Jump to content

Hare og harebestand, predatorer


M67

Recommended Posts

Jeg satt og tenkte litt på det samme da vi drodlet omkring hare og ørn i petit basset-tråden. Til tross for at det er enormt med havørn så er det likevel store forekomster av hare feks på Dønna. Og der ute er det barmark størstedelen av året - kanskje snødekt en måned eller toppen to.

 

Sendte for ei tid tilbake mail til Hans Chr. Pedersen i NINA angående en pigmentert hare vi felte for snart tre uker siden, og spurte samtidig om han kunne si noe om harebestanden på Dønna, men han har ikke svart ennå.

 

Mangel av rev og gaupe er nok en viktig faktor som Custer er inne på, men det kan vel ikke forklare alt. Kanskje spiller de tette sitkagranfeltene en rolle, på dagtid holder mesteparten av harene seg der inne, og om natta jager vel ikke havørna. Men så har vi jo det lyse sommerhalvåret hvor det er lyst hele døgnet. Nei, det er ikke lett å teoretisere rundt dette.

Kan iallfall ut fra selvsyn si at havørn jager hare, men de har ingen enkel jobb. Haren er så kvikk på labben og fullt i stand til å utmanøvrere ørna dersom ikke ørna klarer å komme seg lydløst innpå. De fleste angrep går skeisen tror jeg. Ørna har dessuten fisk som hovedføde, og det er det jo mye av rundt øyene her ute.

 

Det er forøvrig brukbart med hare i Rana også, på en tur i lysløypa med bikkja i dag var det masse harespor, helt ned i hagene til folk.

 

Det er en del oter på Dønna, men lite mink etter sportegn å dømme. Kanskje det er mye mink sørpå? En del katter finnes det vel blant 1400 innbyggere på Dønna, men neppe nok til å utøve særlig predasjon.

 

Nei, jeg har ikke noe godt svar på dette, men håper fortsatt på svar fra Pedersen på NINA.

Link to comment
Share on other sites

Det er flere elementer som spiller inn i mine øyne og man skal ikke bagatellisere

hva kråke og mink tar av hareunger. Hubroen er også en veldig dyktig harejeger.

Pest er et annet problem. Her ute på en øy på helgeland har vi en bygd som er

litt avgrenset fra resten av øya av fjell. Dette var det ypperste harejaktstedet

her og tilreisende jegere elsket dette stedet bestående av kulturlandskap og

gammelskog. Her tura det godt hele dagen og kamera ble flittig brukt men dessverre

ikke hagla. Det var så mye hare etterhvert at de som bor der fikk hagene ødelagt.

Så for 5 år siden nå så kolapsa det totalt i pest og enda er det ikke kommet

seg igjen. og da er bestanden veldig god resten av øya, En gjest dro herfa nå

med 19 harer i kassa :D nå når vi har snø så har vi sett spor over allt men ikke der.

så det tar tid hvis pesten har slått ut en harebestand og enda lengre tid tar det vell

på innlandet hvor det ikke er avgrensede områder.

Så skyt kråke, fang mink og skyt rev :!: og skulle det en gang i framtia bli bra med hare

igjen så skyt også hare :) Det kan også være lurt å knekke ned litt for til haren når man er ute

på tur i naturen, sånn bare for å hjelpe litt :) Det er vell også kjent at hver hannhare har

større områder i reviret sitt i områder hvor det ikke er naturlige avgrensinger som på en øy.

Vet du om det har vært pest i området :?:

Enig med ranger ang den utskjelte sitkagrana, Øyer av den rundt omkring i et terreng skaper

et veldig godt skjul for hare og rådyr.

 

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Klart det er mange faktorer, på Alstenøya er det sitka så det holder og ett variert terreng, veksler fra kulturlandskap til høgfjell, har er også endel hønsehauk og den tar sikkert også sin del.

 

Nå er også hønsefuglene også nesten helt borte,ett å annet rypekull finner vi men orrfuglen er nesten helt borte, den er det også mye av på Dønna, nei tror nok reven er den største synderen ivertfall her.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vell et dumt spørsmål men hvordan er vinteren på sørlandet :?: Her er

det vanligvis så mildt gjennom året at det gjerne kommer kull spredt over hele året.

