Jump to content

Fòring av rådyr


merkel95s

Recommended Posts

Når dere forer med rundball, er det det samme om det er halm eller høy i de?

Har tilgang på rundballer med grass som har blitt pakka et par dager etter det ble slått. det har en fuktighet på ca 30%. er det for tørt å fore med eller går det bra?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bortkastet å blande Melasse i kornavrensen. Ønsker man å servere noe med mere trøkk, er det bedre å halvblande(el.) kornavrensen og proteinfattig kraftfor. F.eks Formel Sau Fiber. Dobbelt med forenheter sammenliknet med avrens, men også dobbelt så dyrt. Melasse som smakstilsetning for å gjøre avrenset mer attraktivt, er unødvendig.

 

Rundballer av halm hadde jeg holdt meg unna. Synes ikke det funker godt nok med høy heller. Ensilert gras er derimot noe rådyrene setter pris på. Mine erfaringer i løpet av de siste 20 årene.

Link to comment
Share on other sites

Foringa er godt i gang her i "reviret" mitt :wink:

Forer vel hele året rundt, for å være ærlig. Blir liksom en hobby på en måte det og.

 

Har mellom 6 og 9 rådyr på foringsplassen her nå og med overvekt av bukk, fordelt på 2 stk foringsautomater

Forer med Formel lam her hos meg. Ingen fare med dyra her enda, men det virker alikevel som de må innom forplassen ganske så regelmessig for ørlite påfyll av energi.

 

Har hatt besøk av nesten alt som kryper og går på bakken.......OG flyr i lufta, men ikke denne karabaten på bildet under.....før nå. Da fikk jeg nesten hakaslepp gitt :mrgreen:

Som dere ser, er den veldig fotogen og bryr seg ikke det aller minste om at den nesten tråkker ned viltkameraet som er festet på trestammen ved siden av foringsautomaten.

PICT0490.jpg

 

Ser ut som foret faller i smak hos Morten Mår.

Det neste blir vel at den bosetter seg i området :mrgreen:

PICT0501.jpg

 

Aller siste tilskudd på foringsplassen...ved siden av spettmeis er......Nøtteskrike.

Gjettekonkurranse.......hvor mange Nøtteskriker er det påbildet under :?::?:

PICT0677.jpg

 

 

Oppdatering 17.12.12

De fleste bukkene har mistet geveiret nå. Bare denne ene kroppen som har halvparten av et ørlite stusselig gevir igjen ser vi.

Tipper dette er av årets produksjon. Max en 1,5 åring

Alle bukkene begynte fellingen omtrent samtidig. Startet ca 01 Desember og som nevnt, bare denne bukken på bildet som har lite granne hønn igjen.

PICT0405_zps6dce56dd.jpg

 

 

Vinteren kom brått og plutselig her på Kongsberg. Kom 0,5 meter snø på et par dager og aktiviteten på forplassen har økt betraktelig.

Riktig så ufyslig vær kan vi bare ane at det er her.

PICT1561_zps2a103e4d.jpg

 

 

Kampen om fortsatt eksistens på jordkloden blant rådyra øker proposjonalt med snødybden. Hvertfall virker det slik ut fra bildene på vilkameraet. Rådyra er søte å se på, men når det gjelder og berge livet, da er naturen nådeløst ubarmhjertig.

På bildet under ser vi at den ene bukken legger på ørene og vil slettes ikke ha andre dyret bort til foringsautomaten. Må være en slags trussels positur. Har sett akkurat denne posituren mange ganger. Virker nesten hver gang ser det ut til.

PICT0925_zps66b83695.jpg

 

 

Når man snakker om at rådyra er søte å se på. Hva synes dere om denne bukken da :?:

Dette må vel være pappaen til Bambi vel :mrgreen:

PICT11632_zps879e5101.jpg

 

 

Oppdatering 22.12.2012

Nissen var innom her om dagen med en førjuls-julegave :mrgreen:

Han hadde med et nytt viltkamera og det måtte testes ASAP.

