Jump to content

Ny rifle! til elg og småvilt på lange hold


Moose Hunter

Recommended Posts

Skal kjøpe meg min første rifle. skal brukes til elgjakt og langhold på gås.

har 17000 å bruke.

skyter links!

har skutt mye med 6,5x55 og liker kalibret godt.

hvordan er 6,5 på lengere hold, opp til 400m.

har sett på Browning a-bolt 6,5x55 men tror den blir for lett til lengere hold.

takker på forhånd for svar. kom gjerne med nye ider.

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til kammeret.

 

6,5x55 skal nok gå bra ut til 400 meter ja.

Av riflevalg er sikkert ikke browning det dummeste.

Når du har 17000 er det kanskje smartest og legge mest penger i bra opptikk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg har testet og sjekket på PCBn er at 6,5x55 (Lapua Scenar) har samme kulebane nesten uansett forhold ut til 300-350m. dvs etter 350m må du ta hensyn til forholdene (moh, temp).

 

Har selv en Schultz & Larsen i 6.5x55 som jeg er superfornøyd med.

Andre rifler jeg vurderete i 6.5x55 var Tikka og Kongsberg 393

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke 6.5x55 noe magisk mer flattskytende eller presis i forhold til andre kalibre (selv om mange er av den oppfattning), men for elgjakt/jakt på gås høres det ut som ett bra valg.

Og for 17000 bør det være mulig å få en bra kikkert i tillegg til rifla.. noe annet enn krag'en jeg startet med;)

Link to comment
Share on other sites

Det at 6,5*55 er så flatskytende i forhold til 308 fks har jeg hørt mange sagt er opskrytt. Mulig den har litt bedre egenskaper på lengre hold men det er vist ikke så veldig mye.

Men ut til de holdene du nevner her så holder ialefall 6,5*55, også til den bruken du skal bruke den til høres 6,5*55 mest fornuftig ut i mine ører.

 

andreasli

Link to comment
Share on other sites

Det er vel i prinsippet ikke noe i veien for å bruke akkurat samme kule på de to. Som sagt over, V-Max er ikke tingen hvis du ikke skal lage pute av gåsa. En sakte-ekspanderende blyspiss er tingen, som på elg. Hvis du holder deg til samme kule, blir det mindre pes med forskjellige ladninger. Og ikke minst mindre mulighet for feil oppslag når du evt skifter mellom kulene og skal skyte litt langt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du planer om å skyte på litt lange hold (300/400meter) og samtidig ha ett kurant kaliber, og som det forholdsvis er lett å skyte godt med, så er gode gamle 6,5x55 mauser et trygt valg.

MEN! Et godt tips er å legge en del penger i "god" optikk....Her skiller "Tyske" kikkerter seg ut....kanskje litt dyre,men det har du igjen for i det lange løp :wink: Lykke til!!!

Link to comment
Share on other sites

Ville fordlet ca 60/40 på rifle / opptikk, eller 10K på rifle og 7K på optikk (er vel nok av dei som meiner forholdet bør være omvendt...)

 

F.eks. Kongsberg 393 (har litt sansen for den, fordi den er norsk 8) ) koster vel 10K eller deromkring. Sett f.eks. på ein Leupold VX-III 3,5-10x50 koster vel rundg 6K, siste tusenlappen bruker du på bedding, reim og futteral.

 

Alternativt kan du plukke opp ein HV-Mauser med jaktstokk til 2K og investere i f.eks. Zeiss Diavari Victory (koster vel rundt 15K)

 

Ikkje undervurder optikken, men IMHO så er Leupold e.l. "godt nok" for dei fleste formål.

Link to comment
Share on other sites

I hvert fall om du skal spise gåsa.... :wink:

 

har sagt det før,og sier det igjen: alt kommer ann på hvor du plaserer skuddet,sett skuddet i halsgropa så mister du ikke noe kjøtt.....bruker ALLTID v-max på gåsa...grunnet liten rikosjettfare...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Sant, Skyter jeg inn i benk med 308'en får jeg 5-6 cm treffpunktforandring rett til høyre ved bruk av tofot

Og eg har vel ca 10cm treffpunktendring med/uten dempar.

Og so bør ein ta hensyn til "hardheten" på underlaget ved bruk av tofot. Tommelfingerregel, slik som eg har forstått det; børsa skyter vekk frå hardt underlag.

Link to comment
Share on other sites

Skal kjøpe meg min første rifle. skal brukes til elgjakt og langhold på gås.

har 17000 å bruke.

skyter links!

har skutt mye med 6,5x55 og liker kalibret godt.

hvordan er 6,5 på lengere hold, opp til 400m.

har sett på Browning a-bolt 6,5x55 men tror den blir for lett til lengere hold.

takker på forhånd for svar. kom gjerne med nye ider.

 

Har selv en Shultz & Larsen 6.5x55 links som samler godt nesten uansett amo.

Leupold har helt greie kikkerter med god øyeavstand til gode priser

Se på http://www.jaktogfriluft.no/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

går nok for Browning a-bolt ss 6,5x55 i links med zeiss victory 3-12x56. ca 20000 med demper og tofot. har testa den gikk veldig godt! og det vart bedre når mekanismen kom på rettsia(links) :wink:

browningen ble bedre når det vart lang kasse og lengre løp, ikkje så lett som æ først trudde. :mrgreen:

det blir fort dyrt når man skal ha seg ei rifle ser æ. :( starta i vinter med et busjett på 12000. då ei tikka lite med bellikikkert.

nu kosta rifla 12000, kikketen 5000 og lyddemper 3000. det her blir bra! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...