Jump to content

Djevelskapen (sluttstykket) løsna!


Harefrøken

Recommended Posts

Folkens!

Jeg kommer med nyheter!

Jeg må få be om absolutt stillhet!

 

Ventetida er over, det kommer til å løsne snart!

 

Jeg snakker om sluttstykket som satt bom fast... :oops:

...som jeg har fått massevis av gode råd om på forumchatten! Takk til dere alle sammen!

 

Og hva skal jeg gjøre med hele djevelskapen nå når sluttstykket er ute?

 

Det er en Brno mod.2E

 

normal_djevel1.jpg

normal_djevel2.jpg

normal_djevel3.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For oss som ikkje har klarsynte evner, so er det veldig vanskeleg å skjønna kva du meinar her.

Kom enten med bilder eller litt betre forklaring over kva problemet er, so får du nok hjelp.

Du har ikkje ein gang skrive kva det børse det er snakk om. De er stor forskjell på sluttstykket på ei CZ452 og ei Ruger 10/22 feks...

 

mvh VestlandsJeger

Link to comment
Share on other sites

Og hva skal jeg gjøre med hele djevelskapen nå når sluttstykket er ute?

 

Skjønner fortsatt ikke hva du mener jeg :oops:

 

Kan du ikke bare lade å skyte nå da som bolten har løsnet?

Eller spør du om hvordan du skal ta ut bolten av kassa?

 

Hvis du mener bolten ut av kassa, så hold avtrekkeren inne mens du drar bolten bakover og ut av kassa. Når du skal ha den inn igjen så er det motsatt (hold avtrekker inne og skyv bolten inn i kassa)

 

Hvis det er dette du spør om hjelp til da :?

Link to comment
Share on other sites

Skjønner fortsatt ikke hva du mener jeg :oops:

Kan du ikke bare lade å skyte nå da som bolten har løsnet?

(...)

 

Den har stått i skapet i minst fem år, høyst sannsynlig mange flere år enn det.

Dette er ca. 2.gangen jeg tar i et våpen!

 

Jeg kan ikke pusse våpen. Dessverre ble jeg aldri å følge med på det når det ble gjort her i huset... :(

Men jeg satser på at noen reddende engler lander her etterhvert utover våren, sånn at jeg kommer i gang med å lære å skyte - det vil jeg nemlig helst med dette salonggeværet!

 

Hvis det er rust det brune rundt her og der på sluttstykket, hva skal jeg gjøre med det inntil jeg får hjelp? Skal sluttstykket bare ligge for seg selv? Skal jeg putte det tilbake dit det kom fra? Skal jeg smøre det inn med noe?

Mye av det brune havner jo under det som armen er fast i ...når sluttstykket er ute.. eller? Hvordan kommer jeg til der?

 

Og når jeg setter det inn igjen, får jeg fortsatt ikke rørt noe på sikringa?

Og armen er jo ganske hard å få ned igjen, inn og rundt kanten liksom..

 

normal_djevel4.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette er en enkel instruksjon:

 

Gå på Clas Ohlson eller biltema og kjøp en rustfjerner. For eksempel gode gamle CRC 556.

 

Påfør rikelig av dette på tørkepapir/tørr klut og puss og gnikk på bolten til den er ren.

Kanskje du må til med en rimelig tannbørse for å komme til i krinker og kroker.

 

Hvis du snur rifla "opp ned", ser du at på undersiden av skjeftet er det 2 eller 3 store skruer.

Skru ut disse, og du vil lett kunne fjerne skjeftet og det som er selve våpenet (låskassa og løpet).

Her ligger det antagelig noe rust.

 

Når all rust er fjernet skrur du sammen våpenet igjen ved å legge låskassa og løp oppi skjeftet og skru i skruene du tok ut.

 

Vetle :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er rust det brune rundt her og der på sluttstykket, hva skal jeg gjøre med det inntil jeg får hjelp?
Kjøp ei flaske god våpenolje og riv opp et gammelt, slitt laken til pussefiller. Ha olje på pussefilla og puss. Lenge. Hvis rusten er på de blanke delene, kan du bruke et mildt polerings-/slipemiddel. Jeg tror XXL har hatt en sånn gulfarget "Lead removing cloth" til salgs. Ellers kan du bruke tannkrem. Eventuelt aller fineste grad stålull (000 eller 0000) med olje på. Ikke bruk slipemiddel på de svarte delene, da fjerner du blåneringen. Når du ikke gidder mer, setter du inn overflata med et tynt lag olje, tørker av igjen med ei tørr fille og setter inn sluttstykket igjen.

