Jump to content

"Tunet" revolver


TargetMaster

Recommended Posts

de fleste feltskytterne hertillands "tuner" revolverene sine mead slappe flærer for å få et meget lett avtrekk, og dermed fungerer revolveren som oftest kun med hjemmeladninger med federal tennhetter, da disse er de som tenner lettest. så, ja, du må skyte hjemmeladninger i en "tunet" revolver.

Link to comment
Share on other sites

Har begynt å forstå det etter hvert. Synd at ikke selger av revolver og børsemakeren vet dette. Det var ikke billig å få gjort denne jobben. Finnes det en mellomløsning tro eller bør jeg få satt inn den orginale fjæren igjen?

Har 3-4 tusen fabrikkproduserte skudd som jeg har lyst å skyte. Blir helst brukt til trening og revolver felt.

Link to comment
Share on other sites

da setter du inn den originale slag+retur fjør.

 

og TØRR TRENER....

 

å trene på å ta kontrollerte avtrekk er viktig, personlig så lader jeg ammo til revolveren min og da er det ikke så viktig om den funker med fabrikk.

derfor har jeg slappe fjører.

 

det er poleringsjobben som koster penger, fjærene er billige.

du vil fortsatt ha ett mye bedre avtrekk enn orginalt med poleringsjobben

Link to comment
Share on other sites

:shock: Får håpe du har finkere børsemaker enn det jeg opplevde da. Han klippet liksågodt fjøra, til tross for at jeg insisterte på at den skulle brukes med 'kjøpammo'! Jeg bestilte et nytt fjørsett fra wolff og byttet selv.. (To komplette sett for under 200,- ink frakt!) Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Synd at ikke selger av revolver og børsemakeren vet dette"

 

Det vet de :D .

Men antar vel at alle som ønsker en tunet greie - bruker Federal :wink:

 

Når Federal er nevnt - er det også noen som mener at Mag-Tech`s hetter er like "sårbare".

 

Jeg ladet 50 m/disse, og fikk 3 klikk - med "helslakk" fjær.

Med Federal fikk jeg et klikk.

 

Strammet den litt - og fikk null klikk med begge typer.

 

Derfor forblir det Federal.

 

Med Fiocchi-fabrikk, måtte jeg skifte ut Wolff-fjæren - og sette inn originalen.

T.o.m. da var det et og annet klikk :?

 

Så det du opplever - tror jeg ikke er unormalt (?).

Men det er det sikkert mange andre her inne som har mye bedre peiling på enn hva jeg har.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En løsning dersom du insisterer på å bruke fabrikkammo er å shimse mellom strammeskruen og slagfjæra.

Her kan du gjerne bruke en brukt tennhette som du peller ut ambolten av og dunker ut bulken med en dor.

Det skal gjerne ikke mer til enn dette for at det smeller hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Shimse er å legge noe mellom slagfjæra og strammeskruen til slagfjæra.

På den måten "forlenger" du strammeskruen og strammer fjæra mer hvilket igjen gir mer slagkraft.

En brukt tennhette uten innmat og som du har rettet ut bulken etter tennstiften på duger helt fint, og grunnet formen detter den ikke av.

 

@ Woff:

Sannsynligvis er det Wolff-fjær han allerede har, muligens Wilson med redusert slagkraft.

Wolff har forøvrig såkalte standardfjærer, hvilket er en mellomting mellom redusert og fabrikk.

Det heter at de har standard slagstyrke, men min erfaring er at de er litt svakere enn fabrikkfjæra, men tilstrekkelig til at de slår av alle hetter.

Link to comment
Share on other sites

og så, når du har fått det til å fungere, kommer det neste problemet...

 

Wolff-slagfjæren blir slappere med tiden.

 

Noren som er en av de kjente revolverbyggerne her tillands, anbefaler at man bytter wolff-fjæra en gang i blandt nettop pga dette.

 

på min feltrevolver har jeg trimmet ned en original smith-slagfjær, den er endel hardere enn wolff-fjæra, men fungerer også med det meste bortsett fra de hardeste hettene, og ser ikke ut til å bli stort slappere med tiden.

Link to comment
Share on other sites

Wolff-slagfjæren blir slappere med tiden

 

Det har jeg merket ja.. Bruker Wolff standardfjærer, så har jeg 'litt' å skru på med fabrikkammo, men på en overvintring må det strammes litt. Går bra et par ganger før skifte!

