Jump to content

vil inndra jaktvåpen


flens

Recommended Posts

  • Replies 167
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er ikkje lenge sidan ein eller annan i ein eller annan tråd fortalde han hadde snakka med ein SV'er som meinte alle våpen burde oppbevares hos politiet. Eg syns det var morsomt (i betydning "latterlig") første gang, men det er eigentleg ikkje morsomt men skremmende.

 

Dette er vel såpass lite realistisk at det ikke har noe for seg å diskutere...

Første gang eg høyrte ein slik påstand, sa eg det samme.

Link to comment
Share on other sites

Dette er et utspill fra en marginal gruppe og på linje med NOAHs stadig tilbakevendende leserinnlegg mot jakt hver eneste høst: Urealistisk og uten kontakt med virkeligheten.

 

Det gjelder bare å passe på at forestillinger om at slikt kan være forenlig med jakt og skytesport ikke får etablere seg hos ikke-informerte personer.Vi må argumentere saklig og edruelig for hvorfor dette er komplett på trynet (selvsagt uten et slikt ordvalg ;) ) slik at "menigmann" skjønner hvor tåpelig dette utspillet er. Kanskje man burde få en Sp-politiker på banen?

Link to comment
Share on other sites

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article415434.ece

 

– Det er en kalkulert risiko å ha så mange våpeneiere. Politiet må være på hugget og tilbakekalle våpenlisenser når de oppfatter at de har å gjøre med personer som har mentale problemer, sier Steinar Talgø, seksjonssef i Politidirektoratet.

 

Men forslaget virker lite gjennomtenkt, mener han.

 

Litt positivt er det jo at seksjonssjefen i PD mener forslaget virker lite gjennomtenkt.

 

Dette er vel såpass lite realistisk at det ikke har noe for seg å diskutere...

 

Lite realistisk er det vel kanskje for oss jegere og skyttere, men bare at andre tenker i de baner fortjener at noen tar til motmæle. Er nett tatt en avgjørelse i EU basert på Disney-syndromet og om de (les: våpenmotstanderne) hyler høyt og lenge nok, skal en ikke se bort ifra at det plutselig ikke er så urealistisk lenger.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Er nok heller en strengere kontroll med hvem som får ha våpen som er løsningen mener jeg. Personer som truer med/utøver vold bør ikke ha våpen. (Snakker ikke her om vold brukt i selvforsvar)

Men nå det er sakt tviler jeg sterkt på at denne drapsstatistikken ville sett annerledes ut i et skytevåpenfritt samfunn, andre gjenstander blir og ville blitt brukt isteden. Men som det til stadighet kommer frem så er det ikke alltid disse våpnene det er snakk om er registrert.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forslagene blir bare bedre og bedre...

 

- En måte å forebygge drap i nære relasjoner er å minske menns tilgang på våpen.

 

Virker jo som om alle MENN med våpen er potensielle drapsmenn.

 

Vel, i følge en annen marginal gruppering er jo alle menn potensielle voldtektsmenn....

..heldigvis har ikke denne gruppering foreslått indragning av redskapen :lol:

Link to comment
Share on other sites

mislikte spesielt denne:

 

Vibeke Ottesen, som jobber med et doktorgradsprosjekt hvor hun kartlegger drap i nære relasjoner i Norge fra 1980 til i dag, ser for seg at bedre våpenkontroll vil kunne hindre noen drap i nære relasjoner.

 

- Det har nok noe for seg å kontakte en manns partner eller tidligere partner før våpentillatelse gis. Slik gjøres det i land som Canada og Australia, forteller hun.

 

så hvis det blir innført, og ex-n din er sint på deg blir det ingen jaktvåpen på deg.......

Link to comment
Share on other sites

Svei litt i øya når jeg åpnet Dagbladet i dag :shock:

hva med trenings skudd? logistikken? lagerkapasitet? forsikring? ..noen som helst betydning i det hele tatt?

 

Helt til jeg klarte å telle til 10..

Dette er fra en liten gruppe, men likevel en oppfordring til debatt. Nederst under artikkelen i dagbladet er det mulig å skrive leser innlegg.. men jeg aner ikke hvordan man gjør det. Kanskje noen datakyndige kan skrive noen velformulerte ord?

Link to comment
Share on other sites

Forslagene blir bare bedre og bedre...

 

- En måte å forebygge drap i nære relasjoner er å minske menns tilgang på våpen.

 

Virker jo som om alle MENN med våpen er potensielle drapsmenn.

