Jump to content

Plassering av kniv


Thomas

Recommended Posts

Er det flere enn meg som opplever at det kan være litt "trøblete" å ha kniven i beltet når man går med sekk (m/mavebelte), eller når man har mye klær på seg eller en jakke som ligger over kniven?

Jeg leter litt etter en kniv som lar seg feste litt lenger ned på benet, uten at det ser alfor "tactical" ut, med det ser ikke så lyst ut...

http://www.rangerjoes.com/images/A3002-99.jpg

Noen som vet om noe lure greier for alternative måter å feste kniven, annet enn å henge den i beltet?

Jeg har en Gerber LMF II som jeg synes gir mange fine festemuligheter, men trives ikke med kniven, klumpete og veldig mililtær. Drømmen er å finne noe som lar med feste min Fallkniven F1 på en tilsvarende måte. Noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

Custom slire som går på molle er mye bedre. En A1 gjør seg bedre på sekken enn i beltet.

Forøvrig aner jeg ikke om trådstarter har en Fällkniven.

 

Ser ikke vitsen med å ha masse kniv i beltet anyways egentlig. Til småting kommer man langt med en lommekniv,

og om man skulle trenge noe annet har man det enten i sekken, eller på sekken.

 

Selv ikke i 15 varme i bukkejakta haster det så med utvomming at jeg må ha kniven klar i beltet, funker helt fint å stupe ned i sekken og hente.

 

Hadde kniv i beltet før, men ble drittlei av at den alltid var i veien uansett hva man skulle.

Skal du drite så røyser beltet ut av hempene, skal du ta en cowboystrekk gnager kniven seg inn i låret eller andre steder osvosv.

Link to comment
Share on other sites

Er det flere enn meg som opplever at det kan være litt "trøblete" å ha kniven i beltet når man går med sekk (m/mavebelte), eller når man har mye klær på seg eller en jakke som ligger over kniven?
Det har jeg aldri vært plaget med. Men nå bruker jeg en sånn tollekniv av norsk modell som ikke egner seg på en flekk som jaktkniv, med dinglestropp i alt for svakt stroppelær. Siden denne dinglestroppen også har Vollbakken-knapp kan jeg feste slira i hoftebeltet på ryggsekken eller på sekken hvis jeg ønsker det, og siden slira dingler i stroppen er det enkelt å flytte kniven unna slik at den ikke stikker meg i låret eller sideflesket når jeg setter meg eller bøyer meg.

 

Men nå får jeg vel så hatten passer igjen for å fortelle at jeg bruker en ikke-approbert knivtype som generell jaktkniv...

Link to comment
Share on other sites

Jeg foretrekker knivlomme til tollekniven. 8) Mange bukser har egen knivlomme; min(e) favoritt(er) er de ulike modellene fra Fjällräven. Jeg tror at også Lundhags og andre merker har slike løsninger. Ellers er, som nevnt ovenfor, karabinkrok en glimrende opphengsløsning.

 

Jaktkniven bruker jeg å ha lett tilgjengelig i sekken, f.eks. i lokket eller i ei sidelomme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også prøvd div. løsninger med å feste kniv på sekk/i sekk. Men jeg liker å ha kniven med meg.Ikke for at det haster sånn med å få den fram, men fra tid til annen legger jeg sekken fra meg, feks ved fisking, smyging osv...

Lommekniv ønsker jeg helst ikke å bruk, det er nok som det er i lommene...

Mener absolutt ikke å fremstille dette som noe voldsomt problem, dette med knivplassering, lurer bare litt på hvilke løsninger som blir brukt av andre.

Link to comment
Share on other sites

Ble selv rimelig lei av at jakke alltid lå over kniven i skogen,

så jeg begynte å bruke karabinkrok og feste den i beltet som andre sa.

Det jeg ikke likte med dette var at jeg synes kniven begynte å svinge så mye frem og tilbake når jeg gikk.

Dette var riktignok en rimelig stor kniv, så det må nok ta støyten for mye av problemet.

Link to comment
Share on other sites

Er å jobber som en av norges grønne menn for tida, og løsningen her er leatherman i stor karabinkrok festa i beltehempa for å få den under GRU'en, og mange har også en samekniv eller lignende knytt i beltet med et snøre. For å hindre at den slenger rundt når vi løper trer vi bare nederste delen av slira i lårlomma. funker fint med litt lengre kniver, og kan lett gå med dette ei uke på øvelse uten at det er i veien for noe eller gnager.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker å ha kniven på meg, sånn i "tilfelle-rottefelle". Så jeg har gjort det samme med min F1, S1, TK5 og andre kniver. Vurderte også en liten karabin, men ved å feste den i beltet, så ble det gnagepunkt, og ved å feste den i beltehempa, så var jeg redd for å miste den, i og med at hempa ikke tåler like mye som beltet. Har kuttet til en lengde av forsvarets skolisse, som er flat, og laget en løkke av denne. Trer hele løkka i beltehempa på slira, og beltet da igjennom "løkkene" på hver sin side. Gjør det også sånn at løkkene blir sittende på hver sin side av beltehempa, noe som gjør at kniven holder seg på samme plass uansett. Denne er så tilpasset i lengde, slik at den henger rett under hoftebeltet, noe som gjør at den ikke slenger for mye frem og tilbake. Den vil ikke rotere pga at det er to festepunkter til beltet. Hvis det er den åpne slira til F1, så er det ganske lang, så det fungerer enda bedre da, ved at løkka ikke trenger å være så lang. Har brukt dette systemet i 8 år, og det fungerer i allefall veldig bra for meg :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...