Jump to content

Hva er en god rifle for toppjakt?


vorsteher

Recommended Posts

Etter mye undring og lesing av innlegg i Kammeret, med PM til særlig kompetente medlemmer i Kammeret, er jeg fortsatt ikke opplyst nok :roll: Og fordi jeg er veldig nysgjerrig på hvilke kriterier jeg skal legge til grunn for å kjøpe en god rifle til toppjakt, stiller jeg spørsmålene her. Først må sies at jeg ikke kommer til å lade selv. Derfor er det også utelukket å få bygget ei rifle som krever særskilt kompetanse i f.eks. dreiing av hylser og lading. Det første kriteriet går gjerne på flattskytende kaliber. Her har vi 223 som et alternativ etter det jeg forstår. Men hva med løpslengden? Steyr-Mannlicher har f.eks. en utgave Ultra Light i 223 med løpslengde på 48,5cm. Er det en god rifle til toppjakt, eller er denne type rifler ment for en annen type jakt? Kort sagt, eller kanskje noe lengre sagt, hva skal jeg se etter og prioritere når jeg vil ha en god rifle til toppjakt?

Link to comment
Share on other sites

Du trenger strengt tatt ikke noen spesialrigg til toppjakt. De fleste skuddene du løsner vil sikkert være på kortere avstand enn både 200 og 150 meter. Og innenfor 200m klarer strengt tatt de aller fleste våpen og kalibre å samle godt nok til denne typen jakt. Du som skytter vil være den største begrensningen her. Det er lettere å skyte godt med et rekylsvakt kaliber. Så en .223 med god kule gjør jobben den.

Om rifla er kort eller lang eller i .223 eller 6,5x55 spiller egentlig ingen rolle, det som spiller noen rolle er om du klarer å treffe innenfor en sirkel på 5-8cm på førsteskuddet på alle avstander du kunne tenke å skyte på. Ta med noen blinker på banen og sett opp på forskjellige avstander, og du finner fort ut hvor dine begrensninger ligger.

 

Jeg ville dog hatt en kikkert med litt mer enn 7-8x som høyeste forstørrelse.

Ang kalibre gjør som sagt nær sagt alt jobben, og innenfor 200m er det ikke mange cm som skiller ultra-super-duper-kalibre fra de litt "treigere". Legg heller av noen kroner og kjøp deg en liten håndholdt avstandsmåler. DEN er gull verdt på denne typen jakt, og kan gi deg mer fugl i sekken enn et "spesialkaliber i ei superbørse" :D

Link to comment
Share on other sites

Du trenger strengt tatt ikke noen spesialrigg til toppjakt.
Jeg kunne knapt vært mer enig. Du trenger ei presis børse som du orker å bære med deg på ski eller truger i snø, som har en OK kikkert på toppen og som er i et noenlunde flattskytende og vindstabilt kaliber. That's it. Resten er smak, behag og "vil ha" :)

 

Svenskene bruker mye .222Rem og 6.5x55. Andre kalibere som kan egner seg er ymse 6mm-patroner, nevnte .223Rem, .270, .308 og .30-06, kanskje 5.6x52R eller 7x57R hvis du valger å bruke kombi/drilling istedenfor rifle. Kort sagt det meste av mellom- eller finkaliber så lenge børsa er presis nok.

 

Jeg ville dog hatt en kikkert med litt mer enn 7-8x som høyeste forstørrelse.
Som 9x? :mrgreen: Det er jo en "greie" her inne med høytforstørrende drensrør til alt mulig, men jeg klarer nå fint å skyte ei lita rype rype som sitter 100m unna med 9x, så da bør det ikke være utstyret det står på for å klare tiur som sitter 200m unna med 9x oppå børsa ;) Det er også problemet med å oppdage fuglen, det er ikke alltid like lett om den sitter 2-300 meter unna og litt nedi furubaret...
Link to comment
Share on other sites

Vi er nok enige om det meste her, Sako :D

Kaliberet er egentlig knekkende likegyldig, kulevalg og hvor godt du skyter er mye viktigere.

De aller aller fleste skudd løsnes også på mellom 100 og 150 meter.

Anbefaler igjen avstandsmåler som hjelpeverktøy, og litt skytetrening på forskjellige avstander.

 

Men litt om det med forstørrelse på kikkertsiktet igjen.......... :wink: Du treffer nok med både 4, 9, 15 og 24x forstørrelse. Og som regel vil det være vanskeligere for de som ikke har skutt mye med høy forstørrelse å skyte bra feltmessig med f.eks. 20x kontra 9x forstørrelse. Rett og slett fordi alle bevegelsene man gjør blir mer framtredene.

