Jump to content

hvor lang tid tar det å få svar på søknader ?


Hedmarkingen

Recommended Posts

Traver rundt her og begynner å bli bekymret; 10 dager siden jeg leverte-og det er langt over normal behandlingstid. Satser på at posten har rotet det til!

Link to comment
Share on other sites

Du behøver ikke søke, ei heller bruke børsemaker.

 

Kongen[/url]"]§ 2-4. Erverv av pipe til skytevåpen

 

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Forhandleren plikter i tillegg til de opplysninger som er nevnt i forskriften § 11-3 å protokollføre våpenkortets nummer og utstedende myndighet. Bestemmelsen i denne paragraf gjelder ikke ved distansesalg.

Link to comment
Share on other sites

Nå fant jeg det selv, takk Niki.

 

Det står videre:

Ved distansesalg skal kopi av våpenkortet og legitimasjon vedlegges bestillingen, og forsendelsen skal skje som rekommandert post.

 

 

Det vil si at å bestille pipe fra USA er ulovlig uten å ha søkt politimesteren om lov?

Link to comment
Share on other sites

Er idag to uker siden jeg var å leverte søknadene mine på Jessheim lensmannskontor.

 

 

(de klarte tilogmed å ta feil gebyr der, selv om jeg protesterte. I forrige uke fikk jeg brev fra våpenkontoret på Romerike politikammer at jeg hadde betalt for lite gebyr. Dette ble imidlertid ordnet på timen (10 min faktisk) ) Så det er bare å håpe at den kommer snart. Med positivt svar :D

Link to comment
Share on other sites

Hoii, da har jeg lest gjennom den gjeldende forskriften uten å skjønne om jeg blir kriminell eller ikke av å importere ei pipe uten godkjennelse fra Onkel.

 

men fra USA må du først skaffe eksportlisens, og for å få den må du sende over en importlisens eller ett offisielt brev fra myndighetene hvor det står at importlisens ikke er påkrevd.

 

Og forøvrig er det overhodet ikke verdt alle kostnadene og bryet for å få over ett løp.... Kjøper du ti så kanskje...

Link to comment
Share on other sites

Jeg leverte de iallefall i vakta, og da sa de at de skulle sende de til våpenkontoret..

De kontakter da meg i henhold til gebyr sa de..

 

Forvaltningsprinsipper gjør at våpenkontoret (eller lensmann) ikke kan behandle søknaden din før gebyret er betalt. Du vil sikkert bli kontaktet eller så sender de en regning i posten. Først når denne er betalt så vil de se på søknaden din.

For å få fortgang i saken så ville jeg ha ringt de som skal behandle søknaden din for å få betalingsinformasjonen så du kan legge det rett inn på nettbanken. Faks eller mail over kopi av betalingen.

 

Når jeg studerte så leverte jeg våpensøknad i et annet distrikt enn hvor jeg er bosatt etter folkeregisteret. De måtte derfor sende søknaden til rett politikammer. Fikk også en regning da jeg ikke kunne betale på den politisjtasjonen jeg leverte søknaden.

Link to comment
Share on other sites

Forvaltningsprinsipper gjør at våpenkontoret (eller lensmann) ikke kan behandle søknaden din før gebyret er betalt. Du vil sikkert bli kontaktet eller så sender de en regning i posten. Først når denne er betalt så vil de se på søknaden din.

 

 

Det varierer etter hvor man søker. Da jeg søkte til Oslo, ville de ikke ha penger før søknaden evt ble godkjent. Men det kan jo ha noe med at de avslår så mange søknader og dermed får mindre styr med å evt tilbakebetale pengene.

Andre våpenkontor vil ha pengene med søknaden og heller tilbakebetaler hvis det blir avslag.

Link to comment
Share on other sites

Er idag to uker siden jeg var å leverte søknadene mine på Jessheim lensmannskontor.

