Jump to content

Munningsarbeid på Blaser R93 av børsemaker


LongRange

Recommended Posts

Jeg er maskintekniker av yrke og fikk i den forbindelse en henvendelse av en våpenforhandler å vurdere en

jobb som er gjort av en som går under tittelen "en av Norges beste børsemakere".

 

Jeg kan ikke opplyse noen navn her, men kunne tenkt meg noen innspill på min vurdering av arbeidet som er gjort på ei børse til

nærmere 30000,- samt kammerfolkets mening om dette og hva dere ville gjort om du hadde fått ei børse med en sånn "finish"...?!?

 

BlaserR93.jpg

 

Kopiert fra Word-dokumentet:

 

Ved undersøkelse av gjenging og munningsarbeid på Blaser R93 må det uten tvil konkluderes med at arbeidet er ikke tilfredsstillende utført.

 

Gjengepartiet er i og for seg greit utført ved at det ligger innenfor toleransekravene for M14x1.5 (nedre grense: 13.732 & øvre grense: 13.968), men det resterende arbeidet som kroning og inngang til gjengeparti er dårlig fagmessig utført og vil meget sannsynlig kunne påvirke presisjonen i børsa negativt.

 

Starten på gjengene er slått direkte mot den opprinnelige kroninga og gjør at munningen ikke er konsentrisk mot boring/rifling, dette fører igjen til at kruttgassene ikke kommer likt ut og rundt kula og gir den i så måte en skjev dytt. Dette vil variere alt etter ladninger, kuletyper, om når demper er montert osv.

 

Den originale kroninga på en slik børse er dreiet til 11* (som blant konkurranseskyttere og våpenteknikere anses som det optimale) fra rifling/boring og utover med skarpe HM (hardmetallskjær) for å ikke etterlate grader inni løpet.

I dette tilfellet ser det ut til at både skjærvinkel har vert for positiv og matingen i kuttet har vert for liten da denne nye kroninga som er laget har sponpakking i overflata, med andre ord, den opprinnelige kroninga er ødelagt av en ny en som måler ca 1mm x 1mm i en vinkel rundt 45*.

 

I tillegg må det nevnes at de nakne overflatene åpner for rustdannelse ved bruk i belastede områder som våtmark og nær sjø/sjøvann og det hadde vert på sin plass med en reblånering av maskinerte områder.

 

Det skal ikke mye våpenteknisk innsikt til å se ut fra dette bildet at noe er rivruskende galt, inngangen til gjengene burde i det minste hatt et neddreiet sylindrisk område som gjorde at kroningen ble konsentrisk.

 

Jeg endret fargen fra mørkeblå, etter som det er vist til denne tråden i diskusjonen om moderatorkorpsets "bransjetilknytning" eller ikke. Dette for at det ikke skal oppfattes som om moderatorene har vært noe slags "dommere" i forbindelse med denne våpenjobben.

 

Jegermeistern

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Huff, det så ikke bra ut.

Men, nå tråkker du i en hengemyr. Jeg har selv sterke meninger om enkelte børsemakere som er flinke til å profilere seg på diverse forum.

Noen av jobbene jeg har sett er hårreisende, men kritikk av disse er tydeligvis å banne i kirka.

Derfor har jeg valgt å holde dette for meg selv.

 

Uansett, Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Vil si til ditt innlegg att dette ikke er riktig måte å gjøre det på.

Jeg jobber som Surveyor for ett ikke navngitt klasseselskap.

Hvis du er hyret inn som "ekspert" på dette, er det en sak mellom oppdragsgiver og deg, og ikke offentlighet!

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill :)

 

Jeg har ikke noe annet med saken å gjøre enn at jeg ble bedt om å objektivt vurdere maskinarbeidet som er gjort.

Hva våpenforhandleren gjør videre i saken er egentlig ikke min sak annet enn at jeg mener å kunne forsvare det jeg har uttalt i dette tilfellet.

 

Hadde jeg kjøpt og bestilt ei børse til nærmere 30 tusen kroner og hadde et snev av teknisk innsikt så ville jeg nærmest eksplodert om jeg fikk levert noe sånt.

Litt av problemet i denne saken er at våpenforhandleren ikke får overhendet børsa pga det dårlig utførte arbeidet.

 

PS: Jeg går ikke i kirka og ser ikke det reelle problemet med å banne der annet enn at presten ikke liker det...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at det ikke er "populært" å kritisere børsemakere og jeg vil i den forbindelse si at jeg tar for all del ikke alle under en kam her!!

 

Poenget mitt er at så dårlig arbeid som dette fortjener på ingen måte og gå upåpekt forbi og på et så dyrt våpen, eller for den del et hvilket som helst, er dette etter min mening vandalisme.

