Jump to content

Quick Load Spørsmål


S.O.N

Recommended Posts

Har noen praktiske spørsmål som går på brukertolkning av verdier. Kanskje noe

kan finnes ut av her og der...........men hvorfor ikke spørre.

 

1:

Når man får en 'usable case capacity', og bruker en ladning som ligger

på samme antal grains, så vises ofte Filling/L.R på eksempelvis 110%.

Hvordan tolker man dette ?

 

Hvor mange prosent over kan man ut fra programmet anta at man kan går før det ikke er mere plass til kula når man komprimerer ladninger ?

 

2:

Er 100% Filling/L.R å betrakte som kruttnivå rett opp under enden på kula, overskyende prosenter er å betrakte som krutt som går opp langs siden på f.eks en lang kule ?....eller er det kunn selve tettheten i kruttlandingen denne prosenten angir ?

 

3:

Man ser ofte at det kommer en vertikal strek på Trykk/Hastighet diagrammet som angir 95%. Hva er det dette angir ?

 

4:

Når man ikke har 100% forbrent krutt, så får man vel munningsflammer antar jeg. Er det noe faremomenter ved å ha for mye uforbrent vist man har demper ?

 

5:

Det initielle trykker er satt til en verdi. Ser 250 bar går igjen iallefall på 223 ladninger. Endrer dere på dette, og hva kriterier ligger til grunn for å gjøre det ?

 

6:

Bruker dere faktorer som høyest muligt Ballistic Efficiency og søker mot 100% forbrent krutt når dere søker etter det optimale, eller går dere kunn på Trykk, Hastighet og fyllegrad når dere vurderer en ladning. Jeg ser at mange av ladingene i tabeller ligger og sirkler rund 100% forbrent krutt, så jeg antar at det er noe som fabrikantene kanskje legger til grunn for en ladning.

 

7:

Jeg har sjekket med vann forskjellene i Case capasitet på ca 10 tilfeldige hylser, og finner endel variasjoner. Skal dette gjøres etter at hylsa er sizet, eller skal det sjekkes før sizing ?

(har lest at det skal sjekkes før sizing, men er litt usikker)

Sunn fornuft tilsier at man går ut fra minste hylsevolum vist man planlegger en ladning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sjekket med vann forskjellene i Case capasitet på ca 10 tilfeldige hylser, og finner endel variasjoner. Skal dette gjøres etter at hylsa er sizet, eller skal det sjekkes før sizing ?
En mann som jeg anser som ganske kompetent, gjør dette med skutte hylser før pressing. Med brukt hette. En dråpe Zalo i vannet for å bryte overflatespenninga og unngå den "bulken" på toppen.

 

Sjøl liker jeg å måle på nytrimmete hylser slik at lengdevariasjonene blir minst mulig, og man må selvsagt huske å tørke av alt vann på utsida av hylsa ;)

Link to comment
Share on other sites

Har brukt vann med et par dråper zalo, og tørre hylser utenpå. Tatt 15 stk skutte 223 AE hylser og har variasjoner fra Min: 30.8 til Max: 31.1. Det er 0.3 i variasjon, med et snitt på ca. 30.95 slik som dem ligger, så jeg vet ikke om det er bra eller dårligt.

 

På 6mmbr.com, så har dem et snitt på 30.2 på Federal hylser, men da er dem sizet.

 

Jeg finner det ikke helt logisk at dem ikke skal vere sizet når man

måler, men leste en plass at det var riktig prosedyre. Kruttet skal jo tross alt stemme med det volumet som er i hylsa etter sizing, så hva som er riktigt her er uklart.

 

Skal ta og size dem samme hylsene, og måle igjen og se om det blir forskjeller.

 

Er det foresten noen kommentarer på dem andre punktene ?

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg kan jo gjøre meg opp noen tanker her.

 

1) Usable case capasity er i "grains H2O". Samme vekt i krutt vil nødvendingvis ta større plass i hylsa grunnet forskjell i tetthet på vann og krutt :arrow: det er jo luft mellom kruttkornene.

