Jump to content

Sauer 200 STR til jaktbruk?


Hemi

Recommended Posts

Helløu. :D Jeg er DFS skytter, og konkurerer med min Sauer 200str i cal. 6,5X5,5. Ettersom jeg tok jegerprøven vil jeg i tillegg drive me jakt, og derfor lurer jeg på om noen vet om noen steder jeg kan få kjøpt jakt kolbe og/ eller jaktløp, ettersom konkuransedelene er mye tyngre og massive....

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet, Hemi!

 

Er vel fleire som lagar lagar jaktstokkar til 200STR.

 

Eit anna tips er å få tak i eit gammalt, "utskote" løp som nokon har bytta ut av Banesauer'n sin. Sjølv om desse er kasserte til DFS-bruk, so er presisjonen fortsatt ok til jaktbruk (normal storviltjakt).

Kapp løpet ned til meir passeleg jakt-lengde, og kanskje få dreia det ned so det blir litt tynnare.

Link to comment
Share on other sites

schultz & larsen løp til sauer 202: http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=11101

disse må tilpasses av børsemaker for å passe i str kassen

med disse løpene kan du velge litt andre kaliber en 6,5x55 og 308 dersom du ønsker det

i denne tråden er det en oversikt over kaliber som kan brukes med denne låskassen: viewtopic.php?f=38&p=205578

Link to comment
Share on other sites

For å strø litt sand på iveren din. Tenk deg grundig om før du byrjar å investere for mykje i ny stokk, løp og kikkertsikte. Sjå på totalkostnaden og vurder å kjøpe ei rein jaktrifle i staden.

Du får ei brukandes brukt jaktrifle til den prisen stokk og løp koster til saueren.

Da kan du trene med det våpnet du vil utan å gjere forandringar på noko.

Link to comment
Share on other sites

jeg er faktisk enig med siste taler.

 

om du bruker dsf-sauern til miniatyr, bane og feltskyting, så har du ikke en jaktbørse å trene med uten videre sermoni mesteparten av året.

dvs du må demontere konkkurransevåpenet foor å kunne bruke det som jaktvåpen. dette tar tid og er tungvint. å en aktiv DFS skytter bruker kansje sauern sin fra november til september ganske intensivt.....

Link to comment
Share on other sites

beagle og høggern har et poeng der ja. et alternativ er som jeg har vurdert er bruke sauern med orginal stokk og løp men med kikkert til bø jakt på og andre jaktformer som innebærer minimalt med våpen bæring.

kommer uansett til å prioritere jaktbørse istedet for jakt utstyr til saueren

Link to comment
Share on other sites

Helløu. :D Jeg er DFS skytter, og konkurerer med min Sauer 200str i cal. 6,5X5,5. Ettersom jeg tok jegerprøven vil jeg i tillegg drive me jakt, og derfor lurer jeg på om noen vet om noen steder jeg kan få kjøpt jakt kolbe og/ eller jaktløp, ettersom konkuransedelene er mye tyngre og massive....

 

Ein anna ting er at du kan faktisk ikkje nytte banesaueren din til jakt då den er (mest sannsynleg) erverva til DFS/baneskyting og du har på våpensøknaden skrive under på at du ikkje skal nytte våpenet til andre formål enn det som er oppgitt som bruksområde på våpensøknaden. No veit eg meget godt at det er mange som gjer dette, men med den utviklinga ein ser i enkelte politidistrikt kan ein faktisk risikere å få problem om det finnast juristar og polititenestemenn/kvinner som har heiltfirkanta skjermbilde på lovdata.no. Eg ser det som langt frå usannsynleg at eit eller anna skyttar/jeger før eller sidan vert anklaga for dokumentforfalsking for å ha nytta våpenet sitt til noko anna enn oppgitt ervervsgrunnlag. Det er ikkje meir enn eit par mnd sidan politidirektoratet laga eit fæla leven og sette stoppar for konkurranseforma praktisk hagle nettopp fordi det vart hevda at skyttarar som deltok i denne konkurranseforma hadde ervera våpena sine til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det stemmer. Jeg var til og med nede på politikammeret og spurte hu saksbehandlerdama (Hun har faktisk litt peil). Men det var ikke noe problem å få endra det. Dette var i forbindelse med leasingavtale mellom meg og skytterlaget. Da børsa var nedbetalt gikk den over til meg og da fiksa jeg det i søknaden. Før det var saueren på skytterlagets våpenkort og de hadde ikke jakt i sitt bruksområde. Det må de som har slike leasingavtaler huske på! Så de ikke ødelegger for resten av folka med våpen på skyttterlagets våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