Dette kameraet har litt mere pixler og litt mer justeringsmuligheter enn de gamle kameraene mine

Legger ut et par bilder

EK000229_zps6c19cd89.jpg

 

EK000722_zpsc7a3e213.jpg

 

Første inntrykket er at dagbildene er ørlite skarpere enn bilder tatt med de gamle kameraene, som har 5 MP som "max"

Nattbildene derimot er mer utbrente enn med de gamle kameraene, pga kraftigere blits. Blitsen på det nye kameraet har 3 styrkegrader. Jeg har justert mitt på medium, noe som er for mye/kraftig i forhold til avstand fra kamera til foto-objekt + helt hvit bakgrunn, slik det er nå om dagen......og natta for den del.

Med litt fintuning blir nok dette bedre.

 

 

 

Oppdatering 02.01.2013

 

Godt Nytt År til dere alle.

Vinteren festet virkelig grepet en periode her i området.

Snøen kom i bøtter og spann. Rådyra sleit skikkelig, noe som merktes og forsåvidt merkes på forinntaket. Pelletsen gikk ned på høykant og i mengder, slik at nå lever de nok kun på denne støtteforinga.

Snødybden økte.....som nevnt...... til uante propsjoner, noe dette dyret på bildet under ikke setter veldig stor pris på.

PICT1989_zpsf653b785.jpg

 

Morten Mår er jevnlig på besøk, men den er nok mest nattaktiv. Har flest bilder av den da.

Her har jeg brukt et kjent indianertrix og klint honning på trestammen. Ingen tvil om at måren liker honning, for akkurat på denne lille flekken har han vært mye i den siste tiden :mrgreen:

PICT03862_zps2fdff064.jpg

 

Etter vinter kommer vår og plutselig var det 5 - 6 varmegrader og mye av snøen forsvant igjen.

nå er det kun 0,5 meter kompakt snø her og dyra har ikke noe i mot det.

Her inntas morgenkaffen. Er dette det nærmeste en kommer rådyr i solppgang tro :?:

PICT3638_zpsf52eb0b3.jpg

 

 

 

Oppdatering 19.01.2013

 

Fikk en opprømt telefon fra barnebarnet på 10 år for et par dager siden.

Han hadde tatt bilde av Måren som svinser rundt ved foringsautomatene på iPhone'nen sin sa han. Det er sikkert en del 10 åringer som har iPhone, men det er nok ikke like mange som har tatt bilde av en Mår med en iphone, så det er jo morsomt for han og litt eksklusivt da.

 

Det er kaldt her i Kongsberg område nå om dagene......og nettene for den del. Var -22 grader natt til i dag, slik at det går med en del for + at det minimum er 12 dyr på forngsplassen gjør sitt til at det forsvinner ca 35 - 40 kg pellets i uka.

Hadde forventet mer forbruk, men det er tydelig at denne pelletsen metter skikkelig. Dyra ser runde og fine ut og ser ikke ut til å lide noen nød.

 

Noe som er litt mer foruroligene er at en pippip kvitret i øret mitt at det er 5 gauper i området nå. Selv om dalføret er langt og bredt, for å si det slik, er det altså funnet spor etter en gaupefamilie ikke så veldig langt unna foringsplassen.

Får bare håpe at de ikke legger runden sin innom foringsplassen, for da blir det nok drastiske justeringer på den lokale rådyrbestenden.

MEN så er det heller ikke lenge til Gaupejakta begynner og gutta er klare til å rykke ut. Da har vi tro på at det også blir litt justering av de "lokale" gaupene.

 

Nuvel - legger ut noen bilder.

Synes dette bildet er noget spesielt. Legg merke til skyggen av rådyret på automaten

PICT0645_zps2e2caad0.jpg

 

 

Nok en gang morgenkaffe på foringsplassen. Er et par bukker som er sjefer der, som jager de andre unna. Noen tåler ingen ved siden av seg i matfatet, mens andre kan til nød tolerere ei geit, så det er tydelig at det er litt forskjellig personlighet blandt rådyra også

PICT0738_zps4dbb4331.jpg

 

PICT0936_zpse2d1db73.jpg

 

Har forresten lagt merke til at gevirene så smått har begynt å vokse ut igjen. Har vokst ca 1 cm siden felling først i Desember. Nesten sånn at jeg mistenker at pelletsen inneholder hestedop eller anabole steroider av ett eller annet slag. Kanskje Lance Armstrong og rådyra går på samme type pellets :mrgreen:

Uansett blir det spennenede å følge utviklingen av gevirene videre utover vinter og etter hvert........ våren

PICT1209_zps071c9fe6.jpg

 

 

Oppdatering 11.02.2013

 

Spennende å følge med på hva som skjer på foringsplassen nå.

