Jump to content

vi som vil ha ulv og bjørn i norge.... skriv her


tarzan

Recommended Posts

ok jeg biter i det sure eple... det jeg mente med denne tråden var å få et bilde av hva folk syntes... HVORFOR KAN VI IKKE HA ULV I NORGE? jeg personlig ville sett ulv når jeg var ute å jakta. en å drepe den for de den tar noen sauer som ikke blir passet på...

Nei nei nei! Etter trådtittelen å dømme, er det du spør om her i denne tråden. Hvorfor vi skal ha ulv her i norge (ikke hvorfor ikke, noe som du forøvrigt finner side opp og side ned om i andre tråder her inne). Eventuelle avsporinger og Off topics ser det ut til at du selv har startet. T.d hadde jeg tenkt å ikke skrive her, da du spesifiserer at dette er en tråd for de som vil ha ulv i norge (jeg har jo som kjent etterhvert kommet til at vi ikke er tjent med den med nåværende form for forvaltning), men siden du spør, kan man jo ikke dy seg å komme med litt folkeopplysning.

 

Forøvrig så skal alt som har rabies enten avlives eller isoleres for å ungå smittespredning (rabies er en fryktlig sykdom).

Mårhunden er ett eksempel på hvordan man normalt håndterer dyr med potensiell rabiessmitte.

 

Så kan man jo alltids spørre om hvorfor den nyinnvandrede ulven i nord skanndinavia, i utgangspunktet ikke er potensielt rabies spredende (der var vel kun 1 dokumentert ulv i norge/sverige på begynnelsen av 70 tallet etter det man har dokumentert).

 

Svaret kan jo være at alle ble kontrollert av vetrinæren før de ble sluppet ut. :lol: (nei huff, nå var jeg vist slem :twisted: ).

 

P.s Den innstillingen din til at t.d sau ikke blir passet på er nesten verdt litt juling på blanke messingen. Kunskapsløst, fordummende, og totalt blottet for forståelse for hvordan småfedrift er opplagt i Norge.

 

Men som en kort oppsumering (og til din informasjon) er/var den norske måten å utnytte utmark på, en meget miljøvenlig måte å produsere kjøtt på (i motsettning til der dyrene går på dyrket mark hele året). Bakdelen er selvsagt at rovdyrspopulasjonen da må holdes i sjakk og reguleres strengt (før så ordnet man dette selv med myndighetenes velsignelse, ved å fjerne rovdyrene etterhvert som de dukket opp i/rundt beiteområder).

Link to comment
Share on other sites

Tråden blir midlertidig stengt for knallhard moderering. Dette som eit resultat av den nye "politikken" som mange brukerar har ønska i slike trådar.

Mvh VestlandsJeger

 

Edit: No er tråden åpen igjen. Trådstarter vil her vite kven på forumet som er for ulv og bjørn. Og argument for kvifor vi skal ha ulv og bjørn i Noreg. Alt anna blir moderert vekk. Og tvil vil ikkje komme tiltalte til gode i denne samanhengen :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er positiv til rovdyr i naturen (legg merke til ordlyden, ikke tillegg meg meninger jeg ikke har).

 

Synes også at det er flere spennende tema rundt dette.

 

1: Hvorfor er det umulig med en sivilisert debatt rundt problemstillingen?

 

Tese: Er det fordi forskjellige verdisystemer møtes? To forskjellige verdisystemer som ikke tåler det andre systemets språk og retorikk?

 

2: Hvorfor er Ulv det rovdyret som det er aller mest følelser rundt? Da tenker jeg mest på de som er anti-ulv.

 

3: Det finnes mange saklige argumenter for og i mot ulv og rovdyr i norsk natur.

 

Men hvorfor kan ikke pro-ulv siden anerkjenne frykt og utrygghet som et vektig argument?

 

På farsiden kommer familien min fra finnskogen og jeg har ved selvsyn sett hvordan slektinger reagerer når det blir snakk om ulv (varg).

 

Jeg mener at vi her har innslag av nedarvet hat og frykt gjennom generasjoner. Men å avfeie dette som irrasjonalitet er jo meningsløst. Det er et høyst reelt fenomen som i høyeste grad påvirker livskvalitet til de menneskene som bor i utsatte områder. Hvis ikke dette kan taes med som et vektig argument i debatten så mener jeg at pro-siden må tenke igjennom sin egen motivasjon for diskusjonen.

