Jump to content

Hva finnes av mellomklasse .22 pistoler


Flashman

Recommended Posts

Enkelt og greit spørsmål.

 

Browning Buckmark, Ruger MKII og III, Margolin er lavest på prisstigen og mye brukt som klubbvåpen, Pardini, div Walthere og andre høypris pistoler er mye brukt individuellt.

 

Jeg er på utkikk etter våpen som er imellom disse prissegmentene etter diskusjon om utskifting av klubbens .22 park.

Link to comment
Share on other sites

Mellomklassen er vel ofte de samme som lavprisklassen, bare at de er utstyrt med anatomisk skjefte og litt bedre sikter.

 

Pressisjonen i lav og mellomsjiktet hviler jo oftest på person og ikke våpen. Ikke det at skytteren er er dårlig, men at en slik pistol krever mye mer av en skytter for å treffe jevnt og samlet.

Link to comment
Share on other sites

Vil driste meg til å si at pistoler som Hämmerli X-esse Sport og X-esse Standard er i en mellomklasse.

Kanskje den nye Walther SP22 M2 også.

 

Men jeg er litt enig med fourten, jeg tror ikke forskjellen vil være all verden.

Selv om man jo gjerne kan gå opp et nivå på pistolene om man like vel skal handle nytt.

Er nok litt plasebo-effekt ute å går her også :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nja, det er jo ting som som baikal 35 og dens walther merkede fetter i mellomklassen og jeg synes at disse er bedre enn en opprocket Ruger f.eks...

 

Men om det er andre i denne klassen er jeg usikker på, om de må taes inn fra uttaskjæret er ikke det nødvendigvis noen hindring. Hammerlien regner jeg i dette tilfelle som overpriset og mener at den hører hjemme sammen med Rugeren og Buckmarken, bare dyrere... :wink:

 

Cardinal - så ikke svaret ditt før jeg postet mitt, så det er ikke ment som noe tråkk på meningen din... :D

Link to comment
Share on other sites

Eg har prøvd ein god del handvåpen og etter mitt syn er det eit våpen som skil seg ut frå mengden når det er snakk om våpen til 3-5000,- og det er Unique Des 69 (og 96). Har skote mange tusen skudd uten ein einaste feilfunksjon eller klikk. Dei virkar kvar gang, og det er eit våpen det er mulig å skyte heilt i toppsjiktet med. Dette våpenet er laga i Frankrike, og for dei som får umiddelbare tankar om fransk bilkvalitet, kan eg trøste dykk med at dette våpenet har ein kvalitet som er heilt topp. Desverre er dette våpenet kun eit alternativ som brukt då fabrikken etter det eg veit er lagt ned.

 

Når det gjeld Baikal og Walter (samme pistol med ulik skjefte og navn) har eg hatt ein slik. Fantastisk bra våpen å skyte med, bere synd at det ALLTID var funksjonsfeil med den. Eg hadde so mykje problem med min Walther at eg ikkje såg anna utveg enn å heve kjøpet hos Stenvåg (importør).

Link to comment
Share on other sites

Klubben vår har kjøpt inn Benelli MP95 med universalgrepet slik at det ikke diskriminerer oss som bruker kjeiva.

Med tanke på at den største forskjellen på MP95 og MP90 er prislappen :mrgreen: , så får man mye våpen for pengene.

 

Bilkalen eller den tilsavarende Walther pistolen som er nevnt her får dere neppe tak i mer, ute av produksjon og stor sett utsolgt.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt noen tusen skudd med X-Esse Sport og våpenet er bra det, men hadde nok valgt en gammel Unique, GSP eller ett annet eldre matchvåpen. Grunnen er at man har liten mulighet til å få justert avtrekket godt nok....

 

Kan man få tak i en feks Hämmerli 280 så løp og kjøp :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Har merket meg at Hämmerli X-esse Sport (og standard) får mye skryt rundt om, for særdeles god presisjon. Men prisen på sporten er vel nå oppe i over 8000kr, og da er man farlig nær Pardini og Hammeli sine rørtenger.

 

Lenge siden du har sjekket priser på nye våpen fra Pardini og Hammeli . . . :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei.

Tillater meg å bruke dette emnet, da det sikkert ikke er om å gjøre å starte flest tråder...

Er ute etter et greit presisjonspistol i 22.

Kunne tenke meg mer matc modell enn Ruger Mark og buckmark, men ikke så dyrt som GSP o.l.

Fant et par på Finn som virket interresante både hva gjelder utseendet, og type.

Men hva med kvalitet, og tilgang til deler?

Eieren av Baikalen sier at den har gått ca 2000 uten annet enn et par klikk, og dette kan like gjerne ha vært feil på patronene.

Pistolene det gjelder er Baikal 22 og Domino, og har lagt inn i linkene nedenfor:

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=24926599

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=22208782

Link to comment
Share on other sites

baikalen har gitt flere jeg kjenner hodebry. grepssikringen kan være litt vanskelig å få deaktivert for noen, og noen magasiner har vært trøblete. waltherbaikalen har boltstopper, så man kan låse sluttsykket i bakre stilling. det har desverre ikke baikalbaikalen, også noe å tenke på.