Link to comment
Share on other sites

Wolff har forøvrig såkalte standardfjærer, hvilket er en mellomting mellom redusert og fabrikk.

Det heter at de har standard slagstyrke, men min erfaring er at de er litt svakere enn fabrikkfjæra, men tilstrekkelig til at de slår av alle hetter.

 

jeg trur du er inne på noe her, hadde sånn "power rib" fjør i den forrige smith'en min

(dumt å selge smith'er, de blir som regel dypt savnet)

den føltes i alle fall lettere ut enn standard

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsøkt div. "klemme/bøye-greier", men har ikke fått det til å fungere :(

 

oppskriften kom i "american handgunner" for et par år siden, og er visstnok rappet fra en eller annen amerikansk revolverguru.

 

det man gjør er å hente fram fil og smergel, og file/slipe ned bredden av fjæra i to store buer. altså, fjæra slankes breddeveis, men ikke i tykkelse. ta litt og litt, prøv flere ganger underveis, og slip vekk grader som jkan fungere som bruddanvisninger tilslutt.

i tillegge vil jeg anbefale å montere en 11punds returfjær, UTEN Å KLIPPE denne. returen blir bedre med en lang relativt slapp fjær enn en klipt hardere. desverre selges 11punderne kun i pakker på ti, men du har da flere enn en smith??

Link to comment
Share on other sites

"på min feltrevolver har jeg trimmet ned en original smith-slagfjær"

 

Hvordan har du gjort det?

 

Jeg har forsøkt div. "klemme/bøye-greier", men har ikke fått det til å fungere :(

 

 

Vet ikke hvordan evert gjør det, men jeg har slipt forsiktig av på bredden av mine originalfjærer. Funker som regel bedre enn superslappe ettermarketsfjærer.

 

edit:

evert var før meg og forklarte bedre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tuna min SW 686 hos Børselars og hadde samme problemet. Nå veit ikke jeg hva slags revolver du har, men med en 686 så kan du justere avtrekket selv etter tuning. Dette gjøres ved å skru justeringsskruen til slagfjæren inn eller ut.

 

Får du klikk så må du stramme skruen litt til....testskyt....får du klikk strammer du litt til. Når revolveren går av hele tiden så strammer du ørlite grann til bare for å være på den sikre siden. Er det kaldt så er jo tennhetta litt hardere.

 

Wolff fjærene kan være litt forskjellige. Min måtte tilbake til børselars pga en dårlig Wolff fjær. Dette var temmelig frustrerende når jeg var oppe i det. Først hadde jeg betalt nesten 7000 for revolveren..så 1500 for tuninga, var kjipt å ha en revolver som ikke virka da. Nå er det dog i orden og skuddet går av hele tiden, men jeg hadde ikke stolt på å bruke fabrikkammo med den.

Link to comment
Share on other sites

Er verdien av slapp slagfjær større en et kjapt hanefall? Virker nesten som om90% av feltskytterene mener det. I andre våpen blir det installert "speedlock kits" for å tyne mest mulig presisjon ut av et våpen, i revolverbransjen skrus slagfjærskruen motsols så gjengene gløder! Mulig det kreves litt mer øvelse med strammere fjær, men det er verdt det. Er sikker på at mange "tolkeskudd ut" hadde gått inn med kjappere slag. Samt at det smeller. Hver gang.

Hilsen morragretten skytter.

Link to comment
Share on other sites

Snakker vi om samme ting, nå? Skruen som strammer slagfjæra påvirker ikke returen av avtrekker, det er en egen fjær det. Du må ta av skjeftet og se nederst foran på "skjelettet av grepet, der sitter en liten skrue som strammer slagfjæra. Virker som du driver å skrur på en eller annen avtrekksstopp?

 

Du er ikke helt heldig med våpnene dine, du, STI'n tatt i betraktning også. :(

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Er jo bare en skrue forran på skjelettet? Den påvirker faktisk avtrekkeren når jeg skrur den hardt. Aner ikke hvorfor :?: Får den sjekket på kompetent hold i dag så får vi se.

 

Har som ny og godt voksen skytter hatt lyst til å kjøpe nye kvalitetsvåpen som jeg kan ha glede av en del år fremover. Har ikke vært klar over at det meste som selges nytt tydeligvis er halvfabrikat. Det begynte med mitt første våpen en 22LR Walther SSP som jeg måtte levere inn på grunn av feil. Det beste våpenet jeg har er en gammel Walther PP 7,65 som bare smeller og smeller. Av helt nye våpen er det eneste som går som det skal en Berette Cheetha 22LR.

