Jump to content

"Stinger" ammunisjon i Ruger 10/22 Target, ikke?


Guest fredrf3110

Recommended Posts

Guest fredrf3110

Sitat fra manualen til Ruger 10/22

" "stinger" cartridges have a longer case then 22 LR cartridges loaded to U.S. industry specifications. They can stick in the tighter chambers of target rifles, including the Ruger 10/22 Target Rifle, which can result in a hazardous ruptured case and release of hot powder gasses and brass when fired. DO NOT USE "STINGER" AMMUNITION IN 10/22 TARGET RIFLES"

 

Er det noen som har prøvd "stinger" ammunisjon i Ruger 10/22 Target? Er det virkelig så farlig som de skal ha det til?

Link to comment
Share on other sites

vel det er ikke anbefalt, men det går. at det er så farlig som de skal ha det til vet jeg ikke. men jeg vil ikke anbefale det. uansett så er stinger så godt som ubrukelig til noe annet enn å få imponerende fart over kronograf for en 22LR kule å være.

Link to comment
Share on other sites

Stingeren er vel den patrona som har desidert gått værst i mi gamle gode Brno Mod.2.

Men som .204 Ruger her skriv, så er det unntakene og eit par eg har sett har hatt bra presisjon med Stingeren, har hatt Cz rifler, som er i utgangspunktet er lik mi rifle igjen. Så forstå det den som kan.

Dette må prøves, men er det skreve at ein ikkje bør bruke denne ammo`en i ei 10/22, så ville eg i utgangspunkete ha vært skeptisk til å prøve dette.

Link to comment
Share on other sites

8) Påstår fortsatt at den .22 ammoen (fabrikk) som er tilgjengelig ikke er 'farlig' for våpenet. En annen ting er det at Stinger kan kile lettere pga lengden, noe jeg har opplevd endel. Jeg har testet Stinger i håndvåpen av ymse slag, og der er det vel den ammoen som samler dårligst... Dårlig og dyr.. Uegnet til håndvåpen iallefall!
Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd Stinger i Target modellen for noen år siden, og gjør det aldri igjen. Jeg var ikke klar over at Stingerhylsa er lenger enn standard .22 ammo. Før jeg forsto hva problemet var, så tvang jeg sluttstykket fram for å få skuddløsing. Etter at en patron sprakk under avfyring, ble det slutt på dette. Presisjon er også totalt fraverende

 

kammerlader

Link to comment
Share on other sites

Stinger er noe helsikkes møl.

Har fått hylserevning to ganger med stinger,

som resulterte i at jeg begynte å blø fra ansiktet.

Hadde heldigvis på briller.

 

Stinger brukes best slik:

 

Grav hull.

Kast oppi stinger.

Fyll igjen hull.

 

Piss på toppen av nå gjenfyllte hull.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha ammo med litt fres i til Rugeren din kan du jo prøve Remington sin Gule Veps, Yellow Jacket® Hyper Velocity HP, denne har samme hylselengde som alle andre 22LR og skal fungere sikkert i 10/22'n, men presisjonen kan være kilen med denne også. Ellers er CCI sin MiniMag verd et forsøk, denne går ofte brukbart og har bra fart.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En .22lr er like tjukk hele vegen siden den har hælbasekule. Stinger utnytter dette ved å bruke en lettere kortere kule og forlenger hylsa slik at det blir plass til mer krutt. Grunnen til at det oppstår problemer er (bortsett fra at noen halvautoer ikke håndterer den økte farten) er det samme som ved revolver og .38/.357-patroner; man får avleiringer i kammeret der hylsa slutter. Har man skutt .38 Spec i en .357 og forsøker å kamre en .357, så går det trangere pga .38-hylsa er 2,5mm kortere og de ligger avleiringer som .357-ammoen må presse seg forbi.

 

Uansett; skal du skyte Stinger, så puss løpet og spesielt kammeret godt først. Jeg har skutt mye med stinger, og det funker helt greit i rifler og solide pistoler (S&W41 og Ruger Mk2)/revolvere, men Hämmerli X-essen min mister magasinet og overanstrengte en fjær når jeg testet stinger, får litt vel høy sleidefart...

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Test heller ut Remington Yellow Jacket kula, har testa den på appelsin med min Brno American. Fant ikkje i gjen appelsina til slutt, og såg ekspansjonen var vanvittig bra. Bra pesisjon også men ikkje verdens beste akuratt :D

100- stk pakken koster opp mot 95 kr.

 

Ingenting å tape her!

_______________________________________________

 

Mvh Stian :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...