 

Vel, i følge en annen marginal gruppering er jo alle menn potensielle voldtektsmenn....

..heldigvis har ikke denne gruppering foreslått indragning av redskapen :lol:

 

setter man det litt på spissen er alle menn potensielle voldtektsmenn og potensielle drapsmenn (er hva jeg forstår av enkelte uttalelser......).

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden var det i vennekretsen noen aktive SV velgere.

De kunne overhodet ikke forstå behovet for at jeg hadde mine våpen hjemme (selv om de var innelåst og oppbevart etter forskriften)

 

Lensmannskontoret burde oppbevare våpnene, og så kunne vi hente de der når vi skulle på skytebanen eller på jakt. Enkel og grei løsning...

 

Dette er tydeligvis tanker som ikke er nye, men som nå i etterkant av en tragisk hendelse, atter blir luftet av "antivåpenfundamentalister".

Føre var prinsippet atter en gang :roll:

Link to comment
Share on other sites

Er 100% overens med foregående taler men det forslaget blir vel kun å betegne som en fjert i universum sammenlignet med forslag som er lagt i tyskland.

 

Fikk en mail fra den tyske webshoppen Triebel som ønsker at det startes en underskrifts kampanje med tanke på EU valget og forbundsvalg i tyskland til høsten. Her er noen av forslagen:

 

Minstealder for skytte med grovkaliber kortvåpen 18 år.

Kontroll av oppbevaring av våpen mot persons vilje.

Forbund mot paintball.

Opprettelse av sentralt register seinest 2014.

Totalforbud mot private våpen i hjem.

Sentrallagring av våpen og / eller ammo.

Forbud mot skytte med grovkaliber våpen.

Forbud for jeger å bruke grovkaliber kortholdsvåpen.

Et begrenset antall våpen.

Uanmeldte kontroller av oppbevaring av våpen.

Biometrisk våpensikrings system.

Til enhver tid pågående behovsprøving av lisens.

Totalforbud mot IPSC.

 

Med reservasjon for feil oversettelse.

 

Noen av tingen er vel reden innført her i dag og med tanke på nye våpenloven som er på gang så kjennes vel noe mer igjen.

 

Nå er det ikke alle partier som er like flinke. B90/de grønne og SPD støtter de fleste.

Link to comment
Share on other sites

Fra 1995 til 2004 skjedde det totalt 383 drap i Norge. 134 av dem var drap i en nær relasjon. 35 av 134 gjerningsmenn tok sitt eget liv. De fleste av disse drapene ble utført med skytevåpen.

 

Er dette sant? Synes jeg nesten daglig leser om knivdrap, øksedrap, mordbranner..

Link to comment
Share on other sites

Latterlig å mene at folk blir drapsmenn fordi de har våpen.

 

De som vil ta livet av noen skaffer seg våpen for å drepe. Har de ikke skytevåpen, tar de slagvåpen, stikkvåpen, gift, kvelning, drukning, bil er prøvd......

 

Ser ikke for meg et menneske, som har mistet fullstendig fotfestet og vil drepe noen, tenker at: "ja, ja, Jeg får vel vente til jakta starter, slik at jeg får ut hagla fra depotet"

 

Husker en karrikaturtegning i bladet jakt for noen år siden, der det lå et lik på bakken med en stekepanne like ved. I bakgrunnen sto hylekoret og ville ha "stekepanne-depot"

Link to comment
Share on other sites

å vi nevner i fleng andre ting som bør oppbevares hos politiet: kniv, motorsag,skrujern, øks, hammer, spett, brekkjern, slegge, hakke, saks, tau, osv.

alle disse tingene kan man bruke for å begå drap om man vil det.

 

du glemte penn, skrutrekker,drill,og bilendin :P

hehe

 

 

 

 

egentlig blir jeg bare provosert av å høre om noe sånt,det blir jo egnlig bare for dumt!

Link to comment
Share on other sites

Fra 1995 til 2004 skjedde det totalt 383 drap i Norge. 134 av dem var drap i en nær relasjon. 35 av 134 gjerningsmenn tok sitt eget liv. De fleste av disse drapene ble utført med skytevåpen.

 

Er dette sant? Synes jeg nesten daglig leser om knivdrap, øksedrap, mordbranner..

spørs vel hvordan statistikken leses. slik det er skrevet der kan man lese at de fleste av 383 drap ble begått med våpen, eller at de fleste av de 134 som var i nær relasjon ble begått med våpen, eller at de fleste av de 35 hvor gjerningsmennene tok sitt eget liv ble begått med våpen.