 

Er du eventyrlysten, skal du kunne finne bruksanvisning for CZ452 på produsentens hjemmeside (http://www.czub.cz/). I verste fall kan det hende jeg har en slik liggende på harddisken min. Der står instruks for hvordan man demonterer sluttstykket, det er ikke noen overvettes vanskelig jobb. Husk hvordan du tok ut delene ;) Så kan du pusse og olje delene hver for seg, legge på en oljefilm, tørke av med en tørr klut og montere sammen igjen.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ca. 2.gangen jeg tar i et våpen!

Jeg kan ikke pusse våpen. Dessverre ble jeg aldri å følge med på det når det ble gjort her i huset... :(

 

Hvordan kunne jeg/vi vite dette da :wink: Da skjønner jeg mer. Ser du har fått flere gode råd nå :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for fine råd! :D

 

Sako 30_06:

Hva er god våpenolje, og hvor skal jeg pusse?

Sluttstykket har noen mørke flekker, du ser det litt på det siste bildet. Er dette rust? Flekkene er bare mørke, ikke brune. Det går ikke bort når jeg har CRC 5-56 på tørkepapir og gnikker på det.

Hva om jeg ikke får skrudd sluttstykket godt nok sammen igjen etterpå?

Hva er å "legge på en oljefilm" - ser liksom ikke det helt for meg.... :-(

Hvordan vet man at den er tørr nok til å skrus sammen igjen? Oljen er vel klissete?

Hvor får man tak i den stålullen?

Hva er blånering?

 

VeT|Us:

Der det fortsatt er litt brunt, er i kriker og kroker. Så tannbørste med CRC 5-56 skal brukes her? Hva med under den greia som armen sitter fast i?

Når du sier skjeftet, snakker vi om treverket på selve rifla? Er det trygt av en nybegynner å begynne å demontere? Får jeg skrudd den godt nok sammen igjen etterpå? Hva er "låskassa"?

Link to comment
Share on other sites

Hansen_Deluxe: Hvor får jeg tak i slik stålull?

Jernvare, malingsutsalg ++ den heter 000 (trippel null/uten såpe), av olje som du tilsetter/dypper stålullen i kan du bruke det meste (gjerne en som kleber og ikke er for tyntflytende).

 

Låskassen = det metallstykket som du putter sluttstykken inn i. På låskassen sitter avtrekkeren og løp monter.

Låskassen og deler av løpet omkranses av stokken (trevirke)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva er å "legge på en oljefilm" - ser liksom ikke det helt for meg.... :-(

Hvordan vet man at den er tørr nok til å skrus sammen igjen? Oljen er vel klissete?

Hva er blånering?

 

Når du sier skjeftet, snakker vi om treverket på selve rifla? Er det trygt av en nybegynner å begynne å demontere? Får jeg skrudd den godt nok sammen igjen etterpå? Hva er "låskassa"?

 

Å legge på en oljefilm betyr bare at du tørker over med en fille med olje slik at det ligger igjen litt olje. Ikke sånn at det flyter med olje, men bare slik at du får litt olje på deg om når du berører det.

 

Våpenolje er stort sett ganske tynn. Ikke så klissete. Du trenger ikke tenke på at den skal tørke på metallet. Bare sørg for at det ikke flyter olje rundt om kring når du er ferdig. Det er ikke farlig, men da blir det jo klissete.

 

Blånering er svartfargen på stålet. Det er et belegg som hindrer overflaten i å ruste.

 

Skjeftet er navnet på treverket ja. Kan også kalles stokken.

Det er helt trygt for deg å skru metallet fra treverket. Du kan ikke gjøre noe galt med det. Det er to eller tre skruer som holder treet til metallet, og disse skal bare tilbake i samme hull. De skal ikke sitte forferdelig hardt fast, bare slik at mekanismen ikke rører på seg. Med andre ord; trekk til slik at det sitter fast, men ikke med all din kraft. Det er unødvendig og du vil kanskje bryte i stykker tre eller ødelegge skruen.

 

Låskassa er den delen som sluttstykket står i. Under den finner du magasinet(hvor patronene sitter. Løpet er skrudd fast i låskassa. Når du skyver en patron inn i løpet skyver du den inn i KAMMERET på løpet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva er god våpenolje
Jeg bruker Break-Free CLP, men derom finnes det nesten like mange meninger som det finnes våpeneiere. Sjekk tråden "Pussemidler og annet lurium" for tips

 

hvor skal jeg pusse?
Der det er stål ;) Særlig der det er rødt/brunt.

 

Sluttstykket har noen mørke flekker, du ser det litt på det siste bildet. Er dette rust? Flekkene er bare mørke, ikke brune. Det går ikke bort når jeg har CRC 5-56 på tørkepapir og gnikker på det.
Ja, det er rust. Hvis de er svarte og ikke brune er det ikke like farlig. Men det blir penest om du får det bort.

