sine aksjoner!)

Å foreslå å inndra jaktvåpen blir tåpelig! Derimot bør det gjøres noe med helse-biten her til lands. Å slippe 'drapsmaskiner' fritt ut blandt folk må jo få konsekvenser. :!:

Link to comment
Share on other sites

fra http://no.wikipedia.org/wiki/Drap

 

"Nesten halvparten av drapene i Norge blir begått i alkoholpåvirket tilstand eller i annen form for rus. De fleste gjerningspersonene er menn i alderen fra 21 til 40 år. De fleste drapene foregår ved bruk av kniv eller annen spiss gjenstand, kvelning eller «stump vold», det vil si slag. Noen få drap begås ved bruk av skytevåpen"

 

 

Teksten på Wikipedia er "copy and paste" fra SSB, sånn i tillfelle noen vil fortelle at Wikipedia er en unøyaktig kilde.

 

Fra politets egen statistikk (Under aktuellt på http://www.politi.no/) kan en hente følgende info om drap begått i perioden 1999-2008;

Antall drap begått med hagle-22

med revolver-12

med pistol-29

med rifle-9

med MP/MG-6 (antar her at det med maskingevær menes AG3 ol)

 

Altså totalt 78 drap i løpet av 10 år. Totalt antall drap i samme periode var 288. Desverre har Kripos sluttet å publisere tall for opphavet av skytevåpenet (og statistikk for tap av registrerte skytevåpen).

 

Fra samme statistikk kan en lese ut

 

antall drap hvor offer og utøver var gift, skilt , samboere, separerte eller tidligere samboere-63

antall drap hvor offer og utøver var ukjente eller det ikke er avdekket noen forbindelse-97

antall drap hvor offer og utøver var venner eller bekjente-166

Altså-dine venner og bekjente og totalt fremmede mennesker er farligere enn kona/gubbben/samboeren/eksen.

 

(Forresten er det hipp-som-happ om den ukjente eller vennen/bekjente er edru eller rusa, 188 av drapene i perioden ble begått av edru personer, 144 av rusede personer.)

 

Selv om "voldsforskere" og andre som prøver å bortforklare en del ting i samfunnet akkurat nå hyler om "jaktvåpen" er det garantert "sportsvåpen", og da i første rekke "grovkalibrede" pistoler/revolvere som virkelig er i faresonen, de er jo statistisk mye farligere enn jaktvåpen og en sentral oppbevaring i kasun/hvelv/safe på skytebaner er rimelig enkelt å få til og vanskelig å argumentere imot ("det er da det samme om pistolene dine ligger i safe på banen eller hjemme hos deg? De ligger jo nedlåst begge steder og banen er det eneste stedet du har lov å bruke de?"). Ostehøvelen nok en gang, de forskjellige forbundene reagerer som kjent bare når de selv rammes og dermed vil kortpangforbundene stå alene mot et slikt forslag. Etter en tid vil det sikkert forsvinne våpen fra slike depot-hva er da neste "naturlige" skritt? gjett 2 ganger..

 

 

Det som skremmer meg litt i denne tråden er at så mange er opphengt i at en slik depot-ordning for jaktvåpen gir praktiske problemer for dem selv, det en burde være opptatt av er hvorfor er det så viktig for endel grupperinger å fremstille jegere, skyttere og andre lovlige våpeneiere/brukere som en trussel mot samfunnet?

 

Så sant så sant, her har vi litt av kjerne problemet. Som vi Jegere/sportskyttere kommer til å måtte kjempe med nebb og klør for. Venstre siden i norsk politikk,har for lengst annonsert stor skepsiss til skytevåpen i private hjem. Jeg minner bare om hva som skjedde i England

Link to comment
Share on other sites

Nå vil vel ikke de fleste straffes for noe andre har utført.

Der under befinner undertegnede seg.

 

Nå kan heller ikke undertegnede gå god for alle jegere og våpeneiere i Norge.

Denne sak viser nettopp dette.

Med andre ord, jeg kan ikke si at alle våpeneiere er skikket til å ha våpen eller at alle jeger følger alt av regelverk, uansett om våpen er lovlige ervervet eller ikke.

 

Feier vi først for egne dører så kommer en langt, så får myndighetene følge opp de som ikke gjør dette.

