Jump to content

V-max på elektroniske skiver?


bbdg

Recommended Posts

Det er flere baner hvor det ikke er lov å bruke varmint ammo på elekronikk skivene.

Dette pga at de kan ekspandere i duken og lage større hull enn vanlige kuler.

Det er enda værre med kuler som wadkuttere og andre kuler som er laget for å stanse runde hull i skivene.

Tror Lapua D46 har noe samme skadevirkning.

Link to comment
Share on other sites

Ja, når kulene klarer å ekspandere i ett tynt reveskinn eller fugleskinn så regner jeg med at de ekspanderer i en gummiduk også.

Dermed fragmenterer de, og det ser ut som du har skutt på bakduken med hagle.

Dette fører dermed til at duken må skiftes oftere, og slikt koster penger.

Link to comment
Share on other sites

På vår skytebane har vi innført forbud mot å bruke V-max og lignende varmintkuler på elektronikk-skivene nettopp fordi de faktisk ekspanderer i den fremste gummiduken og lager ganske så solide hull der og i resten av skiva. Grovkalibrede rundnesede kuler lager også store hull i den fremste gummiduken men er litt snillere med den bakerste delen av skiva.

 

Hilsen

Lee303

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen farer for å ødelegge de elektroniske skivene ved bruk av v-max. Dette er testet grundig ved vår skytebane og vi har enda ikke funnet noen kuler som klarer å ekspandere i den tynne gummiduken, slik at den bakerste blir ødelagt. Faktisk så har v-max kulene de "fineste hullene" på skivene. Derimot noen vanlige hulspisskuler (scenar, smk osv) har en del variasjon i spissene og dette har laget stygge hull i skivene. V-max er fult lovlig her hos oss.

 

Og det at v-max ekspanderer i skinnet på fugl eller rev er ikke sant. Det kan virke slik ved undersøkelse av viltet etter det er skutt, men realiteten er en annen. Kula ekspanderer ikke før den treffer motstand i form av kjøtt eller veske UNDER skinnet, men grunnet v-maxens ekstreme energiutløsning ved ekspansjon, river trykket med seg nesten alt fra skinnet og tvers igjennom.

 

Håper dette ga noen svar.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er noe fare med at den ekspanderer i den tynne duken.

Det er nok som Xprez sier, man må ha noe kjøtt og fuktighet for man får den orntlige v-maxpower'n :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dette er testet grundig ved vår skytebane og vi har enda ikke funnet noen kuler som klarer å ekspandere i den tynne gummiduken, slik at den bakerste blir ødelagt. Faktisk så har v-max kulene de "fineste hullene" på skivene. Derimot noen vanlige hulspisskuler (scenar, smk osv) har en del variasjon i spissene og dette har laget stygge hull i skivene. V-max er fult lovlig her hos oss.

 

Først så sier du at dere ikke har funnet noen kuler som klarer å ekspandere i skiva. Så påstår du at kuler som scenar og smk har laget stygge hull i skiva. Hva mener du egentlig?

 

De sistnevnte er kulene som nærmest alle baneskyttere bruker og hvis testen deres viser at disse lager stygge hull i skiva så synes jeg at du skal dokumentere dette litt nærmere.

Link to comment
Share on other sites

Først så sier du at dere ikke har funnet noen kuler som klarer å ekspandere i skiva. Så påstår du at kuler som scenar og smk har laget stygge hull i skiva. Hva mener du egentlig?

 

De sistnevnte er kulene som nærmest alle baneskyttere bruker og hvis testen deres viser at disse lager stygge hull i skiva så synes jeg at du skal dokumentere dette litt nærmere.

 

Ja, det stemmer. De lager noen ganger noen stygge "sår" i skivene da spissene er av og til ujevne. Som sagt, de ekspanderer ikke, men spissen i seg selv som gjør dette. Har opplevd dette med helmantel også, og det er spesielt helmantel som er ujevne.

 

Men skal sjekke om jeg ikke har bildene liggende et sted, så skal jeg laste dem opp.

Link to comment
Share on other sites

Hvis de ikke ekspanderer så går de vel kanskje inn på tvers (nøkkelhull)? Kan det være rikosjetter fra vollen?