 

Hva om jeg ikke får skrudd sluttstykket godt nok sammen igjen etterpå?
Det skal ikke skrus sammen ;) Tricket er å finne et bordhjørne man ikke er redd for og presse bakre ende av tennstiften mot denne. Da kan du løfte sikringsfløyen ut av hullet sitt og tømme alle delene ut av boltkroppen. Pass på at du har noen med litt sterke fingre i nærheten når du skal klemme det sammen og putte sikringsfløyen tilbake i hullet, det kan være litegranne tricky. Og som sagt, husk i hvilken rekkefølge ting kom fra hverandre og hvordan de satt sammen ;)

 

Hva er å "legge på en oljefilm" - ser liksom ikke det helt for meg.... :-(
Ha rikelig olje på ei fille, klin på overalt (men ikke på treverket). Ta ei tørr, rein fille og tørk av. Da ligger det igjen et mikrotynt lag med olje overalt og beskytter stålet
Hvordan vet man at den er tørr nok til å skrus sammen igjen? Oljen er vel klissete?
Som sagt, bare tørk av med ei tørr og rein fille. Ytre deler som utapå pipa, utapå låskassa og utapå boltkroppen kan du stryke over med ei filel som er "passe" fuktig med olje helt til slutt.

 

Hvor får man tak i den stålullen?
Prøv en god fargehandel

 

Hva er blånering?
Det blåsvarte belegget som er utapå stålet på f.eks. pipe og låskasse. Det er en overflatebehandling som skal minske rustangrep
Link to comment
Share on other sites

Kan det hende at det ikke er rust på børsa di? Kan det være en inntørket tjukk olje som har satt seg i sluttstykket (den blanke runde dingsen). Hvis børsa har stått i langsamelige tider skikkelig dynka i "tjukk god preserverende" olje så kan det hende at du skal legge den i parafin eller noe slikt.. Rust pleier å være tørt og sprøtt.. Hvis det svarte er fett og seigt som harpiks så er det nok ikke rust

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke slått på sikringa før du har tatt ladegrep mener jeg, du har akkurat samme sluttstykke som det jeg har på min BRNO .22

 

Kjøp 5-56 eller WD-40, hvis du ikke vet hva det er så bruk vanlig olje og noen filler som ikke løser seg opp.

 

Dynk disse med olje og gni på "dine" rustflekker.

Det samme kan gjøres innvendig i kammert med olje og en tannbørste eller lignende, helst ikke grov stålbørste.

 

Men som det sies her, avtrekker må holdes inne både når du tar ut og setter inn sluttstykket.

For all del tøm magasinet og kammer for patroner før du gjør dette.

 

Syntes ikke sluttstykke så gæernt ut, helt fin stålull uten såpe kan også være aktuelt å bruke.

 

Personlig er jeg av dem som sauser mine våpen inn i olje, 5-56, WD-40 og lignende.

Dette er ikke nødvendig i følge flere, men har heller ikke observert det fnugg av rust på våpen, bortsett fra ett par flekker på ei eldre Star Baikal enkeltløp som fikk noe sjøskvett på seg og ble liggende i futteral til jeg nådde land.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Slurry kom her med det første som slo meg når jeg så bildet ditt. Jeg har akkurat sittet å gnukka vekk gammel stivna olje, og det så helt likt ut som på ditt bilde. For å få den gugga bort, må man rett og slett sitte der med ei fille/tannbørste med litt olje på, og gnukke og gnukke. Etterhvert så forsvinner gugga skal du se (rust ser som oftest mer ut som om det sveller ut av metallet, bobler på en måte, og en kjenner en ruhet mot neglen om man drar den over).

 

Først og fremst må du få demontert sluttstykket ditt, og det enkleste er å finne en dings (jeg bruker en passe stor mutter) som stemmer sån ca med diameteren til den sorte delen midt i bake på sluttstykket.

 

Legg denne dingsen flatt ned på ett bord du ikke er redd for, og sett sluttstykket med den sorte dingsen ann mot muttere (eller hva du fant som passer). Trykk så rett ned med ene hånden, og mens du holder nede, drar du sikkringen rett ut (opp om man tenker seg det slik som demn står på våpenet). Og så slakker du sake av på trykket, før du drar ut bolten du akkurat presset mot mutteren. deretter følger slagfjæra og tennål (den lange saken inni, med en spiss ende).

Alt gnukkes skinnende rene, før en til slutt setter de inn med ett tynt lag våpenolje (mange vil si der ikke skal noe olje, men drit i det, da muligheten for rust er mye farligere enn litt olje inne i sluttstykket). Vær obs på at er der for mye olje, så vill dette sprute ut bak sluttstykket ved avtrekk (med andre ord rett i øynene dine når en sikter, og gjett hvordan jeg vet dette :wink: ).

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...