Jump to content

308 vs 7,62x51mm


Alfa 91

Recommended Posts

jeg har bestemt meg for å kjøpe en rifle.

 

Har lett tilgang til ammo i cal 7,62x51mm og skal derfor ha en i dette kalibret.

Men jeg har nettopp prøvd ei rifle i 308 og den ville nesten ikke lade 7,62 ammo.

Er dette et kjent problem?

Den kammret greit men det var svært tungt å få ned ladearmen.

 

er det noen produsenter som er "trangere" enn andre.

 

På forhånd takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Kan være forksjell mellom ulike typer ammo, og våpen ja. har to våpen i 6,5*55 selv, i det ene går skuddene griet men i det andre har jeg samme problem som deg. Blir merker like nedenfor hylsehalsen selv om jeg helpresser. Nye hylser går fint, mens hylser som er lade flere ganger er litt værre. Er nok trangt kammer du har.

Er ikke tilfeldigvis en t3 du har? :)

 

andreasli 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Eg har samme problem med min Tikka M590

Men den kammrer greit, problemet her er etter skuddet...

Da er Ladearmen fast...

Kompis med samme børsa skyter Nato uten problem...

Må nesten prøve den aktuelle børsa for å vite om det virker med akkurat den..

Er det veldig viktig for deg så ordner en børsemaker det på ett øyeblikk med en brotsj.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri hatt det problemet med fabrikkammo verken i .308 eller 30-06

Men jeg fikk noe hjemmelada en gang, og da hadde jeg nøyaktig det problemet du beskriver.

Det ble ordnet med en ny runde i ladepressa.

Forstår det slik at det er fabrikkammunisjon du her hadde problem med, og det kan jeg ikke si er vanlig.

Jeg har hvertfall ikke merket det de siste 20 åra jeg har skutt med fabrikkammo...

Link to comment
Share on other sites

Med det samme jeg leste første innlegg kom jeg til å tenke på noe som skjedde med meg for noen år siden. Jeg hadde minimalt med kunnskap om ammo og hadde følgelig ikke fått med meg at 7,62 kom i "kort" og "lang". :oops: Kjøpte en mauser av en kar som tydeligvis heller ikke visste dette, for da jeg spurte om børsa var i 308, svarte han "ja, den er i 7,62". Det skulle vise seg at den var i 30-06, altså "7,62 lang".

 

Men før vi kom på det opplevde vi at det var skikkelig trått å få ned hevarmen! :roll:

 

Du vet sikkert bedre enn jeg gjorde og du må for all del ikke bli fornærmet over at jeg kan tenke at du kanskje ikke vet bedre, men det gikk i hvert fall mye lettere for meg å kamre patroner i 30-06 enn i 7,62NATO/308...

 

Kan fort gå i surr når man ikke har fått det inn med morsmelka.

 

(Vil for øvrig rette en takk til børsemaker Håkon Rogne som forklarte meg dette uten å vise med en eneste mine hvor latterlig han må ha syntes det var. :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Samme erfaring som over, noen rifler kamrer uten problemer, andre er trege før/etter skuddet eller klikker mye med natoammunisjon pga harde tennhetter/svak fjær

 

Konkret erfaring:

Tikka T3: Null problemer, annet enn et og annet klikk (Et pr 7-800 skudd kanskje)

Tikka M590: Litt treg, men ikke værre enn at det gikk

Winchester featherweight: Mye klikk, treg kamring. Ikke egnet for Nato.

Link to comment
Share on other sites

Nå er de nå slik at målene for kammerspesifikasjonene er forskjellig på 308W og nato. Nato har noe romsliger mål og friflukt på fler steder. At noen 308W våpen takler nato, sier egentlig at disse antagelig har dimmensjoner i øvre grenseland av spesifikasjonene, og dermed nærmer seg nato spec.

Grunnen til at nato har noe større toleranser, kommer trolig fra at dette er en stridsparton, og skal fungere tilfedstillende selv om det kommer med litt rusk og rask inn med partonen. Her er det liv det gjelder, og ikke bare topp presisjon.

Og skyte nato i sivil 308 kammer, blir "nesten" som å skyte med feil patron. I noen børser går det, i andre ikke. Men å klage til våpenprodusenten er ikke riktig, sannsynligvis har du da et kammer som er riktig, med toleranser ned mot minimum.

 

Eneste sivil våpen som det står 308W på, som jeg er meget sikker på at det er nato standard kammer i er Sako TRG22. På min, funker alt av nato, samt jeg ha med inn en halv kubikk pukk, og børsa fungerer fortsatt tilfredstillende.