 

Jo, du har sikkert rett i det. Vi kom fram til at det må være en av årsakene til de stygge sårene... Da spesielt etter at det hadde vært skutt på 100m, da denne ligger i en slik vinkel at evt. rikosjetter fra denne kommer i fin "nøkkelhull".

 

Men det er nok ikke rikosjetter fra selve vollen på 200m (der de elektroniske skivene er) da denne har "vollen" sin 200 m bak selve skivene.

Link to comment
Share on other sites

Jækla greier, idag fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne bruke 444 Marlin'en min på elektronikkskivene, de lagde visstnok knyttnevestore hull i bakduken/isoporet :?

Jeg bruker hovedsaklig 210 gr Hornady XTP i knappe 700 m/sek til trening og har store problemer med å skjønne at det er dette som gjøre "skadene"..??

Derimot la jeg merke til at det var en iherdig V-Max skytter der den dagen "ødeleggelsene" skulle ha skjedd...Hmm!!

 

Jeg lurer veldig på dette og det hadde vert intressant å testet..uten at jeg kommer til å gidde å krangle mer om dette med de som styrer "showet" på bana,

men begrunnelsen om at store rundnesede/butte kuler gjør slikt var egentlig lite overbevisende. Jeg spurte om det var greit med "spisse" kuler (leverevolution) i den børsa og det var visst helt greit :?

Link to comment
Share on other sites

@ longrange : må nok desverre bekrefte det du har fått hørt på banen din. Store kaliber i kombinasjon med butte kuler gir stygge sår i skivene. Dette er også forbudt på vår bane. Xtp kula er ganske butt, så den river godt i gummien.

Link to comment
Share on other sites

På den ene banen i mitt område får man ikke lov til å bruke noe kraftigere enn 30-06 på de elektroniske skivene. Jeg ble helt satt ut da jeg ikke fikk bruke 45-70'n min der. Dem hadde jo pappskiver også da, så det spilte ikke sååå stor rolle, men jeg ble ganske provosert og irritert.

 

Men som jeg tenkte....det finnes da andre baner, og jeg krøsser ingen. Så jeg dro til et annet sted, og der kunne man bruke hvilken kaliber man ville. Han glana dumt på meg, da jeg spurte om jeg kunne få prøve 45-70'n min der. Og da jeg nevnte det om den andre banen, så sa han at det hørtes ut som bare pisspreik. Skivene skal tåle alle kalibre til normale jaktvåpen, som han kalte det. Det er jo det skivene bygd for å klare. Ellers er det jo ingen vits i å ha sånne skiver da, sa han. Og jeg må vel bare si meg enig i det.

 

Når det gjelder kuler av spesiell art, så aner jeg ikke, men min 45-70 hadde ihvertfall helt normale kuler. Men nå er den solgt likevel, så det spiller null rolle for meg lenger....

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble ganske provosert der og da og skjønte liksom ikke logikken bak det å kunne påstå at ei tung kule i moderat fart kan medføre "knyttneve" stor hull,

kulene har jeg brukt på jakt og det skal bra med motstand til før de ekspanderer og de lager en fin sårkanal, ikke noe skorsteinshull!

 

"Om jeg tar med meg en 416 Rigby da, går det greit eller..!?" --> "Jada, det går helt fint, men bare med "spisse" kuler"

 

Da syns jeg f*en meg det er på sin plass å henge opp noen godt synlige skilter om hvilke kuletyper som er tillatt!!

 

Jeg frekventerer 3 forskjellige baner i miløet og det er første gangen jeg hører dette, men når de har bestemt seg så er det vel ingen vits i å dalle mer med det.

De to typene som har gjort seg opp denne meningen er av typen som ikke blør om de har bestemt seg for det, selv om man kapper av hånden av de!

Link to comment
Share on other sites

vi har kongsberg skiver på 100m.

 

jeg har følgende erfaring:

-flatnesete kuler lager hull i duken på ca diametern til den flate nesa.