I år har vi vinter til en forandring og for to uker siden så jeg på vei til slipp

av taiko spor etter hareunge i snøen, hele sporet var på størrelse med hånda mi.

Og ja, kattene er også ivrige hareungejagere, ingen tvil om det.

Har vært inne på dette før, men, er det en tanke å grave ned slakteavfall under rådyr og storviltjaka

om høsten sånn at man ikke forer opp predatorene før vinteren :?: og er man

ekstra ivrig i tjenesten så kan man jo grave det opp igjen til våren når fugleungene,

hareungene(som regel) og andre unger er mest utsatt. Bedre å fore de da i mine øyne :wink:

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

ser ikke for meg at havørna er noe særlig harejeger.....den slår kunn på vannet og i lufta.har sett havørna prøve seg på toppender,men selv der har den kommet til kort....er litt i tregeste laget.men derimot kongeørna har en utrolig fart,og god jakttekknikk,her er vi plaget av mye ørn-angrep på smålam om våren,og det er kongeørna som er jævelen! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Du tar feil hvis du tror at havørna kun slår på vann og i lufta V-max, for det er bare 5 dager siden jeg så ei havørn angripe en hare, og den hverken svømte eller fløy gjennom lufta!

 

Men jeg tror også som sagt at havørna ikke har de beste odds mot en lettbeint og snarvendt hare, selv om en rekke beinrester på ørnetuer tyder på at de lykkes nå og da. Kongeørn har vi ikke her ute, bare streifere i såfall.

Link to comment
Share on other sites

Her hos oss er det omtrent ikke hare igjen. For 6-7 år siden var det rikelig,men etter at revebestanden har økt voldsomt,har vi sett tydelig nedgang. Vi hadde ofte harekull nær huset,men har sett med egne øyne at villkattjævlene tar grådig for seg av hareunger. Hadde et kull i hagen på 4-5 hareunger,men disse forsvant i løpet av sommeren. Fant spor som viste hva som hadde skjedd.... Så nå er jeg like glad om det er villkatt som dukker opp på åtet,som rev. Skytes skal de! Men tror det ennå ligger mye arbeid i å få harebestanden opp til gammelt nivå. Lokale småviltjegere er enig i å la vær å skyte hare. Det er da ikke noe problem,siden vi aldri ser dem! :(

Link to comment
Share on other sites

Blir omtrent som å banne i kjerka, men jeg våger påstanden allikevel.. Et habitat med de store rovdyra er gunstig for småviltet som hare og skogsfugl. Har mine erfaringer fra områdene Atnadalen og Koppangkjølen gjennom 35 år. Nå er det lite hare igjen, middels med fugl, middels med rådyr og enorme mengder elg. Heller ikke noen store mengder rev. Rovdyr finnes omtrent ikke. Under "ulveperioden" her sent 90 og tidlig 2000 var det imidlertid store mengder hare og fugl. Jeg tror personlig at kråke, ravn, ørn og ikke minst rev levde veldig godt på åtsler fra ulven. Samtidig tror jeg også at ulven holdt reven i sjakk. Med all den tilgangen på mat rev og ørn hadde så trengte de ikke å jakte så aktivt selv.

Link to comment
Share on other sites

Nå jobber jeg annenhver mnd på Rolvsøy i Finnmark, og her vrimler det med hare, og hverken her eller Ingøy og Måsøy finns det rev. Men det vrimler også med havørn, og jeg har fortsatt tilgod å se havørn ta hare. Ikke engang når haren sitter helt stille, hvit på bar bakke, og ørna seiler 10-15 meter over hode på den, så prøver ørna seg. Det finne ikke mink, ikke mus, ikke rotte, men et par tre katter. Og betanden har de 3 åra jeg har frekventert her, vært bra stabil. i følge de lokale, sies det at betanden varierer noe, men ikke som i pestbefengte områder. Oter vrimler det av også, og har også tilgode å se den ta friske harer, kun åtsler. Vinteren her er mye hardere enn hjemme på sørlandet, men det ser ikke ut til å ha noen effekt. Det finns ikke vegetasjon av noe slag som rager noe særlig over ankelhøyde, så skjul er det så som så med. haren er huleboer her oppe, så den bor stort sett i steinrøyser.

