Jump to content

vil inndra jaktvåpen


flens

Recommended Posts

  • Replies 167
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sitter bare å venter på at NJFF kommer på banen og bifaller forslaget og med klart opplegg på at de kan administere det hele. Begrunnelsen vil vel være at det er det beste for jegerestandens omdømme i det norske folk, føre var, osv. Avgiften de skal kreve inn vil bli avklart senere....... :D

 

(meget ironisk, men jeg kunne ikke dy meg!)

Link to comment
Share on other sites

En skal altså samle alt som finnes av jaktvåpen i flere lokale/regionale deponier? Dette må da virkelig være drømmen for kriminelle nettverk som ønsker tilgang på våpen - her er alt samlet i store mengder på et enkelt sted... Sikkerheten er sikkert god den, men blir den noen gang "god nok" når gulroten blir såpass stor?

Link to comment
Share on other sites

får bare håpe ikke dette blir en realitet i overskuelig fremtid, det vil være kroken på døren for skytesporten. dersom enn ser på dødsfall så er det vel trafikken de bør de på, dør vel flere der i året enn folk som dør pga skudd, og ser enn på skader så må en nå i all fall forby fotball, det er jo skader så det holder, i all fall for alle over konfirmant alder.

 

Skytesporten er så langt jeg har hørt norsges nest største idretsgren, bare fotball er større (og har mer skade), det som gjør skytesporten så stor er at den dekker alle aldersgrupper, og den tilatter og at de som sliter med handicap også får lov å være med. nei, la oss nå håpe vi får beholde våpen hjemme, og at de heller kan følge litt mer nøye med på de miljøer hvor ulovelige våpen florerer, og, for ikke snakke om, følge mer med i trafikken, for det er jo der flest dør "ufrivillig"

Link to comment
Share on other sites

Sitter bare å venter på at NJFF kommer på banen og bifaller forslaget og med klart opplegg på at de kan administere det hele. [...]
Det er alltid kjipt å ødelegge en god konspirasjonsteori med fakta, men
dagbladet.no[/url]"]Norges Jeger- og fiskerforbund er kritisk til forslaget.

 

- Det er alltid sesong for en eller annen type jakt. En person som vil skyte noen kan uansett gå til et sånt depot å hente ut våpenet sitt. Det ville bli det samme som å ha et depot for biler, for å kontrollere at folk ikke fyllekjører, sier Espen Farstad, informasjonssjef i Norges jeger og fiskerforbund.

Link to comment
Share on other sites

På radio kommenterer NJFF saken med "Vi føler oss kanskje litt uthengt, og vil påpeke at det var ett militært våpen og ikke ett jaktvåpen."

 

Å bruke ord som "kanskje" og "litt" er ikke akkurat å bruke stortromma. Men de er nå i det minste på "vår" side.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvilket redskap denne mannen brukte for å avrette sin kone, sin datter og til slutt seg selv, er jo totalt uvesentlig, spør du meg. Han kunne benyttet hva som helst. Skal man unngå at slikt gjentar seg, tror jeg det kan være en idè å finne ut hva det var som plaget mannen. Kanskje man da i neste tilfelle greier å se faresignalene før det er for sent.

 

Men hva vet vel jeg? Jeg er jo ikke noen psykolog slik som den godeste Pål Kristian Molin. Han vet sikkert mye om de psykologiske aspekter ved å ha våpen i hus som jeg ikke vet...Mmmmmjada! Er det slik at man har mer tilbøyelighet til vold om man har noen børser i skapet? Har ikke kjent noe til det nei...

 

Og Vibeke Ottesens forslag om at tidligere partner burde ha en finger med i spillet før våpentillatelse gis...Mmmmjada!

Jeg tror nok en og annen forbitret kvinne godt kunne tenkt seg til å få denne muligheten ja... Men hva vet vel jeg; har ikke noe doktorgradsprosjekt på gang heller jeg da...