Stiller meg kritisk til de to siste.

Det er jo flere greiner der en kan bruke en type jaktvåpen til banebruk.

Da må de være tillatt motsatt og!

Søker du på ei elgbane børse må du få bruke den på jakt og.

Forskjellen ligger vel i grunnlaget du har for å erverve, dvs via jegerprøven, eller dfs medlem.

Har du begge deler ser i hvertfall ikke jeg problemet.

Men det er ikke jeg som bestemmer.......

 

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 months later...

hallo.

jeg har hørt på magnumhansen sin Sporter Sauer 200 STR.

og han skulle ha 4100kr for tilpassing og bedding.

er ikke langt opp til feks Jaktskjefte Sauer 200 Skytterlinken Bredvold design.

men syns den magnumhansen sin ser bedre ut og ser ikke så stor og tung ut.

er 4100kr dyrt for en stokk jeg må pusse og gnikke på?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bygd om Sauer 200 min til jakt, og er glimrende fornøyd. Et våpen med mer presisjon skal du lete lenge etter. Morro å være på jakt trening og klistre bare en lapp på en 5 skudds serie(he he he, ikke hver gang det da!!!).

 

Mine erfaringer er delte ang bygge om sauren din til jakt. Juridisk sett er det ikke noe problem, oppsøk Våpen kontoret i ditt område, å spør åssen en går frem for å forandre bruksområde, skal vel ikke være umulig.

 

Jeg mener du kommer billigere ut med å bygge den om, enn å kjøpe ei ny. Nå vet jeg ikke hva disse stokkene på linkene lenger opp koster da, men jeg betalte 4500 kr for min(noen år siden da). En kikkert og montasje må en jo kjøpe om en kjøper ei ny jakt rifle au. Skal en ha noe brukbart anna så må en jo ihvertfall opp på ei Tikka T3 til rundt 9-10000 kr. Klart en kan jo kjøpe en amerikansk mauser kopi(ala Savage til 5000-6000 kr da). Kikkert montasjen bet jeg rundt 1000 kr for, og den var bare å sette rett inni sporene der diopteren var festet.

 

Men tenk deg litt om, å se hva stokken koster, nærmer du deg Tikka prisen, hadde jeg kanskje gått for en sånn ja!. Men jeg tror ikke mange jakt rifler har den presisjonen Saueren har da. Vekten er et annet argument. Min har det tynneste DSF løpet, og veier rundt 5,5 kg med jaktstokken. jakt rifler ligger på rundt 3 kg, og jeg kjenner forskjell når jeg bærer min 200 STR, mot kompisens T3 ja. Skal du feks på villreinjakt eller går mye i skogen på jakt er det ikke det beste med Sauer 200 STR.

 

Jeg jakter alene, og ligger stortsett på post, så for meg er det et kjempe våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte også å bygge om min Sauer, men har falt på å kjøpe en komplett ny rifle i stede. For meg var det et argument at jeg slapp å bygge om børsa mellom jakt og baneskytingen. Et annet argument er at annenhåndsverdien på komponentene du kjøper til Sauern er relativt beskjeden. Kjøper du ei komplett ny børse så vil du normalt sett få en god annenhåndsverdi. Vekt blir også nevnt, det var også et argument for meg. Men for all del; sauern er et knall våpen, så du blir sikkert fornøyd om du bygger det om også :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...