Jump to content

jakt på sjøen med elektrisk motor??


Ripp 90

Recommended Posts

Sikker? Jeg bare spør siden jeg er blitt fortalt at en lam jeger, på kunne bruke elektrisk rullestol på postering men ble annmeldt og dømt da han tok i bruk en bensindrevet innretning. Som sagt så er dette noe jeg har hørt av andre.

 

Kan det være at vedkommende har fått dispensasjon fra motorferdselsloven? Og at det samtidig har blitt vurdert slik at en besindrevet innretning gjør viltet mindre oppmerksom på jegeren, enn hva en elektrisk rullestol gjør (og at en elektrisk stol er mer fornelig med hensikten bak forbudet mot jakt fra kjøretøy)?

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Er ikke sikker på om motor er motor her, for jeg vet at mange steder er det i vann og innsjø tillatt med elektrisk motor der det ellers bare er tillatt å ro. Og du får ikke pressa mer enn max 3-4 knop ut av en sånn sak over en begrenset periode, et par knop på sparebluss. Og det er rofart.

 

Tror dette spørsmålet må rettes konkret til rette myndighet, så kanskje du får positivt svar?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skal man komme utenom at en elektrisk motor er en motor?

Så lenge lovteksten sier motor er det vel vanskelig å komme utenom ved å argumentere for at farten er den samme som å ro osv... Om man har en bil som kun går i 1km/t, kan man da si at det ikke er motor i den fordi den kun går i gangfart? Eventuelt at det ikke er en bil?

Link to comment
Share on other sites

El Gringo:

Du behøver vel ikke bli sarkastisk selv om jeg peker på andre momenter om elekrisk motor enn det som er sagt hittil? Vet jo det handler om sjø og fjord, har lest tråden... :roll:

Skader ikke å sjekke vet du, du kommer kanskje en gang i livet også til å ville sjekke ting i forhold til lovverket.

Link to comment
Share on other sites

Ikke sarkastisk, men forsøker å holde meg til tråden.

Tråden handler om hvorvidt det er lov å bruke elektrisk motor i sjø eller ei.

Ikke innsjø.

Reglene kan være vidt forskjellig for hva som er lov ett sted kontra et annet, så å blande inn andre arenaer enn det saken dreier seg om er ikke spesielt oppklarende for trådstarter.

Håper dette var oppklarende.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Er ikke sikker på om motor er motor her, for jeg vet at mange steder er det i vann og innsjø tillatt med elektrisk motor der det ellers bare er tillatt å ro. Og du får ikke pressa mer enn max 3-4 knop ut av en sånn sak over en begrenset periode, et par knop på sparebluss. Og det er rofart.

 

Dette har nok heller en sammenheng med forurensing. Drikkevann og bensin er ingen god kombinasjon :wink:

Link to comment
Share on other sites

Svaret på dette er.

Elmotor er sidestilt med forbreningsmotor i jakt sammenheng.

Nå har dere fått samme begrunnede svaret fra Knutis, El Gringo, Fulmen, JegerBomBomBom, Strafix og jmonsen, men det skader kanskje ikke at jeg også sier det samme? Motor er motor, lov og forskrifter er klare, og de fremste ekspertene på naturoppsyn og miljørett er helt enige. Er det da mer å diskutere?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...