 

spekulativt.......

Link to comment
Share on other sites

spekulativt.......

Kva??? Insiniuerer du at media er spekulative??? Eg er sjokkert!!!

 

De fleste av disse drapene ble utført med skytevåpen.

 

Men kor mange vart utført med lovlige registrerte våpen? DETTE tallet er det som må komme fram

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ikke skjønner her er at slike organisasjoner er SVÆRT opptatt av at dyr skal avlives så humant som mulig - dvs. raskt og smertefritt. Men, å begrense tilgang til våpen vil jo bety at antall drap på mennesker med øks og hjultvinger går opp, noe som igjen betyr at mennesker er ment å plages i dagevis da? Vi har jo tross alt drept hverandre siden tidenes morgen...

 

Men seriøst - dette er vel et innspill i debatten som alltid vil komme. Realistisk er det ikke, men at tilgangen på våpen blir mindre er vel en naturlig konsekvens på tid uansett enn så lenge flertallet av det norske folk ikke går på jakt og ei heller har 4-5 våpen låst inn hjemme. Det er jo der faren ligger for oss som har interesse for dette, vi er i mindretall...

Link to comment
Share on other sites

Et latterlig forslag, men i disse tider kan vi ikke se bort ifra at politikere vil henge seg på (desverre). Får bare håpe det ikke får noen betydning for jegerstanden.

 

Jeg har lest andre artikler om hvilke våpen som generelt blir brukt til drap, og jaktvåpen er langt fra hyppigst brukt, og når en ser på våpna som blir beslaglagt av politiet i samband med raid på diverse gjenger (som også skyter og tar liv av hverandre) så er det nå hvertfall ingenting som ligner på jaktvåpen. Derfor mener jeg at det er andre tiltak som helt klart bør gjennomføres enn å ta fra jegerne våpna utenom jakttid!

 

Alle kan jo bli minkjegere, da kan de bare ta våpna våre i romjula og 1 påskedag :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at forslagene til våpendeponi er basert på hendelser både i Norge og utlandet. Å tro at registrerte våpen ikke blir brukt i drap eller selvdrap, er feil. Nylige skytedramaer i Finland, Tyskland og USA var alle utført med registrerte våpen.

 

Litt av poenget med et depot blir vel at man kan luke vekk mange av "innfalls" drapene/selvmordene? Hvis man må sette seg i bilen, kjøre x antall kilometer, snakke med x antall personer, signere x antall papir, så tror jeg nok at de fleste har roet seg litt og kanskje revurdert det hele. I tillegg kommer kombinasjonen rus/våpen. Jeg vet at rusmidler har en stor innvirkning på mange feile avgjørelser, tenker da mest på hjemlige tragedier.

 

At man skal låse inn kniver og spader og økser og hva veit jeg er en latterlig sammenligning. Jeg tror de fleste ville velge å stå overfor f.eks en knivdesperado enn en skytevåpendesperado.

 

Uregistrerte våpen, hva er det? I det store er det vel stjålne, registrerte våpen (uten at jeg veit dette). Så hvis tilgangen på stjelbare registrerte våpen minker, så vil vel omløpet av ulovlige våpen i samfunnet minke eller hur? Så i bunn og grunn, hvis man hadde tatt vekk våpnene fra folk og låst dem ned sentralt, så hadde selvmord og drap minket. Jeg tror ikke at det er noen tvil om det.

 

Jeg sier ikke at jeg er tilhenger av et våpendepot, for meg så passer det dårlig. Skal jeg hente ut et våpen hos lensmannen er det et 3 timers prosjekt, minst.

Link to comment
Share on other sites

Lurer bare på hvem som skal ta seg av et sånt depot? Politiet har jo allerede alt for lite ressurser, og hvis de da i tillegg skal utlevere og ta inn våpen 8 timer om dagen (eller kanskje mer, folk må jo få muligheten til å gjøre dette etter endt arbeid) så blir det jo enda mindre tid til å virkelig gjøre politiarbeid.

Link to comment
Share on other sites

Det har nok noe for seg å kontakte en manns partner eller tidligere partner før våpentillatelse gis. Slik gjøres det i land som Canada og Australia, forteller hun.

 

Jaja, vi har jo lenge ønsket oss en objektiv instans som skal vurdere våre behov for våpen... :roll:

 

Det nevnes flere steder at slike forslag fremmes av organisasjoner med marginal inflytelse. Norske jegere og skyttere vil også betraktes som en marginal gruppe av folk flest i all den tid vi ikke klarer å stå sammen...