Link to comment
Share on other sites

Vil si til ditt innlegg att dette ikke er riktig måte å gjøre det på.

Jeg jobber som Surveyor for ett ikke navngitt klasseselskap.

Hvis du er hyret inn som "ekspert" på dette, er det en sak mellom oppdragsgiver og deg, og ikke offentlighet!

 

 

Hvorfor mener du dette? Forumet er en plass hvor de aller fleste brukere ferdes av felles interesse og utveksling av erfaringer. Hvis det er plass hvor saklig kritikk av enkelte aktører hører hjemme, er det nettopp her !!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes nå ikke at flisete gjenger og dårlig gjengeinngang er noen bagatell jeg da. Kan ikke forstå poenget med å gjøre et så dårlig arbeid på noe som noen har betalt i dyre dommer for. Jeg har selv opplevd lignende arbeid, og jeg misstenker at det er samme børsemaker det er snakk om, og kroningen på det tilfellet jeg snakker om har veldig rufsete og dårlig overflate. Skjønner ikke poenget med å forsvare så dårlig arbeid som dette.

Link to comment
Share on other sites

Vel siden bildet er såpass dårlig (tatt med en Pda shait) så skjønner jeg at det er litt vanskelig å se, men at fasen på krona er orginal er feil, den er skjært på nytt og har tydelige subbemerker og innpressende sponpartikler etter en "fersk" jobb, den er heller ikke blånert som en identisk børse som det ble sammenlignet med. Jeg ordla meg nok litt feil ser jeg når jeg sa at inngangen til gjengene burde vert sylindrisk, men om man la kanten til en hvilken som helst vinkel inn og forbi lillediameter så ville likevel indre del av kanten vert rund og konsentrisitet for munningen hadde vert oppnådd. Om det skulle være nødvendig for flisepirkere her, Øvre midtdiameter: 12.994 mm Nedre: 12.854 mm og ja, gjengene ligger innenfor og er i og for seg helt greie.

 

Uansett hvor man vrir og vender på dette så er det ikke vanskelig ut fra det dårlige bildet å se at jobben er elendig utført, eller hva, leon..? :roll: (aner jeg "bithcing" for noe hulspissgreier..?) :mrgreen:

 

At skjæret som er brukt har feil geometri sier jeg ingenting om og det tror jeg ikke heller, men for en operatør, i dette tilfellet en børsemaker, så kan man ikke se bort fra at vektøyholder og oppspenning av denne kan ha forandret tiltenkt vinkel, det er nok at senterhøyde ikke er rett og at det kan ha vært dårlige rengjorte flater for holderen.

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal tie om slikt, det lar jo bare slikt slarvearbeid fortsette...

Link to comment
Share on other sites

Det som er så sykt er at å lage et fint inngangsparti tar sånn ca 12 sekund når man har det hele oppspent.

Når det gjelder den "nye" kroninga så skjønner jeg ikke helt hva som er tenkt der, den var da aldeles utmerket orginalt.

 

Viss det røper noe mer så var gjengebeskytteren laget i pom/nylon med en ytterdiameter på nesten 2mm større enn løpet, ikke særlig kosmetisk tiltalende...

 

 

Skal bli spennende å høre hva slags tilsvar denne våpenforhandleren får fra børsemakeren, om i det hele tatt :mrgreen:

 

 

Jeg gjør jo forskjellige småjobber til folk i lokalmiljøet selv og har man stående en propanlampe, eller for den del en god varmluftpistol,

og litt blåneringsveske så tar jo det heller ikke lange stunden å "flikke" over slikt "småarbeid".

Link to comment
Share on other sites

Kritikk av børsemakere kan da ikke være noe problem så lenge de navngis og kritikken er saklig. Og man bør vel også ha baller nok til å gi ham beskjed om at tråden går her inne, så han får mulighet til å svare for seg?

Gjengene over er desverre et resultat av "priskrigen" på børsemakerjobber, der alt rasjonaliseres for å bruke minst mulig tid på en fast pris - som skal være så lav som mulig, selvsagt. Dette resulterer i dårlige gjenger og kroner, gjengebeskyttere i plast og manglende blånering på gjengene.

Link to comment
Share on other sites

For ordens skyld så har jeg lovd våpenforhandler at jeg ikke skal gå ut med navn og det respekterer jeg, dette har ikke noe med om man har baller eller ikke.

 

Om det menes at dette kan forsvares så kan jo kanskje "noen" sende meg en PM for å få info slik at utførende part i denne saken får beskjed

om å "komme inn hit" å forsvare seg...baksnakking...fy skamme meg! :lol:

 

Ærlig talt, dette kan ikke forsvares ut fra kostnadsmessige grunner.

