Jump to content

6.5x57 ladedata


hansen deluxe

Recommended Posts

VJ ladebok #3 oppgir ein liten reduksjon for 6,5x57R i forhold til 6,5x55 Mauser.

 

Med Hornady 129gr og Norma MRP er det redusert 3,0gr på max ladning i forhold til max for 6,5x55Mauser.

Med samme kule og N-165 er det redusert med 3,0gr.

 

Med Hornady 160gr og Norma 204 er det redusert med 3,0gr.

Med samme kule og N-160 er det redusert med 3,0gr.

Med samme kule og N-165 er det redusert med 2,5gr.

Med samme kule og Norma MRP er det redusert med 1,5gr.

 

Desse dataene er basert på oppgitt max ladning i 6,5x55 Mauser, kontra oppgitt max ladning i 6,5x57R, med samme kule og krut for begge.

I 6,5x55 Mauser var det brukt Norma hylser, og i 6,5x57R var det brukt Hirtenberger hylser.

 

Det blir i omtalen av patrona poengtert viktigheita av å halde trykket på eit moderat nivå for å unngå slitasje på brytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver vel ikke at det er rand patronen det er snakk om, men siden den er mindre uvanlig enn sin randløse fetter, tar jeg sjansen.

 

Har en drilling med riflepipe i 6,5x57r. For min del finner jeg det mest formålstjenelig å bruke tunge kuler. Jeg bruker i dag 156 gr oryx i kombinasjon med mrp2. I 6,5 x55 oppgir norma 50,5gr som max, det gir normalt ca 800m/s. I brekkvåpen er det som allerede nevnt ikke noen dårlig ide å bergrense ladningen noe. trykkstandarden er dessuten lavere for 6,5x57r enn 6,5 x55. Jeg har brukt 48gr og får da 740 m/s fra ei pipe på 63cm. Etter min oppfatting, ei harmonisk ladning som, etter noen titalls rådyr, ikke har gitt meg noen negative opplevelser.

Link to comment
Share on other sites

Fant ladedata for 6,5x57 (ikke R) i VithuaVuori ladeboka no.3!

Her er det data fra 85grain Sierra HP til 160grain Hornady RN.

Hvilke kulevekter er du interessert i?

Ett par eksempler:

125grain NP, max. 41,2grain N140, 2760fps.

140grain Speer SP, 40,7grain N140, 2690fps.

156grain Norma SP, 44,6grain N160, 2560fps.

Lapua sin ladebok har også data for 100grain FMJ og 155grain Mega!

Selv lader jeg 6,5x57R med Mega og N160 (43,0grain) til kombien!

Link to comment
Share on other sites

Det var hyggelig å høre at antallet brukere av dette eminente kaliber er økende :lol:

Vith. oppgir maxladning med 140grain Speer Spitzer til 38.4grain N140 (2510fps).

Maks med 85grain Sierra HP er 41,5grain N135 (3130fps).

Ladeboken gir ladninger med flere kruttsorter (204, N160, MRP og N165) med 140grain Hornady.

Link to comment
Share on other sites

Min drilling med rifleløp i 6.5x57R samler godt med 120 grains Swift A-frame kule, og den funker fint på rådyr. I Blaserløpet i 6.5x55 bruker jeg 130 grains Accubond, med fantastisk presisjon og god effekt i dyra, så om jeg en gang klarer å skyte opp det jeg har ladet med A-frame, blir denen forsøkt i drillingen. Jeg har bare lagt meg midt mellom min og maks i ladeboka, og får fin presisjon med det. Lykke til,

Bent

Link to comment
Share on other sites

Ladde endel testladninger i dag.

 

120 grs Sierra Prohunter og 140 grs Sierra Gameking. Målte maks lengden på begge kulene og satte de med godt hold i hylsehalsen. Kanskje litt lang friflukt.

Brukte samme ladedata som til 6.5x55. Prøver først med N-160, evt. gå over til MRP hvis presisjonen uteblir.

Ladevektene er forøvrig hentet fra Ladeboka utgave 6.

Link to comment
Share on other sites

Min drilling med rifleløp i 6.5x57R samler godt med 120 grains Swift A-frame kule, og den funker fint på rådyr.

 

Du har ikke tilfeldigvis ladedata til Swift`n?

Jeg bruker 47 grains Norma MRP. Det er midt mellom min og maks for 129 grains kule i følge ladeboken, og siden A-frame er en relativt hard kule tenker jeg det er greit. Får ikke noen trykktegn, men har heller ikke chronografert denne ladningen. Det er sikkert mer å gå på hastighetsmessig, men det betyr ingenting for meg. En presis ladning, med en kule som funker fint i råryra.

Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker 8)

Skal prøve Swift`n etterhvert.

Var en runde på banen i dag å fikk brukket inn pipa. Det ble fort mørkt, men jeg fikk kronografert en av ladningene. Den ga forventet hastighet. Skal avgårde til lørdag for mere testing.

Mangler fortsatt diesettet. Holder Midway leveringstidene så dukker det opp fredag/ lørdag tenker jeg :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har fått ladd noen 120 grs Swift A-frame og ProHunter og testet. Sierra`n gikk bedre enn Swift`n. Ladde noen få Swift med et grain mindre MRP. Samme ladning som Skaubjønn bruker. 47 grs. Helt grei ladning ifølge Normas ladebok (ladedata til 55`n).

Da regner jeg med at denne blir med ned til Polen på fredag :D

Link to comment
Share on other sites

Min drilling med rifleløp i 6.5x57R samler godt med 120 grains Swift A-frame kule, og den funker fint på rådyr. I Blaserløpet i 6.5x55 bruker jeg 130 grains Accubond, med fantastisk presisjon og god effekt i dyra, så om jeg en gang klarer å skyte opp det jeg har ladet med A-frame, blir denen forsøkt i drillingen. Jeg har bare lagt meg midt mellom min og maks i ladeboka, og får fin presisjon med det. Lykke til,

Bent

 

Ekspanderte A-Frame`n i den den hastigheten? Hvordan ble slaktet ved bogskudd?

Link to comment
Share on other sites

Hadde nok satsa på swift :D Det er jo ei meget god kule. Kansje litt for god noen ganger..... det hender

vel det kan ha sine fordeler med litt splintavgang også. Men som du sier valgets kval :D

 

Sjøl tenkte jeg fore gamle mauseren med nosler i høst, etter flere år med swift og div andre super kuler.

 

Om jeg tør da, he he :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Ekspanderte A-Frame`n i den den hastigheten? Hvordan ble slaktet ved bogskudd?

Kula har tydelig ekspandert ja. Har ikke skutt dyr på over 100 meter, så jeg vet ikke hvor langt ut du kan strekke skuddet og likevel få ekspansjon. Lykke til med jakta!

Bent Storå

Link to comment
Share on other sites

På min første polentur, tenkte jeg også å bruke to ladninger i 6,5-06èn, 140 swift til svina og 120 bt til bukken. Problemet er bare at en sjelden vet hva dagen bringer, og når en gris presenterer seg for skudd, er det ikke alltid tid til å bytte patroner. Jeg endte derfor med å skyte både gris og bukk med noslern. Den største av grisene, en galte tett på 100kg klarte ikke ta seg mer enn ca 20 meter etter skuddet. Kula lå i bogen på utgangsiden. Jeg har siden forlatt ideen om mer enn en ladning. Galter er dessuten relativt sjeldne å få på en bukketur. Det dreier seg stort sett om überlaufere og polkagriser. Jeg finner det derfor helt unødendig å miste nattesøvn, eller få andre eksotiske nervøse symptomer på bakgrunn av at patronboksen kun innholder konvensjonelle blyspisser.

 

Kjenner forøvrig det rykker kraftig i jaktabstinensen når det blir snakk om vårjakt på bukk. Det ligger svært høyt på min liste. Håper dere får en bra tur, skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Da har jeg fått mine QXL kjøpte RWS patroner. Lurer litt på hva slags kule det er brukt. Både de helmantlede og de med blyspiss (Teilmantel) veier 6 gram. Kulene har identisk form, så jeg har tro på at de går likt. Men, kulene er blanke! Det eneste som står på pakka er at hettene ikke gir rust... Noen som vet hva disse kulene er laget av?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Noen har start og stopp ladning for 6,5x57R med 10 grams lapua mega kule og RWS hylser.

 

jeg ville gjerne bruke 140 grains kuler i utgangspunktet med børsa (en kombi) men denne er vist innskutt med lapua kulen fra fabrikken så 140 grains kulen jeg har prøvd, som for øvrig er Remington CLU gir god presisjon men altfor høgt (ca. 35 cm over siktepunktet) med åpne sikter, og jeg vil ha mulighet til åpne sikter med dette våpenet.

 

jeg har forøvrig N160 krutt og Norma MRP hjemme, så dersom dere har noe som egner seg med disse krutt typene setter jeg pris på det, vist ikke får jeg bare handle mer krutt.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...
  • 3 months later...

