Jump to content

12 kal skudd i 10 kal hagle


Hammer

Recommended Posts

Seriøst ? Mulig eg misforstår deg her, men kva i hule skulle du putte Kal 12 skudd i ei Kal 10 hagle for ?

 

Det vil føre til spreng av patrona, med medfølgende skader som mulig sprengt løp, ansiktet full av fremmed legemer, er du riktig uheldig, så ryker venstre hånda di osv.

 

Så eg meiner abolutt at dette bør du holde det laaangt borte frå. Det er rein gambling med helse og hagle.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes adaptere for å kunne skyte med mindre kaliber enn hva børsa er tiltenkt.

Det jeg har sett på markedet er ikke "innstikksløp" i ordets rette forstand, men rett og slett en adapter i metall med samme utvendige størrelse som våpenets tiltenkte haglepatroner (f.eks kal.12/76); innvendig størrelse kan skaffes i ymse kaliber (f.eks 16/70, 20/70 eller diverse riflekaliber med kort rillet løp eks .44 , 9mm og .22LR)

Svært dårlige løsninger rubb og stubb, men har du en 10'er som du vil trene med, er det jo billigere med leirdueammo i kal.12. Munningshastigheten blir dårlig ettersom MYE gass får fritt spillerom rundt kal.12-forladningen. Tror du også vil få merkelige skuddbilder :wink:

Med et slikt adapter vil du oppnå gasstetting mellom patron og adapter, men jeg er ikke 100% sikker på full tetting mellom adapter og løp :? Dårlig gasstetting medfører også at mindre rekyl vil tas opp av løpene. Baskylen din vil nok ta litt mer juling enn en kaliber 12-baskyle kanskje ville likt, men en kaliber 10 er jo bygd kraftig.

Dette selges jo blant annet av seriøse produsenter, og disse er nok gjennomprøvd... Hadde nok gått for et kjent merke om jeg var deg...

Link to comment
Share on other sites

Det vil føre til spreng av patrona, med medfølgende skader som mulig sprengt løp, ansiktet full av fremmed legemer, er du riktig uheldig, så ryker venstre hånda di osv.

 

Sikker på det? Tror du ikke plasten i hylsa vil ryke mellom ladning og cullot og gi ett ganske lavt trykk. Gassen fyker forbi hylsa på sidene?

 

Tenker bare høyt her.

 

Tror ikke skuddbildet vil bli noe å skryte av i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Det var for treningen skyld, det blir fort dyrt å bruke 10/90 skudd til trening.

Angrer ikke noe på kjøp av kal 10 hagle nei, gleder meg til å prøve den på gåsa til høsten.

Jeg får prøve å få tak i adaptere, men det er vel vanskelig å finne?

 

Men tar ikke sjangsen på å prøve noe uten at jeg vet det går.

 

Takker for svar

Link to comment
Share on other sites

Bruttern fyrte av kal 12 i sin New England kal 10 enkeltløper uten problemer, men jeg vil heller ikke anbefale det, og han gjorde det bare for testinga sin del. Husker ikke hvordan patronene så ut. Merk at denne hagla har utrolig kraftig gods og kammer/løp på tykkelse med et dreneringsrør. Brekkvåpen med hane. Husker ikke modellbetegnelsen, men den så sånn ut. Sjekk løpstykkelse! :wink: Kanonen ble bare kalt "Store Høvding" til daglig og var like beryktet som berømt blant gåsejegere. :mrgreen:

55006.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker som ungdom vi skjøt mye kal. 16 i en kal. 14 Greener hagle. Det gikk greit det, bortsett fra at plasten i hylsa ofte sprakk. Som ung og uviten finner en på en del lite gjennomtenkte ting, og jeg støtter meg bak Mauser 68 at en aldri bør benytte ammo i ett våpen som det egentlig ikke er beregnet på. Selv om det i utg.pkt. har alle forutsetninger for å gå bra, er det en lei tendens å trosse de "reglene" en har for våpen og ammunisjon, rett kaliber i rett kammer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hmm hadde tenkt til og holde dette hemmelig litt til men kan likså godt spytte det ut her og nå. Jeg har hatt en tråd her der jeg spurte etter hylsemål på div hagle kaliber. Meningen med det var og lage såkalte innstikk kammer til hagla mi. Har en bror med tilgang til div maskiner så han skal få oppdraget av meg :mrgreen: Etter jeg har fått laget de og testet de så skal jeg komme tilbake med bilder også videre.

Link to comment
Share on other sites

Her er et bilde av typen billig - kort - alu - "ubrukelig"

567052520_Big.jpg

Det går en del av disse på qxl innimellom. Ymse kaliber. http://www.qxl.no/pris/sport-fritid/jakt/ammunisjon-ladeutstyr/hagleadapter-kaliber-12-til-aa-skyte-44-mag/v/an567052520/

Jeg kjøpte en gang et brukt adapter i 22LR. Randtenningen løses med å desentralisere boringen, slik at tennnåla treffer randen. Det smeller ok, men kulene havner hytt og gevær. Noe av årsaken til spredningen er at jeg har langt og trangboret hagleløp. 22-kulene snerter noen ganger haglemunningen. Vil tro sentertenningspatroner funker bedre, men med en "løpslengde" på 70mm inkludert kammer blir dette aldri annet enn morotrening på kloss hold eller et alternativ under avliving...

