Jump to content

Åpene sikter på kombi.


kula

Recommended Posts

Jeg er ny her på kammeret, men har vært en flittig leser lenge.

Har forstått at det er mange som sitter med stor kompetanse og mye erfaring på mange felt :P

Jeg skal kjøpe kombi i løpet av våren og lurer på hva slags erfaringer dere har ved bruk av åpene sikter?

Bruken blir til rådyr og eventuelt hjort om det skulle komme.

Jakter på sørlandet og bruker hund, og velger stort sett feil i valget mellom rifle og hagle :?

Noen som har byttet korn på kombien sin?

Link to comment
Share on other sites

Brukte de åpene siktene de første årene jeg jaktet med kombi.

Syntes ikke det fungerte særlig bra, det var en gammel tikka med 1 hane.

Kjøpte meg en docter rødpunkt, det var som natt og dag i forhold.

Men var ikke helt fornøyd med den heller, så nå har jeg byttet til Aimpoint micro og er storfornøyd.

 

Anbefaller Aimpoint Micro H1 på det sterkeste til bruk på kombi.

Vis du ikke skal på toppjakt da, men virket ikke slik...

Link to comment
Share on other sites

Kommer ikke til å jakte fugl nei, men det er klart at kommer det en rev så smeller det :)

Ser at mange er fornøyd med rødpunkt, men for meg blir det åpene sikter eller kikkert.

Håper jo på å få lagt ned nok trening slik at jeg føler meg trygg på åpene sikter.

Er det stor forskjell på siktene på de forskjellige merkene? Tenkte å kjøpe en sabatti.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg jakt endel år med både kombi og drilling, og har kutet helt ut kikkert eller andre optiske hjelpemiddler under vanlig bruk. Nå har jeg en Merkel drilling, til rådyr og småviltjakt hjemme i sør, og en Sabatti kombi til småvilt jakt i Finnmark. På begge børsene har jeg montert perlekorn, samt åpnet baksikte litt med en fil. Perlekornet legger jeg nede i baksiktet, som en form for diopter, og legger perlekornet mitt over det jeg ønsker og treffe. Og det funker som snus, det vil si at jeg klarer lett snusdås prøven på intil 125 meter, og det holder for meg. I Finnmark brukes kombien mest på hare, og en 2-7 leupold ligger i sekken, har aldri følt behovet for å sette den på, siden jeg treffer bra nok uten.

Du må nesten finne ut av det selv, samt trene mye med jernsikter, slik at du blir fortrolig md de, først da vil du skyte bra med dem.

 

Har litt erfaring fra oppskyting på bane, og alt for mange kombi eiere skyter aldri inn de åpne siktene, og har heller ikke peiling på hvor de går, det sier litt om fokuset dems på kikkert bruk, kontra å venne seg til jernsikter. Jernsikter er kraftig undervurdert.

 

Lykke til med valget, hva blir kalibret???

Link to comment
Share on other sites

Kaliberet er ikke bestemt, men tror det blir 12/76-7*57R.

Kal 12 fordi jeg har hagle i dette, og 7*57R for å holde kravet til event mulighet på hjort.

Bestanden av hjort har økt merkbart her, og vil ikke gå glipp av en felling pga kaliber.

 

Makkieboy: Hvordan byttet du til perlekorn?

Mulig å se bilde av siktene ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg jugde litt for deg, :wink: Sabattien min i 20-76/22Hornet, kom ferdig fra fabrikk med det, og det var det som fikk meg til å bytte på Merkelen.

Men det er bare å banke fremover, med en gjenstand av mykt metall, messing feks. Siktene blir stort sett ødelagt ved demontering, så disse er å regne som engangs.

Siktet er standard Recknagel, og kan kjøpes/bestilles hos de fleste oppegående børsemakere.

Jeg fikk mine av Petter, børsemaker på J&F i arendal.

Bilde har jeg ikke, siden jeg ikke er hjemme, og har ikke fotoapparat her i finnmark.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Valmet (Tikka) med kombiløp og brukte denne endel med åpne sikter. Dette ble jeg aldri helt fortrolig med, men jeg fant ut at problemet lå i plasseringen av skuret. Det var montert i overgangen mellom kammer og pipe og var følgelig plassert alt for nær øyet. Jeg klarte ikke å fokusere riktig på skur korn og blink.

 

Jeg ble lei av hele finskebørsa da den ga meg omtrent samme følelse som en 2"x4".

 

Nå bruker jeg en Merkel drilling og her er skuret plassert lengre fram på pipa og fungerer helt utmerket. Jeg har faktisk aldri hatt andre sikter på denne og bruker den til både rådyr og fugl.

