Jump to content

Sako Quad vs Alm's fulldempet vs CZ 452 Varmint.


Malle

Recommended Posts

Da var det nok en gang tid for valgets kval. Jeg skal kjøpe meg ny randtenningsrifle, men hvilken? I fjor begynte jeg å selge unna alt med riflet løp lengre enn 15 cm. Hensikten med dette var at jeg ville kjøpe nye rifler som jeg faktisk kom til å bruke. Mao ikke bare våpen jeg hadde lyst på, men våpen som jeg faktisk kommer til å benytte til jaktformål. Tidligere har jeg hatt både bøylerifler og halvautomater som etter kort tid har inntatt rollen som støvsamlere og som sjelden har vært på utsiden av våpenskapet. Så langt har jeg kjøpt meg en rifle i .223 og nå har turen kommet til det vanskeligste av alle: ”salonggeværet”.

 

For meg har randtenningsrifler stort sett blitt kjøpt nærmest på impuls. Dette har resultert i en og annen ”udde” rifle som ikke uten videre har egnet seg til hverken jakt eller treningsskyting. Derfor har jeg etter mye ”forskning” og selvransakelse snevret det hele ned til nevnte alternativer. Men hvilken av disse riflene skal jeg velge? Børsa skal først og fremst brukes til trening, men også til jakt på bla duer og trost.

 

Med utgangspunkt i synsing og inntrykk har jeg ramset opp ”for og mot” slik jeg ser det. Jeg hadde derfor satt pris på om de som har litt mer erfaring med de aktuelle våpen kunne korrigere mine antagelser og komme med innspill.

Uansett, slik ser det ut i hodet mitt akkurat nå:

 

1. Sako Quad:

 

For: mulighet for løpsskifte. En pipe i .22lr og en i 17 HMR hadde vært genialt. Børsa er stemplet med Sako (hvilket jeg forbinder med kvalitet).

 

Mot: stiv pris for en ”salong”. Jeg har ikke håndtert en enda, men på bilder og youtube klipp ser den veldig ”plastikk” ut.

 

2. Fulldempet CZ fra Alms:

 

For: presisjonsgaranti og lydløshet.

 

Mot: Ser ut som et ulykkelig møte mellom en sykkelpumpe og et stykke valnøtt. Dårlig med ”after marked” stokker til CZ børsene.

 

3. CZ 452 Varmint:

 

For: pris og vekt (mao tyngre enn en vanlig salong).

 

Mot: Dårlig med ”after marked” stokker til CZ børsene. Den originale stokken ser ikke spesielt bra ut. (Hvor kan man evt få tak i en stokk med brattere grepsvinkel?)

 

Jeg kan for ordens skyld nevne at jeg tidligere har eid en CZ 452 standard uten at jeg ble spesielt imponert over hverken stokken eller avtrekket.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har en Quad og har prøvd en 452.

 

I min bok er den lette vekten en grunn til å kjøpe Quad og den tunge vekten en grunn til ikke å kjøpe 452. Presisjonen er like god i begge tror jeg. Avtrekket på de børsene jeg prøvde var myyyyye bedre på Quaden.

 

452 er et bra våpen til den prisen, men jeg er helt tydelig på at Quaden er et bedre våpen.

Link to comment
Share on other sites

I min bok er den lette vekten en grunn til å kjøpe Quad og den tunge vekten en grunn til ikke å kjøpe 452.

 

Grunnen til at jeg ønsker litt vekt i en salong er at det gjør den til et bedre treningsvåpen sett i forhold til "voksne" børser. Typiske salonggevær har en tendens til å være litt vel lette etter min smak.

Link to comment
Share on other sites

Dårlig med ”after marked” stokker til CZ børsene. Den originale stokken ser ikke spesielt bra ut. (Hvor kan man evt få tak i en stokk med brattere grepsvinkel?)

Jeg har ingen erfaring med Sako Quad og bare begrenset erfaring med CZ 452 (men nok til å erfaringskonkludere med at avtrekket suger iskald lut), så i dette ligger det ingen sterk anbefaling av den ene framfor den andre, men jeg ville i hvert fall å informere deg om at KKC nå lager stokk til CZ 452. KKC-stokken koster phlæsk, men den er noe av det aller beste jeg har prøvd. Forhandler er Jakt og friluft.

Link to comment
Share on other sites

I min bok er den lette vekten en grunn til å kjøpe Quad og den tunge vekten en grunn til ikke å kjøpe 452.

 

Grunnen til at jeg ønsker litt vekt i en salong er at det gjør den til et bedre treningsvåpen sett i forhold til "voksne" børser. Typiske salonggevær har en tendens til å være litt vel lette etter min smak.