Hei, rykende fersk og uerfaren hjemmelader her. 

 

Ser denne tråden er gammel, men prøver alike vell. Jeg kjøpte meg en Joseph Winkler Drilling i cal. 6,5x57r og ser det står my lade data om det i denne tråden, ser også at det står litt i den siste utgaven av ladeboka, men der står den kun at det er Hornady og hvilken kule vekt. Som leder meg til mitt spørsmål: 

 

Hvilken kule ifra Hornady er dette? de har jo som alle andre flere varianter, eller har ikke det noe og si? 

Lader med RWS hyllser, og tenker og bruke lapua mega eller Norma Oryx.

 

på fårhånd tusen takk for svar: 

 

mvh 

 

Truls

Bilde ifra Ladeboken utg 8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg er rimelig sikker på at dette er Hornadys blyspisskuler av typen Soft Point Interlock, den tyngste med tilleggsbetegnelsen Round Nose. Vi har diskutert lading av denne patronen i en annen tråd tidligere, og mener vi da endte på at du kan bruke de svakeste ladningene for 6,5x55 om du har ei kule du ikke finner data for. 

Link to comment
Share on other sites

Og som mer spesifikt svar på lading med Lapua Mega 155 grs og Norma Oryx 156 grs: Norma MRP er et godt egnet krutt for disse kulene i 6,5-kaliberet. Jeg har ladet Mega i 6,5x55 med 47 grs MRP og fått snaut 760 m/s i utgangshastighet fra 53 cm pipe. 

 

I 6,5x57R ville jeg startet med 43/44 grs ladning og vært fornøyd med hastighet rundt 750 m/s. Du trenger vel litt over 740 m/s for å klare kravet til anslagsenergi på 100 m. Det bør være innen rekkevidde for drillingen din, da jeg antar den har 60 cm pipe?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (4 timer siden):

Og som mer spesifikt svar på lading med Lapua Mega 155 grs og Norma Oryx 156 grs: Norma MRP er et godt egnet krutt for disse kulene i 6,5-kaliberet. Jeg har ladet Mega i 6,5x55 med 47 grs MRP og fått snaut 760 m/s i utgangshastighet fra 53 cm pipe. 

 

I 6,5x57R ville jeg startet med 43/44 grs ladning og vært fornøyd med hastighet rundt 750 m/s. Du trenger vel litt over 740 m/s for å klare kravet til anslagsenergi på 100 m. Det bør være innen rekkevidde for drillingen din, da jeg antar den har 60 cm pipe?

Igjen tusen takk, løps lengden er 55,8 cm totalt lengde, det vill si lengden på hele løpet når jeg har demontert drillingen. burde jeg investere i en Kronograf? har såppas morro ta detta at jeg er ganske sikker på at det blir mye lading til både drilling og rifle framover, er alt i gang til 3006 :)

Link to comment
Share on other sites

Trujor2 skrev (1 time siden):

 burde jeg investere i en Kronograf? ..... jeg er ganske sikker på at det blir mye lading til både drilling og rifle framover, er alt i gang til 3006 :)

Hvis du ikke har tilgang til en gjennom skytterlag, NJFF lokalforening eller en kompis du kan låne av, er svaret ubetinget JA! Hvilken type du bør ha er det mange meninger om, jeg har denne: Chrony Beta Master. Litt arbeidskrevende å sette opp samt følsom overfor lysforhold og vind, men om du har tilgang til et område du kan skyte i ro og mak når det passer deg (f. eks. nedlagt massetak) duger den i haugevis. Jeg pleier å kombinere kronografering og presisjonstesting av alle nye ladninger (lader 5,6x52R, 6,5x55, .308W og .30-06).

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hvor gammel er drillingen din ? Vær obs på at en del eldre våpen kanskje ikke har riflestigning til å stabilisere tyngre kuler i denne patronen. De ble ofte laget med tanke på lettere kuler. 

Har kun erfaring med to Kipplauf'er med riflestigning 1:8. De tygg(et)r det meste, med veldig god presisjon. 

Finnes måter å måle riflestigning på dersom det ikke er oppgitt. 

 

Her er en 

 

 

En liten avsporing. Jaktet  for noen år siden fjellsebra hos en outfitter i Namibia, som hadde gått i lære, og jobbet hos Joseph Winkler. Mulig han har har hatt en finger med på din drilling ? :wink: Fikk sett svennestykket hans, en Kipplauf, som jeg mener å huske var i 7x65R. Et aldeles nydelig våpen. Han brukte det hovedsaklig til å desimere bavian bestanden, som til tider gjorde stor skade. 