 

Tok en liten sjekk og på Merkelen er skuret plassert 20 cm foran bakkant av pipa. Det gir en øyeavstand til baksiktet på ca. 43 cm og det fungerer som sagt helt utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Ser at mange er fornøyd med rødpunkt, men for meg blir det åpene sikter eller kikkert.

 

Helt enig når det gjelder rødpunkt, en kikkert med minste forstørring 1 og lyspunktretikkel gjør alt en rødpunkt gjør, bare med enormt mye større synsfelt. I tillegg kan forstørrelsen skrues opp.

 

Men hvorfor skriver du eller? Monter kikkerten i en svingmontasje så får du både kikkert og mulighet for å bruke de åpne siktene.

Link to comment
Share on other sites

Er klart at en passende kikkert med lys og hurtigfeste er veldig egnet for kombi, men ikke så passende for min syltynne og nesten radbrukne konto :(

Derfor vil jeg heller legge ned en del tid for å mestre sikker skyting med åpene sikter hvis jeg makter det :wink:

Link to comment
Share on other sites

En annen fordel med å bruke åpne sikter på en kombi, er at klatring pga varmegang er et mye mindre problem enn med kikkert. Det er fordi kornet blir med på klatringen.

 

For du skal vel kjøpe kombi med loddede piper? Frittliggende piper er noe moderne tøys.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker på om det blir lodda løp eller fittliggende ennå.

Synes at lodda er penere, men det kommer litt an på hva jeg kommer over.

J&F har en sabatti med frittliggende løp som kan være aktuell.

Mener at forskjellen på lodda og fritt løp er en smakssak, hvis man ser bort fra klatringen med lodda løp.

(som jeg mener ikke har noe å si ved jakt)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker på om det blir lodda løp eller fittliggende ennå.

Synes at lodda er penere, men det kommer litt an på hva jeg kommer over.

J&F har en sabatti med frittliggende løp som kan være aktuell.

Mener at forskjellen på lodda og fritt løp er en smakssak, hvis man ser bort fra klatringen med lodda løp.

(som jeg mener ikke har noe å si ved jakt)

Det er riktig det "kula",jeg tror ikke du vil bli plaget med varmgang under jakt med en kombi.Det er vel skjelden du skyter mer enn ett,eller kansje to skudd under jakt.Oppskyting til storviltprøve er tre skudd.Jeg bruker bare opne sikter,fordel finner raskere det du skal skyte på,ellers må du ha mye trening.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vil helle litt kaldt blod i årane på dei som prisar dei opne sikta på kombien. Dette kan funke for enkelte, men det er og blir ei kjensgjerning at eit kikkertsikte er det einaste siktemiddelet der du både har siktekors og målet fokusert samtidig. Det har faktisk praktisk betydning under jakta - særleg når ting skjer litt fort. Dei opne siktemiddela blir også ei større og større utfordring ettersom åra går, hårfestet går oppover og synet ditt nedover.

 

Feilen mange gjer når dei set kikkertsikte på kombien - og som vanskeleggjer skytinga, er at ein går for kikkertar med for stor minsteforstørring.

 

Ta ein tur til ein velassortert våpenforretning, monter på ein kikkert med minsteforstørrelse på 1,5 - eller 1,25 for den saks skuld. Vanskeleg? Ja. Prøv så med t.d. ein leupold 1-4 X20, og skru den ned på 1X. Du skulle kanskje ikkje tru at forskjellen er stor - men det er den verkeleg!

 

Min påstand er at folk som slit med å skyte gode og raske haglskot med ein kombi, slit av tre grunnar: At dei ikkje har mulegheit til å gå ned til 1X forstørring (noko som gjer skyting med begge auge opne til ein enkel sak med litt trening), samt AT DEI IKKJE TAR SEG RÅD TIL Å BRUKE 1500 KRONER PÅ Å FÅ LAGA SEG JUSTERBAR KOLBE. Skal du treffe GODT og OFTE med eit haglevåpen med kikkert når tidelane er viktige, må du ha kinnkontakt i det du kastar opp børsa. Det får du svært sjeldan om du set ein kikkert på ein kombi/hagle - om du ikkje løftar kolben med deg oppover.

 

Den tredje og siste grunnen er også den det er lettast å gjere noko med: Skyt, skyt, skyt, skyt!

Link to comment
Share on other sites

Ta ein tur til ein velassortert våpenforretning, monter på ein kikkert med minsteforstørrelse på 1,5 - eller 1,25 for den saks skuld. Vanskeleg? Ja. Prøv så med t.d. ein leupold 1-4 X20, og skru den ned på 1X. Du skulle kanskje ikkje tru at forskjellen er stor - men det er den verkeleg!