 

Ergo, skyt med den ammo som børsa er beregnet for.

Link to comment
Share on other sites

Har vært borti det samme med min T3,kanskje 4-5 ganger på de ca 800 "nato"skudda jeg har skutt i den.

 

Hender oftere at ikke hevarmen går "ordentlig ned/i lås" med den følge av ikke noe som skjer,

tar hevarmen opp, og så ned igjen, så er det helt i orden.

 

Kanskje bare jeg som blir litt ivrig og har det litt travelt.... :?:

 

Dette er med mange forkjellige lot-er,har ikke funnet noe system på det.

Link to comment
Share on other sites

7,62x51 nato er masseprodusert

 

Sååååå, det er altså ikke annen ammo :shock:

 

Det er marginale forskeller på 7,62x51 og 308Win.

De har forskellige mål og toleranser så derfor går 7,62x51 i noen og ikke i noen (eller tregt)

 

Kan samelignes med 6,5x55 og 6,5x55 scan.

Link to comment
Share on other sites

Nato er vel masseprodusert for å gå i millitære våpen som har litt bedre toleranse kammermessig enn det sivile våpen har...

7,62x51 er en millitær betegnelse å 308 win er så vidt meg bekjent identisk...

Det er mulig jeg har fått feil kunnskap gjennom livet både av forsvaret å det sivile skytterliv :?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje en Redding Body die eller en Forster Bump die uten "innmat" kan gjøre susen?

 

Har ikke prøvd, men har et parti Rano 6,5x55 som nektet å kamre i Blaseren. Etter en liten justering i bump-dien kamrer de som smør.

Link to comment
Share on other sites

Eneste sivil våpen som det står 308W på, som jeg er meget sikker på at det er nato standard kammer i er Sako TRG22. På min, funker alt av nato, samt jeg ha med inn en halv kubikk pukk, og børsa fungerer fortsatt tilfredstillende.

tror nok kammeret er 308win om det det merket med 308win. at 7,62X51 nato kamrer uten problem er ikke så rart. for det er jo bare små forskjeller på kaibrene.

om kammeret er 7,62X51 nato, så er det nok merket med det fra produsent (slik det er på sauer 200STR)

Link to comment
Share on other sites

@Høggeren.

Mine antagelser er ikke basert på at natoen kamrer i børsa mi, men på målinger av skutt hylse opp mot kammmertegninger for nato. Dette er heller ikke bare basert på min egen rifle, men etter samtale med flere TRG22 eiere.

Enten er det et meget romslig SAAMI kammer i de fleste 308W TRGer, ellers er det Nato kammer merket 308W. Siden TRGen har røtter fra militært skarpskytterliv, kan sistnevnte meget godt stemme, tviler på at Sako leverer match rifler med romslige SAAMI kammer.

Det er jo også samme firma som leverer Tikka, og erfaringen med dem (4 stk) er at de heller lager kammer ned mot min toleranse.

Hylsehalsen utvider seg hvertfall mere enn normalt, slik at mitt Redding Comp bushing sett, ikke "necker" halsen på noen pen måte. Skulderen blir også satt lengre frem, helt i tråd med linker som henvises til over.

 

Men det er jo bare å sende en mail til Sako.fi så får vi vel svar :wink:

Link to comment
Share on other sites

Der lærte jeg noe nytt gitt!!!

 

Jeg har kommet frem til at jeg vil ha en Tikka T-3 super varminter eller en sauer 200 STR.

Men jeg kan ikke se at de leveres i cal 7,62x51mm.

Tar jeg da helt feil og er det i såfall noen som kan poste en link som hjelper meg på vei?

Link to comment
Share on other sites

Der lærte jeg noe nytt gitt!!!

 

Jeg har kommet frem til at jeg vil ha en Tikka T-3 super varminter eller en sauer 200 STR.

Men jeg kan ikke se at de leveres i cal 7,62x51mm.

Tar jeg da helt feil og er det i såfall noen som kan poste en link som hjelper meg på vei?

 

Hvorfor skal du ha den i 7,62x51? Begge finnes da i .308 Win, som er, som det er grundig forklart tidligere i denne tråden, den sivile ekvivalenten. Og som håndterer 7,62x51 helt uprobelmatisk i de fleste tilfeller.

 

PS! Du får bære over med meg hvis det er noe i spørsmålet ditt jeg overhodet ikke har forstått :?

 

Edit: ...og nå ser det jammen ut til at Sauer'n finnes i 7,62... også så da er det vel ikke noe problem. Gikk glatt ut fra at den var i .308. Så feil kan en ta :oops:

Link to comment
Share on other sites

Men å klage til våpenprodusenten er ikke riktig, sannsynligvis har du da et kammer som er riktig, med toleranser ned mot minimum.