 

2) 100% filling er opp til kula, filling over 100% vil bli komprimert når kula settes i.

 

3) Tja, synser litt her, passerer trykkkurven denne streken er man kanskje litt i grenseland hva gjelder ladningen?

 

4) Mer uforbrent krutt gir mer stikkflamme. Tror ikke dette skal ha så mye å si for demperen, men varmen i demperen vil nok kanskje bli større, noe som på sikt kan øke slitasjen i denne.

 

5) Trykk på "bar" knappen og den forandrer verdi til "psi". Hold makøren over verdifeltet, og du kan forandre starttrykket etter kuletype, null friflukt etc.

 

6) Jeg vektlegger ikke 100% forbrenning like mye som andre faktorer.

 

7) Har du målt hvor mye forskjell det er på helpresset kontra halspresset i volum? Jeg ville vel ha målt volum på helpresset hvis jeg helpresser og volum på halspresset hvis jeg gjør det.

Link to comment
Share on other sites

1&2. Usable Case Capacity er tilgjengelig volum for ladningen (hylsevolum minus volumet kula opptar i hylsa) målt i hhv grains med vann og cm^3. Filling/L.R er volumet kruttet opptar i forhold til tilgjengelig volum. Min erfaring er at QL bruker litt konservative verdier for tetthet på krutt og man må som regel over 110% fylling før man når komprimerte ladninger. Dette vil dog variere med ladeteknikk, forsiktig fylling gjennom en litt lang trakt kan fort gi 15% høyere ladetetthet.

 

3,4 & 6: Den grønne linjen merket 95% indikerer at 95% av kruttet har forbrent, det vil også være en rosa linje merket all-burnt om alt kruttet forbrenner i løpet. Personlig gir jeg som regel katta i dette, innenfor rimelighetens grenser har det neppe noe å si. Munningsflamme skyldes varme gasser mer enn brennende krutt, så der har valg av krutt og mengde også mye å si.

Bryr meg heller ikke stort om Ballistic Efficiency, krutt er til for å brennes. Men hvis jeg er ute etter en spesifikk ytelse velger jeg som regel det raskeste kruttet som klarer jobben innenfor behagelig trykk, og det ender jo opp i det samme.

 

5: Starttrykk er en relativ kritisk faktor som mange glemmer å se på. Holder du pekeren over feltet får du en info-boks som forklarer anbefalte verdier for forskjellige kuler, kort fortalt vil materiale og friflukt påvirke denne ganske mye. Ved liten (ingen) friflukt og harde prosjektiler må denne økes, men dessverre er det vanskelig å vurdere slikt uten noen referanser. Har sammenliknet noen trykkmålte data i 30-06 med QL og har ofte måttet øke denne til 4-500 bar. For litt større marginer kan du godt øke den en del.

 

 

7: Jeg bruker kun volum på ukalibrerte hylser, det er jo dette volumet som er tilgjengelig ved maxtrykk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Et nytt spørsmål om hva praksis dere har på korrigere/justere data i QL.

Som vi alle er enige om er dette ikke eksakt, og man tilnærmer seg en

slags forenklet virklighet som et hjelpemiddel.

 

Jeg lader med en kruttype & kruttmengde : X

Den er beregnet til å gi hastighet : Y

Og er beregnet til å gi et trykk : Z

 

Den kronograferes og gir av ulike årsaker lavere hastighet, og derved

antas det at det også er mindre trykk.

 

Kan det bli veldig feil om man da tar og senker ladningen i QL til man får den

kronograferte hastigheten og ser da på hva trykk det teoretisk har vært ?

 

(alle andre data holdes uendret.Om hastigheten var kronografert større, så ville man motsatt øke ladningen i QL og se på hva teoretisk trykk man da hadde).

 

Flere som gjør det slik ?