Men, og et passelig stort men :wink: .......med litt høyere forstørrelse ser du kanskje den lille kvisten som stikker opp rett foran fuglen.

Jeg er glad i, og godt vant med høy forstørrelse. Jeg har ingen problemer med å finne fugler og lerduer i flukt med over 20x forstørrelse. Jeg liker å se hva jeg skyter på :mrgreen: Selv om jeg like lett kunne skutt rypa på 100m med åpne sikter.

 

Men som kort oppsummering: Bruk det våpnet du vil med det kalibret du vil (liker) og den kikkerten du vil, tren skyting og invester i avstandsmåler.

Link to comment
Share on other sites

Kul rifle ja, men skjønner ikke hvorfor den skal være hverken bedre eller mer presis enn det meste annet som selges............ :roll:

Den beste rifla er faktisk den du selv treffer godt med, liker å skyte med og som du liker å ta med deg på jakt :wink:

 

 

 

 

Ja, jeg kverulerer bittelitt ;-)

Link to comment
Share on other sites

Liker i utgangspunktet å ha samme forstørrelse på kikkertsiktet som på håndkikkerten. Blir litt avstandsmåler "light" sånn.

God optikk og et ikke-for-kraftig retikkel hjelper veldig.

Fordelen med .222/.223 er litt mindre smell og rekyl. Ville valgt .222Rem av de to hvis det var snakk om å bare bruke fabrikkammo. Norma lader sin utmerkede 50gr halvebutte fmj i .222 både i full fres,(975m/s, hvis jeg ikke husker feil), og i en redusert utgave (fågel). Dyre patroner, men god kvalitet, (går stygg-godt i Vixen-løp!)

De typiske .223 patronene med 55gr spiss helmantel og boat-tail, må si jeg er ikke imponert over effekten, (ryper). Perfekt treff gir bra resultat ,(som alt annet), men en litt dårligere treff gir mye, og til tider lang flaksing.

Da er 6,5x55'en adskillig mer pålitelig, og tilbyr en mengde god fabrikkammunisjon. Norma sin jaktmatch (120gr halvbutt) burde være en bankers, hvis den gir god nok presisjon. Hullspiss match ammo som Lapua Scenar er det mange som bruker, personlig føler jeg meg ikke helt trygg på den, men er ikke farten for stor/lange hold fungerer den sikkert.

Ellers er nok trening i å skaffe seg selv et godt utgangspunkt for presist skudd viktig. Har sett mange svensker som er noen racere til å bruke skistavene å legge ann på. Sekken er annen ting som alltid er tilgjengelig og gir flere muligheter.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode innspill :) Her sies at man ville valgt 222 framfor 223 grunnet fabrikkammo. Nå har jeg snakket med to stykker i to jaktvåpenbutikker som sier man ikke bør velge 222-våpen fordi dette kaliber er på vei ut. Fordi 223 nå er/blir Nato-ammo mener de valget er innlysende :roll:

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg handlet ei rifle som i første rekke skulle brukes til toppjakt, ville jeg for det første vektlagt god presisjon, samt at den hadde lav vekt og gjerne "kompakt" utforming.

Ville hatt en hendig og lavt montert kikkert med forstørrelse 10-12-14x. Sjøl bruker jeg en Leupold 4-12x40 som jeg er godt fornøyd med.

Ville hatt stokken i et stabilt dødt materiale med tanke på skiftende vær og temeratur.

Løst magasin tror jeg også er en fordel. Da kan man oppbevare ammo i fast "balletemeratur" slik at dette parameteret blir stabilt uavhengig av skiftende temperatur.

Ville valgt kal 223 eller 6,5x55.

 

Howa i kal. 223 bør kunne være et relevant valg. Dette er jo en rimelig børse som kanskje ville frigi litt midler til en god håndkikkert. En Leika med avstandsmåler må vel være det optimale verktøyet til toppfugljakt.

Link to comment
Share on other sites

Tror det er en liten overdrivelse at .222Rem er på tur ut: :) Men at det er .223 som er i skuddet er det vel ingen tvil om.

Men hvis formålet er å presse ut ei 50-55gr kule i lagom hastighet er det lite eller ingen forskjell på om det står stemplet .222 eller .223 i hylsebotn.

