Jump to content

Når trenger man over 10x forstørrelse?


Emil

Recommended Posts

Skal handle min førte rifle om litt over en måendes tid. Så tenkte Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 #4 til 6999, var fin og begyne med. Skal jo jakte småvilt frem til jeg blir 18.

Trenger man mer en 10x på jakt?

 

Takker for svar og gjerne annbefal andre kikkerter hvis dere vil :D

Link to comment
Share on other sites

i mine øyne er 2,5-10x50 det beste universalsiktet. Liten nok forstørrelse når dyret er nære og nok forstørrelse til å kunne dra på litt. Har skutt på 600 meter med en zeiss med på 10X, og lengre hold blir det vell ikke fårn tru :mrgreen: .

 

Så svaret mitt er nei, du trenger ikke større forstørrelse på jakt. Treffer du ikke med 10x, treffer du ikke med 12 eller 24 heller. Men det er nå min mening da.

Ninjaedit: det var selvsagt ikke på jakt jeg skjøt da. Bare så det er sagt

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hatt brukt for mer enn 8x forstørrelse (jo, forresten: på beverjakt). Må nevnes at jeg stort sett bare jakter storvilt med rifla, men også en og annen rev og skogsfugl.

Jeg skaut to elger i fjor høst med 8x, ellers har jeg kun brukt forstørrelse mellom 1-4x. Jeg vil heller ha lav til middels forstørrelse, enn middels til høg forstørrelse. Rådyr- og revjakt med rifle fordrer lav forstørrelse (ved jakt med hund).

 

I mine øyne er 2,5-10x et perfekt jaktsikte. Lav nok forstørrelse til rådyrjakt med hund i skogsterreng, og høy nok forstørrelse til å plukke fugl på topp.

 

Jaktfeltkikkerten min derimot, den har vel snart rustet fast på 20x...

Link to comment
Share on other sites

Man trenger, fra tid til annen, en 10x forstørrelse. Enten lange hold, f.eks i kombi med mindre vilt, eller å sjekke ut evt. hindringer i kulebanen. Har selv en 2,5-10, og en 2-12, begge i 50mm objektiv.

 

Enig med Polardego over her - ikkemedforstørrende retikkel er å foretrekke, og personlig har jeg også vent meg på lysretikkel.

Link to comment
Share on other sites

Har et inntrykk av at dette er mer individuellt enn en skulle tro. Jeg og en kamerat jakter stort sett sammen hele tida, og mens min kikkert stort sett står et sted mellom 4-6x, bruker han sjelden forstørrelse lavere enn 8x, og som regel står den på 10x....

 

Jeg bruker lav forstørrelse fordi jeg liker å få dyra i kikkerten så snart jeg har mulighet, og vil ha litt oversikt rundt dyra når de kommer inn på posten. Kameraten kikker stort sett på siden av kikkerten, og gløtter bare inni kikkerten rett før det smeller... Litt ulik taktikk, resultatet bruker å bli det samme.

Link to comment
Share on other sites

Zeiss 2,5-10x50 er jo et ypperlig allround sikte. Det har alt man trenger, god opptik, fin retikkel, og bra kvalitet. jeg ville ha kjøpt det siktet

Link to comment
Share on other sites

Etter mitt syn velger du en meget god kikkert til de fleste arter vi jakter på og ettersom du blir mere dreven finner du ut selv hva du har behov for til den jaktformen du bedriver mest .

Skulle du derimot få lyst til og drive jakt på lengre avstander på rev ,kråke eller noen form for varminting med eks. 22-250 ,220 swift eller superladet 6,5 under vil jeg anbefale deg en kikkert opp til 20 - 24 x , til slik jakt bruker jeg min Leopold 6,5-20 med dot men også benyttet en Leopold fast 36 x.

Link to comment
Share on other sites

Kommer nok til å gå en del kråke og rev. Har en fast kråkeflokk på rundt 200 her :mrgreen: Hvor er grense for å skyte kråke med 10x 150-200m? Ikke at jeg skal skye på slike avstander før jeg blir god nok. Men blir 16 i slutten, så jeg har hele sommeren å øve på før jakta starter. Hva koster det for å drive på skytebana?

 

Sorry for at det ble OT....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke jakta i kjempe mange år, men jeg har begynt og skyte kråke på litt lengere hold, mitt råd er og tren på de holdene du har tenkt og skyte på, da ser du hvordan du treffer, treffer du ikke trener du mer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem å skyte kråke på 200 meters hold med 10x. Men kråka er ikke stor i kikkerten da. Da jeg var skarpskytter under førstegangstjenesten, var det fast 6x på kikkerten. Og vi skjøt på vesentlig lengre avstander enn 200 meter... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Personlig så ville jeg ha valgt en kikkert uten medforstørrende retikkel til småvilt.
Enig i den. Men samtidig ville jeg helt klart ha valgt (og har valgt ;) ) kikkert med medforstørrende retikkel til storvilt.

:arrow:

Storvilt: Medforstørrende retikkel. Punktum.

Småvilt: Helst ikke-medforstørrende retikkel

 

Jeg har 2.5-10x56 på hjorterifla, og på bøen i skumring eller månelys skrur jeg opp til 8-10x. I dårlig lys er det helt klart en fordel med grovt, medforstørrende retikkel. Ellers bruker jeg sjelden over 4-6x. På stevner vil jeg ikke ha kikkerten på mer enn 4-6x på ståendeskyting, for da kommer vinglinga mi så godt fram og jeg overkompenserer slik at jeg skyter dårligere.

Link to comment
Share on other sites

I lengre tid har jeg faktisk vært litt missfornøyd med at det ikke er medforstørrende retikkel på 22-250'n min for retikkelen blir jo borte mot en mørk beverpels i skumring. Men det er nok riktig at kråkene på 2-300m hadde blitt borte bak en.

Link to comment
Share on other sites

Du finner ikke bedre sikte til formålet til den prisen. I så fall må du lete etter noe brukt.

 

Det fungerer helt greit med medforstørrende retikkel selv på småvillt. Strekene i trådkorset dekker ikke mer enn 1,5cm på 100m. Hvor mye er det folk mener at man feilplasserer retikkelet fordi det er for tjukke streker? Jeg mener det i hvert fall ikke er mer enn halve strekbredden på 0,75mm. Hvor gode er dere engentlig til å skyte?

 

Uansett mener jeg at dette siktet blir mer universelt med medforstørrende retikkel. Da fungerer det brukbart også i dårlig lys. Et sikte uten medforstørrende retikkel er mindre andvendelig enn dette, bare hvis du har lysretikkel, vil det kunne måle seg med et slikt, men da snakker vi om en annen prisklasse. Lysretikkel hører ikke hjemme i dårlig optikk.

 

Hvis bever og rev, er inkludert i det utvalget av småvillt du tenker å jakte på; ikke hør på de som maser om et ikke medforstørrende retikkel, kjøp det du foreslår.

 

 

Edit: jeg skrev brukbart i dårlig lys, det er et understatement. Dette siktet fungerer meget godt i skumring. (god gammel skolekarakter). Og du trenger ikke mer en 10x forstørring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...