 

...Jeg er bare en litt oppgitt jeger jeg...Disneypolitikk og Skremselspropaganda hvor en enn snur seg...Grådige politikere og sensasjonskåte journalister...for ikke å snakke om NOAH og den hysteriske gjengen der...Hvor ble det av den trauste nordmannen med sunt bondevett? Sitter han også framfor PC'n og rister på hodet? Han sitter ikke på tinget eller i redaksjonen hos VG i alle fall...

 

Tror jeg går ut og plinker litt med salongen jeg. Det har jeg lov til - enn så lenge.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner uttalelsene fra "Alternativ Til Vold" mer groteske enn drapene. Drapene ble tross alt utført av en åpenbart forstyrret person, det "Alternativ Til Vold" gjør med kalkulert overlegg er å portrettere alle menn og kvinner med interesse for jakt eller skyting som potensielle mordere.

 

Så kjære Alternativ Til Vold, vennligst ikke gjør meg noen tjenester. Jeg vil heller utsettes for vold enn deres velmenende ondskap. Seriøst.

Link to comment
Share on other sites

Det fikses lett med ett gebyr for hver gang du henter ut våpenet og at du må stille med begrunnet søknad 14 dager før uttak...

Edit: Men er dette egentlig ett seriøst forslag? Eller bare ett "innlegg for å skape debatt"? Er det sistnevnte virker det jo tydlighvis etter hensikten

 

Ja greit nok.

Nå har det seg slik at jeg har muligheter til det å skyte kråke ut av vinduet/veranda med .22lr

Har flere km fri sikt mot sjøen.

Kråka sitter ikke stille og venter i 14 dager angående en søknad.

 

Jeg planlegger svært sjeldent jaktturer heller.

Dette er væravhengig og om/eller jeg får anledning til dette.

 

Er det en finværs ettermiddag, ja så drar jeg til min private holme og skyter noen kråker, i jakttiden altså.

Av erfaring kan jeg heller ikke forskuttere været heller her i området.

Samme gjelder rypejakt, dette skjer ganske så lite planlagt.

 

Drar ikke på fjellet i sterk vind og/med regnbyger.

Drar gjerne en morgen været er strålende, muligens jeg kan se dette kvelden i forveien og planlegge litt da.

Men skal jeg kjøre 40-60 mil tur/retur for å hente hagla før jeg drar på fjellet uten søvn, tror jeg jaktturen blir mere en lidelse enn en tur.

 

Er enig i at man heller bør undersøke bakgrunnen for slike drap.

Menn har som regel få og støtte seg til ved slike situasjoner.

 

Har muligens vanskeligheter med å ta ekteskaplige problemer opp med de nettverk de har, også samlivsbrudd.

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok et håpløst forslag, og føyer seg pent inn i rekken av øvrige "Norge - ut - av - Golfstrømmen - forslag".

 

Hva med å sette ting litt i perspektiv?

 

Hva med behovsprøving for bil? Flere hundre drepes, og mange tusen skades alvorlig hvert år?

Link to comment
Share on other sites

Så kjære Alternativ Til Vold, vennligst ikke gjør meg noen tjenester. Jeg vil heller utsettes for vold enn deres velmenende ondskap. Seriøst.

 

Hør hør!

 

...Og skulle det nå komme til det at noen ville ta meg av dage. Så heller med våpen enn kjøkkenrekvisita!

Link to comment
Share on other sites

Det tragiske ved denne artikkelen er at NTB får slippe unna med løgn.

Etter klare tall i begynnelsen blir det svevende på slutten, og i tillegg spesifiseres det ikke hvor mange drap som er utført med jaktvåpen.

Dette er så grovt at man burde forlange en beklagelse og omskriving.

I tillegg er den kjønsdiskriminerende.

Tenk dere ulekoret om kvinner hadde blitt satt opp slik som en spesifikk brukergruppe.