Link to comment
Share on other sites

For ordens skyld så har jeg lovd våpenforhandler at jeg ikke skal gå ut med navn og det respekterer jeg, dette har ikke noe med om man har baller eller ikke.

 

Vel, du har hintet så mye at mange nok er ganske sikker på hvor den kommer fra....om du sjønner hva jeg mener?

 

Ærlig talt, dette kan ikke forsvares ut fra kostnadsmessige grunner.

 

Nei, men det er like fult et resultat av innsparinger. Om fastpris er 900,-, og man kan bruke 20 min kontra 60 min, hva tror du man tjener mest på?

At vedkommede har prøvd å krone opp igjen er for at han har hatt senterspiss i munningen, og det er helt greit, men kvalitetskontrollen har vært for dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser den Fossdal og forstår at det er ekstremt pressede priser på slikt arbeid, men allikevel så mener jeg at man i det lange løp tjener på kvalitet foran kvantitet,

man må se eksakt på tilfellet her hvor det hadde tatt godt under 5 minutt å lage inngangspartiet riktig og ryktet hadde kunne vert unngått bengalakk.

Link to comment
Share on other sites

At vedkommede har prøvd å krone opp igjen er for at han har hatt senterspiss i munningen, og det er helt greit, men kvalitetskontrollen har vært for dårlig.

Her er jeg dessverre ikke helt enig Fossdal. En seriøs Våpensmed bør vite såpass at en bruker en messing senterspiss eller tilsvarende, og ikke peiser en hardmetallspiss rett i riflingen. Jeg var desverre ute for det samme hos en velrenomert våpenforetning ved oppgjenging av en splitter ny VSF. Her hadde de ikke kostet på seg å sette pipa i dreiebenken engang. Kun en 4-5 sekunder med en håndholdt gradfjerner. :(

 

Når det er sagt så er vel Blaserløpene litt spesiell å gjenge, det går hardt utover selv hardmetall gjengestål, og har en ikke bra utstyr og dårlig tid, får en vel slike resultater som trådstarter viser til. :?

 

Så til noe positivt fra bransjen :wink: Jeg sendte nylig tre løp til Jaktdepotet i Fauske for oppgjenging, derav to stk blaserløp. I dag lå de i posten, og jeg ble positivt overrasket. Godt utført arbeid, perfekte gjenger og levert med serratert beskyttelsesmutter i stål- tilpasset løpsdiameteren

I tillegg var gjengene blånnert :wink: Sakoløpet var i tillegg kappet, og var avsluttet med en perfekt kroning. Pris: 550.-/stk + et par-tre hundrelapper for kapping/kroning. Men de vil vel inn på markedet og med slike priser og bra utført arbeid blir de nok ikke arbeidsløse. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde gledelig betalt 2000 kroner for å forsikre meg om at jobben ble gjort skikkelig på ei børse jeg hadde måttet bla opp 30 høvdninger for,

den tusenlappen ekstra er det vel verdt å slippe å leve med "tvangstanker" så lenge jeg evt skulle eid ei slik børse.

 

Alltid kjekt å se arbeid gjort av folk som legger litt av sjela si i det de gjør, f.eks slikt arbeid som Raudnakke har gjort med Angelina :D

Link to comment
Share on other sites

Moralen må vel bli at vi som kunder er nødt til å kreve mer og da også tåle å betale for det.

 

Tja, men hvor mye skal vi egentlig betale for å få slått gjenger på ca 1,5cm av et stålrør? Hvor mye er det "verd"'? (om børsa koster 3.000,- eller 30.000,- er vel knekkende likegyldig?)

 

Jeg er helt enig i at man skal betale for en jobb, hva det koster. -Men, jeg synes det er drøyt å bli flådd uten å få hva man betaler for. Dersom man ringer til børsemakeren, og ber om pris for en spesifikk jobb, så forventer jeg faktisk å få et ærlig svar på hva det skal koste meg å få dett utført.

Når man da står der og skal betale, så er det ikke bare lagt på en femtilapp eller to, men prisen er attpåtill før mva... Og når man får sakene tilbake, så er det faktisk ikke fagmessig utført heller.... Da blir ihvertfall jeg litt sur. :cry: (eller skuffet... )

Link to comment
Share on other sites

Tja, men hvor mye skal vi egentlig betale for å få slått gjenger på ca 1,5cm av et stålrør?

Det er den tankegangen som leder oss inn i uløkka. Et løp er IKKE et stålrør, det er en dyr og (forhåpentligvis) svært nøyaktig maskinert våpendel. Modifisering av slike deler krever både kunnskap og tid, begge deler koster penger.

 

 

men prisen er attpåtill før mva...