 

La gå, men den dagen du ønsker å ta riflen med deg på annet enn trost (feks fjellryper) vil du ønske en lettest mulig rifle. For trening mener jeg at avtrekk er mye viktigere enn vekt. Avtrekket på Quaden min er like bra som på 202'en.

Link to comment
Share on other sites

Har for øvrig en liten hunch om at KKC vil utvide produktsortimentet ytterligere. Modellen for 452 er en slags prøveballong. En modell til Ruger 10/22 er kanskje den mest sannsynlige neste kandidaten, med en modell til Sako Quad som tredje.(?)

Link to comment
Share on other sites

@ Omega:

 

Dette var en interessant opplysning som gjør at jeg heller litt mot CZ 452 varmint + KKC + avtrekksjobb. Prisen kommer fort til å passere det en Quad med ekstra løpssett koster. Her lukter det stramt av beslutningsvegring... :?

 

Og ikke minst: Grattis med nok en glimrende avatar (selv om jeg savner hun damen litt) :D !

 

@ neon77:

Dette var heller ingen dum stokk selv om den så litt i overkant "tactical" ut, men absolutt noe å vurdere.

 

@ Kriegh:

Jeg er forsåvidt enig med deg, men en av grunnene til at jeg vil anskaffe meg et våpen til trening er at jeg definitivt trenger mer øvelse i stående skyting med lang arm. Da hadde det vært kjekt om det var omtrent samme vekt og balanse i børsen som i jaktfeltbørsen. Jeg jakter ikke så mye rype lengre. Jeg har en forkjærlighet for store svarte (og brune) fugler. Til disse foretrekker jeg kaliber .223 eller større, så en randtenner vil bli brukt på mer "urbant" vilt som trost, due og ender.

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig epler og pærer dette. Quaden er ekstremt lett og en heldempet 452 vil jeg tro er ekstremt tung. Heldempingen er bare hensiktsmessig på 22 LR, og da forsvinner litt av grunnen til å kjøpe en Quad. Det beste med Quaden er 17 HMR 8)

 

Lykke til uansett - bra våpen begge to.

Link to comment
Share on other sites

Sitter akkurat i samme "båt" selv. skal ha ei trenigns børse noe all a jaktfelt børsa. Tenker i samme baner som Malle. Det begynner å helel mot heldempa cz med kkc stokk og nytt avtrekk. MEN det må samles litt penger først :lol:.

Link to comment
Share on other sites

Quaden er ekstremt lett og en heldempet 452 vil jeg tro er ekstremt tung.

 

Jeg vil vel heller si den er svært lett, min heldempede American med en Nikko 3-10x42 og stålmontasje veier 2,9kg. ( Helt nøyaktig 2894g. ) En original umodda American veier 2,7kg uten optikk og montasje.

 

Avtrekket kan fikses til å bli svært bra, ta kontakt med Alm, de tar jobben for kr 500.

 

Edit.

Ser at en Sako Quad veier 2,6kg uten optikk. Da havner vekta ferdig med sikte godt over det min American veier.

Link to comment
Share on other sites

Må tilstå at også jeg finner tanken om en voksen jaktfeltpang med KKC-stokk, og en likt konfigurert og balansert KKC-452 til mengdetrening, besnærende ...

 

...og hvis den i tillegg var lydløs så hadde man hatt større frihet til å trene uten at noen gadd å bry seg.

Link to comment
Share on other sites

Ikke sant. Et svært godt argument! Men det vil jo, slik du antyder, koste litt ...

 

Det vil bli et skrekkelig dyrt salonggevær. men til gjengjeld vil man få en børse som er alsidig med tanke på trening og bruk. Hvis dette blir den løsningen jeg bestemmer meg for, så kommer det til å gå minst to faser. Børse først og stokk senere (årets julegavetips?).

 

Har selv en heldempet "amerikan" fra alm stemmer det at den er lett rundt 2,5 kg visst eg ikkje husker helt feil. Når eg skyter ståendes monterer eg tofoten på "Caldwell sin på 190 gr." og balansen er perfekt.

 

Jeg ser at Alm også tilbyr en heldempet variant av varmint modellen. Er det noen som vet hvor tung denne er?

 

Likevel, så har Kriegh et godt argument i forhold til Quad'en; den er lett å dra med seg. Det hadde jo vært fryktelig kjekt å ha en lett børse med nok "oomph" til å lovlig kunne knerte en rev. En lett rifle som man kunne slenge på skulderen når man er ute og lufter bikkja. I tillegg hadde sikkert jentungen og nevøen satt pris på en lett børse når de er med på banen.

 

Valgets kvaler suger! De aner ikke hvor heldige de var de som vokste opp i USSR og kunne velge hvilken salongrifle som helst, så lenge de valgte en TOZ 17...

Link to comment
Share on other sites

Quaden er ekstremt lett og en heldempet 452 vil jeg tro er ekstremt tung.