Enten med høyere bøter og/eller inndragning av våpen på livstid for de det måte gjelde.

Link to comment
Share on other sites

Det som skremmer meg litt..
Det som skremmer meg MEST er hvem som utfører drapene.. Hjelper utrolig lite å komme med regler og forbud / påbud når drapsvåpenet alikevel som oftest IKKE er et registrert skytevåpen.

(Sjekk bare hva politiet beslaglegger i sine aksjoner!)

Å foreslå å inndra jaktvåpen blir tåpelig! Derimot bør det gjøres noe med helse-biten her til lands. Å slippe 'drapsmaskiner' fritt ut blandt folk må jo få konsekvenser. :!:

hva er en "draps maskin"?

 

--er det en psykisk ustabil person som går til behandling?

-er det en person som ikke går til behandling men som er ustabil?

-er det en personn som liker alkohol og metall-musikk?

 

skummelt utsagn, for det er nok mange "potensielle draps maskiner" blandt oss våpeneiere. som det er blandt de som ikke eier våpen også. å om man bruker den betegnelsen kan nok mange "avvæpnes".

feks:

-Alle som er i en skilsmisse/samlivsbrudd.

-alle som er i økonomisk trøbbel

-alle som er litt mentalt i ubalanse

-alle som nyter litt for mye alkohol (i noens øyne)

-alle som har feil politisk standpunkt

osv

Link to comment
Share on other sites

Hvis du følger med i nyhetene, får du fort med deg hva jeg mente med uttrykket 'drapsmaskin'. Gang på gang kan vi lese om, som du nevnte: psykisk ustabil person som går til behandling.. Vi har tydligvis mange sånne skjebner i landet, og jeg mener at dette er en gruppe mennesker som bør følges opp adskillig bedre. Når en person faktisk troverdig uttaler at han skal drepe noen, bør det taes affære. At (ref. saken som blir nevnt før i tråden) 'politiet regnet ham ikke som farlig' betyr neppe mye. Politiet har ikke kompetanse til å evaluere folk med psykiske problemer. At 'en psykiatrisk undersøkelse konkluderte med at han var frisk nok' mener jeg forklarer at helsevesenet i landet ikke holder mål.

er det en person som liker alkohol og metall-musikk
Hadde du latt være å nevne metall-musikk så.... :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

hva er en "draps maskin"?

 

Ordet er kanskje brukt feil, men tvungen psykisk behandling må betegnes som en meget sterk straffereaksjon i Norge. Når man i tillegg er dømt for drap og fremdeles betegnes som farlig samt fremdeles er under behandling, da må jeg innrømme at jeg overhodet ikke føler meg trygg. Da vil jeg mye heller vil ha jegere med våpen året rundt enn at en slik person faktisk går fritt rundt.

 

Det man faktisk sier med en slik agering som dette er at det er greit å slippe mennesker som er dømt og fremdeles under behandling fritt ut blant folk, mens vi som ikke har gjort noe galt skal straffes fordi vi KANSKJE kan gjøre noe galt. Jeg trodde personlig overformynderiet skulle ramme folk som var umyndiggjort, ikke at man blir umyndiggjort på bakgrunn av sine fritidsinteresser.

Link to comment
Share on other sites

Venstre siden i norsk politikk,har for lengst annonsert stor skepsiss til skytevåpen i private hjem. Jeg minner bare om hva som skjedde i England

 

Kun du underbygge denne påstanden mer? Meg bekjent var det en høyre regjering med Jan P. syse i spissen som satt ved makten når registreringsplikt ble innført for alle hagler, og samme syse som stod bak registrerings plikten på magasinhagler rundt 1978.

 

Det har kommet en hel masse dustete utsagn fra blandt annet venstresiden blandt våre politikere, men ikke så mange konkrete tiltak. Ikke som jeg kjenner til, opplys meg gjerne.

 

Jeg er klar over at nåverende statsminister var tungt innvolvert i blyforbudet for hagle, men det anser jeg ikke som et anti våpen tiltak, mer et missforstått miljøengasjement.

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg på stående fot kan fiske frem referansene, har SV ihvertfall ett par ganger fremmet forslag/luftet tanken om sentrale våpendepoter for norske skyttere...

 

Jeg tror det var Heidi Sørensen som frontet det en gang, samt at Kristin Halvorsen gjorde det samme. Hvem av de som var først på ballen klarer jeg ikke å huske...

