Jump to content

6.5x57 ladedata


hansen deluxe

Recommended Posts

Din kan jo begynne med metallet. Mange vil ha det slik som det er nå, med anløpne felt som vider tidens tann. Hvis du vil ha det som det var da det var nytt kan du bruke autosol. Kjøpes på tube.  Skru av kassa. Bruk en nylonbørste og smør det inn i alle krinkelkroker i gravyren og la det virke noen minutter. Spyl av med våpenolje. Gjenta til du har hodet resultatet du ønsker. 
 

Edit: det er noen bilder på side 2 i denne tråden om en vierling jeg hadde en stund som viser prosessen: 

 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Trujor2 skrev (54 minutter siden):

Ja har nok tenkt til og restaurere ho på sikt, kolben har blant annet blitt forlenget en gang, og Synnes ikke den forlengelsen var helt gjennomført, åringene i treverket ligger ikke på linje osv, 

Den er så vakker at det gjør nesten vondt😄. Jeg er blant dem som mener så gamle våpen bør ha en viss brukspatina, så jeg ville neppe gått så veldig hardt til verks på metall og gravyre. Men jeg er nok litt mer manisk på treverk og kolbeforlengelse....

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (1 time siden):

Din kan jo begynne med metallet. Mange vil ha det slik som det er nå, med anløpne felt som vider tidens tann. Hvis du vil ha det som det var da det var nytt kan du bruke autosol. Kjøpes på tube.  Skru av kassa. Bruk en nylonbørste og smør det inn i alle krinkelkroker i gravyren og la det virke noen minutter. Spyl av med våpenolje. Gjenta til du har hodet resultatet du ønsker. 
 

Edit: det er noen bilder på side 2 i denne tråden om en vierling jeg hadde en stund som viser prosessen: 

 

Igjen takk for gode tipps og fin lærdom, og ikke minst ei flott børse som du restaurerte også :) 

 

Sølvrev skrev (47 minutter siden):

Den er så vakker at det gjør nesten vondt😄. Jeg er blant dem som mener så gamle våpen bør ha en viss brukspatina, så jeg ville neppe gått så veldig hardt til verks på metall og gravyre. Men jeg er nok litt mer manisk på treverk og kolbeforlengelse....

Jeg er veldig fornøyd med våpenet, det var nesten så samboer'n måtte legge seg i gjeste senga når jeg hadde henta ho :) for meg så vill det alltid været et bruksvåpen, uansett om ho blir restaurert til nesten ny :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Griffon skrev (På 4.3.2008 den 19.56):

Fant ladedata for 6,5x57 (ikke R) i VithuaVuori ladeboka no.3!

Her er det data fra 85grain Sierra HP til 160grain Hornady RN.

Hvilke kulevekter er du interessert i?

Ett par eksempler:

125grain NP, max. 41,2grain N140, 2760fps.

140grain Speer SP, 40,7grain N140, 2690fps.

156grain Norma SP, 44,6grain N160, 2560fps.

Lapua sin ladebok har også data for 100grain FMJ og 155grain Mega!

Selv lader jeg 6,5x57R med Mega og N160 (43,0grain) til kombien!

har du lade data på Lapua 100 grs trailer der ? 

Link to comment
Share on other sites

Finskspets skrev (20 timer siden):

ladedata for Lapua trainer 100 grs noen som har testa, har en zoli kombi 

Regner med det er Lapuas 100 grs FMJ-kule du sikter til, og den har vi diskutert i en annen tråd. Du kan jo høre med TS om h^n har gjort noen erfaringer. Generelt er det anbefalt å gå ned 2-3 grs på maksladningene for 6,5x55 med samme kule, så du kan jo sjekke aktuelle kruttkombinasjoner i VihtaVuoris ladetabeller. Jeg anbefalte 38-39 grs Vv N140 til denne kula, men du er sikkert trygg med 39-40 grs N150 også (kanskje 1 gr mer hvis du er ute etter fart). Min ladning med 41 grs N140 for 6,5x55 ga utgangshastighet 844 m/s i 53 cm pipe.

 

Edit: Ladet også denne kula med 49 grs N160 (3 grs under tabellmaks) og fikk 895 m/s i utgangshastighet. Valgte heller den lettere ladningen, da jeg bruker den til småvilt og langholdskyting ikke er aktuelt.

 

 

Edited by Sølvrev
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...