 

Jeg vil vel heller si den er svært lett, min heldempede American med en Nikko 3-10x42 og stålmontasje veier 2,9kg. ( Helt nøyaktig 2894g. ) En original umodda American veier 2,7kg uten optikk og montasje.

 

Avtrekket kan fikses til å bli svært bra, ta kontakt med Alm, de tar jobben for kr 500.

 

Edit.

Ser at en Sako Quad veier 2,6kg uten optikk. Da havner vekta ferdig med sikte godt over det min American veier.

 

Pokker, ikke noen slår ihjel en god diskusjon som et par fakta... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Pokker, ikke noen slår ihjel en god diskusjon som et par fakta... :oops:

Så sant, så sant! :D

 

[sako Quad] er lett å dra med seg. Det hadde jo vært fryktelig kjekt å ha en lett børse med nok "oomph" til å lovlig kunne knerte en rev.

Et alternativ er jo, siden du ikke er fremmed for en liten custom-jobb: Du kontakter J&F og bestiller en KKC råstokk og freser'n ut selv ut (ev. får frest ut; det er sikkert ikke noe umulig og altfor dyrt prosjekt), slik at den passer til Quad-kassa. Gjerne tilpasset en litt mer voksen løpsprofil hvis det skulle bli ønskelig. Så bruker du/unga Quad-en i originalskjeftet når dere reker rundt i skauen og/eller skyter Miguel Räv i selvforsvar. :)

Link to comment
Share on other sites

Et alternativ er jo, siden du ikke er fremmed for en liten custom-jobb: Du kontakter J&F og bestiller en KKC råstokk og freser'n ut selv ut (ev. får frest ut; det er sikkert ikke noe umulig og altfor dyrt prosjekt), slik at den passer til Quad-kassa. Gjerne tilpasset en litt mer voksen løpsprofil hvis det skulle bli ønskelig. Så bruker du/unga Quad-en i originalskjeftet når dere reker rundt i skauen og/eller skyter Miguel Räv i selvforsvar.

 

AAAAAAHHHHH! Even more options :shock::lol: !

 

God ide, men etter å ha tatt opphold på verandaen har jeg kommet frem til at en heldempet CZ antagelig er veien å gå. Da kan jeg trene liggende fra nevnte veranda uten å forarge min antatt bedre halvdel eller naboen. Det er ståa akkurat nå, men beslutningsvegringen sliter, så om en time eller to har jeg antagelig ombestemt meg...

 

Dessuten liker jeg tanken på samlinger < 10mm @ 50m og muligheten for å montere en KKC stokk. Vedrørende hr Rev, så har jeg vel konkludert med at han fint får tåle å bli jaktet på med annet kaliber.

 

Ungene? De kan vel kjøpe sine egne leketøy :mrgreen: !

Link to comment
Share on other sites

[quote

Dessuten liker jeg tanken på samlinger < 10mm @ 50m og muligheten for å montere en KKC stokk. Vedrørende hr Rev, så har jeg vel konkludert med at han fint får tåle å bli jaktet på med annet kaliber.

 

 

Samlinger på mindre enn 10 mm på 50 går da fint med Sakoen også 8)

Link to comment
Share on other sites

Da er loddet kastet...

 

Etter en natt med god tid til å tenke, med påfølgende oppstandelse og morgenkaffe, bestemte jeg meg for å gå for det "kjedeligste" alternativet: 452 Varmint. Denne er nå bestilt fra Jaktpartner og ankommer i løpet av overskuelig fremtid.

 

Grunnen til at dette alternativet ble algt er som følger:

- fornuftig pris (4.400,-)

- Tjukk pipe og dermed litt vekt.

- jeg kan kjøpe KKC stokk til den og dermed få en børse med skikkelig skjefte til mengdetrening.

- Om jeg finner ut at jeg ikke kan leve et lykkelig liv uten fulldemping, så kan jeg sende børsen til Alm's.

- Det ble nok penger igjen på budsjettet til at jeg kunne kjøpe meg en Meopta Tactical( :roll: ) til sommerens nyanskaffelse.

 

Tusen takk for alle innspill :D !

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut. Lykke til. :)

 

Dette prosjektet har jeg trua på, Malle. Husk å oppdatere tråden når du kjøper en KKC og slepper 452-en oppi!

 

(Hvis KKC-452-en med tida er tenkt som en "mini-me" av en [framtidig] fullblods KKC-jakt(felt)børse, du montere samme hevarm og hevarmskule på dem. 8))

Link to comment
Share on other sites

Det skal jeg gjøre :D !

 

Tenkte å lage en "testtråd" om børsen siden det ser ut til å være et populert redskap. Jeg tenkte å teste den før og etter modifikasjoner for å se hva de forskjellige "inngrepene" vil si i forhold til prestasjonen.