Link to comment
Share on other sites

Ja der har man vel svaret vil jeg tro! Inndra våpen utenom sesongen! Mest latterlige jeg har hørt! Man kan jo ta liv med alt man har i huset omtrent, penner, bestikk, skrujern, stoler, puter, sko så joda. Heldigvis er det jakttid på villsvin hele året 8)

Link to comment
Share on other sites

Menn har som regel få og støtte seg til ved slike situasjoner....

 

Høh! Jeg har sett så mye av kvinner med hysterisk sinne, at vi menn skal være glad for at vi er "det sterke kjønn" sånn rent fysisk. Jeg vet om mange damer som er for ustabile til å ha våpen 12 ganger i året. :shock:

 

Damer fremstiller seg selv som omsorgspersoner, og det er nok riktig, men damer er så mye mere enn det.

Hvis damene hadde dominert maktmessig i verden, tror jeg ikke det hadde vært fred noe sted på jord :lol:

 

Husk, det er ikke bare menn som er voldelige, men det er menn som blir annmeldt.

Link to comment
Share on other sites

Dagens reglar er gode nok! Desse tragediane skjer ytterst sjeldan når alt har skjedd etter boka.

Eg har inntrykk av at når det skjer ei tragedie eller noko kriminelt, er det enten uregistrerte/ulovlege våpen, ureglemetert oppbevaring og/eller personar som kanskje ikkje burde hatt våpen inne i bildet.

(Ja, eg er klar over at det siste momentet der er eit vanskeleg og betent tema)

 

Det er vel unødvendig å poengtere at eg syns forslaget er heilt bak mål, og kjem frå folk som er blott for innsikt på anna enn sitt eige fagfelt.

Eg trur heller ikkje dette er realistisk, men det skremmar meg at slike utspel kjem stadig oftare.

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg at dette forslaget lett ville gjort mer skade enn nytte. Det ville jo i praksis frarøvet ganske mange tusen mennesker i dette landet deres hobby. For mange jegere/skyttere utøver vel hobbyen sin i like stor grad i hobbyrommet eller laderommet. Ser for meg mye psykiske problemer med potensiellt tragiske utfall hvis en skulle nektet folk å holde på med det som gir dem mening med livet.

Jeg kjenner i hvertfall at jeg blir helt dårlig i kroppen hvis noen skulle nektet meg å ta noen avtrekk med børsa på stuegulvet midt oppi eksamenslesing og andre mindre hyggelige aktiviteter. Eller å sitte på terrassen i vårsola og pusse på min hundre-år-gamle-og-full-av-historie salongrifle fra min nå avdøde morfar.

Link to comment
Share on other sites

Her er en vitenskaplig artikkel som hevder at det ikke er sammenheng mellom antall drap og selvmord i et samfunn i forhold til antall våpen. Det finnes sikker andre artikler som konkluderer motsatt, men for de som gidder å lese er denne ganske interessant. Såvidt jeg kan se er dette utført av seriøse folk.

 

http://law.bepress.com/cgi/viewcontent. ... t=expresso

Link to comment
Share on other sites

Menn har som regel få og støtte seg til ved slike situasjoner....

 

Høh! Jeg har sett så mye av kvinner med hysterisk sinne, at vi menn skal være glad for at vi er "det sterke kjønn" sånn rent fysisk. Jeg vet om mange damer som er for ustabile til å ha våpen 12 ganger i året. :shock:

 

Damer fremstiller seg selv som omsorgspersoner, og det er nok riktig, men damer er så mye mere enn det.

Hvis damene hadde dominert maktmessig i verden, tror jeg ikke det hadde vært fred noe sted på jord :lol:

 

Husk, det er ikke bare menn som er voldelige, men det er menn som blir annmeldt.

 

 

For en god del år siden leste jeg en artikkel som konkluderte med at de mest effektive og desidert mest sadistige torturistene var kvinner. Tortur som menn hadde problemer med å utføre på andre (i hovedsak på menn), berørte ikke kvinnene i det hele tatt. De utførte torturen uten å blinke en gang.