Der kan man vel med loven i hånd nekte, pris til privatpersoner skal etter det jeg forstår alltid være inkludert mva.

Link to comment
Share on other sites

[Dersom man ringer til børsemakeren, og ber om pris for en spesifikk jobb, så forventer jeg faktisk å få et ærlig svar på hva det skal koste meg å få dett utført.

Når man da står der og skal betale, så er det ikke bare lagt på en femtilapp eller to, men prisen er attpåtill før mva...

 

Litt OT, men når du som privatperson får oppgitt en pris, enten over telefon eller i en annonse så kan du som forbruker gå ut i fra at prisen er ikl. mva. Hvis mva kommer i tillegg så skal dette komme klart frem i samtalen eller i annonsen. Forretningen har ikke lov til å annosere eller oppgi pris til deg som privatperson uten mva. i følge markedsføringsloven.

 

Ninjaedit: Fulmen var kjappere på labben!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Fulmen. Jeg betaler for at den som gjør arbeidet skal ha tatt seg bryet med å gå på skole og tatt læretiden for å ha lært faget. Jeg betaler for kunnskapen, og for at han som gjør arbeidet har investert penger for å kjøpe utstyret som trengs for å gjøre jobben. Jeg betaler ikke for at en eller annen har lest seg til noe på nettet. Det blir akkurat det samme som å betale en kvakksalver eller trollmann for å kurere min syke hund. Det er greit å jobbe på egne våpen, men ikke på andres. Når jeg betaler avtalt pris, inkl. mva. er jeg trygg på at arbeidet er gjort på en slik måte at våpenet når jeg bruker det ikke skader meg eller de som står rundt, og at arbeidet er gjort som avtalt og ihht. :

http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-19890616-063.html&emne=h%c5ndverk*&&

Er jeg i tvil forlanger jeg skriftelig avtale.

Er det feil eller mangler gjelder samme lov. Er vi uenige kan jeg slå loven i bordet. Da er det opp til den som har utført arbeidet å rette seg etter bestemmelsene, eller det vi blir enige om. Jeg kan i ytterste fall forlange nytt våpen/del. Jeg er ikke i tvil: Jeg betaler for kunnskap og tid.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig og etter mye rart jeg har sett folk har fått i hende så har jeg omtrent utelukkende begynt å gjøre alt arbeid selv.

Ikke at jeg er noen godkjent som børsemaker eller har tenkt å bli det, men når det kommer til sponfraskillende arbeid så mener jeg selv at selvgjort er velgjort.

 

Våpenforhandleren som sitter inne med denne Blaseren ville jo at jeg skulle ta den med hjem i kjelleren for å rette opp manglene i munningen,

men der meldte jeg pass, denne får vente på seg til han får svar fra børsemakeren om han vil forbedre det arbeidet han har gjort.

 

Tok heller med meg ei Tikka M690 LH som trengte full service og M14x1.5.

 

Viss man ser vekk ifra servicen denne børsa skulle ha og kun på gjengejobben, hvor mye kan forsvares å ta for noe sånt..??

 

DSC_0455-1.jpg

 

DSC_0457-1.jpg

 

DSC_0458.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ut fra bildene får du 5+ for det som er gjort med løpet, men 3+ for gjengebeskytteren, det var en ruskete serratering.

Hadde serrateringen holdt mål, ville jeg tatt 900,- for jobben.

 

Ellers er det i vanlig å lage et noe lenger gjengeparti på løpet, rundt 20mm, for å fylle ut gjengepartiet i lyddemperen.

Link to comment
Share on other sites

Det var en hyggelig karakter Fossdal, spesielt når den kom fra deg :)

Serrateringen på gjengebeskytteren skulle vært bedre ja, litt for liten mating og litt for høy fart :oops:

900,- er helt greit syns jeg, totalen på 1500,- for kapping, kroning, gjenging, gjengebeskytter, blånering, kvessing av utdrager, dreiing av foring i demper og full puss syns jeg er helt kurant, kunde blid og fornøyd :)

 

Når det gjelder lengda på gjengepartiet så syns jeg 15mm er passe på M14, skulle det fylt ut gjengepartiet i Hauskendemperen måtte det vært rundt 30mm, unødvendig langt syns jeg og mindre kosmetisk tiltalende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde også gladelig betalt 900,- for den der!!! :D

 

Den jeg nevnte litt tidligere her i tråden (omtalt som 'et stålrør', og heller ikke relatert til samme børsemaker som nevt først i tråden -tror jeg...) betalte jeg 800 +MVA for. Da var gjengene ikke blånert, det var ikke laget noen gjengebeskyttelse, og det viser seg altså at gjengene ikke er innenfor toleransene for hva 1/2"x28 skal være... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...