 

Hjemme på sørlandet (Grimstad) er det som M67 beskriver, tomt. Vi har noen treningsharer gående på noen øyer, men de får ikke produsert levedyktig avkom, siden minken gjør rent bord. Har jakta steinhardt på en av holmene på mink, og det gav avkastning med 5 oppvoksende unger, på de 2 naboøyene vokste ingen opp. Men på fastland er det begredelig, de gangene bikkja finner en hare, ja da ringer kirkeklokkene, for det er en sensasjon. En ting jeg tror kan ha en årsak hjemme, er den eksplosjonsartede oppblomstringen av flått, har skutt hare hjemme som var så fulle av flått, at det var rart at dem kunne gå, pga tyngden. Kan dette ha en årsak???

Link to comment
Share on other sites

Interessant Makkieboy, og ja, flått kan sikkert få en hare til å krepere også. Flått har vi lite av her nordpå, sammenlignet med kyststripene på sør- og vestlandet.

 

Tror også at det kan variere litt fra sted til sted i landet hva havørna foretrekker av bytte. At de der oppe er vel forsynt med fisk og ikke behøver hare på menyen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror haren blir for rask for Havørna som oftest, men havørna kan også være rask har jeg observert.

 

Til mere vind desto bedre liker den seg, og den kommer med overraskelsesangrep, enten med solen bak seg, eller den kommer med en tett regnværsbyge.

Regnværsdager med dårlig sikt liker den, den kommer da seg nærmere uten å bli oppdaget.

De siste åra har den blitt meget nærgående, dette gjelder både voksen fugl og ungfugl.

På 70-tallet var den betydelig mye mere forsiktig, fløy den over her, så var det høyt.

Grunnen til denne nærgåendehet tror jeg er at gåsa har begynt å hekke i nærområdet siden begynnelse av 90-tallet.

I flere somre krydde det av gås med unger i området, helt åpenlyst på holmer og skjær.

Siden disse havørneangrep satte inn har det blitt adskillig mindre gås med unger å se, de fleste gåser hekker her fremdeles, men de trekker unna når de har fått ungene klekket.

Vet ikke helt hvor det da blir av gåsa, enten trekker de med unger lengre ut i øyene, eller så gjemmer de seg i tettvokste skogområder både på fastland, holmer og øyer.

Har en mistanke om det siste, siden jeg kan enda se gås med noe større unger tid om annet dukke opp.

 

Helt klart solskinnsvær og blikkstille er dårlig jaktvær for Havørna.Har også observert havørner som samarbeider, gjerne par, hvor den første kommer i fart, skremmer opp eventuelle hekkende fugler, og den andre havørna kommer like etter.

 

Havørna slår hvor det skal være, har observert den nå i en heirekoloni ca 150 - 200m unna huset i trær.

Der er den ofte gjest under hekkinga, og forsyner seg grovt, særlig før heireungene blir så store at de greier å stikke unna i grantrærne.

Det som gjelder da er hvem som er tøffest, eldre voksne heirer blir sittende, og havørna kvier seg i det lengste for ett angrep, og muligens er det oftest ubeskyttede heirereir som blir angrepet.

 

Hvis voksenheiren er tilstede kvier havørna seg for å angripe, har observert havørn sittende rett ved heirereir mens den voksne heiren i redet prøvde å dolke havørna.

 

Min bror stoppet ett ørneangrep på sin da 4 år gamle bordiercollie for ca 3 år siden, ørna var bare 30m unna og i angrep, men da han dukket frem rundt hushjørnet tvervendte ørna og stakk av.

Hunden lå ute og sov sommerstid på plenen og var ikke klar over hva som skjedde.