 

(Her kan det selvfølgelig være vanskelig for store sterke jegere å ta inn over seg at de kan være påvirket av nedarvet frykt[Hva! jeg er vel ikke redd for noe! ... unntatt å handle gardiner på Ikea selvfølgelig]. På samme måte som det er vanskelig for mange på pro-siden å innse at de ofte har et "litt i overkant" romantiserende natursyn)

 

4: Forutsatt at vi skal ha noen ulv i naturen vår: hvorfor skytes hele flokker fra helikopter?

 

Her må jeg først understreke at jeg ikke har noen form for fagkompetanse på området:

 

Er det ikke naturlig å skyte et gitt antall individer i normal jakt, og la noen være igjen. Og på den måten også fortrenge ulven fra et område. Jeg ser for meg at ulven som er blitt jaktet på av menneske og fortrengt fra et område lettere vil holde seg vekk og frykte mennesket.

Når man skyter ned hele flokker finnes det ikke individer som frykter mennesket igjen. Det blir heller ingen kunnskapsoverføring til neste generasjon ulv (trigging av flukt-respons i reptilhjernen hos valper ved menneskekontakt osv).

 

Jeg ser for meg at vi med den type nedskyting som det offentlige driver med i dag, muligens skaper oss et problem med farligere ulv hva nødvendig hadde vært.

Ulovlig organisert jakt motvirker kanskje dette, men forgiftet åte osv gjør ikke det.

 

Noen tanker bare.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Ja, til ulv og alle andre arter som tradisjonelt sett hører hjemme i Norge.

 

Pro: En del av vår naturlige fauna, min personlige mening er at vi skal prøve å beholde de artene som hører hjemme her. Trusselen mot mennesket er statistisk sett ikke eksisterende.

Con: Sauebønder vil miste noen dyr i ny og ne. En og annen hund vil bli spist. Men tror personlig at biltrafikken er en mye større trussel nasjonal trussel mot hunden (kanskje også sauen) en ulven (synsing: har ikke statistikk å vise til).

Link to comment
Share on other sites

Ja, til ulv og alle andre arter som tradisjonelt sett hører hjemme i Norge.

 

Pro: En del av vår naturlige fauna, min personlige mening er at vi skal prøve å beholde de artene som hører hjemme her. Trusselen mot mennesket er statistisk sett ikke eksisterende.

Con: Sauebønder vil miste noen dyr i ny og ne. En og annen hund vil bli spist. Men tror personlig at biltrafikken er en mye større trussel nasjonal trussel mot hunden (kanskje også sauen) en ulven (synsing: har ikke statistikk å vise til).

 

 

 

 

Det svenske dyreforsikringsselskapet Agria har noen tall på dette:

 

For perioden 1999-2005 ble 78 hunder tatt av rovdyr, vådeskudd 135, 7252 hunder drept i trafikk.

 

 

http://www.rovdjur.se/pag,01,1,63,172,388.html

 

Gå inn på lenken "lössppringande....." på høyre side

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er for rovdyr i norsk natur. Selvfølgelig.

 

Ja, jeg er for bjørn. Nei, jeg er ikke for ulv.

 

Hvordan kan det ha seg? Jo, jeg er for de naturlige rovdyrene i Norge. Det verserer to teorier om hvordan ulven kom tilbake hit etter kollapsen av den "skandinaviske" ulvestammen på 70-tallet. Naturlig innvandring fra Russland kontra utsetting av ulv. Ingen av de har konkrete beviser, men i mine øyne faller sistnevnte som desidert mest sannsynlig.

 

Ergo, ulvestammen er ikke naturlig i Norge og med alt styret rundt ulven med peiling, forskning og diverse så faller mitt syn på arten ulv fullstendig i grus. Jeg sammenligner den med løver på sirkus.

 

Så man kan være ulvemotstander uten å være rovdyrmotstander.................

Link to comment
Share on other sites

En liten kommentar til statistikken, det sies ikke hvor mange hunder derpt i trafikken som var i aktiv jakt/eller jakthunder, hadde jo vært greit å vite om på kjørslene skjedde i hele Sverige eller kun i områder med rovdyr. Heller ikke noe om hunder som ikke blir gjenfunnet i rovdyrområder.

 

Ellers syns jeg bjørn er lettere å forholde seg til, ikke tar den aktivt hunder og ikke spiser den bare kjøtt heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...