Jump to content

Optimal magnumfeltrevolver


El Gringo

Recommended Posts

Jeg har et par prosjekter på gang.

Mag 1-revolver basert på en S&W 586 (357 mag) og en Mag 2 basert på S&W 29 (44 mag).

Begge to skal få LW løp.

Så langt er alt planlagt.

Jeg har imidlertid ikke bestemt meg for hvilken løpslengde og vekt jeg skal legge meg på.

Jeg ser ikke for meg noe kortere enn 8" og ikke noe lengre enn 10.

Vekten regner jeg med vil havne rundt 16-1700 gram.

Regner med at 44´en blir noen gram tyngre, både for rekylens del og ikke minst for balansen.

N-ramma er tyngre enn L-ramma, så jeg vil tro at førstnevnte må ha litt ekstra løpsvekt for at balansen skal føles lik.

Et klart mål er at begge to skal både se og føles like, noe jeg har mulighet til nå.

Her er jeg ute etter innspill og erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Bygde akkurat en 586 med i overkant av 8" Bullbarrel løp fra LW. Både tyngden og balansen ble perfekt :-) og kan anbefales egentlig for begge våpen. Selv har jeg en mod629 i 5" men skulle noen ganger ønske den var 3" lengre....hehe...selv om den er knallfin å skyte med på kortehold (<50m) og korte skytetider....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

For å få det enda likere, kunne en mod 27, eller 28 vært brukt som start for mag 1 prosjektet. Har litt lyst til å bygge om en 1917 brazil med ny 357 sylinder og tungt løp. Den har den gamle long action. Har imidlertid en MR 73 10 5/8" med DA hane, så brosjektet får vente. Min 629 DX 8 3/8" med Bo-Mar sikter, gjør nytten i mag2. Skien 29.3?

Link to comment
Share on other sites

@ Bromark:

Har du veid jernet etter montering av løp ?

Jeg innbiller meg at mer enn 1700 gram blir i tyngste laget for mine puselanker.

 

@ C.Patron:

N-ramma er igrunnen litt for stor for mine hender, så jeg valgte den bevisst bort for dette prosjektet.

Det var også enklere å oppdrive en pent brukt 586 enn en 27.

Både 586´en og 29´en er såpass nye at de har ferdig boret topstrap slik at jeg kan bruke LPA TXT-sikter.

Link to comment
Share on other sites

Min mod. 10 (Norén) med slabbet (flate sider) Douglaspipe veier 1425 gram.

Jeg prøvde med et lodd på ca. 400 gram frempå den, men det ble for tungt og vinglete.

Med såpass lange skytetider på såpass langt hold er det viktig at våpenet kan holdes uanstrengt.

Løpslengden havner nok nærmere 8 enn 10", men her må jeg tenke litt.

Det er fortsatt max. 200 meters avstand på magnumfelt, og med den avstanden i minne fra NM kan det være greit med litt ekstra siktelinje.

Kanskje 9" blir sært nok ?

Link to comment
Share on other sites

Blir våpenet altfor fremtungt tror jeg det vil skape mer problemer enn det å ta opp rekylen. Min erfaring er at altfor mange liksom skal "stoppe" rekylen istedenfor å la våpenet jobbe seg ferdig å bare hente det inn til neste skudd.

 

Men blir skytetidene for korte kan det blir ett problem, uansett vil ett for tungt våpen gjøre at det blir lett å "droppe" siktene mens man skyter...og jo lengre siktelinje jo mer ustødig virker siktene.

 

Har skutt en del med 10" og jeg syns en 8" er mer riktig men her kommer det mye an på skytterne...

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Løpslengde og vekt er helt klar momenter for hver enkelt. For meg, med +25 år med metallsilhuett og dertil hørende tunge og langløpede håndvåpen, er lengre løp og vekt greit. Noen stor felt skytter blir jeg aldri, er nesten 20 år siden jeg dreiv med det siste, men startet opp igjen i fjor og med utviklingen innen NMF, eller skal jeg kalle det KMF, tror jeg det er stor mulighet for at felt blir hoved satsings område. :D

Link to comment
Share on other sites

Nå er det som du sikkert vet også noen stående øvelser i min tidligere? sport. Jeg prøvde MR73´en med SA mekanisme, men måtte nok ha ny hane til et par 1000 for å skyte DA. Var veldig fornøyd med premiert plass på de to magnum stevnene jeg stillte i fjor, så våpenerfaringen hjelper nok. Skal vi prøve mag 3 med 700 i faktor :D (nå ble det vel ikke noe av mag3, men...)

Link to comment
Share on other sites

Optimalt er så mangt. Såfremt man ikke har et annet bruksområde for revolveren

så mener jeg 10" er tøysete langt. På normale mag.feltløyper kommer man langt med 6" løp. Jo lengre løp, jo mere nervøst korn. Skal være en erfaren skytter for å mestre det under en konkurranse.

Har selv en 83/8" Smith 29. Den har jeg skutt mye med, men den er treig å flytte rundt. Har spekulert litt rundt å pipe om min .357 mod 27, den har ei tynn pinglete pipe, så et 71/2" løp hadde kanskje kledd denne. Men den går jo så godt med orginalpipa at det ville bare være dumt. Tror jeg bruker pengene på krutt i stedet.Garantert bedre investering.

Og rekylen med dagens faktorkrav rettferdiggjør ikke et digert fremtungt monster.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ha ha.

Ringte på denne, klar til å kjøpe, 1 time etter at annonsen ble lagt ut.

Da var den solgt for en halvtime siden :shock:

 

Prata med eier. Sitat: Den har nok gått et par tusen skudd, men bare med .38spec og blykuler"

 

Snufs, hadde gjort seg godt i skapet mitt.

 

Så jeg får beholde Smithen en stund til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så det.

 

Har ikke sett den i virkeligheten, men vil nok tro at den har gått endel tusen ja.

Ikke at jeg tror det er et stort problem på en sånn revolver, men hadde jo ikke kjøpt den usett :wink:

 

Ny blånering av tønna er jo ikke det største problemet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

LW burde børsemakeren din klare å fikse.

Om jeg ikke tar så mye feil er det Ragnar hansen som importerer...?

LW er fine piper, men det skal sies at feltrevolveren min har Douglas, og den går vanvittig godt.

Douglas har større valgmuligheter mht. stigning enn hva LW har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...