Link to comment
Share on other sites

Det blir som regel alltid satt fokus på våpen og våpeneiere i kjølvannet av drap begått med skytevåpen. Etter min mening har pressen selv noe av ansvaret for at drap blir begått. Vær varsom-plakaten har greie retningslinjer for hvordan selvmord skal omtales. Det er kanskje på tide å stramme inn retningslinjene ved omtaler av drap også?

 

Jeg har skrevet et innlegg om det i bloggen min: Drapsreklame.

Link to comment
Share on other sites

Økser

Ja selv dette forumet tas det jo til orde for mer registrering, av buer, og forbud mot jaktspisser så hvorfor ikke økser.. Smørkniver blir unntatt :wink:

 

 

Og for meg er t.d en compound bue ett sosfistikert våpen, som jeg for mitt bare liv ikke kan se burde selges over disk uten løyve. Kansje viktigere er at jeg i prinsipp vil ha forbudt jaktspisser på piler, og det på linje med å ha MP12.7 amo

 

K

Tatt litt ut av samenhengen nå ikke sant. :wink:

Poenget var at skal man oppgradere ett kraftigt og sosfistikert våpen som pr i dag blir oppfattet som en leke/sportsutstyr, til å bli lovlig til jakt (eller drap som så mange desverre feilaktigt skriver). Må man nesten også minst innføre tilsvarende restriksjoner som nå kommer tilbake for luftvåpen. Spesielt med tanke på at nevnte luftvåpen er for leketøy å regne i forhold til en kraftig bue.

Logikk, hverken mer eller mindre.

 

P.s Skal man følge "normal" historiskmoral skyttere i mellom, burde man ringe inn til avisen/eller disse som roper så høyt. Og informere dem om at viss de ville ha noe virkligt å bekymre seg over, så bare se på de kraftige buene, og jaktpilene man kan kjøpe lovligt over disk og henge på veggen. Og så lene seg tilbake å se på moroa. :?

Link to comment
Share on other sites

Har ingen som helst tro på at et våpendepot kan funke i praksis. Hvis det blir innført, så skroter jeg stålet og begynner med hekling :( Hvis folk vil drepe så bruker de det de har for hånden, og hånden (kvelning) har utført mange drap i Norge! Skal vi levere inn hendene også etter endt arbeidsdag :?:

 

Tragedien på Nesøya ble begått av jaktkompisen til en arbeidskollega av meg...... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet om mange damer som er for ustabile
de mest effektive og desidert mest sadistige torturistene var kvinner

Jeg er enig med Fulmen, tøvet fra ATV er grovt kjønnsdiskriminerende. Men er det noe bedre om hankjønn her inne slenger dritt om damer?

 

Alle har et indiviuelt ansvar for sine gjerninger. Jeg misliker intenst å bli stigmatisert fordi jeg tilhører en eller annen befolkningsgruppe, og jeg nekter å gå med på å stigmatisere personer bare fordi de tilhører en eller annen befolkningsgruppe! Hvaenten det er på grunnlag av kjønn, hudfarge, kulturtilhørighet, religion, politisk overbevisning eller personlig smak i børser!

*puh* Beklager, jeg måtte bare...

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Er du ironisk eller mener du at dette er fornuftig?

Jeg synes det er en god ide :!:

 

Mener det er fornuftig - det er slik jeg mener politiet bør jobbe.

Link to comment
Share on other sites

I kjølvannet av den tragiske saken på Nesøya:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3073033.ece

 

Politiet rykket ut og beslagla to uregistrerte hagler, men hentet ikke inn fem andre og lovlige våpen han hadde i sin besittelse. Politiet skal alltid sjekke at våpnene til avdøde personer blir innlevert eller omregistrert. Det har de ikke gjort i dette tilfellet.

 

På sin pressekonferanse i går erkjente politiet i Asker og Bærum at dette var feil.

