Jump to content

PTR-91F, G3 klone


Recommended Posts

Hei alle kammerater!

 

Da var jeg igang med de sære riflene mine igjen, og har søkt for en gangs skyld.

Vi kom over denne:

http://www.ptr91.com/products_ptr.html#products

som da er en g3 klone laget til sivilt bruk.

Er dette noe praktisk miljøet kunne tenkt seg?

Evt. noen butikker som vil søke for å få godkjent?

Vil-ha tarmen min skrek hvertfall høyt da jeg fant den :D

 

EDIT: endre link

og emne så det er litt mer forståelig

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

LuxDefTec eller MKEs sivile G3er burde være betydelig enklere å få tak i til en evt. godkjenning. Om det er mulig å få noen av dem godkjent kommer an på hvor kompatible de er med originaldeler (f.eks. underbeslag og sluttstykkebærer) fra de militære utgavene.

Link to comment
Share on other sites

Om våpenet er godkjent i et annet EØS land bør saken være enkel JF. våpenforskriften paragraf 7, men dette har vi diskutert før. Har du penger og tålmodighet er det muligens mulig å alliere seg med en forhandler/importør. Sammen kan dere sende våpenet til kripos. Ps. Jeg har sett en MKE sivil G3 i Finnland.

Link to comment
Share on other sites

Har lest meg litt opp på debatten om AG-kloner her inne, og føler for å si noe relativt viktig.

Både LuxDeftec og MKE er mulig å få godkjent i Norge, da de allerede er godkjent av Tyske myndigheter er ikke deres konstruksjon et tema. Da en eventuell underkjennelse av et slikt produkt utvilsomt vil bryte våpenforskriftens intensjon og muligens noen EU regler.

 

Her står det som skrevet over kun på ork og penger.

Link to comment
Share on other sites

Helt konstruktivt.

 

Hva vil saksgangen være videre i dette?

 

- Hvor mye vil denne søknaden totalt koste?

 

- Hvilke papirer må inn, og har man enkel tilgang til disse?

 

- Må man, som tidligere nevnt i andre tråder, kjøpe inn et eksemplar av den valgte rifle og levere inn til godkjenning?

 

 

Ser at LuxDefTec HSG41 tydeligvis er godkjent i Sverige

http://www.mp-vapen.se/ovriga-vapen/48- ... 1-308.html" target="_blank" target="_blank

 

Waffenschumacher.com har forhandler i Norge:

Pedersens Vaabenlager

v/ Mr. Birketvedt

Dronningens gate 57

4610 Kristiansand

Telefon 38025368

 

Godkjenningspapirer fra BundesKriminalAmt, for både HSG-41 og MKE-41 ligger her:

http://waffenschumacher.com/sites_49_-bka-bescheide.htm" target="_blank

 

Ser også at det eksisterer andre kopier:

Springfield SAR-8

FMP G3 (portugisisk?)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Koster 5000 kr i gebyr til Kripos.

 

Saksgang slik jeg er blitt opplyst av lokalt kontor og POD (det lille en viss person gadd å opplyse om) som følger:

 

Du søker på det aktuelle våpenet, selv om det ikke er godkjent, da med hensikt å få det godkjent. Dersom du har ervervsgrunnlag for våpenet vil du få papirer. Våpenet importeres og betales og sendes direkte til Kripos.

 

Kripos sjekker opp våpenet.

 

POD tar seg av det juridiske og setter våpenet på godkjentlista. De kan ha sine innsigelser de også har jeg forstått...

 

EDIT: Om børsa skal brukes til jakt skal DN uttale seg.

 

Dersom du har til hensikt å få noe godkjent fordi den er lovlig i annet EØS-land, så kan det hende du må hoste opp papirer selv, men der er jeg helt blank.

 

Jeg tar sikte på å få importert og godkjent en Desert Tech MDR, men har ikke ervervsgrunnlag selv ennå, dessuten er det nok lurt å vente på ny våpenlov.

Link to comment
Share on other sites

Don't hold your breath som de sier i utlandet. ADCen fra PVAS er vel ikke godkjent ennå, og det er over et år siden den ble sendt inn.

 

Et bedre alternativ må vel være å få noen utvalgte godkjenningspapirer fra BKA ( http://www.bka.de/nn_205618/DE/ThemenAB ... belle.html" target="_blank ) og de relevante lovhenvisningene fra WaffG og KrWaffKontrG oversatt, og sendt til POD for godkjenning iht. våpenforskriften §7, og så klage til JD eller hvem det nå måtte være når POD nekter å føye seg etter det som står i siste setning i paragrafen.

Link to comment
Share on other sites

Har lest meg litt opp på debatten om AG-kloner her inne, og føler for å si noe relativt viktig.

Både LuxDeftec og MKE er mulig å få godkjent i Norge, da de allerede er godkjent av Tyske myndigheter er ikke deres konstruksjon et tema. Da en eventuell underkjennelse av et slikt produkt utvilsomt vil bryte våpenforskriftens intensjon og muligens noen EU regler.

 

Her står det som skrevet over kun på ork og penger.

 

Her tar du faktisk feil!

 

De fagpersoner som kripos bruker kan underkjenne våpen uansett om de er godkjent av tyske myndigheter.

[urlhttp://www.arms24.com/Waffen/Langwaffen/Selbstladeb-uuml;chsen/LuxDefTec-HSG-41-Match::37922.html][/url] Ombygging av dette våpenet til og kunne avgi fullautomatisk ild, med lett tilgjengelige deler i Norge er så enkelt at den vil alldrig bli godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Fra BKA-papirene til HSG 41:

 

- Kun HSG 41 underbeslag kan monteres. Ingen "helautomatiske" underbeslag fra G3 passer.