 

Ruger duger :wink:

 

-men, den nye MK3utgaven har innebygget feilfunksjoneringsmekanisme som bør fjernes.(på noen pistoler har kammerindikatoren en tendens til å dytta hylsa til siden så utstøteren bommer på hylsa)

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler Beretta 87 target. Presisjonen er bra, men avtrekket kunne vært litt bedre. Det beste av alt er at den funker med det meste av ammo, og nesten aldri henger seg opp. Noe som ikke kan sies om alle .22 pistoler. Dessuten ser den ut som en pistol og ikke en rørtang :D

Link to comment
Share on other sites

87 target er jeg absolutt ikke enig i. Joda, den virker og er fin, men avtrekket skal være bedre på en pistol som skal brukes i kurssammenheng og til å introdusere nye skyttere for sporten.

 

I mitt hode finnes det egentlig bare to velgende klubbpistoler:

Ruger mk 2/3, og walther GSP. de utfyller hver sin rolle, den ene er et banevåpen, og den andre er en feltpistol. begge nær sagt utslitelige, og det er ubegrenset tilgang på reservedeler.

Link to comment
Share on other sites

Du har kun ett realistisk valg, om du ønsker gode våpen i prissjiktet 7-10000kr. Og de er å kjøpe brukte match pistoler.

Ved kjøp av brukt Hammerli i toppsjiktet (i hvertfall SP20), bør man undersøke sluttstykket for sprekker. Dette da noen av sluttstykkene på disse har sprukket, og disse er ikke akkurat å få på billigsalg. Egentlig gjelder inspeksjon etter deformering og sprekker for etthvert matchvåpen.

 

Brukte matchvåpen å være på utkikk etter:

Hammerli 280.

Hammerli SP20. Jeg har en og den er god, men jeg undres på om ikke 280 med sitt større utvalg av grep hadde vert bedre for meg (en kompis av meg som deler på våpenet, er derimot helfrelst, da den passer ham som hånd i hanske).

Pardine SP (sikkreste kjøpet, deler og hjelp får en med Børselars), godt våpen. Pardinien har svært gode justeringsmuligheter for avtrekker (Hammerli har kun for lengde)

Benelli sin MP90 (tror det var 90'n).

Walther GSP. + noen fler.

 

Uansett hva man ønsker seg er følgende svært viktigt:

1: Grepsvinkel og balanse, liker du ikke denne. Vill du alltid slite.

2: Grepets passform og eventuell sideveis vridning (kan endres med sliping og eller epoksy).

3: Funksjonsikkerhet.

4: Avtrekk (justeringsmuligheter (mye viktigere enn mange tror)

Link to comment
Share on other sites

Du har kun ett realistisk valg, om du ønsker gode våpen i prissjiktet 7-10000kr. Og de er å kjøpe brukte match pistoler.

Ved kjøp av brukt Hammerli i toppsjiktet (i hvertfall SP20), bør man undersøke sluttstykket for sprekker. Dette da noen av sluttstykkene på disse har sprukket, og disse er ikke akkurat å få på billigsalg. Egentlig gjelder inspeksjon etter deformering og sprekker for etthvert matchvåpen.

 

Brukte matchvåpen å være på utkikk etter:

Hammerli 280.

Hammerli SP20. Jeg har en og den er god, men jeg undres på om ikke 280 med sitt større utvalg av grep hadde vert bedre for meg (en kompis av meg som deler på våpenet, er derimot helfrelst, da den passer ham som hånd i hanske).

Pardine SP (sikkreste kjøpet, deler og hjelp får en med Børselars), godt våpen. Pardinien har svært gode justeringsmuligheter for avtrekker (Hammerli har kun for lengde)

Benelli sin MP90 (tror det var 90'n).

Walther GSP. + noen fler.

 

Uansett hva man ønsker seg er følgende svært viktigt:

1: Grepsvinkel og balanse, liker du ikke denne. Vill du alltid slite.

2: Grepets passform og eventuell sideveis vridning (kan endres med sliping og eller epoksy).

3: Funksjonsikkerhet.

4: Avtrekk (justeringsmuligheter (mye viktigere enn mange tror)

 

Til denne listen bør også Matchguns MG2 legges til. passe i pris og absolutt mye justeringsmuligheter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Baikal .22, denne fikk funksjonsfeil etter at jeg hadde skutt ca 200 skudd. Baikalen har et problem med at den kan finne på å skyte fullauto, både min og min brors Baikal gjorde det. Takk til Børselars for kjapp og enkel retur av Baikalen min, og ny(brukt) Walther GSP .22 + .32 ble redningen for meg! Fantasisk flott våpen for en glad amatør.

 

Om jeg skulle finne meg et nytt .22 våpen i dag i en mellomprisklasse, så hadde jeg lett etter en brukt Walther GSP, eller Matchgun MG2. Jeg hadde ikke gått i fella en gang til og kjøpt en pistol det ikke finnes deler til slik som Baikal, Unique, Fas o.l. Noen av de får man deler til, men det er ikke alltid så lett å finne de.

 

Lykke til i jakten på pistol!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...