 

 

(de klarte tilogmed å ta feil gebyr der, selv om jeg protesterte. I forrige uke fikk jeg brev fra våpenkontoret på Romerike politikammer at jeg hadde betalt for lite gebyr. Dette ble imidlertid ordnet på timen (10 min faktisk) ) Så det er bare å håpe at den kommer snart. Med positivt svar :D

 

Nok en uke har gått uten å høre noe som helst.. virker som de har mye å gjøre om dagen

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer med ordensmakten er ekspeditt service: Første gang hos lensmannen i en liten Vestfoldkommune: Over disk der og da. Sist gang var i Kristiansand: Leverte søknad personlig en torsdag, og fikk tillatelse i retur påfølgende mandag. Kudos til dem :D

Spent på om det går like glatt på søknaden jeg skal levere i slutten av mai...

Link to comment
Share on other sites

De har iallefall sendt brev til den klubben jeg er medlem i for to dager siden...

 

Jeg syns det er rart at de ikke lager til ett eget skjema der to i klubbens administrasjon skriver under på at søkeren har vært aktivt medlem i 6 måneder. Da sparer jo onkel polti penger på post og porto, samt at søknadene går kjappere igjennom systemet 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det er rart at de ikke lager til ett eget skjema der to i klubbens administrasjon skriver under på at søkeren har vært aktivt medlem i 6 måneder. Da sparer jo onkel polti penger på post og porto, samt at søknadene går kjappere igjennom systemet 8)

 

I OPK er det standard kjema for slikt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det er rart at de ikke lager til ett eget skjema der to i klubbens administrasjon skriver under på at søkeren har vært aktivt medlem i 6 måneder. Da sparer jo onkel polti penger på post og porto, samt at søknadene går kjappere igjennom systemet 8)

Jeg synes det er rart at klubben din ikke lager et slikt skjema :wink: Forøvrig er det intet i veien for selv å skrive et vedlegg med alle relevante opplysninger og få det underskrevet av rette vedkommende i klubben, -- da har ikke politiet noe behov for å kontakte klubben.
Link to comment
Share on other sites

Endelig håp! Fikk tlf. fra våpenkontoret i Oslo, 3 uker og 1 dag etter at søknaden ble levert. De ville ha startkort, og klubben min har visst ikke svart på forespørselen om aktivitet enda (som ble sendt til de 6. mai). Jeg fikk betalingsinfo for gebyret, så nå blir det forhåpentligvis fortgang i sakene. Det aller kjedeligste er jo å sitte og vente og ikke ane noen ting om hvordan det ligger ann.

Link to comment
Share on other sites

Føler for å blåse ut litt damp.. Har enda ikke sett noe til søknadene mine etter 29 dager.. Gebyr er betalt, godkjennelse av aktivitet og kalibervalg fra klubben samt startkort er sendt. Virker som en mulighet at jeg ikke får deltatt i klubbmesterskapet 6. juni med egne våpen. Noe lignende den inkompetente papirmølla som de har i Oslo skal man lete lenge etter :roll: Blir vel å stille med browning buckmark klubbvåpen...

Link to comment
Share on other sites

Føler for å blåse ut litt damp.. Har enda ikke sett noe til søknadene mine etter 29 dager.. Gebyr er betalt, godkjennelse av aktivitet og kalibervalg fra klubben samt startkort er sendt. Virker som en mulighet at jeg ikke får deltatt i klubbmesterskapet 6. juni med egne våpen. Noe lignende den inkompetente papirmølla som de har i Oslo skal man lete lenge etter :roll: Blir vel å stille med browning buckmark klubbvåpen...

 

Jeg betalte gebyret på onsdag, håper at papira kommer snart.

Link to comment
Share on other sites

Får jo ikke lov å klage på de, ettersom de har sendt meg ett "Vi har mottatt dine søknader..osv." brev. Når de har sendt ett sånt så kan de visstnok bruke så lang tid de selv vil. Innbiller meg at det er fine arbeidsdager uten for høyt tempo på våpenkontoret i Oslo :evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...