 

Nei, jeg tror ikke at dette forslaget blir en realitet med det aller første, men slike ting kan plutselig bli nevnt ubehagelig ofte hvis en eller annen trenger en kjepphest i forkant av et stortingsvalg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis de skulle starte med depot for skytevåpen, ville de jo nesten bli nødt til å inndra spikerpistolen min også. Den er jo strengt tatt også et skytevåpen (hvis man vurderer det på samme måte som våpenmotstanderne gjør), som kan drepe hvis man sikter rett. Spørsmålet er da når de anser at jeg ikke trenger den, etter endt arbeidstid? :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Uregistrerte våpen, hva er det? I det store er det vel stjålne, registrerte våpen (uten at jeg veit dette).

 

Ein veldig vanleg misoppfattelse. Det har tidligere eksistert offentlig tilgjengelig oversikt over opprinnelsen til ulovlige våpen, og det er primært smulga våpen, sekundært stjålne frå politi eller forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

Så i bunn og grunn, hvis man hadde tatt vekk våpnene fra folk og låst dem ned sentralt, så hadde selvmord og drap minket. Jeg tror ikke at det er noen tvil om det.

 

Joda, i utgangspunktet virker dette logisk, men jeg er ikke så sikker på om antall drap og selvdrap hadde blitt redusert. Gjennom jobben min har jeg rukket å bli kjent med en god del mennesker som har drept og ytterst få av disse har benyttet jakt- eller konkurransevåpen. Langt de fleste har brukt det de hadde for hånden og drept i større eller mindre grad av affekt. Oftest ved hjelp av kniv. Jeg har også hatt en del med suicidale mennesker å gjøre. Dett er mennesker som vil dø. Det er sjelden snakk om impulshandlinger, men nøye planlagte- og overveide beslutninger. Disse har også brukt det de måtte ha for hånden. Alt fra barberblad til sine egne klær. Jeg har vondt for å tro at mennesker som har valgt å avslutte livet vil ombestemme seg fordi at de plutselig ikke har tilgang på skytevåpen. Eller kniver og tau for den del.

 

Det blir for enkelt å tro at forbud og påbud har stor innvirkning på grov kriminalitet. Det er menneskets holdning til seg selv og sine medmennesker som er av avgjørende betydning. Ikke tilgangen på gjenstander.

Link to comment
Share on other sites

Det hjelper jo fint lite når våpenet var uregistrert i tillegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=572848

 

Det er akkurat dette som gjør saken latterlig og selvmotsigende.

 

Politiet beslagela våpene som var registrert.....men fyren benyttet et uregistrert våpen.

 

Ergo : Å oppbevare våpen hos myndighetene = 0 , zero !

 

Henviser på ørtende gang til statistikken fra England......................

Link to comment
Share on other sites

Vi skal være litt forsiktige med å fleipe for mye med dette.

Som nevnt finns det grupper av mennesker i samfunnet vårt som svært gjerne hadde sett at alt av private våpen var fjernet, borte vekk.

Viltbestanden kunne holdes i sjakk av offentlig ansatte jegere, dermed er behovet for private jaktvåpen borte.

 

At dette på sikt vil bli en politisk agenda er jeg sikker på.

Hvis slike tanker kommer på lista over saker som EU begynner å jobbe med, er ikke veien lang før reguleringskåte norske politikere følger opp.

 

Urbane politikere har vanligvis et fjærnt forhold til jakt, konkurranseskyting og våpen generellt.

Den femte statsmakt, media, lever bla av å presentere store oppslag som selger.

Deres omgang med sannheten, og graden av korrekthet når det gjelder saker som omhandler våpen, er ikke mye å skryte av.

 

Men desverre er det dette som ofte er referansen når politikere og andre med antivåpen holdninger på agendaen, gjør sine utspill.

 

At Espen Farstad var kjappt ute med kommentar er bra, håpet er at de og de andre organisasjonene som er involvert i norsk våpeneierskap følger med og pøser på med saklig motargumentasjon (og snart er vel NOJS på banen også)

Link to comment
Share on other sites

Fra 1995 til 2004 skjedde det totalt 383 drap i Norge. 134 av dem var drap i en nær relasjon. 35 av 134 gjerningsmenn tok sitt eget liv. De fleste av disse drapene ble utført med skytevåpen.

 

Her er en oppklaring på det fra Dagsavisens journalist, hvis flere er interessert:

Oppklaring:

 

De som tar sitt eget liv etterpå, bruker ofte skytevåpen. (Det er litt vanskeligere med kniv, øks og brann.)