 

 

Kammeret er akkurat like riktig om det ligger opp mot max-målene.

Link to comment
Share on other sites

Sånn jeg tolket det er det jo en lengdeforskjell på 308w og 7,62x51mm.

 

Eller kobla hjernen min helt ut når jeg lesta innleggende?

Ja dette er riktig oppfattet. En kan si det slik at du uten problemer skyter en 308W i et våpen som er kamret for 7.62x51, mens du risikerer problemer om du skyteren 7.62x51 i ett 308W kammer. Er kammeret romslig går det som regel bra, er kammeret trangt får du trøbbel.

Har du en halvauto, pumpe eller leveraction kamret for 308W, får du "garantert" trøbbel med nato ammo. :? Dette fordi at disse våpnene har trange kammer slik at hylsene skal utvide seg minst mulig etter avfyring,- og dermed hindre klebing i kammeret.

Til dere som fremdeles ikke skjønner det, les om igjen linken til bbdg:

 

Link to comment
Share on other sites

[ En kan si det slik at du uten problemer skyter en 308W i et våpen som er kamret for 7.62x51, mens du risikerer problemer om du skyteren 7.62x51 i ett 308W kammer. Er kammeret romslig går det som regel bra, er kammeret trangt får du trøbbel.

tja.

det er jo et potensielt problem med forskjeller på maxtrykk på 7,62X51 Nato og 308w også.

308win har høyere maxtrykk enn endel militære våpen i 7,62N er konstruert for.

Link to comment
Share on other sites

tja.

det er jo et potensielt problem med forskjeller på maxtrykk på 7,62X51 Nato og 308w også.

308win har høyere maxtrykk enn endel militære våpen i 7,62N er konstruert for.

:shock: Tja... Når du kommer med en slik påstand kunne du vel nevne en del militærvåpen kamret for 7.62Nato som er ikke er konstruert for å tåle en 308W? :wink:

Var ikke noe av ideen bak å kamre militære våpen i 7.62 Nato faktisk at en skulle kunne skyte den sivile patronen i et nødsfall? Da er det jo rimelig dumt om våpenet ikke skulle tåle dette ......................:? ....

Link to comment
Share on other sites

:shock: Tja... Når du kommer med en slik påstand kunne du vel nevne en del militærvåpen kamret for 7.62Nato som er ikke er konstruert for å tåle en 308W? :wink:

du kan jo lese litt her: http://www.6mmbr.com/308Win.html

hvor det bla står:

308 Win vs. 7.62x51--The Straight Scoop

Before we go much further, we want to address the oft-posed question "Are the .308 Winchester and 7.62x51 NATO one and the same?" The simple answer is no. There are differences in chamber specs and maximum pressures. The SAMMI/CIP maximum pressure for the .308 Win cartridge is 62,000 psi, while the 7.62x51 max is 50,000 psi. Also, the headspace is slightly different. The .308 Win "Go Gauge" is 1.630" vs. 1.635" for the 7.62x51. The .308's "No-Go" dimension is 1.634" vs. 1.6405" for a 7.62x51 "No Go" gauge. That said, it is normally fine to shoot quality 7.62x51 NATO ammo in a gun chambered for the .308 Winchester (though not all NATO ammo is identical). Clint McKee of Fulton Armory notes: "[N]obody makes 7.62mm (NATO) ammo that isn't to the .308 'headspace' dimension spec. So 7.62mm ammo fits nicely into .308 chambers, as a rule." You CAN encounter problems going the other way, however. A commercial .308 Win round can exceed the max rated pressure for the 7.62x51. So, you should avoid putting full-power .308 Win rounds into military surplus rifles that have been designed for 50,000 psi max.

 

 

eller her: http://www.303british.com/id36.html

hvor det bla står:

 

Military ammunition is loaded to maximum average pressure 50,000 PSI using the modern piezo transducer method of measurement. This standard is used to ensure better consistency round to round. It is proofed at 67,000PSI. The ammunition can then be used in a wide variety of firearms with no ill effects.

 

Commercial ammunition has a SAAMI/ANSI maximum pressure of 62,000PSI. While not every manufacturer may load it to this level, this is the industry established maximum. This is also measured using the piezo transducer method. The proof cartridge pressure is 83,000 to 89,000 PSI. Note the differences between the military test and operational standard vs the commercial one.

 

The worst case scenario for shooters of 7.62 NATO rifles is as follows: Using a commercially made, maximum pressure cartridge with long headspace, fired from a weak action (ex. converted 93/95 Mausers).

