Jump to content

pistolkrutt til 308w.


høggern

Recommended Posts

hvis du først begynner lese dette, les hele teksten. også det som står nesten nederst med fet rød skrift!

jeg gjentar: les det som står nesten nederst med fet rød skrift å husk det!

 

så til saken:

jeg har et par bokser Norma P4 pistolkrutt.

å jeg har tenkt lade litt 308w med 9,45 grams RA kuler.

ladedata for P4 krutt i 308w klarer jeg ikke finne på nett, men jeg har jo funnet ladedata for norma 4 skytterlagskrutt for 6,5X55. å slik jeg ser på de ladedataene så skal det jo være max 45 grs Norma 4 i 6,5X55 med 9,3 grams kuler og slikt krutt.

 

da blir mitt spørsmål som følger: siden 308w og 6,5x55 har nesten likt hylsevolum å omtrent lik kulevekt, kan jeg da gå ut fra at ladedata for Norma 4 skytterlagskrutt i 6,5X55 med 9 grams kuler trygt kan benyttes i 308w med 9grams kuler?

 

å siden Norma 4 skytterlagskrutt og P4 nesten heter det samme, kan jeg da gå ut fra at det kan brukes om hverandre?

 

vil en ladning med 45 grs P4 bak en 9,45 grams kule være en fornuftig startladning i 308en?

eller bør jeg redusere til 44 grs?

 

 

 

NB: dette innlegget er bare tull, skrevet for å vise hvor lett det er for nybegynnere å trå feil.

ikke bruk dette til å utvikle ladedata. ikke gjør som jeg skrev i dette innlegget, det er skrevet for å få noen til å tenke litt! den ladningen jeg nevnte er livsfarlig!!!!!!

man skal ikke bruke krutt man ikke har ladedata for. å man skal spesielt ikke bruke krutt som ikke er beregnet for kaliberet.

 

i tillegg har jeg et par momenter til:

-ikke bruk ladedata fra et kaliber til et anna, selv om hylsevolum og kulevekt er ganske like det kan være farlig!

-ikke bruk ladedata for et krutt som "nesten heter det samme", det kan være farlig!

 

 

NB:om noen mener jeg bør slette dette innlegget, at det ikke er tydelig nok at man ikke skal gjøre slik, si fra så skal jeg få det sletta.

Link to comment
Share on other sites

Etter litt lek med QL så kom jeg frem til rundt 20.000bar i kammeret, var vist langt opp i rød sone det med en vakker tekst som stod "Results without any guarantee on usability ! DANGER: Load exceeds Maximum Average Pressure ! DO NOT USE THIS LOAD !"

Tror du får teste denne ladningen selv, jeg dropper det i hvertfall :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her lukter det laaangt snoravtrekk og testing i gammal, pensjoneringsklar raklemævser plassert bak splintskjerm.

 

Det ville ihvertfall vært en både rask, effektiv og høylytt måte å gjøre børsa funksjonsudyktig på. Og sikkert litt mer spektakulært enn skråsliping av støtbunn og plugging av kammer :mrgreen:

 

EDIT: 20 000 bar? :shock: SAAMI-standard for boltriflekalibere pleier SVJV å ligge på rundtomkring 4000...

Link to comment
Share on other sites

noen som begynner å se noen av fellene jeg la opp?

 

1) forbytting P4/N4..... vil kunne få kattastrofale følger iallefall den ene vegen. (skulle nesten vært straffbart å kalle 2 krutt så nesten like ting. ) det medfører meget stor fare!

2) å sammenligne 6,5X55 og 308win....... i 308win kan du lade en 146grs/9,45grams kule med 45 grs N140 feks. om du prøver det samme med 6,5X55 med 144grs/9,3grams kule så vil det kunne skje ting da og..... altså fare her og....

3) jeg prøver pønske ut ladedata for et krutt(P4) jeg absolutt ikke har ladedata for...... livsfarlig!

 

det finnes folk blandt oss som tenker i enkelte av de banene jeg surret rundt i i åpningsinnlegget å som jeg ramset opp nå.......

 

denne tråden er laget for å få folk til å tenke litt. kansje noen har satt ettermiddagskaffen i halsen, håper jeg ikke har gjort at noen har sølt kaffe på ettermiddags-skjorta eller kveldsbuksa..... men håper noen har tenkt litt.....