 

–Det ble fattet et forvaltningsvedtak om å hente våpnene, men jeg kan ikke se at dette er blitt gjort. Det har skjedd en glipp. Jeg går ut ifra at dette er noe Spesialenheten vil se på, sier politiadvokat Per Zimmer.

 

Skal ikke kommentere det ytterligere...

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette blir litt off topic...

Jeg overvar nylig et foredrag fra Oslo Politet om Skoleskytinger (Jobber som lærer i Osloskolen) Hele foredraget var basert på dagbladartikkler, samt noen fine videosnutter fra www.uselessjunk.com. Detvar så sjokkerende dårlig og kunnskapsløst at jeg brukte lang tid på å formulere et spørsmå til foredragholderen som ikke var sarkastisk, nedsettende eller utdritende.

 

Av faremomenter de mente vi burde se etter var ting som unge menn som var interesert i Sex, øl og ikke minst både metall og musikk....

 

Fakta er dessvere blitt lite relevant :cry:

Link to comment
Share on other sites

Til Loudenboomer og ikkevolds-duden i avisa, 2000 år gammel visdom:

"Quemadmoeum gladuis neminem occidit, occidentis telum est"

 

K

 

:mrgreen: til og med romerne (?) hadde en variasjon av "Guns don't kill people, people kill people"

Virker som selv de måtte argumentere for at det er personen bak våpenet, ikke våpenet selv, som dreper. Kanskje anti-våpen motstandere ikke er et nytt fenomen frembragt av den moderne urbaniseringen? (men så var vel Romerne passe urbane de og).

Link to comment
Share on other sites

Klarar inte läsa alla dessa artiklarna i aviserna längre.. smutskastning av vapenägare gennerelt och speciellt om vapenägaren är en man =(

 

Vad med att dra in möjligheten för män att inneha bil sedan de flesta som kör rattonyktra, är just män. Någon på "ATV" kanske håller på med golf på fritiden, finns det verkligen anledning att han/hon skall få ha golklubborna uppbevarade hemma och inte innlåst centralt på golfklubben (?). Och så vidare...

Link to comment
Share on other sites

M67@ Poenget mitt ligger nettopp i det at i det man endrer ett våpens status, så endres samfunnests oppfattning av våpenet. Endres samfunnests oppfattning til ett våpen, er muligheten stor for at det som i dag er sjelden sak, desverre nok vil bli betydligt mer overhengende.

 

Eksempel: England, forbud mot håndvåpen. Sammenfaller med en nesten øyeblikkelig oppsving i drap med nettopp håndvåpen. Smugling av håndvåppen er nå på ett ekstremt høyt nivå, ungdomsgjenger bevepner seg med nettopp det forbudte håndvåpnene (etter at håndvåpen fikk samfunsmessig status som drapsvåpen). Slike ting går i gjen verden over, våpen forbud, eller innstramninger/endring av hvordan disse tingene oppfattes ute i samfunnet. Slår ut i øket voldsbruk, der nettopp de våpnene som har fått endret status går igjen på toppen av statestikkene.

 

Og deri ligger mitt lille varsko til bueskytterne, man kan fort få mer en enn ber om med å jobbe for jakttilgang for ett ikke regestreringspliktigt våpen. Derfor mener jeg at man bør inføre registreringsplikt for buer, om man endrer buens status som leke/sportsutstyr til også å være jakt/drapsvåpen.

 

Som nevnt her angående medias rolle oppe i alt dette, så gjør de hva de kan for å spisse situasjonene. Og er etter mitt syn en av de største enkelt årsakene til en hel del ubehaglige endringer i samfunnets holdning til våpen (fra verktøy/sportsutstyr til drapsvåpen). Endringer som medfører en øket fokus på hva ett våpen kan brukes til mot andre mennesker. For min del kunne en god del av de som skriver ukritisk i og for media, gjerne dømmes for medvirkning til drap for sine spekulative bidrag til samfunsdebatten.

