Jump to content

Munningsarbeid på Blaser R93 av børsemaker


LongRange

Recommended Posts

Jeg er maskintekniker av yrke og fikk i den forbindelse en henvendelse av en våpenforhandler å vurdere en

jobb som er gjort av en som går under tittelen "en av Norges beste børsemakere".

 

Jeg kan ikke opplyse noen navn her, men kunne tenkt meg noen innspill på min vurdering av arbeidet som er gjort på ei børse til

nærmere 30000,- samt kammerfolkets mening om dette og hva dere ville gjort om du hadde fått ei børse med en sånn "finish"...?!?

 

BlaserR93.jpg

 

Kopiert fra Word-dokumentet:

 

Ved undersøkelse av gjenging og munningsarbeid på Blaser R93 må det uten tvil konkluderes med at arbeidet er ikke tilfredsstillende utført.

 

Gjengepartiet er i og for seg greit utført ved at det ligger innenfor toleransekravene for M14x1.5 (nedre grense: 13.732 & øvre grense: 13.968), men det resterende arbeidet som kroning og inngang til gjengeparti er dårlig fagmessig utført og vil meget sannsynlig kunne påvirke presisjonen i børsa negativt.

 

Starten på gjengene er slått direkte mot den opprinnelige kroninga og gjør at munningen ikke er konsentrisk mot boring/rifling, dette fører igjen til at kruttgassene ikke kommer likt ut og rundt kula og gir den i så måte en skjev dytt. Dette vil variere alt etter ladninger, kuletyper, om når demper er montert osv.

 

Den originale kroninga på en slik børse er dreiet til 11* (som blant konkurranseskyttere og våpenteknikere anses som det optimale) fra rifling/boring og utover med skarpe HM (hardmetallskjær) for å ikke etterlate grader inni løpet.

I dette tilfellet ser det ut til at både skjærvinkel har vert for positiv og matingen i kuttet har vert for liten da denne nye kroninga som er laget har sponpakking i overflata, med andre ord, den opprinnelige kroninga er ødelagt av en ny en som måler ca 1mm x 1mm i en vinkel rundt 45*.