Link to comment
Share on other sites

Dæsken har vi sånne gærninger på banen tenkte jeg faktisk helt til jeg kom til den rø skriften.

Joda det er nok noen der ute blant oss, vet i alle fall om ett par stk som har sprengt revolvern sin. Husker jeg leste en epistel i V.J for maange år siden att det var en smart kar som plyndra noen rø FIS og ladde opp til rifla. Det gikk ikke helt bra med den børsa men gubb faen klarte seg bra og kom unna med skrekken. Hadde mye flaks da det var en kald dag med hansker og godt med klær.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

ikke fler som har lest dette?

 

:roll:

 

ønsker folk skal tenke litt over hva som skjer om man ikke tenker helt.

har flyttet litt i høst å i et skap hjemme sto det faktisk en boks norma P4 og en boks Norma N4 ved siden av hverandre. tenkte litt på denne tråden da. hva om noen som ikek er helt erfaren gjør et lite bytte.

 

uff.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en boks n310 i skapet som jeg har brukt til litt sub-ladninger i 308win. Vurderer faktisk å sette den en helt annen plass for å hindre blandning av krutt. Men på en annen side så er det jo veldig stor forskjell på kornstørrelse osv. i forhold til de ordinære riflekruttene jeg har. Er nok mer redd for å blande n15 og n11. 49grs n11 bak 9 grams kule i 6.5x55 kan bli litt i overkant det også..

Link to comment
Share on other sites

Når en leser hele første innlegget bør der vel ringe en bjelle hos dei som tenker å starte med hjemmelading og hos dei ferske (ja, hos dei erfarne og), det er ikke helt ufarlig dette vi holder på med.

 

Har hatt flere på besøk i ladekjelleren som synes det ser lekende lett ut der jeg lader på dillon pressa, er jo bare å dra i spaken, så dette vil dei og, når jeg forteller litt mer ang lading forstår dei litt, akuratt nok til å droppe planen om dillon som nybegynner presse..

Link to comment
Share on other sites

tror ikke norma sitt P4 pistolkrutt er helt ubrukelig i 308winchester. det kan antagelig egne seg for subsoniske ladninger, så å avslå P4 totalt som et krutt som kan brukes i 308 finner jeg temmelig tullete, selv om jeg er enig at du ikke kan bruke det til ladninger på normalnivå.

Link to comment
Share on other sites

tror ikke norma sitt P4 pistolkrutt er helt ubrukelig i 308winchester. det kan antagelig egne seg for subsoniske ladninger, så å avslå P4 totalt som et krutt som kan brukes i 308 finner jeg temmelig tullete, selv om jeg er enig at du ikke kan bruke det til ladninger på normalnivå.

det er kansje tullete å avslå P4 totalt som et krutt som kan brukes i 308w. men jeg har vel ikke avslått P4 som et krutt til 308w? jeg har bare skrevet en generell oppfordring om å bruke krutt som er egnet for kaliberet du skal lade. (de som alikevel gjør dette har som oftest ganske god peiling på hva de driver med)

 

les det jeg skriver i første innlegget. les det slik det står der ;)

 

 

 

at pistolkrutt er noe man kan bruke i 308w for å lage sub-laddninger er noe mange vet. men det er ikke noe "alle" bør bynne med uten videre sermoni.

det funker, jeg vet.

jeg har nemlig brukt P4 i 308w. men det er en helt annen sak.

her står det vel noe om det?

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=7479&p=144599&hilit=st%C3%B8pte+kuler+i+rifle#p144599

å jeg understreker: pistolkrutt i vanlige riflekalibre er ikke noe du bør begynne med før du har god peiling på hva du driver med.

å ikke bruk ladedata som står skrevet i denne tråden !

Link to comment
Share on other sites

Rådet her er bra, er bare og håpe at flest mulig har lest og forstått. At P4 kan brukes i spesiell sammenheng i rifle, er nok så, men forbeholdt den indre krets, av den indre krets, av våkne hjemmeladere. :!:

 

573 oppslag på tråden til nå, så endel har sette, det, men mange har nok også vært inne flere ganger.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...