Etter denne senansen har min bror observert ørn ca 25m fra boligen i en tretopp, den stakk med det samme den så min bror.

Dette "kan" være kongeørn, men jeg tror det var havørn.

Siden dette har han ikke latt hunden være ute alene.

 

Så ja jeg tror nok at havørna kan ta hare i åpent terreng hvis den greier å overraske haren, men tror nok også at haren ofte/oftes slipper unna.

 

Sent i fjor sommer da jeg satt på verandaen ble jeg vitne til ett havørnangrep i heirekolonien igjen.

Det var ett par måneder etter at de første heireunger var blitt flyvedyktige, ørna sirkulerte tett over grantoppene som vanlig, og plutselig slo den ned.

 

Så ikke så mye av det som skjedde i grantoppene, annet enn slående vinger, etter ett par minutter lettet havørna med noe stort i klørne.

Dette var tilsynelatende så tungt at havørna landet ca 20-30m unna på bakken i tett gress.

 

Jeg for inn etter kikkerten, og da jeg kom ut igjen kunne jeg ikke se ørna, men det var noe som beveget seg i gresset etter en stund.

En stor heire ( kunne godt være voksen ) reiste seg, og sjanglet noen meter avsted i det dype gresset, den brekte seg og så ganske skadet ut.

Hvorvidt om den greide seg eller ikke har jeg ingen anelse om.

 

Har også sett ørneangrep på heirer i Mars i fjor/forfjor.

Etter hva jeg forstod hadde angrepet vært satt inn på hvilende heirer rett utenfor mitt vindu, ørna hadde mistet den voksne? heiren i sjøen og arbeidet med å få fatt i den.

Det var skikkelig ruskevær - sørvestlig vind.

 

Heiren kom seg opp av sjøen, muligens fordi andre heirer forstyrret ørna, ørna fløy etter den angrepne heiren i sirkler, stadig høyere og høyere mens vinden førte dem nordøstover.

På slutten så jeg bare 2 små flekker i lufta.

Dette angrepet mener jeg en yngre havørn stod for, den var mørkere og hadde ikke hvite halefjær.

Havørna jakter i hvertfall på nattens tid i den lyse årstida her i området.

 

Når det da gjelder hare, så tror jeg ikke havørn alene kan beskatte en harebestand så sterkt at den knekkes, da utfra at haren har noenlunde med skjul i nærheten.

Men i åpne områder om vinteren, mens haren er hvit, og på bar mark, kan det vel hende det ryker en hare tid om annet.

 

Mink og røyskatt og som nevnt rev, tror jeg kan være ett mye større problem, her er observert røyskatt på øyer ganske langt ute på kysten.

Så har vi Kråke, Ravn, Hønshauk og Hubro, hvor særlig kråkefugl kan være en belastning for hareunger.

 

Skal prøve å få tatt bilder under disse ørneangrepene i denne heirekolonien til sommeren, er 100% sikker på at ørna kommer hvis heirene hekker der fortsatt.

Ørna sitter også noe lengre unna og observerer hva som skjer i området, og når den kommer skjer det raskt, det blir ett større leven med skrikende heirer, måker og kråker.

hekker både kråke og skjære i denne heirekolonien, og jeg har observert at kråka er den beste vaktpost mot ørneangrep.

I all hovedsak er det kråka som varsler at noe galt er på ferde.

Link to comment
Share on other sites

mener å ha lest at sansynlig årsak til lav harebestand i sørnorge er en eksplosjon av flått pga stadig mildere og våtere klima vinterstid.har selv funnet rådyr døende å utmattet stapp full av flått.faenskapet suger rette og slett live ut av dem :evil: da sier det seg selv at en stakkers liten hareunge sliter i enkelte områder :(

Link to comment
Share on other sites

SHHK har ett hareprosjekt gående http://shhk.net/Prosjekt%20hare.htm følg med her.