Link to comment
Share on other sites

Les denne: http://www.6mmbr.com/Quickload.html

 

Og denne:

If you have just chronograph data for a load, you can adjust the burn rate parameter Ba until the muzzle velocity (MV) in QL matches the chronograph data. If you can get another range trial at a different charge weight, you can check to see if the QL MV tracks with the adjusted burn rate, and then tweak the weighting factor as well as the burn rate to dial it in. If I am using my PressureTrace unit, I can get it nailed with one charge weight by adjusting the burn rate and weighting factor until both the MV and the peak pressure in QL match the measured data. I usually leave the start pressure at the default (use the suggested values for moly and no moly).

 

The mechanics of adjusting the burn rate are fairly simple. In the “Charge” window, the one that you enter the charge weight, click the little icon just to the left of the drop down list field showing the selected powder name. This unlocks the powder parameters, allowing you to modify them. Use the parameter Ba, and adjust that a bit until things track. Larger values mean faster burns, and usually more pressure and velocity. Once you get a powder calibrated, you can save that setting to use later. On the main menu, access the following selection:

 

Data: Add, Change, Load, Save -> Propellant data -> Change data records in active file

 

This brings up a scary window that has a lot of very complex data entry fields. Simply click the “Save / Delete” button, and the program will prompt you for a new name. Enter in a different name than the basic QL default name for the powder, like “H4350 for 6.5-284” or some such. Then click the “Add New” button and you are done.

http://forums.wssmzone.com/topic.asp?TOPIC_ID=550
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Bruker denne tråden litt.

noen som kan sjekke hvilken startvekt jeg kan bruke på 85grs hornady xtp i .308 med:

vv n-310

norma -11

Takk :D

 

Mente du her en .308 win riflepatron, 90 grain XTP og med 310 krutt, eller er det

et håndvåpen kaliber du mener........eller er det en subsonic ladning du ser på ?

Link to comment
Share on other sites

 

Mente du her en .308 win riflepatron, 90 grain XTP og med 310 krutt, eller er det

et håndvåpen kaliber du mener........eller er det en subsonic ladning du ser på ?

 

Han mener .32 kaliber 85 grains Xtp i subladninger i kalibret .308 win.

 

85 grains kula har en diameter på .312...

 

Det skulle bli rett fremlagt..... :D

Link to comment
Share on other sites

vanlig tikka t3 .308

kulediameterdifferansen er under en tiendedels millimeter, da bruker jeg 110v-max som referanse.

85grs hp xtp er egentlig en 32cal pistolkule(.312). men etter mye prat med børsemaker og litt utspørring her inne, har jeg kommet fram til at det ikke er noen fare for våpen eller skytter. man må bare ta det litt rolig i svingene, for trykket vil jo øke betydelig i forhold til vanlige .308 kuler da diameteren er "mye større" på denne kula. og etter å ha banka ei gjennom ett ".308 kapp" jeg har liggende, vil jeg si at kula får en VELDIG trang fødsel :roll:

 

Mvh(kansje for siste gang :lol: )

Mats

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 5 years later...

Litt usikker på hvordan Lagre-systemet i Quickload fungerer.

Altså når jeg har lagt inn alle data i en ladning, hvordan lagrer jeg alle disse dataene på pc-en, for å enkelt kunne hente de frem i Quickload igjen? Slik at jeg ikke må endre patronmål, hylsevolum, kruttinstillinger osv. hver gang jeg åpner quickload, samt velge kaliber.

 

Også: Noen god måte å stille inn "Weighting Factor" og "Burning Rate Factor Ba" for å finjustere Quickload til å stemme overens med kronograferte målinger? Har fått den sånn høvelig innstilt med +- 5 m/s nå, med å øke/senke de 2 innstillingene, og sjekke opp mot flere kruttvekter.

 

Samt hvordan finne riktig lengde på hvor mye av kulen som sitter i hylsen, såkalt "Seating Depth" i Quickload? Hylselengde - Patronlengde(Ferdigladd) + Kulelengde = Settedybde? Altså, dette er vanskelig å måle seg frem til, så tenker det må gjøres matematisk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...