Geveirene på bukka har begynt så smått å utvikle seg. Legger merke til at de utvikler seg veldig individuelt. Alt fra nesten ingen ting til ganske så bra.

Har også ei geit gående, som er litt "småskada"

Måren er stadig fast inventar på foringsplassen. Trodde den ville forsvinne nå i parringstiden, men nei. Tydelig at den har funnet vel tilrette i området og rundt foringsautomatene.

Barnebarnet tok bilde av den igjen her om dagen med iPhone'nen. Denne gangen med blits. Det like måren dårlig. Tok baklengs salto og forsvant. Da så man virkelig hvor fort en mår kan bevege sen. Poff - borte :mrgreen:

Går med en del pellets. Skal ut med en ny ladning i morgen og fylle opp automatene. Blir litt sjauing og svetting for en moden mann da :mrgreen:

 

Tibake til skaden på geita. Hva kan dette skyles tro :roll:

Kan et være at hun har prøvd å forsere et sauegjerde ved å gå gjennom i stedet for å hoppe over....hva tror dere :?:

EK0002802_zps45da06f8.jpg

 

 

Som nevnt flere ganger...har ca 6-7 bukker som jeg greier å skille fra hverandre.....som frekventerer foringsplassen og gevirene har så smått begynt å utvikle seg.

På denne bukken sier "strekoden" på automaten at geviret måler ca 11 cm

EK0003162_zps218852de.jpg

 

 

Någet mindre utviklet gevir som dere ser. Ca 4-5 cm

EK0003102_zps0229f706.jpg

 

 

Ingen utvikling overhodet. Kan det være en nykommet evt en bukkekalv :?:

EK0002922_zpsf1ee969b.jpg

 

 

Nok en bukk. Ser ut som den er i puberteten, for den geiper til fortografen :lol:

Strekoden sier ca 8-9 cm lengde på geviret.

EK0002832_zps0b2bba1e.jpg

 

 

Mikkel rev er også innom av og til for å sjekke opp om det er noe etanes å fylle tarmen med.

PICT2085_zpsac37ae08.jpg

 

 

Hva mener dere om dette bildet da :?:

Kan det være årets blinkskudd tatt med viltkamera på foringsplassen :idea::roll:

Nesten som å se en Leopard i en eller annen jungel, ett eller annet sted, som ligger klar til å angripe byttet.

PICT07552_zpsc6b59ad8.jpg

 

 

Oppdatering 01.04.2013

 

Vinteren begyner, riktignok gjenstridig, å løsne grepet her i Kongsberg, til tross for temeraturer ned mot -10 grader nattestid.

Merker det også på forinntaket, da dyra ikke trenger så mye enerigi nå, som for bare 1 mnd siden.

Har vel gått med ca 500 - 600 kg pellets, fram til nå.

 

Har nevnt det før, men det er et strengt regime på forplassen. Først er det bukkene som forsyner seg og når de tillater det, får geit og kalv slippe til.

Det er også induviduelt hva den enkelt bukk tolererer av "nærkontakt" før den karakteristiske trusselposituren framvises.

 

Gevirene på bukka gror såpass en formelig hører det spraker i de. Et par av "gutta" blir skikkelig grovkalibra.

Er ikke et eneste lite nanosekund i tvil om at foringa er en vesentlig årsak til dette.

En grei 6 tagger. Ikke av de største

Strek-koden på foringsautomaten sier at lengden på geviret er 23 cm (rett linje)

EK0019422_zps4ac833bd.jpg

 

 

Denne karen her har nok også tatt for seg av pelletsen. Kan bli en skikkelig "rugg" om et par år. Legg merke til rosenkransen/e. Skikkelig omfangsrike allerede nå.

EK0020652_zpscc433bff.jpg

 

 

Her har vi sjølvaste. Denne bukken har definitivt potensiale. Selv om basten selvfølgelig ljuger litt på lengde og ikke minst omfang, så er dette en skikkelig kandidat.

Jeg har sett en del rådyrgevir på vegger rundt omkring i Norges land og har en del hengende på veggene selv, men maken til dette geviret har jeg ikke sett før.