 

Mange harer var avmagrede, så vi må nok ta oss i sammen og lage viltåkere, rydde lyng osv

 

Jakte rovdyr er alltid viktig for pus! Kom dere ut og lokk på rev, fang mår, skyt kråke og utrydd minken!. Skyt ikke hare i dårlige bestander før dere har tatt ut rovdyr over flere år.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg tenker etter så vet jeg om en episode der ei katt ble tatt av ørn på ett jorda 3 mil unna for noen år siden.

Katta kom seg løs ca 10 - 20m oppi lufta, landet på jordet og flyktet i dekning.

Hvorvidt om dette var havørn eller kongeørn husker jeg ikke.

 

Her i området er det forsvunnet ett stort antall katter de siste årene.

I utkantstrøk kan Gaupa være synderen i noe av de bortkomne katter, men dette med bortkomne katter samsvarer med mere nærgående havørn.

Også en valp forsvant for ett par år siden på lyse dagen, dette var i ett åpent område.

 

Har ofte observert havørn sirklende over tettbebygd strøk, og noen ganger hvor den har gått ned i angrep i en vanvittig fart, ett stup på 500 - 1000m ble unnagjort på ett øyeblikk.

Noe av disse katteforsvinninger kan også forklares med trafikk ( ihjelkjørte av biler ) og kanskje litt grunnet rev, men det vil jeg tro gjelder for yngre katter.

 

Har også mistanke om at havørna angriper rådyr her i området, har sett den sirkle over skogsområder der det ikke finnes hare, men derimot rev, streifende katter og en god del rådyr.

 

Så i områder med tett bestand av havørn så tror jeg faktisk at dette kan gå utover harebestanden særlig på åpne og glisne steder.

Harebestanden her fikk en knekk på begynnelse av 70-tallet og haren har vært fraværende siden da, ett og annet streifdyr kan forekomme år om annet.

Da er det om vinteren jeg ser spor, dette i område hvor det sent på 60-tallet var 100-vis av harer.

Dette har ikke havørnen skyld i, den var ikke nærgående den tid, mere ett sjeldent syn, der man kunne se den krysse området i stor høyde, enten på vei ut til til de ytterste øyer, eller på vei inn til fjellene.

 

Desverre har jeg ikke fått bekreftet dette ved funn av rester av drepte husdyr osv.

På vårparten og forsommeren tenker jeg havørna tar byttet til rede, i hvertfall når det gjelder voksen fugl.

Men på nabo holmen til denne tidligere nevnte heirekoloni, ligger det stadig vekk om sommeren rester etter drepte heireunger, for det meste fjær og de lengste beina, har kommet over helt ferske rester.

 

 

Jakt er ikke grunnen til at disse harer forsvant, etter det jeg vet så ble ikke en eneste hare skutt av disse mengder.

Her ble det ikke jaktet på hare og dette var privat eiendom.

i min ungdom var her så tett med harer at vi kunne fange voksne harer hvis vi var 5 - 6 stk som gikk i bredd.

Haren hadde da muligheten for å prøve å komme gjennom rekka vår, eller å legge på svøm, noe den også gjorde til tider.

Hareunger ble sett hver eneste sommer, har ikke sett hareunge siden begynnelsen av 70-tallet her.

Reven økte voldsomt i antall utover 70-tallet, jeg skjøt en god del rev både vinter og sommer i siste halvdel av 70-tallet uten at dette ga mere hare, den var da borte.

Etterhvert kom jo også revskabben.

 

Men på øyene, særlig de største, også mindre har der vært harer, dette tyder på at den har svømt dit, og jeg er ganske sikker på at grunnen var reven.

 

Ble vitne til en rev som jaktet på en hvit hare for noen år siden på vårparten.

Dette skjedde på ett åpent jorde, hvor reven prøvde å komme innpå haren.

Haren hoppet bare bedagelig unna, i sånn passelig fart og reven kom ikke noe nærmere.

Ved ett par ganger økte reven hastigheten mot haren, haren la da ut i en hastighet som reven ikke hadde nubbetjanse til å følge, etter ett øyeblikk var haren langt unna reven.

Men reven trasket etter sporet, så jeg vil tro det er overraskelsesangrep som gjelder når reven tar voksen hare.