- En stålblokk er montert i låskassa, med et korresponderende spor frest i sluttstykkebæreren, som hindrer at sluttstykkebærer fra vanlig G3 kan monteres uten modifikasjon.

Link to comment
Share on other sites

Tja..

 

PTR-91 er (var?) ikke mulig å få tak i til forsøkt godkjenning- jeg kontaktet både Jevnagent (daværende HK-importør) om både HK91 og PTR1, og PTR selv for å spørre om de hadde vært villige til å kunne eksportere en PTR i tilfelle et eventuelt forsøk. Jevnagent sa til meg da at dette var uaktuelt, og PTR gav meg akkurat samme svar etter flere gangers purring.

Den tyskproduserte det linkes til her har underbeslag som enkelt kan byttes ut med det fra G3/AG3, akkurat som HK41.

Den tyrkiskproduserte MKEen er en annen verden hva kvalitet angår (og ikke positivt)

 

Det hadde vært spennende å fått en inn til undersøkelse hos Kripos, men det skal vel godt gjøres.

Tror det hadde hatt mer for seg for en nordmann å starte produksjon av PTR-kloner, da slipper vi i alle fall krangle med eksport og import..

Kanskje noen lottorike børsemakere kan kjøpe maskineriet og rester av deler fra produksjonen hos Kongsberg? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fra BKA-papirene til HSG 41:

 

- Kun HSG 41 underbeslag kan monteres. Ingen "helautomatiske" underbeslag fra G3 passer.

- En stålblokk er montert i låskassa, med et korresponderende spor frest i sluttstykkebæreren, som hindrer at sluttstykkebærer fra vanlig G3 kan monteres uten modifikasjon.

 

Jeg skal forsøke og formidle mitt budskap en gang til.

Dette våpnet lar seg enkelt bygge om med deler som er lett tilgjengelige i norge.

Av denn grunn vil den aldrig bli godkjent i Norge.

Tyskland har helt andre regler kontra Norge når det kommer ti denne typen godkjenninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal forsøke og formidle mitt budskap en gang til.

Dette våpnet lar seg enkelt bygge om med deler som er lett tilgjengelige i norge.

Av denn grunn vil den aldrig bli godkjent i Norge.

Tyskland har helt andre regler kontra Norge når det kommer ti denne typen godkjenninger.

 

Spot on.

Som enkelte sikkert vet er det pipa som er regulert våpendel i Tyskland.

Helautokasser for militærvåpen, f.eks. AK og M16, selges over en lav sko, 100% ukontrollert, der nede. Bare å søke så finner du det på flere jaktbutikker og de som selger militaria og slikt.

Tror ikke det hadde skjedd her i landet.

Link to comment
Share on other sites

Hadde satt pris på om alle som er negative til dette, i tillegg hadde prøvd å være litt løsningsorienterte. Alt kan fikses og trikses med. Det finnes ingen begrensninger. I så lende kan man jo forby alt som er. Men vil noen virkelig legge SÅ mye penger og energi i å anskaffe seg våpen, for så å gjøre det ulovlig? Har du penger og kontakter som kan fikse disse tingene, så har du saktens kontakter til å anskaffe deg uregistrerte våpen også. Dette for en mye billigere penge.

Link to comment
Share on other sites

Nå har vi to av den typen i familien men jeg vil ikke hevde at det er bedre en HK91 til konkuranse nei. Og litt sært kaliber....

Men om man vil ha 7,62 kort kort er jo valmet, Izhmas og Aresanl SAR alterantiver. Men i .308 er det vel primært noe i AR / MR som duger.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å være Negative Nils; SAR-8 skal du lete lenge etter i statene, så jeg tror vi kan se langt etter å få dem godkjente her. Skulle den blitt godkjent er det uansett typegodkjenning og det er ganske leit å ha fått godkjent ei rifle som andre ikke får tak i.

 

Uansett hva det er en vil få godkjent så bør (les: må) det være noe som entes fortsatt produseres, og er forholdsvis enkelt å importere, eller er noe som ble lagd i ekstreme kvanta før i tiden og også kan importeres med forholdsvis enkelthet.

 

Lite vits i å få godkjent HK91 f.eks. når produksjonen sluttet tiår siden og det finnes noen håndfuller som neppe beveger seg særlig med det første.

Link to comment
Share on other sites

Originale HK417 skulle vel ha det, men det gikk de bort fra :x

 

Fant til og med et bilde..

hk417.jpg

 

De gikk sikkert bort fra G3 magasiner av såkalte forretningsmessige årsaker. Så engang 5 tonn nye G3 magasiner til salgs for en symbolsk pris.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe jantelov i tankene. Fyren har adresse Rena leir.

 

Innlegget var tenkt på som en referanse til senere bruk for henvisning til tidspunktet for siste innvilgete søknad. Jeg trodde jeg hadde en av de siste innvilgete søknadene og det er ganske mange år siden.

Link to comment
Share on other sites

I likhet med Hassel har jeg også fått låne en slik.

 

Samtidig er jeg meget overrasket over at det for veldig mange her i landet er fryktelig mye lettere å få utlevert en helautomatisk rifle, kontra den identiske broren som "kun" er halvautomatisk. :roll:

 

Når det er sagt, så ikke misforstå meg.

Jeg klager ikke.. (Ikke før "formannen" kommer å skal ha tilbake børsa jeg har lånt :lol: )

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...