Nuvel.....har fulgt med denne bukken i 3 år nå. Den var en 6 tagger for 3 år siden og geviret har helt klart ikke blitt mindre med årene. Dvs det har strekt seg litt i lengde, men mest i omfang.

Han har vært sjefen i området fram til nå, så det blir spennende å følge med om så er tilfelle utover sommeren.

EK001767_zpsde493c0e.jpg

 

 

Riktig så harmonisk kan det være på foringsplassen, når vårsola endelig får slippe litt til. Rådyra har ikke noe i mot det :mrgreen:

EK001796_zpsfc0a8ff0.jpg

 

 

Et par av gutta har tatt siesta, slik store gutter ofte gjør :wink:

d7c0d76b-ec31-4852-ac1c-15f758e41e4f_zps11079aee.jpg

 

 

Mikkel rev er ofte på besøk for lettvint påfyll av energi i form av pellets. Litt frustrerende egentlig for en ihuga revejager, for her på foringsplassen og i områdt rundt er det absolutt skyteforbud.

Det ser ut som mikkel rev har funnet ut akkurat det, for han eksponerer seg ofte, både natt og dag, for å si det slik

ce5b6251-9b38-4b47-809b-301e4ffde27d_zps909a51ff.jpg

 

 

Igjen.....Jeg kommer tilbake med oppdateringer utover våren.

På gjensyn

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja da eg synest det er kjempemoro og drive med foring,eg brukar eit gamalt afallskap som eg har tatt dørene av,og det virkar heilt kjempe eit slik kan eg ambefale!!billig er det og!!! :overrasket::overrasket:

 

Eg forar med det eg har og får tak i,alt frå kornavrens til gamle brød får gratis på coop :)

(Er brød bra egentlig for rådyr ????)

Her er søppelskapet ,og nå var det på tide med ny mat seier Erna( Rådyrgjeita på blilde har fått navnet Erna,for ho skall ho er så PRkåt!!! :wink::wink::mrgreen:

normal_Vilt_00.JPG

 

Og detta er bukken Jens, for han er stadig i krangel med Erna om matfatet!!!!

normal_Vilt_01.JPG

 

 

Oppdatert 04.01.2013

Meire mat pappa!!! :wink::?

normal_Mat_02.JPG

 

Eg leikar jo ikkje butikk!!! :?:?:roll: , særleg ikkje når gamle bikkja har hatt los i 2 timar og 48 min, og eg står i vegen for rådyret, :shock:

så skyt eg samma om eg har ,dei på bilde alldri så mykje :crazy: :stortsmil:

Og på vegen heimatt med fallet blir beviset festa på festa til film om eg vill eller ikkje!!!!

normal_Jakt_01.JPG

 

Ja det er mykje rart som kjem på kameraet ein nyttårskveld!!!!

normal_Mat_03.JPG

Kjeringar som kjedar seg forexsempel!!!!

 

Og detta er meg ein sein 01.01.2013 Godt Nytt År store og små!!!! :wink::wink::wink:

normal_Mat_04.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

16mgex.jpg

Her deler vi ikke på godene, kom dere unna!!

rlb02p.jpg

OK, er dette spiselig da?

2uiud6x.jpg

Sjekker at utstyret ikke har frosset sund i kulda.

iwru2u.jpg

Ah... endelig litt matro.

 

Jeg har vel i hvert fall åtte forskjellige som sloss om maten. Nå kan jeg følge med dem fra vinduet og mitt intrykk er at de som blir jaget kommer tilbake senere å spiser. Så alle får ser det ut til.

Skal også rigge et oppvarmet drikkekar, så får vi se om dem vil drikke av det.

Link to comment
Share on other sites

Skikkelig gøy dette med vinterforing.

Vi driver matbutikk selv, så der blir rikelig med frukt og grønt til dem der fra.

Prøvde oss med forautomat og kornavrens for to år siden her.

Men de rørte det ikke en gang! :o

Epler, gulrøtter og slikt som vi slengte på plassen rundt stasjonen tor de villig, men ikke korn.

Hadde også viltkamera på som overvåka stedet, så det er ikke bare noe vi tror.

 

Min teori er at disse rådyra aldri har smakt korn i sitt liv, da her ikke er kornåkere i mange mils omkrets.