 

Men haren forsvant også på disse øyer etterhvert, ikke på grunn av rev når det gjaldt de fleste øyer.

Men jeg har observert rev på større øyer lengre ute, den har måttet krysse flere større og mindre sund ved svømming.

Link to comment
Share on other sites

Blir omtrent som å banne i kjerka, men jeg våger påstanden allikevel.. Et habitat med de store rovdyra er gunstig for småviltet som hare og skogsfugl. Har mine erfaringer fra områdene Atnadalen og Koppangkjølen gjennom 35 år. Nå er det lite hare igjen, middels med fugl, middels med rådyr og enorme mengder elg. Heller ikke noen store mengder rev. Rovdyr finnes omtrent ikke. Under "ulveperioden" her sent 90 og tidlig 2000 var det imidlertid store mengder hare og fugl. Jeg tror personlig at kråke, ravn, ørn og ikke minst rev levde veldig godt på åtsler fra ulven. Samtidig tror jeg også at ulven holdt reven i sjakk. Med all den tilgangen på mat rev og ørn hadde så trengte de ikke å jakte så aktivt selv.

 

Å ha ulv i skogen er helt klart positivt for harebestanden da ulven helst jakter større dyr å samtidig beskatter revebestanden, MEN den harebestanden ulven skaper er jo i utgangspunktet verdiløs så lenge det ikke er trygt å slippe støveren der!!!

 

En og annen støkkjeger tenker sikkert ikke som meg men å skyte en hare uten en god los er helt utelukket og bortkasta..

Noe av grunnen til at jeg tenker slik er nok fordet jeg har vokst opp med elendige harebestander å en hare er ikke noen man sløser bort uten at hunden har jaga minst en time!

Her er så lite hare at hvis jeg skyter en så vet jeg nesten ikke hvor jeg skal gå å slippe hunden neste gang :(

 

Jeg skyter å fanger ALT av rovdyr men det er ikke mye en person kan klare alene, så lenge det er nok rådyr og elg så er det ikke så mange rundt meg som bryr seg så mye...

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en harejeger i Tvedestrand og han fortalte at de hadde sendt inn de harene de skjøt for undersøkelse, fordi mange av de virket svake.

Om jeg ikke husker feil, så av en god del av de infisert av parasitter i tarm/mage system. Harene hadde diare og tok ikke opp næring på skikkeligvis, så parasitter utgjør nok ett like stort problem som rovdyr. Kan hende parasittene ikke har kommet nord eller trives bedre i mildere klima ??

Link to comment
Share on other sites

Merkelig egentlig, det er jo flott terreng/biotoper, og hare klarer seg jo bra i lag med reven andre steder. Rett oppafor her jeg bor er det bra med hare (så mye spor i går helt ned i husene), men nesten like mye spor av rev og mår. Særlig er det mye mårspor, og måren tar vel hareunger.

Link to comment
Share on other sites

Man kan diskutere årsaker som føde, sykdommer, flott å dårlig med gjemmeplasser til vi blir blå men fakta er likevel at setter man ut hare på en øy uten rovdyr så blir den tallrik.

 

Det beviser at rovdyr har mye å si på bestanden!

 

Her nede i sør så kan det godt være at det er noe annet en rovdyr som har tatt harebestanden ned til lik null men det er jo soleklart at det er umulig for haren å komme seg opp på normale høyder med det rovdyr trykket de har nå.

 

Rovdyrene har alt for mye å spise på om vinteren slik at ingen bukker under pga sult, vi har da alt for mye rovdyr som går rundt om våren/sommeren å spiser hareunger.

 

Mye av skylden må jegere ta som strør rundt seg med innmat av rådyr, hjort og rådyr å på en slik måte hjelper rovdyrene gjennom vinteren. Jeg mener at all innmat burde vært gravd skikkelig ned!

Skal vi mate rovdyrene så må vi gjøre det om våren/sommeren slik at trykket på vildtet blir mindre i den perioden de skal vokse opp, det er faktisk ikke så ofte en rev tar en voksen frisk hare men ungene er et enkelt bytte..