 

Det er mulig at Kristin Halvorsen dro det frem i argumentrekken når hun forferdet utalte seg om Forsvarets salg av NAZI mausere på midten/slutten av 90 tallet...

 

Hvis noen ønsker å sjekke det nærmere, ville jeg tittet etter forslaget/ene rundt følgende saker: det nevnte salget av HV-mausere, revisjonen av våpenloven og Geilo drapet, der en fyr benyttet tjenestevåpenet fra HV til å skyte eks samboeren (igjen fritt etter hukommelsen) og HV inndro tennstemplene til soldatene sine som resultat....

Link to comment
Share on other sites

Hvis du følger med i nyhetene, får du fort med deg hva jeg mente med uttrykket 'drapsmaskin'. Gang på gang kan vi lese om, som du nevnte: psykisk ustabil person som går til behandling..

joda den er grei, men bruker de som oftest skytevåpen når de dreper noen?

problemet med utsagnet om "drapsmaskiner" er at om man vrir og vender på det er alle menn med våpen plutselig "poteniselle.....". ergo må alle våpen samles inn.

 

tenk tanken.....

Link to comment
Share on other sites

:!: Men den holder ikke.
er alle menn med våpen
Når det sies våpen betyr det neppe et registrert jaktvåpen, som Chiefen har vist med sine statistikker. Som enkelte vise hoder har sagt før; det er ikke våpenet som dreper, det er personen bak våpenet. Problemet kan ikke løses ved å fjerne tilgangen til jaktvåpen. Da blir bare neste tilgjengelige våpen brukt, så som kjøkkenkniv, øks eller en spade. Problemet løses best ved å behandle personen bak våpenet. I nevnte sak hadde det ikke hatt noen effekt å inndra alle registrerte våpen i landet... I tillegg til alle uregistrerte våpen er det også mange uregistrerte spader og økser der ute! :shock:
Link to comment
Share on other sites

Flash... Takk for påminnelsen.

 

Foreløpig er min kopnklusjon at det ikke nødvendigvis er partipolitikk eller hvilken "side" man tilhører ser seg i om er avgjørende for våpensaken. Man bør kanakje avgi sin stemme på annnet grunnlag og med mer håndfaste ting som argumentasjon.

 

At FRP f.eks ønsker å fjerne POD, hindrer ikke FRP politikere å ønske begrensninger i det private våpeneierskap. Slik som dokumentert i annen tråd.

Link to comment
Share on other sites

:!: Men den holder ikke.
er alle menn med våpen
Når det sies våpen betyr det neppe et registrert jaktvåpen' date=' som [b']Chiefen[/b] har vist med sine statistikker. Som enkelte vise hoder har sagt før; det er ikke våpenet som dreper, det er personen bak våpenet. Problemet kan ikke løses ved å fjerne tilgangen til jaktvåpen. Da blir bare neste tilgjengelige våpen brukt, så som kjøkkenkniv, øks eller en spade. Problemet løses best ved å behandle personen bak våpenet. I nevnte sak hadde det ikke hatt noen effekt å inndra alle registrerte våpen i landet... I tillegg til alle uregistrerte våpen er det også mange uregistrerte spader og økser der ute! :shock:

 

jada jeg er fiullstendig klar over at man ikke trenger registrerte skytevåpen for å begå drap. poenget mitt er at din retorikk kan brukes for å frata alle som er i forskjellige kriser i livet våpen. registrerte jaktvåpen er relativt lett å få inndratt for politi og politiere, det vil også gjøre at politikerne "viser handlekraft", noe som er viktig i valg tider.....

 

du vil aldri klare behandle alle som trenger behandling, en anna ting er at det vil bli for dyrt, å hvem skal betale?

Link to comment
Share on other sites

Det har kommet en hel masse dustete utsagn fra blandt annet venstresiden blandt våre politikere, men ikke så mange konkrete tiltak. Ikke som jeg kjenner til, opplys meg gjerne.

Heimebesøksparagrafen - alle våpeneiere kan få (gjerne uniformert) politi på døra for å sjekke våpen og oppbevaring. Den som nekter, må rekne med å bli fratatt retten til å eige våpen. Denne paragrafen vart vedtatt av "venstresida" (AP + SV) med støtte frå KrF.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...