 

Tilbake til saken. :wink:

Ellers så er det vel rimligt klart at nettopp denne karen på nesøya, var klar på hva han ville gjøre med ex'n. Om hun fortsatte det han oppfattet som kjøret mot ham. Når enkelte menn kommer til det stadiet der, så setter de opp en grense for hva motparten kan gjøre før det smeller. Og planlegger hva de i såfall vill gjøre. Mange prøver på ymse vis å advare om at tåle grensen nærmer seg, men blir desverre ikke tatt på alvor (gjerne av en kvinne som ofte reagerer med stikk motsatt av den oppførsel mannen ønsker seg på slike ytringer, og det er ikke så rart. sikkert minst 99% av alle slike yttringer får aldri noen oppfølgning fra mannens side). Får man ikke hjulpet slike menn i tide, vill de om nødvendigt skaffe det de trenger for å kunne utføre sine planer (eller legge planer som er gjennomførbare med det de har tilgang på. Noe som jeg bare så alt forgodt husker fra en litt lignende familietragedie her på Møre). Kort sagt, tar man fra de våpna, så henter de bare ei bensinkanne og en kniv/tau, sleggeskaft etc og venter på sjangsen sin. Etter mitt skjønn burde t.d skilsmisser medføre tvangsterapi, og kurs i agresjonsdempende oppførsel for begge parter. Og t.d husbråk burde automatisk utløse en eller annen form for pliktige terapitimer/psykiske undersøkelser.

 

Poenget er å bryte mønster, og gi folk mulighet til å bli hørt/tatt på alvor. Da dette alene kan være mer enn nok til at hele situasjonen flater ut som en balong uten luft.

 

Uff mye kjipt her, men jeg mener dette er en bedre måte å løse problemer på, enn at purken bryskt kommer inn døra og sier "er det noen våpen her i huset?" Hvorpå ett sannferdigt svar medfører åpning av våpenskap og slambang i sekken med våpenskapets innhold (noe jeg har liten til ingen tro på vill ha noen avgjørende betydning for forløp av slike saker).

Link to comment
Share on other sites

Til Loudenboomer og ikkevolds-duden i avisa, 2000 år gammel visdom:

"Quemadmoeum gladuis neminem occidit, occidentis telum est"

 

K

 

:mrgreen: til og med romerne (?) hadde en variasjon av "Guns don't kill people, people kill people"

Virker som selv de måtte argumentere for at det er personen bak våpenet, ikke våpenet selv, som dreper. Kanskje anti-våpen motstandere ikke er et nytt fenomen frembragt av den moderne urbaniseringen? (men så var vel Romerne passe urbane de og).

Det var forbudt å gå med sverd i Roma, så den som sa at historien gjentar seg...... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fra 1995 til 2004 skjedde det totalt 383 drap i Norge. 134 av dem var drap i en nær relasjon. 35 av 134 gjerningsmenn tok sitt eget liv. De fleste av disse drapene ble utført med skytevåpen.

 

La oss anta at alle 134 drap ble utført med registrerte skytevåpen, dette vil da bli litt i underkant av 15 pr år i den angitte tidsperiode, det finnes i dag ca 1 400 000 registrerte våpen i Norge, av disse våpnene er da ca. 0,001 promille missbrukt (noe som selvfølgelig er for mye), poenget er skal da 430 000 jegere + konkurranseskyttere være skadelidende/tatt fra muligheten til å praktisere sin hobby.

 

En enkel måte å fraskrive seg ansvar på spør du meg, men det er vi da vant til. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Det lukter litt rart av hele saken da... Hvis politiet hadde kommet hjem til meg og hentet to uregistrerte våpen - vil jeg garantere at de også hadde tatt med seg de registrerte også... Det virker som han var litt "spesiell" siden brudd på våpenloven ikke gjorde han til kriminell......................

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...