 

Hvis vi graver ned innmaten så blir også reven lettere å få til å gå på reveåta å blir da lettere å beskatte :)

 

Jeg har hatt reveåte i hele år med fisk, rådyr, hundemat, gris osv osv å ikke en eneste rev har vært her selv om det er spor overalt i skogen bak huset, skjønner godt at reven ikke vil ned her når de kan spise vomm helt trygt i skogen :roll:

 

To andre som bor her har også hver sin åte å har skutt en rev hver, noe mer har det heller ikke vært der!

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Måren tar voksen hare også, leste på ett svensk forum det er kar hadde følgt mårspor som gikk i harespor flere km, så ut som måren hadde jagd haren.

 

Måren eter alt den kommer over :D Det er likevel skjelden både mår og rev får tak i en voksen frisk hare!

 

En svensk undersøkelse viste også at måren hadde mye harerester i avføringen sin om våren og forsommeren men det var fra hareunger.. Svenskene forsøkte da å mate måren om våren/sommeren å avføringen viste da mye mindre harerester :) Måren gikk heller å spiste fra den utlagte maten da det var mye lettere for den.

 

På høsten så fjerner du den utlagte åta å setter ei mårfelle på samme plassen :lol:

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Trur hundfolket bevarer flere harer enn støkkisene, vi har jo glede av haren en time eller tre, og kan godt la den slippe unna hvis det er en god treningshare (som turer bra)! :D

 

Litt på siden, men dog: Ble provosert av at en JFF her på Helgeland gjorde et stort nummer av en harejaktcamp i januar, godt voksne mannfolk som gikk skytterrekke på slakt etter sovende hare, med både artikkel på nett og film på YouTube at de hadde vært så flinke og skyte 17 hvitharer på barmark på to dager... DET er predatorer det... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden, men dog: Ble provosert av at en JFF her på Helgeland gjorde et stort nummer av en harejaktcamp i januar, godt voksne mannfolk som gikk skytterrekke på slakt etter sovende hare, med både artikkel på nett og film på YouTube at de hadde vært så flinke og skyte 17 hvitharer på barmark på to dager... DET er predatorer det... :evil:

 

Det er ikke kun din måte å jakte på som er den hellige måten vett du..

 

Støkkjakt på hare både brun og hvit, men og uten snø er spennende.

 

Lær deg og lev med at ikke alle jakter som deg eller hold det for deg selv.

Link to comment
Share on other sites

Jo da, ser den, men å skyte 17 harer på et begrenset område, det er i overkant av hva jeg forbinder med jakt... I en ellers sunn bestand. Og så får du respektere det tilbake. Det der var skytesport og kjøttauk. Jeg kalte det predasjon og forventet vel en reaksjon. :) Drev jo sjøl med støkkjakt før i tida og er ikke forutinntatt! :wink: Og siden jeg har prøvd begge deler så vet jeg hva som er artigst for meg. Va itj meininga å trø dæ på vondtåa no nei!

Link to comment
Share on other sites

Du er veldig farget av at du syns hundejakt er toppen og det er greit, men du bør ikke glemme din tid som støkkjeger/gåsejeger. Leste mye av innleggene dine på gamle sluttstykke og du har endret synspunkt mye siden det.

Jeg er veldig tilhenger av at en skal respektere all type jakt og jeg er ikke enig i at 1 jaktmetode er bedre en andre. Hvis en setter det veldig på spissen er hundejakt stort sett å sitte på en stolsekk eller traske rundt mens hunden gjør all jaktingen..

Jeg mener selvsagt ikke det, og syns jakt med hund er topp. Men når en begynner å kalle andre sin jakt for slakt, så blir det i samme gaten.

 

Dette ble veldig off topic og er ikke et angrep på deg personlig.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skyter 30-40 harer i et område på en sesong så sier det mye mer om harebestanden en om "grom" hunden :lol:

 

Nå tror jeg de fleste som jakter med støver skyter mye mindre hare en en støkkjeger kan hvis han er nogenlunde ivrig!