Men jeg gir ikke opp og så lærer jeg noe nytt hele tiden. Mener fremdeles at vi som skyttere aksepterer for mye produktfeil som vi utbedrer selv. Det har ikke jeg tenkt å gjøre. Er det ikke som annonsert så får man klage til man er fornøyd. Og et våpen skal kunne skyte :o

Link to comment
Share on other sites

men med en 686 så kan du justere avtrekket selv etter tuning. Dette gjøres ved å skru justeringsskruen til slagfjæren inn eller ut.

 

Får du klikk så må du stramme skruen litt til....testskyt....får du klikk strammer du litt til. Når revolveren går av hele tiden så strammer du ørlite grann til bare for å være på den sikre siden. Er det kaldt så er jo tennhetta litt hardere.

 

øhm... den skruen er ment å skrues i bånn, så sier ihvertfall faglitteraturen. er den ikke skrudd i bånn er det fare for at den kan røre på seg. skruen er ment for å slakke spennet fjæren står i når mekanismen skal demonteres.

 

evt justering av fjærtrykk ved hjelp av skruen skal bare gjøres om man i tillegg har montert en settskrue fra bånn av ramma som låser evt bevegelse i strammeskruen.

 

en annen måte å justere skruens oppstramming av fjæra er å først eksperimentere med hvor starm du vil ha den ved å skru, måle hvor langt du har skrudd den ut, og file like mye av ende på skruen. da kan du skru den i bånn, men samtidig ha slakk fjær.

 

gjett hva jeg gjør...(Olav M har som alltid fornuftige ideer, gretten eller ikke)

Link to comment
Share on other sites

Har levert revolveren tilbake for modifisering så jeg kan skyte fabrikk ammo. Har over 3000 skudd som skal ut. Etter det har jeg tenkt å lade selv så da må det etter det jeg har forstått skiftes en fjær på nytt. Eller kanskje jeg ikke har forstått. Men det spiller ingen rolle bare det smeller :lol:8)

Link to comment
Share on other sites

:twisted:
øhm... den skruen er ment å skrues i bånn

Sikkert derfor så mange skjefteprodusenter har missforstått skruens funksjon da og leverer skjeftene med mulighet for å justere denne skruen uten å ta av skjeftene... Hiahiia! :P

 

Her må det skilles etter hva eieren av våpenet er ute etter...

 

Et lettest mulig DA, - ja da har du ikke skruen til bunns

og denne eieren er fullstendig klar over at det kun går ann å slå av Federal hetter.

 

Et våpen som skal kunne "spise" alt av ammo, MÅ ha originalfjær og skrudd inn til bunns.

 

JA ! slagfjær og returfjær jobber sammen i avtrekksmekanismen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er en S&W 686. Har skrudd skruen helt inn til avtrekkeren ikke kom tilbake. Så har jeg lettet på fjæra etter hvert uten at det hjelper. Går ett skudd innimellom men de fleste får bare hakk i hetta.

 

Akuratt samme skjedde hos meg. Bytta til nye Wolff fjærer som var ørlite hardere. Jeg monterte også inn avtrekksstopp, så jeg er ikke avhengig av det letteste avtrekket. Et rent avtrekk er viktigere enn vekten. Det har mye med styrke og trening med avtrekkerfingeren å gjøre også.

 

Jeg valgte også å sette inn en ny tennål som er litt lengre. Da får patronen anslag uten at tennålafjæra må være helt i bunn (tennåla har en liten returfjær). Tennåla ble også ørlite spisset for å minske området for annslag og dermed øke kraften i anslagsarealet på tennåla.

 

Når det kommer til justeringsskruen så veit jeg ikke hva litteraturen sier, men på min 686 så kan jeg justere den uten at den forandrer seg. Er du likevel redd for at den skal flytte på seg så er det jo bare å legge på en dråpe lock-tite når du har funnet hvor den bør sitte.

 

Jeg kan nå stramme justeringsskruen tilstrekkelig til å skyte fabrikkammo, men med et par tusen hjemmeladde i ammokassa så er ikke det nødvendig :)

 

 

edit:trykkleif

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...