Jump to content

Rengjøring av hylser


ronny38

Recommended Posts

Vil du ha rene å blanke hylser på ett øyeblikk kjøper du en pakke med sitronsyre (bakevarer)

Fyll opp en bøtte med varmt vann å ta en sprut med salo i. Ta deretter 1 spiseskje med sitronsyre å bland godt i.

Prøv først med 1 hylse for har du for mye sitronsyre i vil hylsene bli rølig,men har du riktig blanding blir hylsene helt blank å ren både utvendig,og innvendid. La stå fra 5 til 20 min å ta deretter hylsene opp å skyll godt :)

Har gjort dette med ca 600 38 spesial hylser nå som hadde lagt noen år å de ser ut som ny :)

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd det meste nå vil jeg påstå,og med eddik fikk jeg rene,men matte hylser :? Er du for tøff med syren ødelegger du hylsene så bedre å lage en svak blanding å la de ligge litt lengre :)

Gjerne røre litt rundt i suppa ogå :)

Denne blandingen er konge til rustfrie ting også(våpen) :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Jeg har vist mye å lære. Jeg er av de som sitter å gnir med klut til hylsene er rene nok :oops:

 

Jeg fant omsider ut at blykluter "lead away" som det står(for å fjerne bly fra løp), fikk hylsene blanke ganske lett. Og at hvis jeg gikk over hylsene med silikonklut etter denne behandlingen, så holdt de seg ganske bra. Etter neste skyting klarte det seg med kun silikonklut.

 

Innvendig i hylsehals har jeg til nå brukt metallbørste på batteridrill 1-2 sek. på hver hylse.

 

Fryktelig tidkrevende dette, så det spørs om jeg ikke må til å investere i bøtte og syre.

Link to comment
Share on other sites

Trond Alvestad har tilbud på ett rensesett nå, fra Graf. Fikk det i hus her om dagen, og du verden så blanke hylsene ble.

 

Etter pressing er det rett i virbratoren uten at en trenger ta av fett, etter 2-3 timer er de skinnende blanke, og ikke minst, de er fullstendig fettfrie.

 

Absolutt verdt pengene, men nå er vi 3 som lader sammen, så det blir noen hylser da...

 

.

Link to comment
Share on other sites

costa mycke penga?

 

 

For hele settet må du ut med 1198,- Dette finner du ved å klikke på denne teksten!

 

Men er det bare riflehylser du skal polere greier du deg uten medie, og medieseparator. Da slipper du unna med 798 for vibratoren, også kan du kjøpe noe billig ris som medie og vanlig messingpuss som polérmiddel.

 

Syns i grunn det er like enkelt å tømme hylsene manuelt, dessuten er corncob (mediet som er med i settet) akkurat så stort at det setter seg i fenghettehullet, så da må en behandle hver hylse uansett (med ris regner jeg med du slipper det problemet, ris er større).

 

Med pistolhylser stiller det seg anerledes, da vil jo mengden hylser være større og derme upraktisk å ikke bruke separator

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

nå har jeg prøvd sitron syre på noen av mine mer eller mindre brune 9mm hylser.og di ble som nye etter en runde med sitron syre.også trommlet jeg di ett par timer,da ble di blanke.men bruken av sitron syre.svekker man hylsenne eller?? :!: mvh ken t

Link to comment
Share on other sites

bare IKKE ta for mye sitron syre i.. bedre å la de ligge litt lenger enn å få røde hylser :roll:

 

Er hylsene ødelagt pga rødfargen ?

Eller betyr den ingen ting ?

 

Jeg trodde rødfargen bare var en oksydasjon utenpå messsingen og ikke hadde noe å si for videre bruk av hylsene :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare laget en ny svakere blanding til de av hylsene mine så ble rølig å lot dem ligge en liten stund så ble de blanke,og fine igjenn.. Har ikke kastet noen hylsen enda,men om det sliter mere på hylsene vet jeg desverre ikke :roll:

Jeg presser også ut tennhettene før jeg vasker de så jeg får ut all skiten :)

Link to comment
Share on other sites

hei.vet jo ikke hvor sterk denne bake syra egentlig er.mine hylser ble ikke røde.fyltte en ti liters bøte med ca 7 liter vann og en liten sprut med salo. og ca en spiseskje med sitron syre.ble en go blanding.så trommlet jeg di i 2 timmer etter et døgn med tørking.da ble di helt bra nesten som nye. 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg stiller meg noe undrende til påstander om at en spiseskje med sitronsyre på ti liter vann skal være i stand til å ødelegge hylsene. Misfarge dem, javel, men ødelegge dem?

 

Kan noen med litt mer innsikt enn meg i kjemiens vidunderlige verden bekrefte/ avkrefte dette?

Link to comment
Share on other sites

Etter en kjapp tur på min lokale matbutikk etter sitronsyre, så har jeg nå testet oppskriften. Hundre engangsskutte Lapuahylser fikk seg et bad. Etter 7- 8 minutter (tok tiden) fant jeg noen på bunnen som hadde antydning til rødt utslett. Dette ble fjernet med et "kyss" fra en stålulldott. Hylsene er blankere enn det de var når jeg kjøpte dem :D !

 

Jeg testet ut metoden på noen Winchesterhylser som forsvant for meg i vinter og som ble funnet for et par uker siden. Disse ble også blanke, men det var noen mørke felter på de fleste.

Link to comment
Share on other sites

Fikk dette rådet av min gamle mor å må si at det er det beste jeg har prøvd ut når det gjelder vasking av hylser i vann da.

Å tro meg når jeg sier at jeg har prøvd det meste :?

Ellers pleier jeg å la mine ligge en time eller 2,og så pleier jeg å røre rundt i suppa innimellom for å løse opp all skiten :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dæven så heldig jeg var sist vi besøkte min far, han hadde stående en thumbler som jeg fikk arve viss jeg ville, kan ikke si jeg var motvillig!! :lol:

Det er plass til flere hundre hylser i gangen og etter to timer er hylsene strøkne, faktisk blankere enn nye :D

IMAGE_004.jpg

Link to comment
Share on other sites

Åssen hylsetrommel er den største man får kjøpt i norge. Den jeg har får jeg ikke mere en 60 30-06 hylser i..

 

Lag en selv. Jeg lagen en ved å snekre et lite stativ, skru en vindusviskermotor fast i stativet, forlenge utgående aksling på motoren også festa jeg en rund boks på akslingen og limet fast skovler inni boksen. da kan du lage en så stor som motoren greier å dra å det er ganske mye det. Min trommel kostet meg ca 25 kr og en liten times jobb ;) 12V batteri trenger man også da. Helst et med vanlig bilbateri på 60-70 ah så slipper man lade det opp så ofte

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Den virker jo veldig liten i kurven til hylsene, 600ml det er jo kun en god halvliter.

Det er jo ikke mange hylser man får opp denne her.

 

Men til den prisen skader det jo ikke å prøve.

Som du sier man kan jo prøve den "gratis" i 30 dager :twisted:

 

Gi oss tilbakemelding hvis du prøver denne.

Link to comment
Share on other sites

Man får nu ganske mange uten at jeg har prøvd, tipper 60-70 (6.5x55), og med et strømførbrukt på 50w så kan man jo kjøre den mange ganger uten å bli ruinert :idea:

 

Det nytter ikke å fylle en slik beholder helt med hylser, da blir de ikke rene. Det beste er om de får stå på normal måte i bunnen av karet med noe mellomrom - det er letteste måte å få de rene på med ultralydsvasker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...