 

The weaker action is a possible final piece of the 308 vs 7.62 NATO puzzle.

 

Perhaps no single element will cause your rifle to fail. Maybe you've used your rifle for a while with no ill effects. Usually a rifle will take some abuse before failing. Like a lot of things in life, Murphy's Law - If something can go wrong, it will - could very well catch up with you

Link to comment
Share on other sites

Ja, Høggern jeg leser det som står i utklippet. Problemet er bare at ikke alt en finner på internett er riktig. Her bommer jo blant annet kilden din litt/helt:

So 7.62mm ammo fits nicely into .308 chambers, as a rule." You CAN encounter problems going the other way, however.

Men her har du ett sitat som er riktig:

The worst case scenario for shooters of 7.62 NATO rifles is as follows: Using a commercially made, maximum pressure cartridge with long headspace, fired from a weak action (ex. converted 93/95 Mausers).

Her er jeg enig, men slike mekanismer skal heller ikke kamres for patroner med så høyt trykk. På samme vis som vi ikke kamrer en Krag Jørgensen for 308W/7.62x51. Kragen har også vært et militært våpen. Og er det slike "militære" våpen du henviser til har du faktisk ett poeng......Militære våpen kamret for nevnte kaliber ble ikke konstruert/tilvirket før på mitten av 50`tallet,(unntaket var vel Garanden som faktisk ble ombygd "308 Nato", og den tåler 308W også.)Om en kamrer opp en gammel "militær" børse fra 1800 tallet- som ikke er bergnet for dette, kan du selvfølgelig få trøbbel-uansett om brotsjen er en 308W eller en 7.62x51................................. :wink:

Link to comment
Share on other sites

du vet vel kansje at spanske mausere ble kamret om til 7,62X51N i ganske stor skala militært i spania. så spørs jo hva du legger i militærvåpen ja. for meg er et militærvåpen en utgave som har vært std utlevert modell. dvs feks spanske mausere i 7,62X51N.

i tillegg vet du kansje at CETME rifla ikke er anbefalt å bruke med kraftig ladet ammo. så spansk 7,62X51N var nok ikke veldig hardt ladet....

i tillegg er det mange andre land som har hatt militære rifler kamret for 7,62X51N som hadde mekanismer eldre enn 50-tallet.

 

forresten, hva er feilen med det som sto i linkene? siden du mener det er feil der, må du jo forklare hva som er feilene. å vise hva som er rett.

Link to comment
Share on other sites

uten bekymringer?

 

er det NM231(miljø ammoen til forsvaret) ville jeg vært bekymra, den er ikke bra.

er det NM60 (den gamle ammoen til forsvaret) ville jeg skutt ubekymret i veg(forutsatt at ammoen er godt lagret, osv)

er det utenlandsk nato? der er det endel ammo som har stålmantel feks, sliter ekstra på pipa. (i tillegg har du forutsetningen: lagring, osv)

 

så det er litt vanskelig å svare helt klart på det spørsmålet der:

jeg kan skyte nato i min tikka t3 308 uten noen bekymringer? har jeg forstått dette rett?

svaret må bli: sannsynligvis, kommer an på hvordan ammo osv......

Link to comment
Share on other sites

er det utenlandsk nato? der er det endel ammo som har stålmantel feks, sliter ekstra på pipa. (i tillegg har du forutsetningen: lagring, osv)

 

Hvor mye ekstra vil dette slite. Har banka ut noen kuler av et parti jeg mistenker er noe utenlandsk Nato. Merkene i kula er etter avbitertanga. Måtte bare prøve hvor hardt materialer er. Kjernen er sannsynligvis bly, men resten tipper jeg er stål. Den gnistret godt fra vinkelsliperen.

 

IMG_1946.jpg

 

IMG_1948.jpg

Link to comment
Share on other sites

mye utenlandsk militærammo i 7,62X51N har blykjerne men stålmantel. denne stålmantelen er forkobret slik at den ser ut som en vanlig tambakmantel.

 

eksempler på slik stålmantel er svensk militærammo, portugisisk militærammo osv. (skarvekongens BF merkede ammo er portugisisk)

Link to comment
Share on other sites

Hva er problemet med NM231?

problemene er:

1)tendenser til overtrykk på ammoen(sett mye trykktegn)

2)stålkjerne på ammoen, som fører til hardere prosjektil og mer slitasje på løpet

3) dårlig presisjon på de tre lotene jeg har prøvd.

 

NM231 er vel ganske diskutert på forumet vil jeg tro. feks her:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=31&t=2288

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...