-rundnesete kuler lager hull i duken på ca diametern til det flateste området foran på "avrundingen"

-kuler med kuttekant (scharfrand, cutting edge, osv) lafer hull på størrelse med diameteren på kuttekanten

-spisse kuler lager hull på størrelse med det flate området på tuppen

 

jeg har sett skiver skutt på med 12,7mm FMJBT kuler å de hadde knapt større hull enn en 7,62 FMJBT.

men har og sett skiver med "klipte" hull pga flatnesete kuler eller kuler med kutterand.

 

 

det største problemet er at skivene blir upålitelig med kal 22LR om det er for mye hull i gummiduken så den blir "utett", å da må noen lappe huller.......

Link to comment
Share on other sites

korrekt det HK sier.

 

våre skiver var blitt sinnsyke etter jegerskyting. jeg trente litt med kal 22lr på 100m å fikk registrert skudd selv når jeg ikke skjøt og fikk helt ville verdier. sjekka skiva, den var som en tesil, gikk over på en litt mer hel skive å problemet var borte.

hadde skutt grovkaliber på skiva tidligere den dagen uten noen rare verdier....

så det er for kal 22LR det er værst med lekke skiver.

 

lappa den sinnsyke skiva, å alt var bra etterpå. værst virker det som hull ned til sidene utenfor magebåndet er. (klokka 3-5 og klokka 7-9 om noen skjønner hva jeg mener) for da er det lekkasjer rett over mikrofonene

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 50grs. V-Max i 22-250 på elektroniske skiver (Megalink) og kan ikke se at det er forskjell på hullene va denne og 6,5x55. Kan heller ikke se at 375H&H'n sliter mer på skivene heller.

Skyter veldig mye DFS og har utallige timer dugnad på vedlikehold av skivene. Kuleformen har mer å si for slitasjen av skivene enn kulediameter. Butte kuler lager større hull enn spisse kiler. Skivene gir for lite motstand til at kuler ekspanderer. Megalinkskivene er oppbygd slik:

Frontskive i isopor ca. 2cm (mot midten av blinken, ca 6'ern og innover, er isoporen erstattet med utskiftbar skumgummi), bak frontskiven er det en lang gummiduk som flytter på seg etter x antall skudd (denne er for å få skiven "tett" slik at trykkverdien til mikrofonene blir opprettholdt). Og bakers er bakskiva som er bygd opp på samme måte som frontskiven.

 

Elektroniske skiver er ikke vedlikeholdsfrie og enkelte ting sliter hardere på utstyret enn annet. Dette er slitasjedeler som er utskiftbare, så å si at skivene blir "ødelagt" blir litt feil. Å sette skyteforbud mot enkelte kaliber/kuletyper synes jeg også blir feil. Har et skytterlag/skytebane tatt på seg oppgaven å holde treningsskyting og storviltprøve for jegere, må de også tillate jegerne å få bruke den ammunisjonen de ønsker. Dette er noe som burde vært vurdert før investering av elektroniske skiver ble gjort. Jeg synes det er bedre desto flere skudd jegerne løsner mot skivene slik at de blir bedre skyttere, og da må de få skyte med det de ønsker som er lovlig på vilt i Norge. Hovedformålet med obligatoriske treningsskudd og storviltprøve er å gjøre jegerne til bedre skyttere/jegere, ikke at de skal være en "pengemaskin" for skytterlaga

Link to comment
Share on other sites

I laget mitt har me sett av to skiver som berre skal brukast med 22LR på trening. Dermed er dei alltid i orden, og anviser korrekt med denne ammoen. Med "kraftigare skyts" (les overlydsammo) skal det vera veldig utette skiver før det blir feilanvising.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
det ville ha blitt kostnadsfritt vedlikehold.

Ganske kostnadsfritt vedlikehold ville det sikkert blitt. Men jeg ser for meg at prisen på noe slikt i invistering ville vært over det mange er i stand til å betale, å at du kansje kunne vedlikeholdt vanlige skiver i flere generasjoner for den prisen ;)

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke teoretisk mulig å lage skiver med 100-200 laserstråler( avhengig av kaliber) i X og Y retning?

En kule vil da bryte strålene i begge retninger ( lys på ene siden , refleks på andre siden)

Koblet til en pc som regnet.

 

Sansynligvis går det ikke , men det ville ha blitt kostnadsfritt vedlikehold.

 

Dette finnes.

http://www.meyton.de/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...