Blir litt overgitt over folk som skal brotsje opp kombien til .223 fordi han Onkel Wilfred fikk tak i 500 Canadiske 5,56Nato på siste vinterøvelse..... Sånne bagateller som at kulene går på tverra gjennom skiva er ingen hindring. :)

Men-men, ei .223-rifle med krapp rifle-stigning gir deg muligheten til bruk av tyngre kuler med bedre balistikk. Men hvis det er ønskelig kan du kanskje også ta 6mm/.243 til vurdering, (og kanskje få litt bedre effekt i fuglen på kjøpet.)

Norma lader vel med Hornady sin 80gr Fmj. i .243? Har ihvertfall gjort det.

Ikke lenge siden det lå en Sako 6PPC på Blocket, med dagens svake svenske krone kunne du fått et rimelig og godt stykke børse der.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke lader sjøl, vil jeg si at med det patronutvalget vi har i Norge har .222 kanskje en liten fordel mhp. jakt på smått matvilt. Du får 62gr Rådyr og 50gr Fågel fra Norma, begge med moderat hastighet som er bra for maten. .223 fabrikkammo kan fort gi litt ekstra spreng på korte hold...

 

Hvis du lader sjøl, vil jeg anbefale .223 med 1:9" eller 1:8" twist framfor .222. Da kan du lade opp til 75-grainere med noe mer oomph enn i .222, og det finnes en del snasne premiumkuler i .224", i kulevekter fra 50 til minst 75 grains.

 

Til kråkejakt og slikt har .223 en fordel framfor .222, på grunn av det store utvalget i rimelig varmintammo fra "over there".

 

 

NB: Nå bedriver jeg synsing på høyt nivå, og jeg er sikker på at det finnes dem som er uenige med meg i dette ;)

 

Ikke lenge siden det lå en Sako 6PPC på Blocket, med dagens svake svenske krone kunne du fått et rimelig og godt stykke børse der.
Mer synsing: For å kjøpe denne bør man nok være en litt interessert hjemmelader. Det er lite fabrikkammo og få hylser å finne i 6mmPPC, og hvis det er "tight-neck" roter man seg i tillegg inn i styret med hylsehalsdreiing og slikt. Sånt er ikke for alle.
Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si meg enig med niak i at 223 har et mindre smell enn andre rifler, men når det kommer til rekylen er jeg helt enig (det går jo ikke an å påstå det motsatte hvis en veier det opp mot 308 eller 30-06 :mrgreen: )

 

Jeg har jaktet en del fugl med 223, og jeg må si at jeg også har opplevd at det har blitt en del flaksing etter treff med helmantelammo i denne, og da særlig på gås. har faktisk gått over til å bruke 308 win til riflejakt på gås pga dette. Med butte kuler ville dette kanskje ikke vært noe problem niak?

 

Uansett, det jeg erfarte da jeg kjøpte min 223 er at du gjerne fort vil ha ei rifle til større vilt, og med mindre du har planer om å kjøpe ei storviltrifle i tillegg (eller har en fra før) ville jeg nok kanskje vurdert 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Butte kuler i en .223 fungerer selvfølgelig likt med .222 forutsatt samme hastighet, men er vel litt vanskelig å få fatt i, (som ferdig fabrikk)? Det er vel gjerne spisse fmj med bt som er melodien?

Sako Thirty-Odd: Er litt på tynn is er: men har ikke de orginale Sako'ene såkalt 6PPC-USA-kammer? Husker det ble levert fabrikkammo, men det ble vel ikke helt den store "hit'en" blandt menigmann som de hadde håpet? Husker han Jørund Lien hadde en slik til test i et eller annet blad, (Våpenjournalen?)

For noen år siden hang jeg over bruktmarkedet i Sverige som en gribb på kikk etter en slik, men så ble jeg lei og kjøpte en "vanlig" Vixen i 222R som jeg fikk etterhvert et 6x45-løp på. Husker det 222-løpet gikk så fantastisk godt med Norma 50fmj at det var nesten synd å skru det av....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet en del fugl med 223, og jeg må si at jeg også har opplevd at det har blitt en del flaksing etter treff med helmantelammo i denne, og da særlig på gås. har faktisk gått over til å bruke 308 win til riflejakt på gås pga dette.
Jeg valgte å bytte til en solid blyspiss med minimal splintavgang. Jeg har skutt en del gås med 50gr Rhino Solid Shank, og den har gjort eksemplarisk arbeid i fuglen. Nå håper jeg å få testet 75gr Scirocco II i drøyt 800 sekundmeter, for den har vanvittig mye bedre vindegenskaper enn Rhinokula. Som kjent blåser det alltid ved kysten... Men tilbake til Rhinokula, så har jeg ingen skrupler med å anbefale den til f.eks. tiur selv om jeg ikke har skutt tiur med den sjøl. I gåsa gir den kula et 5.56mm hull inn og et ca. dobbelt så stort hull ut. Går den i bein blir det såklart mer søl på utgangssida, men det blir det nå jaggu med helmantel også.