Link to comment
Share on other sites

Hei

I følge firmaer som selger innstikkskammer i Usa så øker hastigheten og trykket minker på grunn av overbore.Det anbefales å ikke gå mindre en 2 kalibre ned fra originaløpet for å beholde en fin spredning.Skal du bruke en slik tror jeg du må bruke børsa som en enkeltskudder.

Mvh Mister K

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker som ungdom vi skjøt mye kal. 16 i en kal. 14 Greener hagle. Det gikk greit det, bortsett fra at plasten i hylsa ofte sprakk.

Antar det var en slik politi Martini Greener? De laget visstnok disse i kaliber 14 for å unngå at sivile skulle kunne fyre dem av med 16kal ved eventuelle opprør. Men sivile oppdaget kjapt at det gikk helt greit om de surret en papir strimle rundt patronen. Så var det tilbake til tegnebordet for å lage ny patron for myndighetene..

Mulig dette papir strimle trikset vil hjelpe til 12->10kal også, uten at jeg på noe vis vil anbefale det!

Link to comment
Share on other sites

Finner ingen kal 12-.22mag

 

Finner både kal 16- .22 mag og 12-.44.

 

Noen som vet av noen kal 12-.22 mag?

 

 

jeg har ett knippe av disse alu innstikkene, deriblandt 22mag så den finnes ja.

 

men kort mine erfaringer med disse. har testet 22lr og 44mag.

 

22lr. testet med kornograf og fikk jenv fin hastighet, og faktisk så godt som samme hastighet som i salongrifla. ingen presisjonstest, kunne fart. hylse lett å få ut av adapter med en lang spiker.

 

44mag. jevn fin hastighet, testet i en Beretta O/U og på 30 m fikk vi samling på ca 5-7cm på to skudd. ok treff som slugs med haglesikter. minuset med 44mag adapterene er at der sitter hylsa fast i adapteren og enn må ha hammer og en passe bolt å slå ut med, dette pga gummi O-ring nesten helt bak i adapteren hvor da hylsa utvider seg litt for mye mot denne O-ringen

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

:lol:8):shock: Testing testing!

Har vært ute i kveld med et slikt aluinnstikk i kaliber 22LR som jeg matet inn i "Helan & Halvan" (se tråd for bilde).

Brukte det korte løpet for å unngå at 22-kula skulle snerte i løp eller trangboring (som var et problem med lang-trang Star Bajkal).

Satte opp ei skive på 5 meters hold, og resultatet ble..... (Trommevirvel)

35c37ld.jpg

Hahaha - 14cm spredning på 5 meters avstand!!! :shock:

Jeg var til og med nøye på å plassere innstikket i samme vinkel fra skudd til skudd.

 

Min intensjon med kjøpet av kort innstikk var å kunne trene på kjappe skudd på kloss hold - men presisjonen er så dårlig at det ikke gir antydning om hvor presis jeg er på direkteskudd.

Som tidligere nevnt kun brukende til avliving på svært kloss hold.

 

HVIS det mot formodning skulle være noen som faktisk FÅR dette til å samle "nogenlunde" ville det vært arti å få høre om det.

Mulig at en desentralisert .22LR er værre enn sentertente versjoner ettersom kula ligger så nær løpsveggen på den ene siden. Vil tro trykkbølgen KAN gjøre kula mer ustabil. Men med sentertente og lengre patroner i større kaliber er det jo nesten ikke riller framfor kulespissen, og dette bederver jo også presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et liggende i 9x19, og har prøvet meg såvidt med det i kombien. Resultatet var heller nedslående da jeg testet, men etterhvert tenkte jeg på å tilpasse innstikket litt. Jeg la rett og slett et par runder elektrikerteip i forkant av innstikket og klippet av biter av den helt til innstikket akkurat gikk inn i hagla. Jeg gjentok så prosessen i bakkant av innstikket, samt laget et merke på det slik at jeg fikk lagt det inn likt hver gang. Dette økte presisjonen en hel del, og i laber ståendestilling på omlag 20 meter fikk jeg til samlinger på rundt 10-15 cm, vil jeg anslå. Etter det ene forsøket med teip har jeg egentlig mest glemt hele innstikket, men nå fikk jeg sannelig litt lyst til å en dag gjøre en presisjonstest i en litt mer stabil skytestilling.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Graver fram denne tråden igjen!

 

Jeg vil bringe liv til oldefars gamle sjelfulle plomberte hagle, se min tråd:

viewtopic.php?f=3&t=112520

 

Kunne en sånn adapter gjort susen om jeg klarte å borre opp løpet? Jeg strever fælt med løsninger her, og går ikke av veien for å gå over til kaliber 20.

 

Lenke til produkt:

http://www.gunadapters.com/12-gauge-to- ... er-series/

 

http://www.gaugemate.com/info/sub-gauge-adapters

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...