 

Om ingen gidder å lese det, så har ihvertfall jeg noe å pusle med :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Litt i seneste laget, men dog; ...i går i lokalpressen fant jeg en annonse med et tilbud som jo må være midt i blinken for deg!

At jeg aldri har hørt om dette fantastiske våpenet, betyr jo ikke nødvendigvis at det IKKE finnes!

 

:?

 

sakocz.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei vkil :D !

 

Ser ut til å være et greit tilbud dette. Børsa er en 452 Standard og en slik eide jeg for omtrent 15 år siden. Grei børse, men dårlig avtrekk og en stokk som ikke er veldig godt egnet til kikkertbruk. Til gjengjeld har den skikkelige åpne sikter i stål og helt uten fiberoptikk. Akkurat som det skal være :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sako Quad med original demper i 22lr med en enkel kikkert på. Årsaken til jeg valgte denne var for å få et godt avtrekk da jeg som flere har nevnt bruker denne som treningvåpen blant annet innendørs om vinteren. Jeg er kjempefornøyd med balanse, presisjon og avtrekk og synes ikke det er noe behov for tyngere våpen. Hvis jeg skulle benyttet denne til konkuranser ville jeg vurdert det annerledes, men som en treningsbørse er den helt super.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en Varmint fulldempet, som jeg solgte og kjøpte en Quad med .22lr, .22wmr og 17hmr løp. Bruksmessig blir det hipp som happ synes jeg. 22LR løpet skyter så bra som jeg klarer, og vel så det. Syk presisjon i begge disse børsene. Det var muligheten for flere kalibre (systemvåpen, me like :D ) som gjorde at jeg byttet. Jeg får treffpunktsforandringer når jeg bytter løp, ikke så rart siden kikkerten står på kassa, som vil si at jeg må skyte inn hver gang. Da forsvinner litt av poenget med den fancy Quad kikkerten. Skal forsøke momentnøkkel eter hvert, og se om det fungerer etter hensikten da.

Bent.

Link to comment
Share on other sites

wild dog stokker lager syntetisk til cz 452.

 

mcmillan lager to som jeg vet om. Silhouette og rimfire magnum varmit.

 

wild dog:

 

http://www.wilddog.com.au/content/rimfi ... stocks.asp

 

------

 

silhouette:

 

http://demigodllc.com/photo/SteelSafari ... 34_img.jpg

 

(fåes også til remington 700 som dere ser)

 

------

 

rimfire magnum: nede på siden

 

http://www.mcmfamily.com/mcmillan-stock ... 2j#rimfire

Link to comment
Share on other sites

En av de tingene som får en CZ 452 til å se litt teit ut er avtrekkerbøylen og "underbeslaget". Jeg skal derfor prøve å slå klørene i en slik en:

 

http://www.rdcustomproducts.com/

 

Noen som har erfaring med denne eller alternative løsninger?

 

Edit: Jeg la merke til at siden var sist oppdatert i 2006 og at den er under utarbeidelse... Jeg får sende en mail og se hva som skjer.

 

Edit II: Ser at Bla Kjell Olav og Omega allerede har vurdert underbeslaget:

viewtopic.php?f=38&t=1972&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Link to comment
Share on other sites

Malle, jeg tror eneste mulighet er å prøve Rimfirecentral eller ebay, men de få gangene noe slikt blir lagt ut for salg så koster det skjorta.....Skulle svært gjerne hatt et slik underbeslag til rifla, men de to jeg har sett til salgs siste året har gått for over kr 1000 og det er nok for et underbeslag til ei salongrifle. :(

Link to comment
Share on other sites

Hva med å sette en eller annen smed/ metallarbeider på saken? Det kan da umulig være så vanskelig å lage et underbeslag? Nå må jeg i samme åndedrag nevne at jeg ikke har peiling på metallarbeid, så det er jo tenkelig at jeg overser noe vesentlig.

 

Men det skal tross alt ikke rare greiene til for at det skal ta seg bedre ut en originalen. Den ser mistenkelig lik ut på avtrekkerbøylen på mitt første luftgevær (et fra Polen (luznik, eller noe i den duren)).

 

Det må jo finnes en eller annen Reodor som kan fikse noe slikt uten alt for mye svette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bestilte et fra RD-Costum for et par år siden. Sendte mail, og tok sin tid før jeg fikk svar. Da hadde de noen igjen av en produksjonsserie, men visste ikke når de laget neste. Etter at jeg fikk svar på mail og bestilte den utgaven jeg ville ha, tok det bare ei uke før det lå i postkassa. De fra RD-Costum er flotte og hever inntrykket av CZ'en betydelig!

 

Er noen på rimfirecentral.com som jobber med å få laget slike, flere lange tråder om disse der inne, men om om de har kommet ut i mer en enkelte prototyper er jeg mer usikker på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...