 

med mindre du har planer om å kjøpe ei storviltrifle i tillegg (eller har en fra før) ville jeg nok kanskje vurdert 6,5x55
Kan nok være enig i det. Som jeg har sagt: .223 er et glimrende "nummer to"-kaliber for meg og mitt bruk.

 

Så litt OT:

Sako Thirty-Odd: Er litt på tynn is er: men har ikke de orginale Sako'ene såkalt 6PPC-USA-kammer?
Jepp, hvis de er originalt kamret i 6mmPPC er dette 6mmPPC USA som ikke er tight neck. Sako sørget for å få SAAMI-spec på 6mmPPC USA og .22PPC USA med normal hylsehals. "USA"-betegnelsen ble lagt på for å skille patronen fra tight neck PPC. Det står noe om dette på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Sako

 

Men såvidt jeg har forstått finnes det også noen Vixener som er omkamret til PPC (og åpnet ørlite i bolthodet), og derfor ville jeg spurt hvilken variant børsa var kamret i før jeg bestemte meg for å kjøpe. Og med dagens tilgang på PPC-hylser er man vel uansett avhengig av å forme om .22 Russian-hylser for å ha noe å putte kruttet nedi...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv drevet mye med toppjakt. Det jeg prioriterer høyet er at rifla ikke har rekyl....

Det vil si at siktebilde ikke flytter seg vekk fra fuglen i skudd øyeblikket..... Ønsker å se hvilken retning fuglen slepper seg etter skuddet. Jo lengre avstand du skyter på, jo viktigere er nettopp dette. Selv har jeg brukt 22-250, 243 og 6,5x55 synes de to siste har litt for "mye" rekyl til at siktebilde blir i fuglen etter skuddet, men våpenets vekt vil ha stor betydning.

 

Er man ute etter ett ok system (ikke skreddersydd for formålet) synes jeg 6,5x55 med lyddemper, og ladd med diamond line kuler er helt topp :D

Har selv ei TIKKA SUPER VARMINT med 4-16 S&B med kulebane komp. ca 15 mm (5 Skudd) 100 m ca 60 mm på 300m (5 skudd)..... med tofot :D

 

Dette er bra nok :D

Link to comment
Share on other sites

Sako 30-06: Jaha, er ikke helt oppdatert skjønner jeg! Trodde kanskje Sako holdt liv i patronen "sin" enda. Grunnen til min entusiasme var at jeg der og da tenkte en 6ppc var en god platform for å sende ut relativt lette 6mm-kuler (60-80gr) fra en kort og kompakt låskasse. Og samtidig få ei "ferdig" rifle kontra å kjøpe ny 6mm-pipe. (Pengene spart kunne da heller legges i et bra die-set og kikkert.)

Link to comment
Share on other sites

Litt mer OT.

 

Ang helmantlede .224 kuler så er PBP 45 grn FT Solid den beste kula jeg har prøvd på fugel. Kula er sylskarp i kanten på nesa og gir skikkelig bra effekt i fuglen, lite baksing og flaksing for å si det slik. Utgangshullet på de måkene jeg har skutt med denne har vært lite og pent og det virker som kula driller rett igjennom uten å velte.

 

Det er de minste på bildet, de i messing.

normal_224_kuler_%28Small%29.jpg

 

Kulene kjøpes hos Performance Bullet Production.

Link to comment
Share on other sites

Enig med de som sier at å få til en god liggestiling med godt anlegg er noe av det viktigste. Får å få våpnet til å ligge støtt så har jeg før brukt sekken som anlegg på toppjakta, men jeg synes det er trasig å "balle" med sekken under innsmygning. Så derfor kjøpte jeg den lengste tofoten til Nordskog, kappet av plastikkstøttene helt nederst å satte på skitrensene til SWIX (konkurransetypen) i bunn. Dette gjør at tofoten ikke synker ned i snøen, men flyter godt på snønunderlaget.

 

40868_large.jpg?1233736596

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...