Vi lar haren løpe så vi kan ha los på den senere, en støkkjeger støkker ikke haren å lar den løpe så de kan støkke den senere :lol:

 

Men om noen skyter harer for bikkja mens andre skyter de i busken så er det ikke jaktpress som tar harebestanden..

 

Vi må holde ut med hverandre alle sammen for hvis ikke vi står sammen så tror jeg ikke det er noe som heter jakt om 50 år :(

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Vil jo si at det er et spørsmål på hvor stort areal dette dreier seg om ! Kanskje det drives stort uttak av rev i dette området og kanskje ikke så mye gaupe !

Ser i mitt område som ikke er så stort er det blitt betydelig med hare og storfugl igjen men det drives knallhard jakt på rev og det tror jeg er mye av årsaken.

Link to comment
Share on other sites

La meg bli forstått riktig her da! :D Om det er hundejegere eller støkkjegere som velger å lage video og legge ut på YouTube av at de felte XX antall vilt på så og så kort tid, vel vitende om at dette må ha konsekvenser for den lokale bestanden, så er det like forkastelig i mine øyne. Jeg burde kanskje vært tydeligere. :wink: At det skjedde i organisert regi av et lokallag i NJFF synes jeg er mer enn trist. Og det var ikke ungdommer heller, ungdommer som skal ha en jaktopplevelse i en opplæringsfase synes jeg må få felle litt vilt, om enn med magemål og i forhold til en bærekraftig bestand.

 

Jeg burde også kanskje sagt at ja, jeg var en ivrig støkkjeger og småviltjeger forøvrig før i tiden, og hadde mine økter på gåsejakt feks, som jeg ikke ville gjort i dag. Ungdommelig dårskap og det der. Og at jeg begynte å jakte med hund for en del år siden og synet mitt på jakta endra seg litt med det. Jeg er ikke så mye ute etter kjøttet, har det artigere med å se en hund utfolde seg.

 

Og så er det en vesens forskjell på å gå på støkkjakt kontra med hund etter hare: Bikkja jager én hare, og i løpet av den timen eller tre det pågår så kan jegeren velge om den haren skal felles eller ikke. En støkkjeger kan få mange harer på beina -spesielt i det omtalte terrenget- i løpet av samme tidsrom, og "velge" å skyte de alle. Noe disse karene gjorde, hvilket jeg synes er moralsk forkastelig. Det er mitt syn, og jeg respekterer selvfølgelig støkkjegere flest og den måten å jakte på! Har som sagt vært der sjøl. Og så får andre da mene hva de vil, jeg har som sagt respekt for det. :)

 

Ble veldig på siden dette, men vi skal ikke glatt utelukke den menneskelige faktor når det gjelder predasjon på hare heller...

Link to comment
Share on other sites

Enig i at det å vise moderasjon i uttaket kan være lurt av og til.

 

I områder uten rev er det generelt mye hare, så det er nok ingen tvil om hva som skal til for å øke harebestanden. Da må en sette fokus på revejakt. Nå begynner nok løpetiden til reven å gå mot slutten, å en er da inne i en periode der litt innsats ved åte eller lokkefløyta kan gi mange revefellinger. Reven jakter hver dag hele året og 1 rev tar nok et betydelig antall hare hvert år. I følge en svensk undersøkelse med radiomerket hare er reven den største predatoren i utmark, men i nærheten av hus/hytter var det vanlig huskatt som var den store predatoren. Med predasjon på 50% av hareungene...

 

Jeg har jaktet en del hare på Jæren i et området som stort sett består av dyrket mark, der er det minimalt med rev og lite katter. Hvis en ikke jakter der når harebestanden en topp, også kommer det pest på den og hele bestanden knekkes ned til minimum. Hvis en jakter holder bestanden seg på et bra høyt nivå år etter år. Det går også en mengde hare i forhauster/slåmaskin i dette området. Lite snø og gode matforhold spiller nok også inn, men områdene på Jæren som ligger opp til skogs/utmarksområder med rev har en langt mindre bestand av hare.

 

Haren har stor formeringsevne, så får en ned predasjonen vil nok bestanden øke fort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...