Men jeg tror det er riktig at de fleste drap i Norge skjer med kniv.

 

Drapstallene i dagens artikkel er fra boka/undersøkelsen til Gustav Wiik, Mord - selvmord i nære relasjoner.

http://www.ark.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=144850

 

Prøvde å intervjue Wiik for å få han til å utdype dette, men fikk ikke tak i ham.

 

Andre opplysningene er fra undersøkelsen til den svenske kriminologen Mikael Rying.

Link to comment
Share on other sites

Latterlige greier dette her! Men må vel debatteres pga at det finnes så mange forskjellige grupperinger i vårt samfunn.

 

Mange ting å sette finger'n på i artikkelen(e), men jeg vil velge følgende: hva er "utenom jaktsesongen"? Jaktsesongen varer da vitterlig hele året! Ihvertfall nesten hele året hvis man velger å se vekk fra mårhund m.fl. Revejaktsesongen har jo bare pause noen få uker! Ønsket jeg å ta livet av mine medmennesker med et av mine registrerte våpen, så skulle jeg jammen klare å beherske meg de ukene det ikke er jaktsesong!!!

Link to comment
Share on other sites

I kjølvannet av den tragiske saken på Nesøya:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3073033.ece

 

Politiet rykket ut og beslagla to uregistrerte hagler, men hentet ikke inn fem andre og lovlige våpen han hadde i sin besittelse. Politiet skal alltid sjekke at våpnene til avdøde personer blir innlevert eller omregistrert. Det har de ikke gjort i dette tilfellet.

 

På sin pressekonferanse i går erkjente politiet i Asker og Bærum at dette var feil.

 

–Det ble fattet et forvaltningsvedtak om å hente våpnene, men jeg kan ikke se at dette er blitt gjort. Det har skjedd en glipp. Jeg går ut ifra at dette er noe Spesialenheten vil se på, sier politiadvokat Per Zimmer.

 

Skal ikke kommentere det ytterligere...

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg skjønner det etter disse forslag så fantes det ikke drap eller selvmord før skytevåpen ble introdusert?

 

trodde Politiet var rimelig "overbelastet" allerede, om ikke jeg skulle møtte opp hos dem 2 ganger eller mere i døgnet for å pusse våpen, montere kikkertsikter, prøveskyte ammo, eller å ta ut våpenet for bruk.

Politiet må da ha kontoret betjent nærmere 24 timer i døgnet.

Og vet Politiet om virkelig våpenet blir brukt til øvelsesskyting eller jakt når det taes ut?

For å være sikker bør vel hver jeger ha med seg en væpnet politibetjent, og hvor er vi da?

Hvilke ressurser har politiet for å oppfylle dette?

Hva med miljøhensyn?

Hvis hver jeger skal kjøre skytteltrafikk mellom sitt hjem og politiets våpendepot.

 

Muligens nedlagte millitær kaserner kan brukes til dette :shock:

I såfall blir muligens Stjeinkjersannan eller noen gamle brakker på Drevja mitt nærmeste depot, dvs. en hel dags kjøring for å montere ett kikkertsikte, skal det skytes inn må jeg sikkert overnatte også.

Link to comment
Share on other sites

Dette er i beste vaginalsosialdemokratisk ånd: menn er uhelbredelige potensielle drapsmenn, alle som en. Farlig inntil det motsatte er bevist, la oss låse våpnene inne, fordi det er bare et tidsspørsmål før DIN mann klikker! (DETTE er faresignalene! Les det i Dagbladet idag!)

 

Litt OT, men denne falt jeg for. Sitert fra Dagbladets blog og dr. Strangelove. Nytt begrep for meg, men underholdende og beskrivende på samme tid :D ...

Link to comment
Share on other sites

[...]trodde Politiet var rimelig "overbelastet" allerede, om ikke jeg skulle møtte opp hos dem 2 ganger eller mere i døgnet for å pusse våpen, montere kikkertsikter, prøveskyte ammo, eller å ta ut våpenet for bruk.

Politiet må da ha kontoret betjent nærmere 24 timer i døgnet.[...]

 

Det fikses lett med ett gebyr for hver gang du henter ut våpenet og at du må stille med begrunnet søknad 14 dager før uttak...

 

 

Edit: Men er dette egentlig ett seriøst forslag? Eller bare ett "innlegg for å skape debatt"? Er det sistnevnte virker det jo tydlighvis etter hensikten

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...