Da vi satt å spiste middag på kvelden, kom kona hans til å nevne at han en gang var blitt angrepet av en leopard, og ligget hardt skadd på sykehus. Selv mente han det ikke var noe å bry gjestene med. Jeg, og @jjrckd fikk han til slutt måpende til å vise noen digre  arr over hele overkroppen :wink:

Edited by Ruger #1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Et annet tips dersom du er i beit for hylser. 8x57jrs er moderhylsa, og lar seg lett presse om i die. Oftest billigere enn 6,5x57R hylser også :winke1:

Har gjort det på hundrevis. Har gløded etterpå, men går sikkert uten også. 

Edited by Ruger #1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (11 timer siden):

Hvor gammel er drillingen din ? Vær obs på at en del eldre våpen kanskje ikke har riflestigning til å stabilisere tyngre kuler i denne patronen. De ble ofte laget med tanke på lettere kuler. 

Har kun erfaring med to Kipplauf'er med riflestigning 1:8. De tygg(et)r det meste, med veldig god presisjon. 

Finnes måter å måle riflestigning på dersom det ikke er oppgitt. 

 

Her er en 

 

 

En liten avsporing. Jaktet  for noen år siden fjellsebra hos en outfitter i Namibia, som hadde gått i lære, og jobbet hos Joseph Winkler. Mulig han har har hatt en finger med på din drilling ? :wink: Fikk sett svennestykket hans, en Kipplauf, som jeg mener å huske var i 7x65R. Et aldeles nydelig våpen. Han brukte det hovedsaklig til å desimere bavian bestanden, som til tider gjorde stor skade. 

Da vi satt å spiste middag på kvelden, kom kona hans til å nevne at han en gang var blitt angrepet av en leopard, og ligget hardt skadd på sykehus. Selv mente han det ikke var noe å bry gjestene med. Jeg, og @jjrckd fikk han til slutt måpende til å vise noen digre  arr over hele overkroppen :wink:

Det eneste jeg finner av årstall på drillingen er at det står 1967 på Låskassa, utover det er den eneste infoen jeg har at han som jeg kjøpte den av, har hatt den i 15 år, og han igjen kjøpte den ifra Danmark. Av en børsemaker han jaktet hos der nede.

 

prøvde og måle riflestigningen nå, og da fikk jeg 54,5 cm, og vist jeg da regner riktig så blir det 1/21" ca, kan dette stemme? 

 

tuen takk for hylse tipset også :)

 

Fra en annen som lider av afrikafeber, så er en slik avsporing veldig spennende og morsomt og høre om :) mulig han har hatt en finger med i spill på min drilling, men som nevnt tidligere har jeg veldig begrenset med info på den. Ser faktisk ut som at jeg kommer til og bruke resten av påska på  leite etter litt mere info om den, Legger også ved noen bilder av den. 

 

Tusen takk for gode tipps alle sammen, Kronograf er også bestilt. :)

Drilling 3.jpg

Drilling 4.jpg

Drilling 5.jpg

 

Edited by Trujor2
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det var ei pen børse!! Nydelig. 
 

vil du ha den sånn? Med patina? Eller vil du restaurere den? Jeg her restaurert en haug med gamle drillinger og kan gi tips om du ønsker det. 
 

1/21 cm er 1/8,2 tommer omtrent. Om det stemmer kan den nok stabilisere 140 grains kuler. 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (22 minutter siden):

Det var ei pen børse!! Nydelig. 
 

vil du ha den sånn? Med patina? Eller vil du restaurere den? Jeg her restaurert en haug med gamle drillinger og kan gi tips om du ønsker det. 
 

1/21 cm er 1/8,2 tommer omtrent. Om det stemmer kan den nok stabilisere 140 grains kuler. 

Totalt målet når jeg målte ifra merke 1 til merke 2 var ihvertfall 54,5 cm etter en omdreining. (vist jeg gjorde riktig) men har litt på følelsen at det ikke blei helt rett. 

 

Takk, Ja har nok tenkt til og restaurere ho på sikt, kolben har blant annet blitt forlenget en gang, og Synnes ikke den forlengelsen var helt gjennomført, åringene i treverket ligger ikke på linje osv, også skulle jeg gjerne hatt kolben litt høyere, og en litt lavere montasje til kikkerten, men vill ikke bytte ut den orginale hakemontasjen. mye hadde foresten løst det med bare en ny 30 mm kikkert egentlig :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...