Jump to content

Sauer 202 og Blaser


Kriegh

Recommended Posts

Der er jo to bevægelser mindre på Blaseren, men tror det er så lidt man vinder ved det så det er nok ikke det der gør om man vælger den ene eller den anden :wink:

 

Men det tar ikke lang tid at repetere når først man har vænnet sig til kun at trække og skubbe :)

 

Olsen

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skutt med en blaser, men har prøvd og ta ladegrep med en. Og der er det slik at først må du dra "hevarma" litt tilbake så låsen skal gå opp og da kan du bære dra sluttstykket tilbake for så å skyve det frem og i lås igjen.

 

Vet ikke om rettrekker har noen fordel ovenfor ordinær bolt. Det har mest med hva man venner seg til tror jeg. Tror du tar ladegrep like kjapt med en sauer :wink:

 

andreasli

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skutt med en blaser, men har prøvd og ta ladegrep med en. Og der er det slik at først må du dra "hevarma" litt tilbake så låsen skal gå opp og da kan du bære dra sluttstykket tilbake for så å skyve det frem og i lås igjen.

 

Vet ikke om rettrekker har noen fordel ovenfor ordinær bolt. Det har mest med hva man venner seg til tror jeg. Tror du tar ladegrep like kjapt med en sauer :wink:

 

andreasli

 

Når du har skudt et skud med Blaseren skal du ikke gøre noget, udover trække bundstykket tilbage og skubbedet frem igen :)

 

Kun hvis du skal åbne den i sikret tilstand skal du lige skubbe sikringen 2 mm frem så kan du lukke op....

 

Olsen

Link to comment
Share on other sites

Og som nevnt lenger opp blir en R93 en god del kortere og nettere, pga mye kortere låskasse.

 

Det mener mange er en fordel, selv om det gjør at uttagbart boksmagasin er umulig. Til jakt er det ikke noe stort savn, syns jeg.

 

Men bevares; du får like det du vil. Og Sauer er ikke riktig så dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man vælger at ændre Sauer 202, så man i fremtiden kan få den leveret med opspænder, så må man da for guds skyld håbe at de vælger systemet fra Mauser 03, og ikke det livsfarlige fra R93.

Endnu bedre ville være hvis man valgte noget lignende som på Krighof Semprio. Her er det nemlig fysisk umuligt at aktivere aftrækkeren samtidigt som man spænder op. Dette i modsætning til træk og slip bøssen, hvor det er ergonomiskt forudsigeligt at man bruger aftrækkeren som modhold for opspændingen.

Link to comment
Share on other sites

Blaser sin rettrekkermekanisme blir ei "låskasselengde" kortere enn ei std. boltrifle. Derfor blir Blaseren kort og hendig tross standardløp 57 cm og magnumløp 62 cm. Hendige og presise børser er jo alltids hyggelig.

 

Merkel KR1 är uppbyggd på samma sätt, dvs blir en "låskasselengde" kortare, men Merkeln är inte en rakrepeter.

Link to comment
Share on other sites

Har Blaser R93 sin retttrekkjarmekanisme ein fordel til bolt reint utover det teknisk-mekaniske?

 

Nei, en bolt vil også være sikrere når det kommer til utdragning av hylser som har kilt seg. Blaser er ikke noe som inviterer til maktbruk.

Blaser skal nå komme med en magnetbryter i oppspenneren, slik at nye kikkerter fra zeiss blir opplyst mår du spenner opp... Det høres jo praktisk ut....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Nei, en bolt vil også være sikrere når det kommer til utdragning av hylser som har kilt seg. Blaser er ikke noe som inviterer til maktbruk.

Den har ellers indbygget udveksling som hjælper med at trække klemmere ud, det virker fint på min hvis jeg enten har for travlt med at få åbnet eller det evt er en hot load, ingen problemer der.

Min får tæsk som en gammel M98 og det klarer den da ellers fint.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skutt med en blaser,

Vet ikke om rettrekker har noen fordel ovenfor ordinær bolt. Det har mest med hva man venner seg til tror jeg. Tror du tar ladegrep like kjapt med en sauer :wink:

 

andreasli

 

Dette sier du for du har aldri jakta med en R 93. Hvis du kjøper Hunters Video's utgave av Villsvinfeber II, får du en saklig og god innføring i fordelene med en R 93 kontra en odrinær bolt repeter.

 

Dette dreier seg om raske nr 2 skudd på hektisk drivjakt, noe som de fleste ikke deltar på, MEN DET ER EN AV DE STORE FORDELENE MED R 93.

 

Du har overhode ikke mulighet til å ta like kjapt ladegrep med en ordinær bolt, om du ikke er en av de som stiller til finalen i stangskyting på LS. Om det har noen praktisk betyding for den ordinære jeger får være opp til hver enkelt å avgjøre.

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på om retrekkersystemet er så uovertruffent mht. skuddtakt. Tross alt må du få igjen siktebildet etter rekylen fra det første skuddet før du kan skyte igjen, og da rekker en godt trent skytter som regel å lade om med en vanlig boltrifle også. Kanskje ikke en gammel slarkemauser, men en god, moderne boltrifle tror jeg ikke gir mye "handicap" i forhold til en R93.

 

Jeg har ved to anledninger skutt dobbelskudd med min R93 på hhv. Elg og Hjort, og fått kommentaren "var sikker på det var en med dobbeltrifle som skjøt" fra jaktkameratene, så det går unna, men det gjorde det før når jeg brukte Kongsberg 393 også, har nok størst betydning at en trener mye og kjenner rifla.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

og ikke det livsfarlige fra R93.

Jo jo i hænderne på Bubber er alt jo farligt, her måtte BS Christiansen jo skyde for ham efter at Bubber havde trykket på aftrækkeren under afsikring af riflen :roll: han kunne jo heller ikke brække dyret da han syntes det var ulækkert :roll:

 

843_BS-og-Bubber-med-nedlagt-vi.jpg

 

Han skulle jo nok have været serveret denne video inden han begav sig på jagt http://www.blaser.de/R-93-Video.1358.0.html :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...