Fantastisk dårlig eksempel, da en leupold VXII 1-4x20 har minste forstørrelse på 1,6

 

At dei ikkje har mulegheit til å gå ned til 1X

Sånn går det hvis man velger leupold.

 

http://www.leupold.com/hunting-and-shooting/products/scopes/vx-ii-riflescopes/vx-ii-1-4x20mm/

Link to comment
Share on other sites

Det er kun de dyreste kikkertsiktene som ikke lyver på forstørrelsen. Jeg endte opp med Leupold VX-II 1-4x20 pga. at denne er blant de billigste og som samtidig ga meg den minste forstørrelsen i dette sjiktet (som nevnt 1,6).

 

Til og med sikter som oppgir 1,25-5x forstørrelse kan ha en reell forstørellse fra 1,8 til 5,5.

 

Jeg skøyt ei orrhøne i fjor med ovennevnte sikte på min Zoli kombi. Jeg synes det gikk veldig fint med kikkerten på.

Link to comment
Share on other sites

Mye smak og vane i dette emnet så det er ikke fasitsvar.

 

Men de som sier at rødpunktsikter med 1X(virkelig) forstørrelse tar synsfelt bruker de feil :!: Hele vitsen med disse er å skyte med begge øyne åpne. Da henger bare den røde prikken i lufta. For finsikting på stillestående mål kan den ene øyet lukkes.

 

Og så er det mindre forstørrelse i min variX-III 1,5-5X(1,1) enn brutteren sin 1-4X(1,8) så jeg kan skyte med begge øyne åpne med denne også.

I det hele tatt er et siktepunkt(rødpunkt) noe som for de fleste bedrer fluktskytingen. Greier en ikke å få prikken foran fuglen smeller det heller ikke. Det er bedre å bli for sen å ikke få skutt, enn å slenge et skudd som garantert er bak, eller skadeskyter med et par randhagl.

 

Så er det noe jeg kommer til å poste i en tråd senere med bilder; "Hjemmelaget" LOTUTEC :wink: Jeg har en Zeiss med lotutec, og det virker forsåvidt greit...Problemet er at kameraten min sine sikter er mye bedre i regn, og da inkluderer det tom. Bushnell :!:

Grunnen er at han polerer på et stoff som gjør at verken vanndråper eller dugg legger seg på linsen. Jeg kommer til å legge dette på alle mine sikter, Inklusive Lotutecen...Når en går i pøsregn med rifla på ryggen hele dagen og hiver den opp, renner vannet av idet en hiver opp. Det er ikke en vannfilm eller en dråpe verken framme eller bak :!: Linsebeskyttere blir heretter brukt til å beskytte under transport, ikke under jakt. Da er de i veien uansett.

Mistenker faktisk at Zeiss og alle med disse ala Lotutec smører på noe tilsvarende...

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en idè :roll: om hvordan alle mine rifler, samt drillingen - skulle være utstyrt.

 

Åpne sikter måtte det jo være - hvis all optikk gikk til grunne.

Docter skulle erstatte disse - samt at en liten Leupold måtte være dagkikkerten.

I tillegg måtte jeg jo selvsagt ha lyssterke kikkerter til skumring.

 

For å gjøre dette kort:

 

Nå har jeg kuttet rødpunktene - og bruker åpne sikter på de korte holdene (opptil 30 m).

Idèen om to forskjellige kikkerter - har jeg beholdt.

 

Imidlertid fikk jeg bruk for alle Docter-siktene på mine jakthåndvåpen - så alle ombyggingspengene er ikke tapt :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg visst det nå hadde jeg vel skrevet det :roll: Jeg observerte forrige sesong, og lot meg overbevise. Siden vi skriver April har jeg ikke prioritert dette. Men det var et stoff han hadde kjøpt til bilen til å polere frontruta med. Da trengte han ikke bruke viskerne siden vannet hoppet av pga. fartsvinden. Slitesterkt var det også for litt viskerbruk så ikke ut til å affisere mye.

Det er et Nanostoff jeg tenker å prøve som skal være enda bedre, men siden jeg sitter på jobb og ikke husker hva det het, og stoffet til kameraten er på en flaske uten etikett må dere smøre dere med tålmodighet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Har endelig fått kjøpt kombi :D

Det ble en pent brukt Diamond i 20/76 og 6,5*55.

Har nå skutt en del med åpne sikter og er positivt overrasket over resultatet.

Har ikke store problemer med å samle på en snusboks sittende.

Er klar over at dette ikke kan sammenlignes med jaktsituasjon, men gleder meg til høsten :D

Framsiktet er byttet til et " fiberoptisk" korn, og det har fungert utmerket.

Var også litt skeptisk til å ikke kjøpe R-patron, men så langt er det ikke noe problem.

Får se til høsten/vinteren og jaktsituasjoner :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...