 

Noen som har opplevd det samme?

Eller går de løs på korn og pellets hos dere uanset?

Link to comment
Share on other sites

@Castor Det var vel de fine bildene dine som inspirerte meg til å legge ut bilder :D

Og den foringsautomaten din :shock: , er det rådyrene på Montebello du forer :mrgreen:

 

@tunderbrd Det virker som om rådyrene er veldig spesielle i forhold til valg av for. Her spiser de epler, men vraker grønnsaker og poteter. Har også prøvd med førsteslått av høy, men de spiser bare enkelte utvalgte deler av høyet.

Kornavrens spiser de mye av.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
@Castor

Og den foringsautomaten din :shock: , er det rådyrene på Montebello du forer :mrgreen:

:lol::lol::lol::lol: dagens kommentar. Kan nesten se slik ut ja. Har ikke tenkt over det, men har vel muligens lagt ned litt mer arbeid i denne automaten enn nødvendig.

 

Nesten så en hører " moooorn du" når de spaserer forbi for å innta morgenkaffen.

 

Liker å snekkere, som om en hadde fått levd livet på nytt, hadde nok en eller annen snekkerutdanning vært yrkesvalg nr 1

Jeg er på en måte i andre enden av yrkesvalget, for å si det slik. Kun 50 lønninger i gjen før jeg går av med pensjon :mrgreen:

Liker å dele opp tiden igjen i lønninger og ikke i år. Blir mer overkommelig da.

 

Har forresten oppdater mitt innlegg litt lengere opp i tråden med noen bilder og tekst.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I forbindelse med rådyrforing og tilgang på vann har jeg nå gjort et forsøk.

Etter at dattera ga seg med havremopeder ble det et oppvarmet drikkekar til overs.

Jeg tenkte jeg skulle prøve dette for å se om rådyra ville ta mot tilbudet.

 

vhu5ug.jpg

 

Egentlig hadde jeg tenkt å plassere drikkekaret på foringsplassen, men gummikabel for å rekke fram dit blir dyrt, selv fra Biltema, så jeg plasserte det ved stien de bruker opp til foringa.

 

Jeg hadde jo regnet med en viss reaksjon fra dyra på dette og det fikk jeg. De må opp en liten bakke før de kommer inn på flata der karet står.

 

De første jeg så var ei geit med trillinger i følge. Så fort hun kom så høyt i bakken at hun så karet var det full stopp, fremstrakt hals og toppa ører. Så snudde hun og gikk ned igjen. Ingen panikkflukt, men dyra kverna nå rundt nede på gårdsplassen. Så prøvde de seg en etter en, gikk opp til de så karet, stoppet en stund, for så å snu og gå ned igjen.

 

Løsningen deres ble å hoppe over ei lita steinrøys for så å lage seg en omvei, men denne omveien er ikke mer enn 7-8 m fra karet.

 

Jeg har også ei tønne med forbrett som jeg ikke har fått somla meg til å montere og sette ut. Nå tenkte jeg at skal det først være så galt, kan dere jammen få noe mer å venne dere til i samme slengen.

 

Karet ble satt ut rett før jul. Nå var det romjul og jeg fikk også noen kornband av en kompis som selger dette og juletrær.

 

Jeg tredde et kornband på hvert av beina på tønna og buntet sammen resten og plasserte disse ved drikkekaret for å prøve å gjøre det litt mindre skremmende.

Epler ble også skjært opp og plassert kun på denne plasser.

 

Rådyr er pene å se på, men pinadø minst like sta og vrange som esler.

 

Etter ca 7-8 dager så jeg at et enslig dyr hadde brukt stien forbi drikkekaret, men ikke stoppet.

Etter 14 dager tenkte jeg at dette var fiasko. Dyra åt jo på den gamle foringsplassen og derfra har de fritt syn ned på karet og fortønna ca 30m unna, men nektet å gå dit.

 

x86yw.jpg15qofib.jpg

 

Så, endelig etter omtrent tre uker var de der. Kornbanda og eplene ble det gjort kort prosess med før de gikk over på pellets.

 

Men jeg har ikke sett at de har rørt vannet. Nå har vi hatt noen dager ned mot -20 så jeg hadde forhåpninger om at de skulle drikke, men nei.

 

Jeg begynner å få en teori om at rådyra, gjennom årtier, har vent seg til at det ikke er flytende vann vinterstid, og derfor spiser de snø enda vann er tilgjengelig.

Ikke vet jeg, men er du bydd er du skjenkt, som vi sier herover.

 

Det får stå slik så får jeg se hva som skjer.

 

Jeg har bestemt inntrykk av at når man forer gjennom vinteren så holder gjerne rådyra seg i området på sommerstid også.

Av og til kommer geita for å vise fram ungene.

 

34yb9qe.jpg

 

35auhah.jpg

Hvor ble det av disse ungene nå da.

 

Å la det stå igjen noen bjørker er heller ikke dårlig viltstell. De er ikke mange lenger, men en 7-8 kan det da være på en bordsetning.

 

x2vr0w.jpg28paio.jpg

 

5aeuld.jpg

Av og til spiser de av bjørka der småfuglene får mat også.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Veldig bra bilder av diverse kreaturer Arrowmaker. Trivelig å se bilder av Orrfugl i bjørk.

Gir meg assosiasjoner fra da vi var på besøk hos besteforeldrene. Hendte det satt Orrfugl i bjørka utenfor kjøkkenvinduet.

Var vel da jaktlysten begynte å gro i denne kroppen :wink:

 

Har forresten lagt inn ny oppdatering i innlegget mitt litt lengere opp i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Skikkelig gøy dette med vinterforing.

Vi driver matbutikk selv, så der blir rikelig med frukt og grønt til dem der fra.

Prøvde oss med forautomat og kornavrens for to år siden her.

Men de rørte det ikke en gang! :o

Epler, gulrøtter og slikt som vi slengte på plassen rundt stasjonen tor de villig, men ikke korn.

Hadde også viltkamera på som overvåka stedet, så det er ikke bare noe vi tror.

 

Min teori er at disse rådyra aldri har smakt korn i sitt liv, da her ikke er kornåkere i mange mils omkrets.

 

Noen som har opplevd det samme?

Eller går de løs på korn og pellets hos dere uanset?

 

Her hos oss forer vi med kornavrens til både rådyr og hjort og det har vel ikke vært dyrket korn her siden 1500 tallet..... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei!

Vi har fora rådyr med kornavrens siden desember. var å handla mere for i går og fylte på med 2 sekker, men så fikk jeg se at det står felleskjøpets kraftfor på sekken. Har hørt at kraftfor ikke er no bra for rådyr. Har det no å si om de eter opp det jeg har fylt på?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Vi har fora rådyr med kornavrens siden desember. var å handla mere for i går og fylte på med 2 sekker, men så fikk jeg se at det står felleskjøpets kraftfor på sekken. Har hørt at kraftfor ikke er no bra for rådyr. Har det no å si om de eter opp det jeg har fylt på?

 

Ta ein kikk på siden av forsekken,ville tru det stend PK der...altså Pelletert Kornavrens

Link to comment
Share on other sites

Grymma bukker:

 

Cdy02315%2520%2528Large%2529.JPG

 

16.april 2013:

Nå er det ikke mer pelletert kornavrens å få tak i på Felleskjøpet, så spanderer noen sekker bygg pellets.

Lite mat å finne i naturen foreløpig, for disse som er vant til å være mette..

 

Cdy00762.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har flyttet landlig til og har både rådyr og elg i "hagen" hver dag, hovedsaklig på ettermiddagen/kveld.

Istedenfor å starte en ny tråd om samme emne sniker jeg inn et par spørsmål i denne tråden:

 

Hva slags salt/slikkestein bør man bruke?

Har sett de hos Felleskjøpet i forskjellige farger, forskjeller på de?

Brød og grønsaker/poteter er pluss, halm/høy er fysj har jeg skjønt.

 

Kunne godt tenke meg å lage en foringsplass for rådyr her da vedkommende gjest

er så nyskjerring at den fint står 15-20 meter unna meg uten å bry seg om min tilstedeværelse.

Kan jo hende den er ekstremt nærsynt.

Har filmet dyret der jeg står å prater, klarer å smelle med terrassedøra og i det hele tatt lager noe lyd.

Dyret bryr seg ikke engang om bikkja boffer. (litt usant da den som regel snur seg og rusler inn i skauen.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...